Jump to content

Lydisolering av motorrom


Jakob

Recommended Posts

Jeg lydisolerte mitt motorrom for ett år siden med svarte plater med folie på som jeg kjøpte i min lokale båtbutikk, Aktiv Marine i Lillestrøm. Disse platene var selvklebende. Platene sitter som støpt enda. Mener å huske at de var litt dyrere enn disse vanlige mattene, men da slipper du å søle med lim.

Det må da være mulig å drikke alkohol uten å ha det moro???

 

Ny Flem.jpg

Link to post
Share on other sites

Det finnes ca.1 cm tykke "porolonplater" ( skum med aluminiumsfolie) på Biltema ol. Tenker å lime desse med kontaktlim (ikkje den vannbaserte!!) på kanter av plater og under bærebjelker der det er vaskelig å isolere med 3cm. Da kan det sølvtapes over bare 1 cm. "endeved".

Dette hørtes fornuftig ut. Spørsmålet blir bare om jeg får plass til nok 1 cm under motorlokket. Kan jo kappe litt, men da blir kanten neppe helt rett/jevn :headbang: Takker for ideen - må bare tenke litt mere først ................... :drink:

Link to post
Share on other sites

Heisann!

 

Støyisolering er kompliserte saker! Har begynt å tenke på dette i vår lukkede Norline 29. Denne har isolerte sider og motorromsluker, men ingenting bak motor og åpent bakfra på sidene av motor til sofa på BB og pentry på SB side . Har inntrykk av at mye lyd kommer den veien og reflekterer mot akterspeil ol.

 

Men tilbake til mulige løsninger for å isolere bort lyd, så ble det jo sagt at mye støy er forplantet via skrog, og jeg husker fra min bilstereoperiode at vi malte på karosserisidene og gulvet i bilen et blått stoff (het det noisekiller tro??) som opptok lydvibrasjoner (ommdannet lydbølger til mekanisk energi). Var rimelig effektivt, og jeg innbiller meg at et lignende stoff også selges i Watski-ktatalogen (?).

 

Er det noen som har prøvd dette?

Link to post
Share on other sites

Jeg lærte svært mye om lyd/støyforholdene i min forrige båt (Scand Atlantic med aktermontert ror) ved å bruke lydmåler.

 

Jeg ble overrasket over at lydnivået var betraktelig høyere (gjerne mer enn 4 dB(A)) forskjellige steder i cocpiten.

Det viste seg at lyd forplantet seg svært effekltivt gjennom gassvaier, girvaier og en del "rare" omveier som jeg ikke hadde forutsett.

 

Jeg isolerte disse områdene med sorte, gummibelagte plater som visstnok Goldfish bruker i sine båter. Det er trykt "Nitto" på baksiden av disse platene.

 

Etter dette var ikke lydåpninger målbare i cockpit.

Link to post
Share on other sites

  • 4 år senere...

På Gobbien er det kun brukt myk porolon på motorromsluken. Denne har jeg revet av Jeg har fått tak i de selvklebende platene med sølvfilm på biltema. Jeg spekulerer litt på hvordan jeg skal gjøre det med innfestingsdetaljene for salongbordet. Her bør jeg nok legge dobbelt. Skal jeg rive bort sølvfilmen der jeg legger dobbelt ?

Link to post
Share on other sites

Vi har en selby 27 med ford 2722 med vinkelgir og strak aksel.Båten er ombygget til hardtopp med tett vegg bak mot dekket,motorrommet går under hele dekket og styrehuset i hele båtens bredde.Lydisoleringen er bare under luker på dekk og dørk i styrehus, og på veggen frem mot salongen, 3cm med folie på. På skrogsidene og mot hekken er det ingenting, bare glassfiberen som er malt. Spørsmålet mitt er da: vil det hjelpe på støynivået i båten å isoler de tre skrogsidene som det ikke er noe på?

 

Rune

Link to post
Share on other sites

  • 4 år senere...

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...