Jakob Startet 25.Desember.2002 Del på Facebook Startet 25.Desember.2002 Har brukt den siste månden til å arbeide med bedre lydisolering av motorrommet. En kald men forfriskende jobb. Resultatet er meget positivt. Båten jeg har er utstyrt med 200 hk diesel og drev. Jeg har ikke lydisolert i akterkant av motoren, akterspeilet. Vil dette ha noen effekt? Noen som har erfaringer? Sitér dette innlegget Link to post
BK Svart 25.Desember.2002 Del på Facebook Svart 25.Desember.2002 Akterspeilet vil ha efekt ja, lydisolering absoberer lyd Sitér dette innlegget Link to post
Jakob Svart 25.Desember.2002 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Desember.2002 Båten har aldri hatt lydisolering her og jeg har observert at mange båter ikke har det. Dette er jo ikke et sted som leder inn til resten av båten. Tenker først å fremst på lyd fra drev. Jeg har et "stort" motorrom så kanskje isolering her kan være med på å absorbere litt lyd, hvem vet, jeg tror jeg prøver på det. Det er jo også en god grunn til å ta seg en tur ned i båten. Setningen"jeg skal bare" er blitt litt av det å ha båt. Flere som har det slik? Sitér dette innlegget Link to post
agun Svart 25.Desember.2002 Del på Facebook Svart 25.Desember.2002 Kjenner meg igjen i "skal bare....." Har ikke kommet sålangt som til motorromisolasjon ennå, men det kommer. Hva slags båt, motor, drev har du Jacob? Sitér dette innlegget Link to post
Slagskibet Svart 26.Desember.2002 Del på Facebook Svart 26.Desember.2002 Har disse "platene" som ser ut som de er trukket med sølvpapir.Sølvpapiret er borte.Hva kan gjøres med dette?Har liten lyst til å ribbe motorrummet helt.Det blir en trang jobb.Noen forslag? Sitér dette innlegget Link to post
Leifen Svart 26.Desember.2002 Del på Facebook Svart 26.Desember.2002 Hei hei Thor !! Jeg hadde samme problemet på en av mine tidligere båter. Der var det slik at isolasjonen var limt på plater som dannet en kasse som var like stor som motor luka. Jeg tok mål av platene og gikk til blikkenslager og fikk klippet til 4 stk tynne blikkplater som jeg satt foran isolasjonsplatene og festet dem med karosseri skruer. Jeg var litt betenksom med hensyn til om blikkplatene ville lage "klang" , med det fungerte veldig bra, faktisk mindre støy enn når alu folien var på isolasjonsplatene. Denne metoden kan jeg anbefale, men en skal jo ha plass til og gjøre det, som kjent for alle så er det storsett trangt i motorrommet, men har du muligheten så prøv det. mvh Leifen Sitér dette innlegget Link to post
Jakob Svart 26.Desember.2002 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Desember.2002 Agun Jeg har en Fairline 29 med mercrusier 200 hk med bravo 2 drev 93/94 mod. Fikk satt inn motoren inn i sommer. Har ellers holdt på med oppgradering av båten under og over le, det begynner å bli bra. Skal kjøpe inn et nytt varmeapparat uten at jeg er helt sikker på hva som er det beste. Noen som har gode forslag? Sitér dette innlegget Link to post
Rolf Svart 26.Desember.2002 Del på Facebook Svart 26.Desember.2002 Leifen: .....fikk klippet til 4 stk tynne blikkplater. Har hørt at blyplater er enda bedre (mykere=dauere=mindre resonans) Sitér dette innlegget Rolf som trives best med Sommer, Sol og Sørland "Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" Roald Amundsen Link to post
Leifen Svart 26.Desember.2002 Del på Facebook Svart 26.Desember.2002 Halloen !! Er forsåvidt enig i det Rolf, har faktisk hørt det samme, men hva med blyplater og sterk varme i motorrommet ??? Det var bare en tanke som slo meg ???? mvh Leifen Sitér dette innlegget Link to post
Jonny Svart 26.Desember.2002 Del på Facebook Svart 26.Desember.2002 Leifen: .........., men hva med blyplater og sterk varme i motorrommet ??? Jeg har selv blyplater utenpå isolasjonen, og det virker til å være meeeget bra. Nei, det blir jo ikke sååå varmt i motorrommet at blyet smelter da. Blir det så varmt, vil jeg tro Du har større problemer enn isolering av motorrom. Kjekt at der er fler i fra Nord Rogaland her forresten. Selv bor jeg ca. 6 km sørforbi Kopervik Sitér dette innlegget Link to post
Leifen Svart 26.Desember.2002 Del på Facebook Svart 26.Desember.2002 Halloen igjen!!! Når det gjelder blyplater og den tidligere omtalte sterke varmen i motorrommet tenkte jeg helst på om blyet ville få en såpass varme at det ville : " henge med leppa", ikke direkte smelte. Heller en slags deformasjon ? Vet noen forresten smeltepunkt på bly???? Men når du har det i båten Jonny, så regner jeg med at du hadde fjernet det hvis det ikke hadde " funket " . Som du nevner er det kjekt og treffe folk her på forumet fra samme distrikt. Jeg har båt i Røyksund, bor på Vormedal. mvh Leifen Sitér dette innlegget Link to post
