Jump to content

jolle i isen

edd

Recommended Posts

Er det massiv is som ikke viker til siden når du går vil selv et tynt islag på noen mm fort skade gelcoaten. Det blir som en kniv eller en sag som stadig angriper på samme sted. Er det isflak som viker til siden når du treffer på de kan du gå i ganske så tykk is, bare du tar det med ro og går sakte.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Er det massiv is som ikke viker til siden når du går vil selv et tynt islag på noen mm fort skade gelcoaten. Det blir som en kniv eller en sag .

Dette stemmer da ikke? Har selv gått i is og sett mange andre som har gjort det samme med glassfiberbåt, ingen skade skjedde for med min båt i alle fall. Astor har vel et innlegg på forumet hvor Nord Westen fungerte bra som isbryter ogsa å?

Er det massiv is som ikke viker til siden når du går vil selv et tynt islag på noen mm fort skade gelcoaten.
Har du erfart dette selv?

Har sett flere plastbåter som har gått mye i is uten å ta skade av det. En sjark hadde ikke tegn etter dette, selv etter 20års hardt bruk av en yrkesfisker.

Dersom en tar det med ro går det bra, så sant isen ikke er for tykk til å komme igjennom. Det kan også være skummelt hvis det er issørpe som tetter igjen kjølevannsintaket.

Trebåt derimot ,klarer ikke is. Der skal det ikke mye til før det skjærer hull. Tynn is gjerne verst.

Edit:

Ser Bergen har svart på dette før meg.

Redigert av to-vid (see edit history)

syns det virker rart at en plastbåt ikke tar skade i det hele tatt,når en tre båt kan få "skjært" hull i skroget :crazy:

jeg for min del hadde aldri tatt sjansen på å leke isbryter med min båt,det er jeg litt for glad i den til å finne på.

mvh.beuty of aqua

achilles 265, gh 11, wesling 16, bella 620 dc, sealine s25, Scand Atlantic 32

Astor har vel et innlegg på forumet hvor Nord Westen fungerte bra som isbryter ogsa å?

Jo, men det er faktisk noe annet enn å gå kontinuerlig i tynn is. Astors isbryting kan ikke skade annet enn evt. propell og ror.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Har kjørt mye i is, både med joller og større båter. Eneste 'skade' jeg har sett er at selvpolerende bunnstoff blir slitt av helt i baugspissen.

Båtene til dykkerklubben her i Søgne har brøytet et ukjent antall mil med is opp igjennom årene, meg bekjent uten som som helt skade.

Snakker da om is som ikke er tykkere enn at man kan 'ploge' gjennom i lav fart og beskjeden bruk av motorkraft, opptil 2-3 cm.

En spesial is-jolle er min store drøm...men har ikke våget å ta det opp i familierådet enda !

Min plan er å kjøpe en brukt jolle/rib md maks 9.9 hk som er så stygg og herpa at det ingen vil stjele den og det ikke er verdens undergang om skruisen drar den med seg i dypet !

Tenkte å la den ligge hele vinteren ved hytta og muligens noe i byen for å kunne ha frihet til dra på båttur hele året.

Ideen er er ungene kan brukle den samme båten like bekymringsløst hele sommeren.

Tror det blir motoren som er problemet...for en påhenger som man får for en billig penge og som vannskjøttes hele året kan jo bli en sikkerhetsrisiko hvis den stopper en kald vinterdag på fjorden eller en sommerdag med fralandsvind og unger ombord.

Redigert av salt (see edit history)
syns det virker rart at en plastbåt ikke tar skade i det hele tatt,når en tre båt kan få "skjært" hull i skroget

Er en viss forskjell i hardheten på gelcoat og f.eks furu.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Min plan er å kjøpe en brukt jolle/rib!

Da bør du holde deg til Jolle. I forbindelse med en jobb har jeg vært med på å kjøre Rib i 2-3mm is ut Mosse-sundet, og det går veldig hardt ut over sømmer osv i pontongene. Så jeg vil fraråde å bruke Rib. En gammel og stygg plastjolle kan du vel mer eller mindre FÅ hvis du treffer rett person, så det bør vel ikke medføre de største svingningene i familierådet.

Som jeg har sagt til mine barn, vi kan gjerne diskutere og ha demokrati rundt de enkle spørsmålene, men er det viktige ting må dere innse at dere lever i ett totalitært diktatur :lol:

syns det virker rart at en plastbåt ikke tar skade i det hele tatt,når en tre båt kan få "skjært" hull i skroget :crazy:

Måtte kommentere denne også.. Isen skjærer over trefibrene en etter en, og tilslutt er man "igjennom". Derfor utrustes trebåter med Ishud i kobber.

Gelcoaten har ingen fibre som kan skjæres over, og som andre har påpekt er den mye hardere. Og mye styggere selvsagt :cool:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...