Khaoz Posted February 18, 2009 Share Posted February 18, 2009 (edited) Ser båtfolket gjør seg klar til påsketur til Koster. Det er noe vi også kunne tenkt oss. Problemet er at vi isåfall må kle oss som polfarere i mangel på varme i båten. Så, hva er beste, enkleste (og gjerne billigste) måten å få sirkulert varmluft i en 24 fot snekke med saltvannskjølt motor? Jeg tenker da på fast installasjon, ikke små gass ovner o.l . Edited February 18, 2009 by ivrig (see edit history) Quote There are two choices in life-Take it or leave it Link to post
TrondT Posted February 18, 2009 Share Posted February 18, 2009 Eber D3 eller D4, helt supert. Kanskje ikke billigste løsningen men ihvertfall en løsning som gir varme. I hagen hjemme klarer jeg lett 20 grader under kalesjen selv om det er ned mot 0 ute. Enda varmere i kabinen TrondT Quote Delfin 21 Mørebas 17DL Skilsø 750CC Barracuda 30 :-) Link to post
sofa Posted February 18, 2009 Share Posted February 18, 2009 Hei Titt inom fjordboatclub, der har jeg lagt inn noen bilder om hvordan jeg gjorde det i en 24 weekender. Tråden heter : varmeapparat i 24 w .Det er flere bilder i galeridelen . Håper det kan være til hjelp Quote Link to post
Ask Posted February 18, 2009 Share Posted February 18, 2009 Gå for ein liten pottebrennar av type Refleks, Glemring eller liknande. Dei er rimlegare, brukar ikkje straum og er av langt langt bedre kvalitet og har mykje mykje lengre levetid. Ask Quote Link to post
Worry II Posted February 18, 2009 Share Posted February 18, 2009 Jeg har mange dårlige erfaringer med hurtigløsninger i form av gassbrennere og propan. Jeg vil anbefale deg å ta investeringen av en komplett montasje av en Wallas eller Webasto dieselvarmer ! Det er den beste båt-investeringen jeg har foretatt (Webasto 5500)! Det er noe med type varme som kommer ut, fuktigheten som forsvinner og så legger du nesten ikke merke til støynivået ! En annen fordel er at det kan surre å gå hele natten mens dere sover trygt ! Quote Link to post
motor Posted February 18, 2009 Share Posted February 18, 2009 WALLAS 1300 Parafindrevet varmer fra Wallas. Svært støysvak og driftsikker med lavt strømforbruk. http://www.maritim.no/ Tipper jeg ville gått for denne. Quote Link to post
TrondT Posted February 18, 2009 Share Posted February 18, 2009 Slik jeg ser det er det bedre med en dieselvarmer bla fordi man slipper å ha med et ekstra drivstoff TrondT Quote Delfin 21 Mørebas 17DL Skilsø 750CC Barracuda 30 :-) Link to post
Tor313 Posted February 18, 2009 Share Posted February 18, 2009 webasto finnes det noe bedre? Quote Link to post
Worry II Posted February 18, 2009 Share Posted February 18, 2009 webasto finnes det noe bedre? Finnes sikkert mange meninger om det også, men saken er biff ! Så legger du bare dieselslangen rett ned i dieseltanken... 2-4 dl. i døgnet, .. koster ikke noe i drift det der ! Quote Link to post
dhjerp Posted February 18, 2009 Share Posted February 18, 2009 Beste, enkleste og billigste er ofte ord som passer dårlig i samme setning som båt. Enkleste og billigste: 2000 w vifteovn med skjøteledning i havn, ca 200,- eller et rødspritapparat (selges de lenger?) kostet vel rundt 500,- dersom de selges fortsatt. Beste er i mine øyne en dieselvarmer med varmluft. Da har du komfort, men det koster jo litt. Holder det med en D2 så kommer det totalt på ca 12' og så er det vel 2' opp for en D4. Begge fra Eberspächer, Webasto har tilsvarende. Wallas hadde ikke jeg valgt, da jeg har hatt svært dårlig erfaring med denne samt at du må ha egen tank. Quote Link to post
ollebollenor Posted February 18, 2009 Share Posted February 18, 2009 Hvorfor må wallasen ha egen tank ? Quote sto det skjæret i kartet???? Link to post
Servicemannen Posted February 19, 2009 Share Posted February 19, 2009 Hvis man kjøper dieselvarianten fra Wallas kan den kobles direkte til hovedtanken om bord. Men viften i den er næsten defekt! Jeg syns kalorier ut av luftutslippene inne båten er mer vært en kalorier som ligger i datablad inne i varmeren. Quote http://www.isbater.no http://www.kabola.is Link to post
Kodvaag Posted February 19, 2009 Share Posted February 19, 2009 Jeg har en overhalt Wallas 2400 som går på lampeolje.. den har stått i båten min før renoveringen/ombygningen, så pipa ligger klar. Den skal jeg få dytta inn, sånn at det kan bli godt og varmt... kanskje jeg burde begynne med denne jobben? Denne varmeren har jeg prøvekjørt i garasjen, og det virker som et enkelt og greitt prinsipp å fyre med, og passende for ei lita snekke. Quote Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knopNå: Båtløs - Kjører Bobil... Link to post
Servicemannen Posted February 19, 2009 Share Posted February 19, 2009 Til båter med lite volum klarer den å levere kalorier til oppvarming, men vis de trengs lengre kanaler trenger man ekstra vifte til dem. Der går prisen på varmeløsnen opp og støy blir for meget. Quote http://www.isbater.no http://www.kabola.is Link to post
