Khaoz Startet 18.Februar.2009 Del på Facebook Startet 18.Februar.2009 (redigert) Ser båtfolket gjør seg klar til påsketur til Koster. Det er noe vi også kunne tenkt oss. Problemet er at vi isåfall må kle oss som polfarere i mangel på varme i båten. Så, hva er beste, enkleste (og gjerne billigste) måten å få sirkulert varmluft i en 24 fot snekke med saltvannskjølt motor? Jeg tenker da på fast installasjon, ikke små gass ovner o.l . Redigert 18.Februar.2009 av ivrig (see edit history) Sitér dette innlegget There are two choices in life-Take it or leave it Link to post Share on other sites More sharing options...
TrondT Svart 18.Februar.2009 Del på Facebook Svart 18.Februar.2009 Eber D3 eller D4, helt supert. Kanskje ikke billigste løsningen men ihvertfall en løsning som gir varme. I hagen hjemme klarer jeg lett 20 grader under kalesjen selv om det er ned mot 0 ute. Enda varmere i kabinen TrondT Sitér dette innlegget Delfin 21 Mørebas 17DL Skilsø 750CC Barracuda 30 :-) Link to post Share on other sites More sharing options...
sofa Svart 18.Februar.2009 Del på Facebook Svart 18.Februar.2009 Hei Titt inom fjordboatclub, der har jeg lagt inn noen bilder om hvordan jeg gjorde det i en 24 weekender. Tråden heter : varmeapparat i 24 w .Det er flere bilder i galeridelen . Håper det kan være til hjelp Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Ask Svart 18.Februar.2009 Del på Facebook Svart 18.Februar.2009 Gå for ein liten pottebrennar av type Refleks, Glemring eller liknande. Dei er rimlegare, brukar ikkje straum og er av langt langt bedre kvalitet og har mykje mykje lengre levetid. Ask Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Worry II Svart 18.Februar.2009 Del på Facebook Svart 18.Februar.2009 Jeg har mange dårlige erfaringer med hurtigløsninger i form av gassbrennere og propan. Jeg vil anbefale deg å ta investeringen av en komplett montasje av en Wallas eller Webasto dieselvarmer ! Det er den beste båt-investeringen jeg har foretatt (Webasto 5500)! Det er noe med type varme som kommer ut, fuktigheten som forsvinner og så legger du nesten ikke merke til støynivået ! En annen fordel er at det kan surre å gå hele natten mens dere sover trygt ! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
motor Svart 18.Februar.2009 Del på Facebook Svart 18.Februar.2009 WALLAS 1300 Parafindrevet varmer fra Wallas. Svært støysvak og driftsikker med lavt strømforbruk. http://www.maritim.no/ Tipper jeg ville gått for denne. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
TrondT Svart 18.Februar.2009 Del på Facebook Svart 18.Februar.2009 Slik jeg ser det er det bedre med en dieselvarmer bla fordi man slipper å ha med et ekstra drivstoff TrondT Sitér dette innlegget Delfin 21 Mørebas 17DL Skilsø 750CC Barracuda 30 :-) Link to post Share on other sites More sharing options...
Tor313 Svart 18.Februar.2009 Del på Facebook Svart 18.Februar.2009 webasto finnes det noe bedre? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Worry II Svart 18.Februar.2009 Del på Facebook Svart 18.Februar.2009 webasto finnes det noe bedre? Finnes sikkert mange meninger om det også, men saken er biff ! Så legger du bare dieselslangen rett ned i dieseltanken... 2-4 dl. i døgnet, .. koster ikke noe i drift det der ! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
dhjerp Svart 18.Februar.2009 Del på Facebook Svart 18.Februar.2009 Beste, enkleste og billigste er ofte ord som passer dårlig i samme setning som båt. Enkleste og billigste: 2000 w vifteovn med skjøteledning i havn, ca 200,- eller et rødspritapparat (selges de lenger?) kostet vel rundt 500,- dersom de selges fortsatt. Beste er i mine øyne en dieselvarmer med varmluft. Da har du komfort, men det koster jo litt. Holder det med en D2 så kommer det totalt på ca 12' og så er det vel 2' opp for en D4. Begge fra Eberspächer, Webasto har tilsvarende. Wallas hadde ikke jeg valgt, da jeg har hatt svært dårlig erfaring med denne samt at du må ha egen tank. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
ollebollenor Svart 18.Februar.2009 Del på Facebook Svart 18.Februar.2009 Hvorfor må wallasen ha egen tank ? Sitér dette innlegget sto det skjæret i kartet???? Link to post Share on other sites More sharing options...
