edd Posted February 19, 2009 Share Posted February 19, 2009 (edited) Hei dere har en liten jolle på 14 fot i glassfiber av litt eldre årgang.... Det sitter en 15 hk motor på den og jeg hadde tengt meg ut en av dagen på fisketur. Det jeg lurer på er hvor mye is tror dere den kan klare uten at det blir skader på båten? Edited February 19, 2009 by fjelljansen (see edit history) Quote Link to post
SandAnker Posted February 19, 2009 Share Posted February 19, 2009 Hva snakker vi om her da, kjøre inn i iskanten, eller støtte på noe drivis her og der? Tror ikke du vil få noen store skader hvis du tar det pent Quote Link to post
REM Posted February 19, 2009 Share Posted February 19, 2009 Er det massiv is som ikke viker til siden når du går vil selv et tynt islag på noen mm fort skade gelcoaten. Det blir som en kniv eller en sag som stadig angriper på samme sted. Er det isflak som viker til siden når du treffer på de kan du gå i ganske så tykk is, bare du tar det med ro og går sakte. Quote Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
eysteind Posted February 19, 2009 Share Posted February 19, 2009 Tror dette går helt fint. Eg gikk på en isflak i 20 knop uten en skade, men ble rimlig skremt av lyden! Quote Link to post
Bergen Posted February 19, 2009 Share Posted February 19, 2009 Er det massiv is som ikke viker til siden når du går vil selv et tynt islag på noen mm fort skade gelcoaten. Det blir som en kniv eller en sag . Dette stemmer da ikke? Har selv gått i is og sett mange andre som har gjort det samme med glassfiberbåt, ingen skade skjedde for med min båt i alle fall. Astor har vel et innlegg på forumet hvor Nord Westen fungerte bra som isbryter ogsa å? Quote Link to post
edd Posted February 19, 2009 Author Share Posted February 19, 2009 Men det høres bra ut.... da burde det gå greit om jeg møter på litt is..... Da blir det fisketur Quote Link to post
edd Posted February 19, 2009 Author Share Posted February 19, 2009 Takk for hjelpen dere. Kjempe flott forum dette her foresten. Quote Link to post
to-vid Posted February 19, 2009 Share Posted February 19, 2009 (edited) Er det massiv is som ikke viker til siden når du går vil selv et tynt islag på noen mm fort skade gelcoaten.Har du erfart dette selv? Har sett flere plastbåter som har gått mye i is uten å ta skade av det. En sjark hadde ikke tegn etter dette, selv etter 20års hardt bruk av en yrkesfisker. Dersom en tar det med ro går det bra, så sant isen ikke er for tykk til å komme igjennom. Det kan også være skummelt hvis det er issørpe som tetter igjen kjølevannsintaket. Trebåt derimot ,klarer ikke is. Der skal det ikke mye til før det skjærer hull. Tynn is gjerne verst. Edit: Ser Bergen har svart på dette før meg. Edited February 19, 2009 by to-vid (see edit history) Quote Link to post
edd Posted February 19, 2009 Author Share Posted February 19, 2009 Skal det mye til før eventuelt propell eller undervanshus tar skader av is kjøring? Quote Link to post
beauty of aqua Posted February 19, 2009 Share Posted February 19, 2009 syns det virker rart at en plastbåt ikke tar skade i det hele tatt,når en tre båt kan få "skjært" hull i skroget jeg for min del hadde aldri tatt sjansen på å leke isbryter med min båt,det er jeg litt for glad i den til å finne på. Quote mvh.beuty of aqua achilles 265, gh 11, wesling 16, bella 620 dc, sealine s25, Scand Atlantic 32 Link to post
beauty of aqua Posted February 19, 2009 Share Posted February 19, 2009 Skal det mye til før eventuelt propell eller undervanshus tar skader av is kjøring? sikkert ikke vis du spør de her inne. ifølge de så går det vel greit å ploge gjennom 20 cm is og... bare å ta det rolig Quote mvh.beuty of aqua achilles 265, gh 11, wesling 16, bella 620 dc, sealine s25, Scand Atlantic 32 Link to post
edd Posted February 19, 2009 Author Share Posted February 19, 2009 Her var det litt delte meninger gitt.. Men det er vel bare en måte og finne ut av dette og det er og prøve selv. Båten ligger på henger og skal opp igjen på henger samme dag så da får jeg nok svar... Hvis ikke jeg går ned da pga is . Quote Link to post