Frode_B. Svart 27.Desember.2002 Del på Facebook Svart 27.Desember.2002 Vet noen forresten smeltepunkt på bly???? Smeltepunktet på bly er 327,4 br celsius. Frode B. (også rogalending) Sitér dette innlegget Link to post
Leifen Svart 27.Desember.2002 Del på Facebook Svart 27.Desember.2002 Halloen igjen !!! Hummm ??? Smeltepunkt på bly på 327,4 gr celcius, blir det såpass varmt i " kjelleren " er det vel på tide og forlate skuta ?? Men siden vi nå er inne på dette med isolasjon, lufting i motorrom mm, har noen peiling på hvor varmt det blir i et lite motorrom der det er isolert tett rundt motoren med gjerne kun 2 luftinntak ? mvh Leifen Sitér dette innlegget Link to post
ET Svart 28.Desember.2002 Del på Facebook Svart 28.Desember.2002 Hiver meg på denne tråden med et spørmål om lydisolering av en snekke. Pr. idag synes jeg det er for mye støy, og jeg er overbevist at det isoleringen kan gjøres bedre, for ikke å snakke om at det sikkert finnes bedre matter idag. Skuten det er snakk om er en Nidelv 24", fra 1976, med VP 36hk. Lurer på å strippe motorkassen innvendig å bytte isoleringen der med ny. I tillegg vurderer jeg på å isolere alle dørkplatene ute med isolering. Er det noen som vet om dette har noe for seg? Sitér dette innlegget Link to post
BK Svart 28.Desember.2002 Del på Facebook Svart 28.Desember.2002 Mener å ha blitt forklart at dempig av lyd fåregår sirka slik: Lyden går inn i "skumgummien", treffer bakplaten av ex bly, returnerer og går ut av dempingsmatterialet sterkt redusert. Vil tro det er en del å hente på å finne best mulig kombinasjoner av matterialer. Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 28.Desember.2002 Del på Facebook Svart 28.Desember.2002 Jeg har vel heller forstått det slik at blymattene stopper/reflekterer lyden uten å selv svinge pga. blyets vekt og at det er rimelig dødt. Skummattene slipper lyden inn i seg men der reflekteres svingningene i cellene og dør hen litt etter litt. Sølvfolien som var nevnt tidligere har kun effekt som "overflatebehandling" slik at olje og skitt ikke setter seg i skumplatene. Der mange ikke tenker på vedr. lydisolasjon er at en del av lyden kommer gjennom luft og denne stoppes av skumplatene. Den andre delen er strukturbåret støy som forplanter seg gjennom gummilabbene og rundt i glassfiberen. Denne er betydelig vanskeligere og dyrere å gjøre noe med. Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle. Link to post
alidal Svart 29.Desember.2002 Del på Facebook Svart 29.Desember.2002 Norsk Titanduk i Holmestrand selger noen bra matter. Det er noen grå gummimatter med et tungt stoff inni og et tynt skumlag på ene siden. brukte desse mattene i min forrige båt med godt resultat. Hadde sikkert blitt enda bedre i kombinasjon med Porolon. Har forresten hørt at det tyngste stoffet skal være nærmest støykilden? Noen som har erfaring med det? Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 29.Desember.2002 Del på Facebook Svart 29.Desember.2002 Seilas hadde for mange år siden en test av lyd-dempings matter, og konklusjonen var da at porolon med folie ga best demping. Egentlig hadde jeg trodd det ville vært motsatt. Antagelig er det ikke selve folien, men den tynne matten av myk skumgummi som ligger imellom folien og "porolonet" som gjør forskjellen. Uansett var "original" porolon klart best av de produktene som ble testet. Vil tro at egenvekten til materialet har mye å si, jo tyngre mattene er jo bedre demping. Sitér dette innlegget Link to post
giver Svart 8.Februar.2004 Del på Facebook Svart 8.Februar.2004 Seilas hadde for mange år siden en test av lyd-dempings matter, og konklusjonen var da at porolon med folie ga best demping. Egentlig hadde jeg trodd det ville vært motsatt. Antagelig er det ikke selve folien, men den tynne matten av myk skumgummi som ligger imellom folien og "porolonet" som gjør forskjellen. Uansett var "original" porolon klart best av de produktene som ble testet. Vil tro at egenvekten til materialet har mye å si, jo tyngre mattene er jo bedre demping. Hei Porolonmatter er nok best hos meg. Jeg har en mistanke om at hvis jeg skal bruke bly her, blir det vel litt for tungt. Alt treverk er teak nedi her. Burde kanskje skrape og olje opp den istedenfor maling. mvh giver Sitér dette innlegget Link to post
