Jump to content

Beste løsning for varme(luft) i liten båt?


Khaoz

Recommended Posts

Takk for mange gode innspill :flag:

Da heller jeg mot en eber D4 dersom dette ikke er en "overkill" til den gamle snekka mi da;)

En tanke slo meg dog, det burde da finnes litt ymse av webasto o.l på bilopphuggeriene rundt om?

Er det noe forskjell på bruk/modeller/utstyr til bil kontra båt når det gjelder disse varmerne?

There are two choices in life-Take it or leave it

Link to post
Share on other sites

Min eber d4 instruksjon tok for seg installasjon i bil, så tror nok det er samme greia ja... Angående overkill kan jeg ikke svare på, brennerene trives best på full guffe det skal være sagt (brenner renere og soter minst) men i en båt blir ting skjeldent overkill, syntes iallfall 2 kw høres spedt ut med mindre det bare er snakk om å varme opp ett par kubikk meter rom, og siden prisen i forhold til effektøkningen er såpass "liten" ville jeg definitivt gått for d4 av eber sin variant, du kan jo lufte ut den overskuddvarmen som måtte bli. Bedre en å trege på forliten effekt i ettetid iallfall, men miljøvennligt :lipseal::cool:

Link to post
Share on other sites

Vår Eber D5L gjekk ca. 2500 timar før den takka for seg. Iflg. reparatøren så var det "mye".

Eg er sterkt usamd i det. Det tilsvarar ca. 4 mnd. kontinuerleg drift. Ein elektrisk omn til 500 kr vil kunne gå kontinuerleg i mange mange år.

Deler og feilsøking på Eber, Wallas og Webasto er dyrt og ofte noko du ikkje kan gjera sjølv.

Husk at i tillegg til prisen på varmaren så kjem det såkalla monteringssett som heller ikkje er rimelege.

Slike varmeapparat er ikkje laga for kontinuerleg drift, men for å varma opp lastebilar i ein oppstartsfase.

 

Eg seier det igjen. Gå for ein pottebrennar. Argumenta er:

-rimlegare

-lettare å montera

-mange ganger så lang levetid

-rimlegare i drift.

-brukar ikkje straum

-somme kan du koka på

-mindre støy

 

Ulemper:

-kan vera vansklegare å finna egna plassering.

-spre ikkje varmen så bra.

 

 

Ask

Link to post
Share on other sites

Nå er nå en slik dieselbrenner langt mer avansert en en "glødestreng" i en ovn, så å sammenligne dette er vel litt urettferdig, men dog ble jeg overasket over at en ikke kan forvente noe mer en ett par tusen timer på ett slikt apparat, dersom en monterer selv slipper man fra det med ca 15000,- det vil si at dersom man har glede av det i 2000 timer blir timesprisen 7.50,- det vil si at varmeapparatet koster ca 180,- døgnet i drift, i tillegg kommer brennstoffet... :confused::discuss:

 

Kanskje den var gått 25.000 timer :wink: Og ikke 2500....

Redigert av SeaRaymond (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Fra mai til oktober på østlandet vil nok D4 bli større enn du behøver men en påske med mye vind og kulde kan det være greit. Har selv hatt en Weabsto 2400W i en 24 fot snekke og det var rikelig selv i 0 grader og sludd. Hadde en Webasto 3500W i en Nimbus 2700(stor 25 foter, selges i dag som 27 fot) og det var i meste laget. Det som avgjør mye er hvor tett kalesje du har og om du velger å sette den åpne dysen ute eller inne. Når du setter den åpne dysen inne kan du stenge helt i cockpiten på natten å få rikelig varme inne. I sommerhalvåret(om du kan kalle det det i Norge) har jeg foretrukket å ha det åpne spjeldet i cockpiten slik at jeg har kunnet slippe mer varme ut for å kun ha litt svak støttevarme inne.

 

Webasto, Eber og Mikuni(har det nå i min båt) er alle gode og driftsikre varmere som sjelden svikter(har kun opplevd en brent glødeplugg på 20 år).

Link to post
Share on other sites

Her er en test av ulike typer varmere og Ebersprächer kommer best ut. Testen er nok noe gammel, men allikevel nyttig nok.

Test av 10 båtvarmere. Bekrefter nok det mye av ekspertisen her på Båtplassen mener.

 

Jeg er nå allikevel fornøyd med Wallasen min jeg; til mitt bruk! :wink:

Redigert av Bergen dørk (see edit history)

mvh Bergen Dørk

Link to post
Share on other sites

2500t på en slik varmer er da ingen ting. De står jo i båter som starter varmeren i oktober og slukker den i mai år etter år uten noe problem.

 

Det synest eg òg, men verkstaden i Oslo meinte altså det motsatte.

 

Eg har høyrt om fleire båtbuarar som må skifta brennkammer etter eit par år. Dette fordi driten ikkje er laga for kontinuerleg bruk.

Meiner å hugsa at Sun Flyer hadde storoverhaling på sin Eber/Webasto i sin forrige båt.

 

 

Ask

Link to post
Share on other sites

webasto :yesnod: finnes det noe bedre? :wink:

Det fleste varmere er bra så lenge de er relativt nye og salt sjøluft ikke har tært for mye på el.komponenter. Min beste erfaringer med hensyn til driftsikkerhet og lavt strømforbruk er Wallas. Eber hadde jeg i en båt og det virket litt av og til! Jeg har nå en eldre Webasto som skal ut når båten når den kommer i kaldere strøk, den sluker strøm og egner seg generelt dårlig i seilbåt.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...