Jump to content

Lydisolering av motorrom


Jakob

Recommended Posts

Tapen er også fra biltema. (Hvit lerretstape) og den sitter noe sykt bra! gjenstår å se om den tåler varmen i motorkassa.... PS (gummibelegget på platene tåler også Lynol fant jeg akkurat ut! )

.....hehe kansje jeg skulle tatt av luftfilteret så stopper motoren om de detter ned.....

Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre

Link to post

Har brukt den siste månden til å arbeide med bedre lydisolering av motorrommet. En kald men......

I en av mine tidligere båter med midtmontert motor hadde jeg flere lag med porolon i motorrommet, men jeg syntes fortsatt det var for mye støy. Jeg la da 1 mm blyplate oppå dørken under vinylbelegget, enkelt og meget effektivt. Støynivået ble betydelig redusert.
Link to post

Biltema har fått en ny typpe matte nå som ser ut til å ha et innlegg av bly eller annet tungt materiale. De koster 198 kr for et 30 mm flak av samme størrelse som de vanlige mattene.

 

Har kjøpt to stykker jeg skal bak lokket over motoren. Stod på prislappen i butikken at de var godkjennt eller var i samsvar med kravene i noe slags båtdirektiv.

 

Det var tunge og gode plater i forhold til de vanlige tema-platene så jeg har gode forventninger til dem.

<{POST_SNAPBACK}>

Er dette samme type matter som Maritim selger, prisen er vel omtrent den samme i allefall. maritim opplyser at den matten skal redusere støy med 40db, det er jeg nok litt skeptisk til siden dette er en formidabel støyreduksjon, men man skal aldri si aldri. :wink:

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post

Som båtinteressert akustiker med ny motor og uisolert motorrom har jeg selvsagt tanker om dette:

Lydisolering har to hovedprinsipper som MÅ følges for å få vellykket resultat: Lyden må hindres i å spre seg, og dernest må lyden dempes for ikke å nå uante lydnivåer.

 

Motoren produserer støyen som hovedsaklig transporteres via luft. Der oppføerer den seg omtrent som lys. Plasserer du en lyskilde ved motoren og ser mot motorkassa fra alle vinkler vil det lekke støy dersom det lekker lys. Åpningen på lekkasjen er ikke nødvendigvis proporsjonal med støyen, så liten glipe kan være jevngodt med med en stor åpning. Lyd som lekker ut kan på sin side komme i resonans med gjenstander og hulerom utenfor motorrommet og dermed anta en selvforsterkende effekt. For å holde lyden inne i et avgrenset område uten å lekke må motorkassen være tett. En tett omsluttende konstruksjon med gode sammenføyninger er påkrevd. Denne må også være i et materiale som ikke transporterer lyd gjennom. Dette kan gjøres på to prinsipper: Det ene er å bygge kassen i et hardt materiale som reflekterer all lyd. Dette kan være finer eller andre tilstrekkelig stive plater. Det andre prinsippet er å bygge kassen i et materiale som har egenskaper slik at det absorberer all energien i lyden og derfor ikke slipper noe igjennom. Dette kan være f. eks blymatter. En kombinasjon er det beste. Selve kassen lages av stivt materiale som finer av tilstrekkelig dimensjon. Denne MÅ være helt tett i alle sammenføyninger. Innvendig kles denne med et materiale som absorberer lyden og dermed demper denne. Uten demping vil teoretisk lyden inne i kassen summeres og anta uante høyder i ettersom tiden går (selvsagt praktisk umulig, men støynivået i kassen vil til slutt bli langt høyere enn støynivået motoren produserer uten kasse!) Dernest må kassen forsynes med tilstrekkelig materiale til å absorbere mest mulig av lyden. Materialer til dette er porolon, blymatter, eggekartong (pga formen på vulkantoppene gjør at lyden blir stående mellom disse lenge nok til å dø ut - mye brukt som veggkledning i amatørlydstudio, øvingslokaler og nærradioer) eller lignende. Poenget er at disse mattene ikke klarer å absorbere all lyden men bare dempe denne. Om en bygde en kasse bare av porolon og ikke hadde finervegger ville lydnivået antagelig bli uutholdelig fordi dempeeffekten i mattene når lyden gikk igjennom mattene ikke ville være god nok. Porolon og lignende matter DEMPER bare lyden, de fjerner den ikke. Jo mer og tykkere matter jo bedre effekt.