Majali Svart 26.Januar.2005 Del på Facebook Svart 26.Januar.2005 Etter å ha lest de fleste trådene anng lydisolering har jeg kommet frem til følgende: -Tett (så sprekker kan gi stor lyd...) -forskjellige matrealer (resonans) -Absobering av støy , ikke bare reflektering og brannfare... Så da er første delen av den nye motorkasse bygget og isolert på følgene måte: Kassa er laget av 13mm mahoganyfiner som har mange lag finer og ganske hard. Deretter et hele kassa belagt med 2X 450 gr/m2 glassfiber med epoxy. Så er det lagt på biltema sine eggeskalllsformede matter med blygummi innlegg Og tilslutt tapet alle skjøter. Den nedre delen av motorkassa skal få samme behandlig og det skal en gummipakning mellom disse delene + at jeg lar mattene ha litt overmål slik at de tetter mot hverandre.... Håper da at grunnlaget er lagt, så er det bare å prøve å vri hodet rundt noen uker til for og finne ut hvordan jeg kan isolere dørkplatene og samtidig få nok luft til motoren. Siden det er en trebåt er det ingen mulighet til å legge slanger i kjølsvinet... jeg har tenkt på en dobbeltgulv med skråslilte avstivere som lydfeller hele veien, men da har jeg ikke kontroll på det som er inni dørken.... Og noen store "haifinne" luftinntak på skutesiden ønsker jeg ikke å måtte ha. Håper på å kunne ta luften fra kabin og under dekket bak hvor jeg har to gode ventiler fra før... Men som det ble sagt tidligere; motorenmå jo ha luft ( ca 3000 ltr/min på marsfart for mitt vedkommende..) Og det er jo masse!!!! Kom gjerne med fler ideer/tanker hvis det er dukket opp noe mer... (jeg vil ha seilbåtlyd i motorbåten min... ) Sitér dette innlegget Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre Link to post
Sebaldus Svart 26.Januar.2005 Del på Facebook Svart 26.Januar.2005 Biltema har fått en ny typpe matte nå som ser ut til å ha et innlegg av bly eller annet tungt materiale. De koster 198 kr for et 30 mm flak av samme størrelse som de vanlige mattene. Har kjøpt to stykker jeg skal bak lokket over motoren. Stod på prislappen i butikken at de var godkjennt eller var i samsvar med kravene i noe slags båtdirektiv. Det var tunge og gode plater i forhold til de vanlige tema-platene så jeg har gode forventninger til dem. Sitér dette innlegget Link to post
Majali Svart 26.Januar.2005 Del på Facebook Svart 26.Januar.2005 ja, det var disse platene jeg brukte.... veldig fine og tunge... Men det var ikke så latt å jobbe med de, jeg brukte kontaktlim som jeg lot tørke på begge flater (ikke legges vått slik det står på boksen om sugende underlag.....) Sitér dette innlegget Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre Link to post
Sebaldus Svart 26.Januar.2005 Del på Facebook Svart 26.Januar.2005 ja, det var disse platene jeg brukte.... veldig fine og tunge... Skulle lest litt bedre ja. Tenker å lime med kontaktlim og for sikkerhetsskyld feste dem med sånne store plastskiver som man får kjøpt i båtbutikkene. Nå har jeg heldigvis kun en stor dørkplate som jeg skal lime dem på. Anbefaler i grunnen å ikke kun feste slike plater med lim. I min båt hadde en liten vannlekkasje fra en rekkestøtte ført til at limet hadde løst seg opp og platen løsnet. Den hadde så fallt ned og lå og dekket til 250w frostvakten fra Clas Ohlson. Det gikke bra og jeg tror neppe det var noen fare på fære ut fra overflatetemp på ovnen og forholdene ellers men litt ekkelt likevel. Sitér dette innlegget Link to post
Majali Svart 26.Januar.2005 Del på Facebook Svart 26.Januar.2005 Jeg har lurt litt på det med å feste de i skruer/skiver. Men jeg luret på om ikke formen på kassa sammen med tapen holder det på plass som en stor "kasse" av skum? Hvis en bruker skruer /skiver, vil disse forplante mye lyd tro? Sitér dette innlegget Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre Link to post
Sebaldus Svart 26.Januar.2005 Del på Facebook Svart 26.Januar.2005 Ditt tilfelle blir kanskje noe annerledes enn hos meg hvor det kun er en stor dørkplate som er rett over motoren. Vil kanskje også tro at bruk av kontaktlim holder bedre enn selvklebende plater? Uansett er kanskje moralen å sjekke litt nøye at platene henger fast dersom det gir skummle konsekvenser om de faller ned. Synes forresten du hadde fått en veldig fin kasse. Er det en spesiell tape du har brukt? Jeg kjøpte litt sånn alutape til kantene mine men den hadde kanskje passet best på den andre typen selvklebende plater. Rev forøvrig ut alt av gammel støyisolasjon av motorrommet. Ble veldig overrasket over lite de egentlig hjalp på støyen. Platene på veggene i rommet hadde neste ingenting å si fra eller til. Det som betydde noe var de som lå under dørkplaten. Vurderer derfor å kun ha isolasjon her og kanskje i fremkant mot lugaren og male resten av maskinrommet. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.