REM Posted February 19, 2009 Share Posted February 19, 2009 Astor har vel et innlegg på forumet hvor Nord Westen fungerte bra som isbryter ogsa å? Jo, men det er faktisk noe annet enn å gå kontinuerlig i tynn is. Astors isbryting kan ikke skade annet enn evt. propell og ror. Quote Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Ingar Posted February 19, 2009 Share Posted February 19, 2009 Har kjørt mye i is, både med joller og større båter. Eneste 'skade' jeg har sett er at selvpolerende bunnstoff blir slitt av helt i baugspissen. Båtene til dykkerklubben her i Søgne har brøytet et ukjent antall mil med is opp igjennom årene, meg bekjent uten som som helt skade. Snakker da om is som ikke er tykkere enn at man kan 'ploge' gjennom i lav fart og beskjeden bruk av motorkraft, opptil 2-3 cm. Quote Link to post
Bergen Posted February 20, 2009 Share Posted February 20, 2009 Her var det litt delte meninger gitt . Ikke helt uvanlig det nei Men de som er negative har jo ikke erfart skade, mens vi som er positive har prøvd og erfart at det går bra Quote Link to post
oslofjord Posted February 20, 2009 Share Posted February 20, 2009 (edited) En spesial is-jolle er min store drøm...men har ikke våget å ta det opp i familierådet enda ! Min plan er å kjøpe en brukt jolle/rib md maks 9.9 hk som er så stygg og herpa at det ingen vil stjele den og det ikke er verdens undergang om skruisen drar den med seg i dypet ! Tenkte å la den ligge hele vinteren ved hytta og muligens noe i byen for å kunne ha frihet til dra på båttur hele året. Ideen er er ungene kan brukle den samme båten like bekymringsløst hele sommeren. Tror det blir motoren som er problemet...for en påhenger som man får for en billig penge og som vannskjøttes hele året kan jo bli en sikkerhetsrisiko hvis den stopper en kald vinterdag på fjorden eller en sommerdag med fralandsvind og unger ombord. Edited February 20, 2009 by salt (see edit history) Quote Link to post
ivar Posted February 20, 2009 Share Posted February 20, 2009 syns det virker rart at en plastbåt ikke tar skade i det hele tatt,når en tre båt kan få "skjært" hull i skroget Er en viss forskjell i hardheten på gelcoat og f.eks furu. Quote Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Nor_west Posted February 20, 2009 Share Posted February 20, 2009 Jeg har en 14 ft. jolle som fisker med om vinteren og jeg brøyter mye is med den,det eneste som skjer er bunnstoffe blir borte ingen skade på gellcoten. Quote Link to post
Honduras Posted February 20, 2009 Share Posted February 20, 2009 Min plan er å kjøpe en brukt jolle/rib! Da bør du holde deg til Jolle. I forbindelse med en jobb har jeg vært med på å kjøre Rib i 2-3mm is ut Mosse-sundet, og det går veldig hardt ut over sømmer osv i pontongene. Så jeg vil fraråde å bruke Rib. En gammel og stygg plastjolle kan du vel mer eller mindre FÅ hvis du treffer rett person, så det bør vel ikke medføre de største svingningene i familierådet. Som jeg har sagt til mine barn, vi kan gjerne diskutere og ha demokrati rundt de enkle spørsmålene, men er det viktige ting må dere innse at dere lever i ett totalitært diktatur Quote * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
Honduras Posted February 20, 2009 Share Posted February 20, 2009 syns det virker rart at en plastbåt ikke tar skade i det hele tatt,når en tre båt kan få "skjært" hull i skroget Måtte kommentere denne også.. Isen skjærer over trefibrene en etter en, og tilslutt er man "igjennom". Derfor utrustes trebåter med Ishud i kobber. Gelcoaten har ingen fibre som kan skjæres over, og som andre har påpekt er den mye hardere. Og mye styggere selvsagt Quote * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
Recommended Posts
Join the conversation
You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.