 

Konklusjon: Kassen (av finer f. eks) sperrer lyden inne slik at den ikke slipper ut til der ørene våre er. Denne MÅ være tett (ref. lys-sammenlignigen). Deretter kles kassen med så mye dempematerialer som mulig for å dempe lyden inne i kassen. Denne MÅ ikke nødvendigvis være tett, men jo tettere jo bedre. Materialer til dette kan være porolon, skum, bly etc.

 

Utfordringen er å lage luftinntak og utløp som ikke slipper ut lyd. Tenk da igjenn på lys-sammenligningen. Lag inntakene som en z-form eller tilsvarende. Dermed kan åpningen være så stor den vil uten at lyd (tenk lys) slipper igjennom.

 

Innlegget dekker kun den luft-transporterte støyen, dvs den som isoleres med motorromsisolering. Var fristet til å skrive om støyforplantning gjennom andre medier enn luft også (vibrasjonsstøy) samt koblinger mellom disse men det vil ta for stor plass og får heller bli til en annen gang.

Oso

Link to post

Etter å ha lest de fleste trådene anng lydisolering har jeg kommet frem til følgende:

-Tett (så sprekker kan gi stor lyd...)

-forskjellige matrealer (resonans)

-Absobering av støy , ikke bare reflektering

og brannfare...

 

Kom gjerne med fler ideer/tanker hvis det er dukket opp noe mer... (jeg vil ha seilbåtlyd i motorbåten min... :crazy: )

<{POST_SNAPBACK}>

Du glemte noe fakta :

 

- Lyd "liker ikke" å gå rundt hjørner, men "resonerer" gjerne i store rom..

 

Så legg slanger i U-sving til de eksisterende ventilene (mens du sikkrer at du får nork luft), samt lokaliser disse i motorrommet slik at du får god sirkulasjon av luft mens motoren ikke sviver ... eller sviver på høyt turtall. (ikke glem branslukkning i maskinrommet).

 

Ikke glem å tette til hvor kabler osv. er trukket....

 

ellers så høres det nesten ut som at ditt neste problem muligens vill bli propell og eksosstøy .... eller muligens all lyden som sjøen vil lage mens skroget blir "presset" gjennom vannet .. :lol:

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Link to post

Takker for flere og gode innspill på dette vanslige tema....

 

Da kommer det etpar spørsmål til; det ble skrevet at jo mere isolering jo bedre, er det da slik at hvis en har plass til dobbelt opp med isolasjon på et avgrenset område, vil den da være med på og absobere mere lyd fra hele motorrommet? eller får man kun den dempene efekten i dette akuelle området?

 

Slanger har jeg desverre ikke plass til, men hadde håpet å bruke det som er av langsgående opninger under dørkplatene for å transportere luften til motoren. og heller prøve å isolere plate så mye/nøye som mulig.

 

PS propellstøy har blitt overdøvet av motor så jeg vet ikke hvor mye det kommer til å irritere....hvids jeg får det som jeg vil med isoleringen...

 

Eksoslyd er ikke støy! ....det er vakkert hvis bensinmotoren går pent...(men selfølgelig ikke for høyt...)

 

Erik

Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre

Link to post

Dobbelt opp på et visst område vil til en viss grad absorbere lyd fra hele motorrommet. I alle fall vil det dempe eventuelle tilløp til hulromsresonans der lyden blir stående å svinge frem og tilbake inne i kassen. Med dobbelt opp vil dessuten dempingen kunne mer enn dobles i forhold til utgangspunket rett og slett fordi lyden vil kunne miste så mye av sin energi før den når platingen utenfor at den ikke har nok energi til å la seg reflektere og deretter gå igjennom dempingen nok en gang før den er tilbake i det frie rommet i motorkassen. Forskjellen på å dempe bedre og det å fjerne helt er stor.

Kan legge til at selv har jeg montert motoren på ekstra myke labber samt montert thrustlager og CV akling fra Halaas og Mohn (type Peython) for å bli kvitt vibrasjonsstøy.

Oso

Link to post

Kan legge til at selv har jeg montert motoren på ekstra myke labber samt montert thrustlager og CV akling fra Halaas og Mohn (type Peython) for å bli kvitt vibrasjonsstøy.

<{POST_SNAPBACK}>

 

Det er desverre uaktuelt for mitt vedkommende da jeg har et RB gear som trenger trykket fra prppeleren for å holde seg i inngrep. og et hydraulisk er det simpelten ikke plass il :cryin:

 

Men hvis jag forstår det rett så er det en fordel (rent akustisk) at motorkassen min ble så liten som mulig og med maksimalt med vinkler som kan ødelgge for refleksoner av lyd?

