Jump to content

Anbefaling av bunnstoff


Kiekhaefer

Recommended Posts

Hei ,jeg har nylig kjøpt meg en ny båt en Ryds 620 GTS med en 150 hk Evinrude E-TEC HO.

Men jeg er i sterk tvil om hva slags bunnstoff jeg skal bruke på båten(den er ikke bunnsmurt).

Jeg ser at det er endel produsenter som reklamerer med at deres selvpolerende bunnstoff

tåler 40-50 knop uten å slites av for raskt, eller er harde bunnstoff det eneste saligjørende

for denne type båt?

 

mvh

jonnyrude :confused:

Link to post

Hei, er ikke båten primet heller? I såfall ville jeg primet med en to-komponent primer aller først. Enten Internasjonal eller SeaJet sin.

 

Jeg har best erfaring med SeaJet, både hvit og svart. Svart er vel å forestrekke for å slippe å vise fram det brune slimet som vises når du kommer opp i plan :) - for litt brunfarge slipper man ikke unna uansett. Du vil nok finne mange meninger om type bunnstoff her. Tror det avhenger litt hvor i landet båten din ligger osv.

 

Jeg ville IKKE brukt hardt bunnstoff. Vet endel sier ett lag med hardt og deretter ett lag med selvpolende. Mange av de som har gjort dette har angret - flassing osv. Jeg har kun benyttet selvpolenrende uten problem på raskere båter, men muligens ikke så rask som din. Jeg ville personlig lagt på et lag med selvpolerende som første strøk etter priming.

Redigert av fredriko (see edit history)
Link to post
Jeg ville IKKE brukt hardt bunnstoff. Vet endel sier ett lag med hardt og deretter ett lag med selvpolende. Mange av de som har gjort dette har angret - flassing osv.

 

Jeg har hardt hvitt rett på primeren, og et par strøk sort selvpolerende oppå dette. Har ikke hatt problemer med flassing så langt. Fordelen med dette er jo at du ser slitasjen. Samtidig så løser jo dette problemet angående hastighet: Hvis ikke det selvpolerende tåler farten, så slites det bort og det harde kommer frem. Båten er uansett beskyttet, så det er bare å la det selvpolerende forsvinne av seg selv. Blir det sittende derimot, så er selvpolerende mye mer effektivt mot groe enn det harde...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Er du som folk flest så ligger vel båten helt stille 98% av tiden, 1,9% av tiden så koser man seg på fjorden i lavere hastigheter og 0,1% så gir man full pupp! Ingen problemer med selvpolerende bunnstoff selv for raske skjørgårdsjeeper ved normalt bruk, etter min erfaring!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post

Jeg surrer rundt i havna daglig hele året ,om våren å høsten da båter blir tatt opp for bunnsjau. Da kan jeg nesten si hvem som ikke har brukt Seajet ,dem som har prøvd andre billige stoffer av div merker har også jobben .Men noen sier at det er forskjell på hvor i landet du ligger , men hos oss så syntes jeg helt klart Seajet er i en klasse for seg . Men noen liker det og andre liker noe annet , sånn er det bare .Men å kjøpe noe billige greier for å spare penger , da trur jeg mange gjør seg selv en bjørnetjeneste . Jeg bruker Seajet og har heller aldrig noe groe under etter et år i sjøen , så det forsetter jeg med . Men har også hørt eller leste , at bunnstoffet til Maritim fikk mega bra test .Men mener det er hardt stoff ? Hadde båten oppe i januar (Stavanger) å blåste reint flaps å akslinger å sånn ,resten var helt strøkent . Veit ikke hva som er brukt på den , men skal finne ut av det før jeg skal på land .Da hadde den liggi siden april , men da lå den ikke her da så .....

 

Tine IV

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Men har også hørt eller leste , at bunnstoffet til Maritim fikk mega bra test .