BMP Posted February 19, 2009 Share Posted February 19, 2009 (edited) Jeg vil anbefale en Eberspacher D2 til en 24 fots båt er den stor nokk i masevis. Wallas er eter mine erfaringer ikke noe og satse på. Du får jo Eberspacher D2 for kr 9.780,- fra Seatronic. Edited February 19, 2009 by BMP (see edit history) Quote Link to post
SeaRaymond Posted February 19, 2009 Share Posted February 19, 2009 (edited) Finnes sikkert mange meninger om det også, men saken er biff ! Så legger du bare dieselslangen rett ned i dieseltanken... 2-4 dl. i døgnet, .. koster ikke noe i drift det der ! 2-4 dl i timen mente du vel Monterte en eber d-4 i min båt, kjempefornøyd sålangt, vet ikke hvordan det blir under kalesjen da denne ikke er motttatt enda, men i kabinen ble det nærmest badstu om den sto på fullt i 1 time! og det med rundt 0 grader ute. Eneste jeg vil få forandret siden min unit står i motorrommet er at jeg skal få den til å hente lufta utenfra og ikke fra motorommet. (ny båt, men er alikavel litt vel mye "kjemikalie" lukt derfra ) NB! Går du for eber ville jeg gått for d-4 i din båtstørrelse, bare ett par lapper som skiller mellom d-2, og effekten er den dobble!, og ett par kw i uisolert båt er vel ikke allverden...? Edited February 19, 2009 by SeaRaymond (see edit history) Quote Link to post
Worry II Posted February 19, 2009 Share Posted February 19, 2009 2-4 dl i timen mente du vel Jo.. hørtes mye ut igjen, men ! Har hatt en 20 liter kanne koblet til som jeg ikke har fyllt på 2 sesonger, men jeg husker ikke data på forbruket, men det er så lite at det spiller ingen rolle uannsett Må helle ut av kanna i år og få på ny diesel så jeg ikke får dieseldyr i den ! Ville vært bedere å ha slangen rett i tanke, men har ikke kommet så langt ! Quote Link to post
index Posted February 19, 2009 Share Posted February 19, 2009 Du kan regne ca 9kW per liter drivstoff. Da blir det ikke mye varme av noen desiliter i døgnet.... Quote "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Bergen dørk Posted February 19, 2009 Share Posted February 19, 2009 (edited) Til BMP: Hvorfor er ikke Wallas noe å satse på? Litt enkelt å sette fram en slik påstand uten å begrunne den, synes jeg. Jeg har god erfaring med denne enkle og rimelige oppvarmingen i min tidligere snekke, og lurer på hva som er årsaken til at det ikke er et fornuftig valg, dvs Wallas 1300 eller 1800..... En Wallas 1300 koster under kr 7000 på Maritim og er vel verken avhengig av diesel eller at eks båten er startet opp. Edited February 19, 2009 by Bergen dørk (see edit history) Quote mvh Bergen Dørk Link to post
BMP Posted February 19, 2009 Share Posted February 19, 2009 Til BMP:Hvorfor er ikke Wallas noe å satse på? Litt enkelt å sette fram en slik påstand uten å begrunne den, synes jeg. Jeg har god erfaring med denne enkle og rimelige oppvarmingen i min tidligere snekke, og lurer på hva som er årsaken til at det ikke er et fornuftig valg, dvs Wallas 1300 eller 1800..... Jeg påstår det fordi jeg ikke har vært fornøyd me de jeg har hatt. Brukte kostbar lampeparafin og det var en masse trøbel med de samt at de ga relativt lite varme. Quote Link to post
Bergen dørk Posted February 19, 2009 Share Posted February 19, 2009 Fortsatt litt nysjerring: Hvilken type trøbbel var det du hadde? Forbruket av lampeolje er jo svært beskjedent iflg min erfaring. Quote mvh Bergen Dørk Link to post
Ulv I Posted February 19, 2009 Share Posted February 19, 2009 kanskje jeg burde begynne med denne jobben? Ja, det er bare å sette i gang.. så kan dere også bli med til Olav Sundet i påsken ;) Quote Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist? Link to post
SeaRaymond Posted February 19, 2009 Share Posted February 19, 2009 Om interresse; Angående eber d-4 bruker denne ca 0,15 liter ved 1 kw og ca 0,50 liter ved 4 kw, forbruket er selvfølgelig per time Avgiftsfri diesel fungerer men har hørt en får mindre soting ved bruk av dieselen uten fargetilsettning, jeg har forøvrig min tilkoblet dieseltanken for fremdrift, men på eget uttak, anbefaler ikke å koble innpå tilførsel til motor, da dette kan være en "ny" potensiell fare for å få luft i systemet som igjen kan føre til motorstopp. Quote Link to post
dhjerp Posted February 19, 2009 Share Posted February 19, 2009 Jeg synes også Wallas ikke er like bra som Eberspächer som er den andre jeg kjenner. Webasto er sikkert bra det også. Ankepunktene mine mot Wallas: Du må ha egen tank og passe på å kjøpe nok lampeolje. Var alltid noe gris å fylle opp denne tanken istedenfor å ha varmeren koblet på dieseltanken. Jeg hadde en stor ulyd ved eksosutslippet, om dette skyldtes feil montering eller ikke vet jeg ikke, men det var montert av et verksted. Den ga lite varme med for lite "power" fra vifta. Wallasen er større enn tilsvarende dieselvarmer. Jeg monterte ny varmer i høst og alle disse punktene gjorde at jeg valgte Ebersächer. Quote Link to post
ollebollenor Posted February 19, 2009 Share Posted February 19, 2009 Har wallas som er tilkoblet dieseltanken jeg .Får wallas både for diesel og lampeolje Quote sto det skjæret i kartet???? Link to post
Recommended Posts
Join the conversation
You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.