 

Erik

Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre

Link to post

Har også planer om å få lagt inn noen lydisolasjonsplater i motorummet mitt. Det er ingenting idag og der bråker som et sant h...... nede i ruffen når motoren benyttes.

 

Jeg har skjønt at de nye platene de har fått inn hos BILTEMA er bra. Men hvordan er de andre tradisjonelle lyddempingsplatene som BILTEMA har. Er de noe tess eller er de nye platene så mye bedre at det ikke er et alternativ?

s/y "Arnegrut", Asker

Link to post

Jeg vet ike om de "nye" er så mye bedre.... men de føles sånn og når de "andre" som jeg har hatt har alle mistet folien etter en tid...

 

og jeg tenkte at siden jeg først legger ned litt arbeid og penger idet så er ikke plateprisen så veldig avgjørende da .(innefor rimelighetens grenser selfølgelig)

Jeg mener å ha hørt at det skiller ca 4-6 db mellom de med og uten blygummi inlegget, vet ikke hvor korrekt dette er, men hvis det stemmer er det jo en stor forskjell

Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre

Link to post

Jeg har hørt om en båtprodusent som vurderer å bygge et ekstra tak over motoren for å redusere støy. I stedet for å bygge komplett kasse rundt motoren vurderer de altså montere et slags skjold over motoren for å hindre støyen å gå oppover.

 

Ooma sier i et innlegg lenger oppe i tråden at støy opptrer omtrent på samme måten som lys, og da virker denne tak-ideen plutselig ikke så dum lenger. Det vil bli betydelig ”mørkere” på oversiden av taket.

 

Hva tror dere om en slik løsning, vil det hjelpe?

Link to post

Jeg har hørt om en båtprodusent som vurderer å bygge et ekstra tak over motoren for å redusere støy. I stedet for å bygge komplett kasse rundt motoren vurderer de altså montere et slags skjold over motoren for å hindre støyen å gå oppover.

 

Ooma sier i et innlegg lenger oppe i tråden at støy opptrer omtrent på samme måten som lys, og da virker denne tak-ideen plutselig ikke så dum lenger. Det vil bli betydelig ”mørkere” på oversiden av taket.

 

Hva tror dere om en slik løsning, vil det hjelpe?

Helt sikkert, mesteparten av svingeenergien vil sansynligvis forsvinne i den første hindringen. Hulda planlegger den samme løsningen.

Link to post
  • 9 måneder senere...

Biltema har fått en ny typpe matte nå som ser ut til å ha et innlegg av bly eller annet tungt materiale. De koster 198 kr for et 30 mm flak av samme størrelse som de vanlige mattene.

 

Har kjøpt to stykker jeg skal bak lokket over motoren. Stod på prislappen i butikken at de var godkjennt eller var i samsvar med kravene i noe slags båtdirektiv.

 

Det var tunge og gode plater i forhold til de vanlige tema-platene så jeg har gode forventninger til dem.

Har så smått begynt å planlegge årets oppgradering/vedlikehold.

Der står blandt annet støyisolering på planen.

 

Har du gjort deg noe erfaring med disse mattene enda?

Har det (som sikkert mange andre) jæv... trangt i motorrommet.

Hvordan er det å montere disse platene? Må de limes, eller holder det å skru?

Ser evt. for meg å lage noen flatjern for å klemme dem på plass. Kan det funke?

 

Geir

Link to post

Hei. Har ikke brukt de over nevnte platene. Har så langt etterisolert 2 motorrom en i Diana700 og Nimbus 2700. I sistnevnte var det 30 mm porolon hvor folien delvis var ramlet av. Der rengorde jeg/stövsuget og limte på 20 mm porolon plater utenpå slik at det ble 50 mm totalt. Det var arbeidsbesparende og ga meget godt resultat. Etter tapeing med alutape så det ut som nytt og båten ble stille. I Dianaen var det kun isolason under dörkplate för jeg begynte og det hva et himla liv i cabin og i cockpit med kalesjen oppe. Etter isolering av alle sider ble det så stille at propell og eksosstöy ble "plagsomt". Har ikke hatt tilgang på noen db måler men er godt fornöyd med det arbeidet jeg har gjort.

Link to post

Funker det virkelig å lime porolon oppå gammel porolon?

Vil nesten tro det så lenge man benytter kontaktlim i alle fall. Jeg har også sett råd tidligere om å lime på tykk aluminiumsfolie på porolonen som erstatning for den ødelagte originale.Har ikke prøvd selv, med han som tipset om det påstod å ha god erfaring med dette.....