Servicemannen Svart 19.Februar.2009 Del på Facebook Svart 19.Februar.2009 Hvis man kjøper dieselvarianten fra Wallas kan den kobles direkte til hovedtanken om bord. Men viften i den er næsten defekt! Jeg syns kalorier ut av luftutslippene inne båten er mer vært en kalorier som ligger i datablad inne i varmeren. Sitér dette innlegget http://www.isbater.no http://www.kabola.is Link to post Share on other sites More sharing options...
Kodvaag Svart 19.Februar.2009 Del på Facebook Svart 19.Februar.2009 Jeg har en overhalt Wallas 2400 som går på lampeolje.. den har stått i båten min før renoveringen/ombygningen, så pipa ligger klar. Den skal jeg få dytta inn, sånn at det kan bli godt og varmt... kanskje jeg burde begynne med denne jobben? Denne varmeren har jeg prøvekjørt i garasjen, og det virker som et enkelt og greitt prinsipp å fyre med, og passende for ei lita snekke. Sitér dette innlegget Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knopNå: Båtløs - Kjører Bobil... Link to post Share on other sites More sharing options...
Servicemannen Svart 19.Februar.2009 Del på Facebook Svart 19.Februar.2009 Til båter med lite volum klarer den å levere kalorier til oppvarming, men vis de trengs lengre kanaler trenger man ekstra vifte til dem. Der går prisen på varmeløsnen opp og støy blir for meget. Sitér dette innlegget http://www.isbater.no http://www.kabola.is Link to post Share on other sites More sharing options...
BMP Svart 19.Februar.2009 Del på Facebook Svart 19.Februar.2009 (redigert) Jeg vil anbefale en Eberspacher D2 til en 24 fots båt er den stor nokk i masevis. Wallas er eter mine erfaringer ikke noe og satse på. Du får jo Eberspacher D2 for kr 9.780,- fra Seatronic. Redigert 19.Februar.2009 av BMP (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
SeaRaymond Svart 19.Februar.2009 Del på Facebook Svart 19.Februar.2009 (redigert) Finnes sikkert mange meninger om det også, men saken er biff ! Så legger du bare dieselslangen rett ned i dieseltanken... 2-4 dl. i døgnet, .. koster ikke noe i drift det der ! 2-4 dl i timen mente du vel Monterte en eber d-4 i min båt, kjempefornøyd sålangt, vet ikke hvordan det blir under kalesjen da denne ikke er motttatt enda, men i kabinen ble det nærmest badstu om den sto på fullt i 1 time! og det med rundt 0 grader ute. Eneste jeg vil få forandret siden min unit står i motorrommet er at jeg skal få den til å hente lufta utenfra og ikke fra motorommet. (ny båt, men er alikavel litt vel mye "kjemikalie" lukt derfra ) NB! Går du for eber ville jeg gått for d-4 i din båtstørrelse, bare ett par lapper som skiller mellom d-2, og effekten er den dobble!, og ett par kw i uisolert båt er vel ikke allverden...? Redigert 19.Februar.2009 av SeaRaymond (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Worry II Svart 19.Februar.2009 Del på Facebook Svart 19.Februar.2009 2-4 dl i timen mente du vel Jo.. hørtes mye ut igjen, men ! Har hatt en 20 liter kanne koblet til som jeg ikke har fyllt på 2 sesonger, men jeg husker ikke data på forbruket, men det er så lite at det spiller ingen rolle uannsett Må helle ut av kanna i år og få på ny diesel så jeg ikke får dieseldyr i den ! Ville vært bedere å ha slangen rett i tanke, men har ikke kommet så langt ! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
index Svart 19.Februar.2009 Del på Facebook Svart 19.Februar.2009 Du kan regne ca 9kW per liter drivstoff. Da blir det ikke mye varme av noen desiliter i døgnet.... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post Share on other sites More sharing options...
