Jump to content

Hvor på Østfoldkysten er disse bildene tatt? Hvaler?


frank_berger

Recommended Posts

Disse bildene tok jeg for 27 år siden da jeg var på tur fra Oslo til Sverige.

 

Mener dette er på yttersiden av Hvaler,men er ikke sikker.

 

Bildene er tatt i vær sin rettning over bukta vi lå i.

 

Mener også at vi ligger i le mot sønnavinden.

 

Glem den stygge båten jeg hadde :lol:

 

 

 

1.jpg

 

2.jpg

Hadde gud ment det skulle finnes plastbåter,hadde han skapt plasttrær.

Link to post
Share on other sites

Jeg kjenner ikke igjen plassen, men det ser ut til å være stenbrudd-rester på land på det ene bildet (der man ser to hvite båter utapå hverandre). På utsiden er det vel ikke så mange steder det kan ha vært stenbrudd. En stolpe står det der, også.

Kilene på Vesterøy er jeg ikke kjent i, men det kan ha vært der, eller kanskje i Onsøy-skjærgården.

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Løfter denne i håp om at flere får se tråden.

 

Kan jo hende at noen her kan kjenne igjen stedet.

 

Hvike plasser er det tatt ut sten på Hvaler?

 

Mvh.Frank

Hadde gud ment det skulle finnes plastbåter,hadde han skapt plasttrær.

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Dette minner mistenkelig om Råholmen på sydsiden av Kråkrøy. Ligger mellom Hvaler og Kråkerøy. Jeg er i området med sjarken nesten hver helg og drar mine tomme torsketeiner. Jeg skal prøve og ta et bilde av samme plassen til helgen (Søndag) dersom det blir sjøvær.

 

:sailing:

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...
Kan bildene være fra Akerø der det er et gammelt fort?

 

Lars H.

 

Det kan jo hende det er der Lars,men jeg kan ikke huske fortet.

Tror ikke det er noen sånn lun bukt der heller.

Hadde gud ment det skulle finnes plastbåter,hadde han skapt plasttrær.

Link to post
Share on other sites

  • 2 år senere...

det har vært stenbrudd mange steder på Hvaler, så det er nesten ikke råd å basere seg på "der det var et stenbrudd".

NØ på Kirkeøy (og de andre øyene) er det mere skog. Etter lyset og det helt trefrie svaberget å dømme er dette heller sørpå, med sør mot venstre på bildet med de to hvite båtene.

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Link to post
Share on other sites

Det ser ut som om det er på Arisholmen. Det som lokale kaller for kjøkkenbukta. Rett til venstre (syd) for stolpen er det en rød lykt. Har tatt noen tonn med hvitting i den bukta i oppveksten. Den haugen med Stein og annet er ikke rester av steinbrudd. Ser mere ut som byggematerialer når man forstørret litt. Arisholmen ligger syd for kråkerøy litt utenfor tangen der hvalerfergen gikk før fastlandsveien kom.

 

Tror jeg.

Medlem i RS. Har båtførerbevis fra 1989

Båt: Bavaria 31AC Tidligere: Happy 27

Link to post
Share on other sites

Enig med Salt -JanP. Det er tatt ut stein svært mange steder på Hvaler, så det er vanskelig å lokalisere bildene utifra hvor det er tatt ut stein. Synes heller ikke det ligner på Akerøya. Synes heller at det nederste bildet ligner på østsiden av Fløyiholmen, men der kan jeg ihvertfall ikke huske at det ligger noe hogd stein.

Link to post
Share on other sites

Det ser ut som om det er på Arisholmen. Det som lokale kaller for kjøkkenbukta. Rett til venstre (syd) for stolpen er det en rød lykt.

 

 

Tror pinadø du er inne på noe her. Jeg lurer kanske litt på kjærlighetsholmen som ligger noen hundre meter unna, i og med at det virker som det er litt høyde på den. Men, stoplen der husker jeg ikke fra forutnevnte, så dermed er Arisholmen ganske interessant.

 

Spennende tråd a gitt!! :flag_bp:

Redigert av Lovart låring (see edit history)

Ha en fortreffelig dag og et trygt seilas!
Hilsen Arne.
 

Link to post
Share on other sites

avstanden fra hovedvegen er litt for lang til at det blir gjenkjennbart, men vi får se - kanskje noen som ferdes den vegen på havet (Kjøkøysund-Lera) kan ta bilde på nærmere hold.

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Link to post
Share on other sites

Kommentar fra moderator: Innlegget er satt usynlig grunnet unødvendig sitering.
Alle må sette seg inn i reglene før man poster innlegg.

Disse bildene tok jeg for 27 år siden da jeg var på tur fra Oslo til Sverige.

Mener dette er på yttersiden av Hvaler,men er ikke sikker.

Bildene er tatt i vær sin rettning over bukta vi lå i.

Mener også at vi ligger i le mot sønnavinden.

Glem den stygge båten jeg hadde :lol:

1.jpg

2.jpg


Jeg lurer på om dette kan være vestenfor storesand, rett før man kommer til et stort stenkors. Bare en antakelse, men før eller siden er det vel noen som kjenner seg helt igjen vel? :sailing:
Link to post
Share on other sites

Nei, det er nok ikke det. Du tenker på Røsshue.

 

Hvis man ser på svaberget i vannkanten ser man at det ikke er utasjærs. Det er ikke tang og rur i vannkanten som tyder på brakt elvevann. Det er et sted ganske langt opp mot elveutløpet, så kråkerøyholmene passer bra :smiley:

 

Onsøylandet er også utelukket av denne grunn.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...