Jump to content

Male plastbåt, noen tips?


andyboy6

Recommended Posts

Hei

 

Jeg er ganske ny når det kommer til båt. Har tenkt male båten innvendig og utvendig. Er det noen som har noen tips på hva slags maling jeg burde benytte. Ser det er mange forskjellige typer ute å går.

 

Er det best å bruke rullekost, eller spraylakkere den, eller bruke kost? Er det noe spesiellt jeg skal tenke på før jeg bengynner male utenom å vaske og gjøre rent så godt det er mulig?

 

Håper på vennlig svar.

Link to post
Share on other sites

Prøv: http://sesam.no/search/?c=pss&q=%22mal...mp;x=26&y=9

 

Da har du noe å lese om...... :rolleyes:

 

 

 

Når det er sagt, så kan du godt - som spørsmålstiller - komme med litt mere nøyaktig informasjon om akkurat HVA du skal male, HVA slags båt det er, HVOR stor båten er, HVOR gammel båten er, Male utvendig, male innvendig, male treverk på en plastbåt, o.s.v. - hvis du vil ha svar på ditt spørsmål.

 

Skjønner du? De mere opplysning du gir, desto flere og hjelpefulle svar vil du få!

 

:o)

 

N.B.: Tittelen din forteller heller ikke så mye om hva du egentlig har på hjertet....

 

 

.

Redigert av Walter_S (see edit history)

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Beklager ufullstedige opplysninger så jeg tar kritikken. Her er fullstendige opplysninger:

 

Kalaver 14" åpen plastbåt m/vindskjerm 80 modell.

 

Båten har aldri vært malet om eller pusset opp. Det er ikke noe treverk i båten. Tenkte male både innvendig og utvendig.

 

Har investert i 2 nye stoler, ny motor samt gasskonsoll. Skal i tillegg kjøpe ny vindskjerm da en idiot klarete ødelegge denne i sommer.

 

Takk for alle svar frem til nå.

___________

Andreas

Link to post
Share on other sites

Det beste er å bruke tokomponent, f.eks. Jotuns Hardtop eller Biltemas Topcoat. Vask først godt deretter vaskes det over med silikonfjerner for å unngå krater i lakken, og det hele mattslipes med 320-400 papir. Våtsliping anbefales. Det er også en fordel å grunne et strøk med Antipest primer først. Deretter er det korthåret rulle, og man i vei. For ekstra bra finish kan man bruke en fordriver og dra over overflaten med denne etter rulling. Men da må man være kjapp, lakken herder fort! To mann anbefales, en til å rulle og en til å etterstryke med fordriveren...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Takk for alle svar. Når det gjelder antipest primer. Skal dette benyttes både over og under vannlinjen? Sikkert dumt spørsmål. Skal få lagt ut noen bilder fra start til mål senere når jeg kommer i gang.

 

Er det like greit bruke 1komp kontra 2komp? Samme resultat? Jeg får ingen hjelp så dette må jeg gjøre selv.

Link to post
Share on other sites

Vel, denne linken du snakker om her oppe, blacki, omhandler maling av båt med vanlig 1-komponents Bengalack. Ikke noe jeg ville anbefale for et solid og varig resultat ellers.

 

Vil du ha det beste, sats på 2-komponent polyurethan-maling, f. eks. Jotuns sin PENGUIN Hardtopp, som du kan få i mange av de vanligste "båtfargene", eller Biltema sin "Topcoat" (som ikke er topcoat men polyurethan-acryl). Dette krever meget godt forarbeide og en litt fyldig lommebok (Literprisen hos Jotun er nærmere 600,-/lt), men når du er ferdig så har du et varig, blankt og hart resultat som kommer til å vare i mange år, holde på glansen og som kan vaskes og poleres som en vanlig plast-overflate.

 

Det står litt om Jotun sin Hartopp-maling i denne tråden: Prosjekt: Bygge kombisjark ut av en gammel 23' plastsnekke

 

Det hele koker ned på hvor mye du vil investere (av både tid og penger) og / eller om båten i utgangspunktet er verdt det. Lykke til, andyboy6!