Bergen dørk Svart 19.Februar.2009 Del på Facebook Svart 19.Februar.2009 (redigert) Til BMP: Hvorfor er ikke Wallas noe å satse på? Litt enkelt å sette fram en slik påstand uten å begrunne den, synes jeg. Jeg har god erfaring med denne enkle og rimelige oppvarmingen i min tidligere snekke, og lurer på hva som er årsaken til at det ikke er et fornuftig valg, dvs Wallas 1300 eller 1800..... En Wallas 1300 koster under kr 7000 på Maritim og er vel verken avhengig av diesel eller at eks båten er startet opp. Redigert 19.Februar.2009 av Bergen dørk (see edit history) Sitér dette innlegget mvh Bergen Dørk Link to post Share on other sites More sharing options...
BMP Svart 19.Februar.2009 Del på Facebook Svart 19.Februar.2009 Til BMP:Hvorfor er ikke Wallas noe å satse på? Litt enkelt å sette fram en slik påstand uten å begrunne den, synes jeg. Jeg har god erfaring med denne enkle og rimelige oppvarmingen i min tidligere snekke, og lurer på hva som er årsaken til at det ikke er et fornuftig valg, dvs Wallas 1300 eller 1800..... Jeg påstår det fordi jeg ikke har vært fornøyd me de jeg har hatt. Brukte kostbar lampeparafin og det var en masse trøbel med de samt at de ga relativt lite varme. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bergen dørk Svart 19.Februar.2009 Del på Facebook Svart 19.Februar.2009 Fortsatt litt nysjerring: Hvilken type trøbbel var det du hadde? Forbruket av lampeolje er jo svært beskjedent iflg min erfaring. Sitér dette innlegget mvh Bergen Dørk Link to post Share on other sites More sharing options...
Ulv I Svart 19.Februar.2009 Del på Facebook Svart 19.Februar.2009 kanskje jeg burde begynne med denne jobben? Ja, det er bare å sette i gang.. så kan dere også bli med til Olav Sundet i påsken ;) Sitér dette innlegget Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist? Link to post Share on other sites More sharing options...
SeaRaymond Svart 19.Februar.2009 Del på Facebook Svart 19.Februar.2009 Om interresse; Angående eber d-4 bruker denne ca 0,15 liter ved 1 kw og ca 0,50 liter ved 4 kw, forbruket er selvfølgelig per time Avgiftsfri diesel fungerer men har hørt en får mindre soting ved bruk av dieselen uten fargetilsettning, jeg har forøvrig min tilkoblet dieseltanken for fremdrift, men på eget uttak, anbefaler ikke å koble innpå tilførsel til motor, da dette kan være en "ny" potensiell fare for å få luft i systemet som igjen kan føre til motorstopp. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
dhjerp Svart 19.Februar.2009 Del på Facebook Svart 19.Februar.2009 Jeg synes også Wallas ikke er like bra som Eberspächer som er den andre jeg kjenner. Webasto er sikkert bra det også. Ankepunktene mine mot Wallas: Du må ha egen tank og passe på å kjøpe nok lampeolje. Var alltid noe gris å fylle opp denne tanken istedenfor å ha varmeren koblet på dieseltanken. Jeg hadde en stor ulyd ved eksosutslippet, om dette skyldtes feil montering eller ikke vet jeg ikke, men det var montert av et verksted. Den ga lite varme med for lite "power" fra vifta. Wallasen er større enn tilsvarende dieselvarmer. Jeg monterte ny varmer i høst og alle disse punktene gjorde at jeg valgte Ebersächer. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
ollebollenor Svart 19.Februar.2009 Del på Facebook Svart 19.Februar.2009 Har wallas som er tilkoblet dieseltanken jeg .Får wallas både for diesel og lampeolje Sitér dette innlegget sto det skjæret i kartet???? Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.