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Kansje jeg ikke har sett det men . Hvor i vestfold har dem rimelige plater , slike med sølvpapir på da all sølvpapiret på mine er borte .Syntes dem er i dyreste laget rundt om , men er vel prisen så . Eller er det som noen sier like bra og beholde dem platene som jeg har men og kle dem med tynne aluminiumsplater ? Tenkte kansje og gjøre det da jeg har tillgang til det .....

 

Tine II

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post

Jeg brukte kontaktlim fra Porolon og det satt meget bra. Jeg kom til det at det bare var tull å rive av gamle plater. Å lime utenpå de gamle ble billigere og antagelig bedre da skjöter ofte kommer på litt andre steder. Har planer om å gjöre det samme med min ny Bavaria 30 da jeg så at det fra fabrikken er slurvet litt med tilskjæringen av platene. Millimeter sprekker i hjørner og at det er kantlister i hjørnene som ikke er dekket av matter. Når man først har begynt å lydisolere blir man litt manisk....

Link to post

Har sett i verkstedindustrien at det benyttes en sølvkledd tekstilduk som dekke ved sveisearbeid mm. Det er sterke saker og fåes på rull. Kunne tenke meg at dette ville være fine saker å lime oppå ribbede dempeplater. Burde være enkelt å jobbe med i trange rom.

Link to post

Har sett i verkstedindustrien at det benyttes en sølvkledd tekstilduk som dekke ved sveisearbeid mm. Det er sterke saker og fåes på rull..

Hadde sånne rundt blygrytene (flytende bly) da jeg jobbet på Sønnak ,hadde ikke båt da . Men sånt hadde vært topp og fått tak i ,bare ikke prisen er høyere enn nye dempeplater . Noen som har peil på hvem som kan ha sånt ?

 

Tine II

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post

Jeg har benyttet sveiseduk ( sølvfarget duk på glassfibervev) i to motorrom som jeg har etterisolert.

Først i en Bavaria 34 og nå sist i en Hanse 371 seilbåt. Resultat er veldig bra, både lydmessig og utseende messig. Faktisk ble det bedre dempning med sveiseduk enn uten. En ekstra bonus er jo at duken også har

god brannhemmende virkning ved en eventuell brann i motor rommet.

 

Sveiseduk selges på de fleste forretninger som forhandler gass og sveiseutstyr. Tror jeg betalte ca 100 kr. pr kvadratmeter - selges i bredder på 1 meter. Duken kan limes direkte på

porolonplatene med kontaktlim. Jeg smurte limet opp på duken og limte på mens limet var helt vått.

Kontaktlimet myker opp glassfiber baksiden av duken, og gjør at den kan formes fint rundt ender og andre avslutninger. Limet var tørt etter ca 12 timer med 15 grader.

 

Lykke til !

 

Per

Link to post
  • 5 måneder senere...

Har revet ut alle gamle isolasjonsmatter og er nettopp ferdig med legging av nye. Nå ser det meget bedre ut, med hele sølvsider og gode greier :flag:

 

Men kantene som vender opp, er jo uten folie. Derfor blir disse utsatt for skitt og olje etc. Forsøkte å legge på aluminiumstape, men den ville ikke lime til prolonskummet. Hmmm .... hva gjør jeg da? Noen på baatplassen med nyttige tips?

Link to post

Holder selv på å isolere med slike plater som Biltema selger (kjøpt hos Maritim). Er veldig spent på lydresultatet. Men de er ikke så kjekke å jobbe med. Går noe vanvittig med kontaktlilm, og det må smøres på begge flater og tørke! Har prøvt å rive litt i ettertid for å sjekke heft, og det virker bra. Spørsmålet er hvordan det blir i varme?

Link to post

Det finnes ca.1 cm tykke "porolonplater" ( skum med aluminiumsfolie) på Biltema ol. Tenker å lime desse med kontaktlim (ikkje den vannbaserte!!) på kanter av plater og under bærebjelker der det er vaskelig å isolere med 3cm. Da kan det sølvtapes over bare 1 cm. "endeved". Sølvtaping er ikkje bare for å holde dritten unna, men det har stor dempeeffekt. Det er mange frekvenser i motorstøyen, og dei dempes på ymse vis.

Blymatte har eg kjøpt på båtutstyrsfirma på rull, det er gummi / bly, og ser ut som vanlig gummiduk ca.4-5 mm tjukk.

Tenker å lime blymatta på den gamle porolonen, evt. stifte den på treramma rundt, og lime 3 cm "porolon " m. alufolie på denne.

Det er jo slik Biltema-matta er bygd opp: simpel ( lett) skum med blygummi i midten!

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...