:seeya:

 

P.S.: Sprøytelakkering vil gi best resultat (hvis du kan det og har et sted å stå inne, helst...), men er tidkrevende og ikke for hvermannsen. Bruker du rull, så husk på å kjøpe riktig rull (en del billige varianter løser seg opp i 2-komponent-miljø) og husk på å "vaske" alle rullene (du kommer til å trenge en del av de...) på forhånd med Aceton (eller det fortynningsmiddel som malingen trenger) for å få ut loen! Ellers kommer du til å rive deg i håret :cryin: , mens du maler, fordi rullen legger igjen bittesmå lo-tråder som du ikke får vekk.... :headbang:

 

 

:seeya:

Redigert av Walter_S (see edit history)

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Når det gjelder antipest primer. Skal dette benyttes både over og under vannlinjen?

 

Er det like greit bruke 1komp kontra 2komp? Samme resultat?

 

Antipest over vannlinjen er kun for bedre heft, greit at ikke lakken flasser av om du dunker borti kaien...

 

2-komp blir sterkere og holder seg blank mye lengre, så det er absolutt til å anbefale. 1-komp blir mye fortere matt, samt at det lettere blir riper og merker i den siden den er mye mykere. Så jeg for min del ville kun vurdert 2-komp....

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Hvorfor kan man ikke redigere egne innlegg. Skrivefeilene mine florerer :headbang:

 

Skal se om jeg ikke får tatt en bilde av båten og lagt ut slik den ser ut i dag. Den ser helt råtten ut. Handlelisten er klar.

 

Fargen har jeg ikke bestemt meg for men alle tips kommer gledelig til hjelp.

 

Bildet av båten ( nesten flau av å vise den frem )

 

75352_s.jpg

 

Bildet av min nye motor:

 

75353_s.jpg

 

Som dere ser trenger båten en real oppussing. Primært benytter jeg den til mye sjøørret fiske, og for å sette litt teiner.

Redigert av andyboy6 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

- Hvorfor kan man ikke redigere egne innlegg. Skrivefeilene mine florerer

 

- Fargen har jeg ikke bestemt meg for men alle tips kommer gledelig til hjelp.

 

- Du kan redigere egne innlegg i opptil 30 minutter etter at du har lagt det ut - så er det slutt.

 

- Ikke mulig å anbefale en bestemt farge, da dette i aller høyeste grad er en smakssak. Men, bare ikke bruk helt kritt-hvit, det blir både stygg og upraktisk (blending når solen skinner!). Skal du ha lys farge, bruk f. eks. noe i nærheten av elfenben-hvit eller eggeskall-hvit (disse navnene er bare fargenavn og ikke malingsnavn) eller noe beige-aktig lys farge.

 

Er du heavy-rocker så kan du jo lakke først i sort og bruke neonfarger til pynt.... :wink: ...liker du folkemusikk så anbefaler jeg rosemaling isteden.... :giggle:

 

Ser jo at du skriver om å bruke båten til bl.a. "...Primært benytter jeg den til mye sjøørret fiske, og for å sette litt teiner" - for å håndtere teiner ombord i båten din så nytter det bare ikke med 1-komponet. Du vil få skrapt opp malingen første gang du hiver ei tene ombord! Da bør du også tenke på å feste ei teine-rull, eller noe som kan ta imot slitasje av tauet når du drar, ellers får du snart stygge furer i esingen din...

Redigert av Walter_S (see edit history)

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Her får jeg mer hjelp enn jeg trodde var mulig. Setter veldig pris på det. 2komp maling, med grunning. Vaske. Rullekost vasket i whitesprit, så er det bare sette i gang. Som du kanskje ser er det en del stygge merker etter hjulene på hengeren og diverse andre skader. Anbefaler du at jeg rubber ned hele båten og fjerner alt av annen u-farge? Regner ikke med at det holder vaske og male over hehe :smiley:

Link to post
Share on other sites

...2komp maling, med grunning. Vaske. Rullekost vasket i whitesprit, så er det bare sette i gang.

 

:nono: NO-NO!!

