Jump to content

Beste løsning for varme(luft) i liten båt?


Khaoz

Recommended Posts

Ser båtfolket gjør seg klar til påsketur til Koster. Det er noe vi også kunne tenkt oss. Problemet er at vi isåfall må kle oss som polfarere i mangel på varme i båten. Så, hva er beste, enkleste (og gjerne billigste) måten å få sirkulert varmluft i en 24 fot snekke med saltvannskjølt motor?

Jeg tenker da på fast installasjon, ikke små gass ovner o.l .

Redigert av ivrig (see edit history)

There are two choices in life-Take it or leave it

Link to post
Share on other sites

Jeg har mange dårlige erfaringer med hurtigløsninger i form av gassbrennere og propan. Jeg vil anbefale deg å ta investeringen av en komplett montasje av en Wallas eller Webasto dieselvarmer ! Det er den beste båt-investeringen jeg har foretatt (Webasto 5500)! Det er noe med type varme som kommer ut, fuktigheten som forsvinner og så legger du nesten ikke merke til støynivået ! En annen fordel er at det kan surre å gå hele natten mens dere sover trygt !

Link to post
Share on other sites

Beste, enkleste og billigste er ofte ord som passer dårlig i samme setning som båt. :headbang:

 

Enkleste og billigste: 2000 w vifteovn med skjøteledning i havn, ca 200,- eller et rødspritapparat (selges de lenger?) kostet vel rundt 500,- dersom de selges fortsatt.

 

Beste er i mine øyne en dieselvarmer med varmluft. Da har du komfort, men det koster jo litt. Holder det med en D2 så kommer det totalt på ca 12' og så er det vel 2' opp for en D4. Begge fra Eberspächer, Webasto har tilsvarende. Wallas hadde ikke jeg valgt, da jeg har hatt svært dårlig erfaring med denne samt at du må ha egen tank.

Link to post
Share on other sites

Jeg har en overhalt Wallas 2400 som går på lampeolje.. den har stått i båten min før renoveringen/ombygningen, så pipa ligger klar. Den skal jeg få dytta inn, sånn at det kan bli godt og varmt... kanskje jeg burde begynne med denne jobben?

 

Denne varmeren har jeg prøvekjørt i garasjen, og det virker som et enkelt og greitt prinsipp å fyre med, og passende for ei lita snekke.

Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knop

Nå: Båtløs - Kjører Bobil... 

Link to post
Share on other sites

Finnes sikkert mange meninger om det også, men saken er biff ! Så legger du bare dieselslangen rett ned i dieseltanken... 2-4 dl. i døgnet, .. koster ikke noe i drift det der !

2-4 dl i timen mente du vel :wink:

 

Monterte en eber d-4 i min båt, kjempefornøyd sålangt, vet ikke hvordan det blir under kalesjen da denne ikke er motttatt enda, men i kabinen ble det nærmest badstu om den sto på fullt i 1 time! og det med rundt 0 grader ute. Eneste jeg vil få forandret siden min unit står i motorrommet er at jeg skal få den til å hente lufta utenfra og ikke fra motorommet. (ny båt, men er alikavel litt vel mye "kjemikalie" lukt derfra :lol: )

 

NB! Går du for eber ville jeg gått for d-4 i din båtstørrelse, bare ett par lapper som skiller mellom d-2, og effekten er den dobble!, og ett par kw i uisolert båt er vel ikke allverden...?

Redigert av SeaRaymond (see edit history)
Link to post
Share on other sites

2-4 dl i timen mente du vel :wink:

 

Jo.. hørtes mye ut igjen, men ! Har hatt en 20 liter kanne koblet til som jeg ikke har fyllt på 2 sesonger, men jeg husker ikke data på forbruket, men det er så lite at det spiller ingen rolle uannsett :tongue: Må helle ut av kanna i år og få på ny diesel så jeg ikke får dieseldyr i den ! Ville vært bedere å ha slangen rett i tanke, men har ikke kommet så langt !

Link to post
Share on other sites

Til BMP:

Hvorfor er ikke Wallas noe å satse på? Litt enkelt å sette fram en slik påstand uten å begrunne den, synes jeg. :smiley:

Jeg har god erfaring med denne enkle og rimelige oppvarmingen i min tidligere snekke, og lurer på hva som er årsaken til at det ikke er et fornuftig valg, dvs Wallas 1300 eller 1800.....

 

En Wallas 1300 koster under kr 7000 på Maritim og er vel verken avhengig av diesel eller at eks båten er startet opp.

Redigert av Bergen dørk (see edit history)

mvh Bergen Dørk

Link to post
Share on other sites

Til BMP:

Hvorfor er ikke Wallas noe å satse på? Litt enkelt å sette fram en slik påstand uten å begrunne den, synes jeg.

Jeg har god erfaring med denne enkle og rimelige oppvarmingen i min tidligere snekke, og lurer på hva som er årsaken til at det ikke er et fornuftig valg, dvs Wallas 1300 eller 1800.....

Jeg påstår det fordi jeg ikke har vært fornøyd me de jeg har hatt. Brukte kostbar lampeparafin og det var en masse trøbel med de samt at de ga relativt lite varme.

Link to post
Share on other sites

Om interresse; Angående eber d-4 bruker denne ca 0,15 liter ved 1 kw og ca 0,50 liter ved 4 kw, forbruket er selvfølgelig per time :drink: Avgiftsfri diesel fungerer men har hørt en får mindre soting ved bruk av dieselen uten fargetilsettning, jeg har forøvrig min tilkoblet dieseltanken for fremdrift, men på eget uttak, anbefaler ikke å koble innpå tilførsel til motor, da dette kan være en "ny" potensiell fare for å få luft i systemet som igjen kan føre til motorstopp.

Link to post
Share on other sites

Jeg synes også Wallas ikke er like bra som Eberspächer som er den andre jeg kjenner. Webasto er sikkert bra det også.

 

Ankepunktene mine mot Wallas: Du må ha egen tank og passe på å kjøpe nok lampeolje. Var alltid noe gris å fylle opp denne tanken istedenfor å ha varmeren koblet på dieseltanken.

 

Jeg hadde en stor ulyd ved eksosutslippet, om dette skyldtes feil montering eller ikke vet jeg ikke, men det var montert av et verksted.

 

Den ga lite varme med for lite "power" fra vifta.

 

Wallasen er større enn tilsvarende dieselvarmer.

 

Jeg monterte ny varmer i høst og alle disse punktene gjorde at jeg valgte Ebersächer.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...