Jump to content

Male plastbåt, noen tips?


andyboy6

Recommended Posts

Tenkte å ramse opp det jeg har fått med meg og hadde satt pris på hvis det var noe jeg hadde glemt. Husk båten er gammel, dette er et eksperiment som ikke skal bli for dyrt, men ønsker at det skal bli lærerikt til senere båter.

 

1: Fjerne alle stygge merker ( men hva skal jeg bruke?, tynner, whitesprite eller hva? )

2: Vaske båten grundig, så i en annen tråd at en hadde linket til en såpe som fungerte fint. Takk for det tipset.

3: Slipe, men kan man ikke bruke en vanlig pussemaskin med litt grovt pusseblad, så tørke av og pusse med et fint blad etterpå? Må det være våt sliping?

4: Så skylle av båten og male med rullekost som er vasket med jotun tynner eller noe annet lurt?

 

Så kommer det som jeg lurer litt på? Hvor varmt må det være? Kan man bruke varmepumper? Båten står ute i et kaldtlager med god plass. Leste noe om temperatur fordeler etc.

Hvor lang tids pause mellom hver malingslag? Kan man bruke samme maling utvendig som innvendig? Kan man bruke 1komp bengalakk utvelding og 2kom innveldig?

 

Jeg føler meg som en masekråke, og det gjør jeg nok helt rett i. Når noen gir fingert er det lett ta hele hånden. Beklager hvis noen føler det.

 

 

Bare mas du, andyboy6 - det gjør ingenting! Du maser ikke - du bare spør for å lære. Vi pleier å være nokså tålmodige her. :smiley:

 

Det at du spør om igjen, bare vitner om at du er samvittighetsfull. Det er bedre å spørre 5 ganger for mye enn en gang for lite. Dessuten er det jo slike tråder som dette som er lærerikt for andre som kommer etter deg også. Og det er jo også et stadig tilbakevendende tema. Da er det like greit å utdype det godt, en gang for alle, så kan man senere henvise til denne tråden, hvis noen nye spør samme spørsmål.

 

Hvor lang tids pause mellom hver malingslag?

 

2-komponent kan du male over innen 24 timer (det tørker omtrent mens du ruller ut...!), uten å måtte mattslipe laget under. Har 2-komp. herdet lenger enn 24 timer / 20ºC så bør du mattslipe overflaten såvidt for å danne bedre heft for neste lag. Mens med 1-komp. (f. eks. Bengalack) bør 1. strøket herde fullt ut før du legger på nytt. Herdetiden står det om på boksen. 1-komp. er avhengig av være diffusjons-åpen til luft for å herde, mens 2-komp. herder uansett kjemisk p.g.a. tilsatt herder / aksellerator.

 

Hvor varmt må det være?

Jeg anbefaler deg å IKKE ta for lett på dette med temperatur! Spesiellt ved 2-komp. så kan du risikere å måtte ta hele jobben en gang til hvis temperaturen ikke er som "best" (står på boksen). vanligvis rundt omkring 20º - og da snakker vi om temperaturen på båten, ikke bare lufttemperatur.

 

Kan man bruke samme maling utvendig som innvendig? Kan man bruke 1komp bengalakk utvelding og 2kom innveldig?

På en plastbåt kan du her gjøre akkurat som du vil. Du bestemmer selv hva som skal være hvor. Du må bare avveie fordeler mot ulempene hvis du gjør det ene eller det andre valget.

 

Kan man bruke varmepumper? Leste noe om temperatur fordeler etc

Disse to utsagn skjønte jeg ikke hva du mener med...

Redigert av Walter_S (see edit history)

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Båten min står utendørs i en låve. Det er ikke varme i låven. Jeg har en varmepumpe som jeg kan bruke til å få varmen i låven. Låven er ikke stor 8x5 meter i en etasje.

 

Vil dette være nok varme til å tørke malingen, eller må jeg bite i det sure eplet og prøve få den flyttet innendørs med varme? :)

 

Ca 20 grader som Walter skrev gjelder da ikke bare i rommet med helst også litt temp i selve båten. Crap! Lukter innendørs med rom temp hehe.

 

Takk for alle svar. Koster å ha båt, mer enn jeg trodde. Angrer litt på at jeg ikke la litt mer penger i en annen båt enn denne hehe.

Link to post
Share on other sites

Her kommer mitt lille innspill....

Jeg har skrapet og slipet ned, sparklet, primet og sprøyte-lakkert en båt. Masse arbeid for å få det fint.... Og fint ble det.

 

Du skal ha en båt til ørretfiske og teinetrekking.

Den båten du har lagt ut bilde av ville jeg vasket, rubbet og polert, skrudd fast alt jeg ville ha av garnruller, stangholdere, ekkolodd og koppholdere, og brukt uten tanke på om jeg fikk en ripe eller to ekstra. Båten kommer til å holde i mange år. Det å ha en båt du kan bruke og slenge rundt akkurat som du vil uten å tenke på utseendet og riper er luksus. Du har med andre ord en luksusbåt.. :cool:

 

Så kan du heller skaffe deg båt nr to til staskjøring med kjærring og unger eller sjekking av fruntimmer alt avhengig av din sivilstand. De vil gjerne ikke opp i "fiskebåten" din likevel. Stasbåten kan du gjøre alt det ovennevnte med, og ha hjerte i halsen når du skal legge til osv. Det er ikke luksus... :lol:

Link to post
Share on other sites

Ikke direkte relatert til trådstarters prosjekt, men nært nok til at jeg ikke starter noe ny post på det her:

 

Mitt skrog er malt med noe som sitter dønn, men har en fæl matt finish (som aldri kommer til å bli blank med rubbing og polish). Hva skal man bruke for å få av det der? Jeg tror eksentersliper blir for spedt og papiret fullt av maling etter 2 min og jeg er litt redd for å gyve på med båndsliper i frykt for å raspe opp det som måtte finnes av gelcoat under. Hva er tingen å bruke i slike tilfeller?

Link to post
Share on other sites

Hvis jeg var deg ville jeg vurdert å prøve en annen metode i stedet for maling.

 

Hvis gelcoaten (det hvite ytterste laget) på båten har litt tykkelse, kan du ta et veldig fint sandpapir og slipe forsiktig til du kommer til den opprinnelige rene fargen. Deretter må båten poleres opp igjen, da kan du kanskje få lånt en maskin og bruke fin slipepasta, så du får den blank før du vokser den.

 

Jeg har sett dette gjort på en nær 40 år gammel båt med stort hell. Jeg drømmer også om å gjøre det på min egen båt en gang jeg får god tid...

Redigert av Far Out (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...