Jump to content

Sikkerheten under seiling.


Careka

Recommended Posts

Jeg er ikke noe unntak. Hender minst en gang i året at jeg "skal bare". Og det våte element kommer meg i møte. Heldigvis har det gått bra og jeg er fortsatt oppegående. Og så til ditt første innlegg - Careka: Det skjer jo på åpne havet og da bør en absolutt gjøre det en kan for å holde seg ombord. Og da er liv-vest og sele obligatorisk. Absolutt når en er alene i båten, og det er en jo, når resten av mannskapet hviler ut. Gutten som det nevnes om her kan jo prise seg lykkelig for at noen hørte hans rop. Litt mere vindsus, så hadde de nok ikke hør han.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Mange seilere har nok mer en 9 liv. men hvor mange vet jeg ikke.

 

Flaks, sa Severin Suveren. :smash:

 

Får håpe vi slipper å lese om flere som går overbord.

Engelskmannen som fikk boomen i hode under ARC 2008 døde jo også.

 

Sikker seiling er viktig.

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

Temaet ditt er så pass viktig at vi burde holde dette flytende en stund til.

 

Definisjon på hvorledes en faller over bord:

 

1. Bommen treffer en

2. Bølge skyller en over bord

3. Glir under fortøyning

4. Glir på dekk

5. .....

 

 

Kom med flere årsaker - ingen årsaker er for dumme, så stå fritt i fantasien - til listen så kam vi debattere hva som kan gjøres for å unngå årsakene.

Redigert av jawik (see edit history)

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Får være min tur å tipse om denne radiodokumentaren på NRK, for de som ikke har hørt den:

 

Den Gule Hawaiiskjorta

 

På vei mot øya St. Lucia i Karibien faller Petter Noreng over bord fra sin 11-meter One Design seilbåt. Han blir liggende i sjøen i 18 timer. Reddet av et norsk par på jordomseiling.

 

(Enzo og Steinsvik har linket til den tidligere.)

Link to post
Share on other sites

Engelskmannen som fikk boomen i hode under ARC 2008 døde jo også.

 

Denne historien ble beskrevet av sønn til avdøde i en artikkel i Yachting Monthly, og den gjorde stort inntrykk på meg. Det som skjedde var at vedkommende ramlet med hodet rett mot en vinsjene og døde senere av hodeskadene. Historien forteller om hvordan de prøvde å holde liv i ham inntil de fikk løftet han over til et cruiseskip i flere meter høye bølger.

Redigert av Framtia (see edit history)

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

1. Bommen treffer en

2. Bølge skyller en over bord

3. Glir under fortøyning

4. Glir på dekk

5. For lange sikkerhets liner, som gjør at du kann komme på utsiden av båten.

6. ....

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

7. Skulle bare bade, båten lå stille uten vind i seilene, alle uti og der kom vinden......

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Link to post
Share on other sites

1. Bommen treffer en

2. Bølge skyller en over bord

3. Glir under fortøyning

4. Glir på dekk

5. For lange sikkerhets liner, som gjør at du kan komme på utsiden av båten.

6. Fører til uoppmerksomhet

7. Skulle bare bade, båten lå stille uten vind i seilene, alle uti og der kom vinden......

8. Et vindkast legger båten over og man faller uti.

9.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...