 

2-komponentsmaling og WhiteSpririt hører IKKE sammen. Les på boksen hvilket medie du skal bruke til å tynne malingen med og bruk dét til å vaske rullene med. Som regel enten Aceton eller Jotun Tynner nr.: 10

 

White Spirit er KUN for 1-komponents......

:crazy:

Redigert av Walter_S (see edit history)

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

En skikkelig vask og avfetting, samt etterfølgende nedmatting med slipepapir og sparkling av hakk og riper, så burde den være klar. Evt. misfarging er ikke noe stort problem, det maler du jo over :wink: .

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Aceton bruker jeg mye til avfetting

 

Hadde tenkt til å skrive en del her men Walther tok den jobben :smiley:

Hør på det han sier...

 

Men skal du male fordi den er matt?

eller fordi du vil ha en annen farge?

 

Hvis det er fordi den er matt vil jeg anbefalle deg å prøve å rubbe den først.

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

Tenkte å ramse opp det jeg har fått med meg og hadde satt pris på hvis det var noe jeg hadde glemt. Husk båten er gammel, dette er et eksperiment som ikke skal bli for dyrt, men ønsker at det skal bli lærerikt til senere båter.

 

1: Fjerne alle stygge merker ( men hva skal jeg bruke?, tynner, whitesprite eller hva? )

2: Vaske båten grundig, så i en annen tråd at en hadde linket til en såpe som fungerte fint. Takk for det tipset.

3: Slipe, men kan man ikke bruke en vanlig pussemaskin med litt grovt pusseblad, så tørke av og pusse med et fint blad etterpå? Må det være våt sliping?

4: Så skylle av båten og male med rullekost som er vasket med jotun tynner eller noe annet lurt?

 

Så kommer det som jeg lurer litt på? Hvor varmt må det være? Kan man bruke varmepumper? Båten står ute i et kaldtlager med god plass. Leste noe om temperatur fordeler etc.

Hvor lang tids pause mellom hver malingslag? Kan man bruke samme maling utvendig som innvendig? Kan man bruke 1komp bengalakk utvelding og 2kom innveldig?

 

Jeg føler meg som en masekråke, og det gjør jeg nok helt rett i. Når noen gir fingert er det lett ta hele hånden. Beklager hvis noen føler det.

 

Takk for alle supre tips frem til nå.

Link to post
Share on other sites

bruk nå for all del ikke 1 komponent

Det kommer du til å angre på...

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

Kjekt prosjekt du har. :seeya:

Eg hadde startet med en grundig vask med såpe og varmt vann, så god avskylling med helst vann, men rikelig.

Sparkling, pussing, Ny vask med såpe vann. avfetting med Aceton, maling.Whitesprite hadde eg IKKJE brukt, da dette etterlater seg et lite oljelag under avdamping.

Bruker du primer annbefaler eg å bruke en farge nært den fargen du skal male med, for å skjule gjennomskinn.

Generelt er

1 komp. maling Billigere,mykere/dårligere ripefasthet,Falmer fortere (UV stråling) Egner seg der det er lite slitasje og lite utsatt for sol. Kan holdes blank og fin med voksing.

2 komp Epoxy . God heft og fasthet mot slitasje,dårligere glans og falmer i sollys.

2 komp Polyteran. Dyrest men sannsynligvis best. Litt dårligere heft enn rein epoxy. God mekanisk styrke. God glans. god motstand mot UV stråler.( holder glans lenger)Glattere overflate enn epoxy.

Tempratur under påføring og overmalingstider finner du på boksen til malingen du velger. Generelt er en tempratur på 10-20 grader der produktet er lettest å arbeide med. Ved beregning av overmalingstid/påføring er det viktigeste tempraturen på skroget.

Lommebok og bruk/ønsket resultat må avgjøre hvilke produkt du velger.

Hempel har Internettsider med gode råd også på Jotun kan du finne råd.Jotun

Hempel

Lykke til

Redigert av nives (see edit history)

Erfaringen vokser proporsjonalt med antallet ødelagte apparater.

I believe in only one thing: liberty, but I do not believe in liberty enough to want to force it upon anyone.

– H. L. Mencken

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...