 

Men Maritim produserer jo ikke noe bunnstoff så da kan man jo bare fortsette å spekulere hvem som er den egentlige produsenten, kanskje det er Seajet, kanskje ikke? Som jeg husker testen så var svaret at for selvpolerende bunnstoff så var det en vinner basert på årlig påsmøring (Maritime) men kom sist basis to sesonger og en helt annen vinner hvis det var snakk om to års intervaller (Jotun) som også gjorde det bra etter en sesong. Testen stod i Seilmagasinet nr. 2 i 2008.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
da kan jeg fortelle deg at min båt ble smurt med sea-jet i fjor våres (svindyrt) og jeg ble skuffet i forhold til maritim sin - så jeg handlet 7 bøtter nå for ei mnd 2 sia på tilbud..

 

Hvis du smører på 7 "bøtter", hva enn det er, høres det dyrere ut enn litt flekking med f.eks Seajet. Ja du trenger faktisk ikke "male" båten flere strøk hvert år. Skal jeg kjøpe en båt hvor det er fler flakete lag med bunnstoff likestiller jeg det med en som har møkkete motorrom - en slusk!

Redigert av fredriko (see edit history)
Link to post

Vannlinja for vakkerhetens skyld ,resten er kun flekking .Ser passe dumt å se folk kliner på lag på lag vær vår ,så lenge det er bunnstoff der .Hvorfor i svarte kline på mere ? Så et par boxer med noe jeg veit fra før av er kvalitet , er småpenger i båtverden .Ikke bunnstoffet du går i underskudd av å ha båt vil jeg tru .Men det var jo ikke detta trådstarter spurte om heller ........

 

Tine IV

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post

jeg slusker ikke og jeg tror jeg har renere motor rom en di fleste her inne - kvalitet er viktig og jeg "sparer" aldri på kruttet når jeg driver med ting på båt - jeg kliner heller aldri på lag på lag under heller men, som nevnt over ved vannlinja pyntes det alltid opp

seajetten koster 250 kr for 0.75 liter og er dårligere en maritim sin til (på nett tilbud) 75kr litern

så da faller valget ganske enkelt for meg - jeg skal gå grundig over og bytter til sort maritim fra blå sea jet

og har du stor båt går 7 bøtter lett med uten å kline på

 

så kan jeg spare penger på t.o.m noe som er bedre gjør jeg glatt det - jeg er ikke gjerrig- ikke dum men prisbevisst/kvalitetsbevisst

og tar jeg ikke feil ble maritim sin kåret til av di beste som mouche nevnte og

men ta for all del ikke MITT råd velg dyrere - og gjør som det passer - var bare et velmenende råd fra min side

Redigert av jab (see edit history)
Link to post
jeg slusker ikke og jeg tror jeg har renere motor rom en di fleste her inne -

Slapp av nå da å pass på hjerte ditt , hakke sagt et negativt ord om deg elller hva du gjør om det var meg du sikta til .Kun konstanterte hva jeg så av båter som blei tatt opp i krana daglig om våren å sommeren igjennom ,hva du gjør eller andre gjør spiller liten rolle for meg . Vi sa også at det var passe dumt å kline på et helt nytt lag med bunnstoff på en båt som var nesten like fin under ,da tok vi vannlinja og flekka resten . Om du har det reinaste motorrommet her på Baatplassen , eller om du er gjerrig eller ikke . Har foresten lite med saken å gjøre , det som er saken . Er vel hva trådstarter skal bruke av bunnstoff , da han ikke veit hva som passer best for han .Da er det jo greit at vi svarer han på det , å sier hva vi har erfart å gjør . Så kan han jo sette seg en mening av alle svarene her , å gjøre akurat som han vil .Med eller uten møkkete motor :wink:

 

Tine IV

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post

Så, :boxing: Så gutter det går mot lysere tider.

Til bake til tråden.

 

Ville lagt på 2-komp på hele bunn.

Lærte av Hempel i 82 at en skulle legge 5 strøk med 2-komp, et strøk hver dag ved 10-15 grader C. når 5 strøket var påført

skulle en vente i 4 timer og så legge på et lag selvpolerende bunnstoff i en farge som en ikke skulle ha senere. (la på lyseblått)

Der det lyseblå tittet frem var bare å legge litt tykkere lag neste vår.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post

Bare for å spikke litt fliser, en populær aktivitet på denne tiden av året;

 

Det er ikke antall lag med primer som er viktig, men tykkelsen på skiktet man legger/ender opp med. Det er sikkert også mange faktorer som avgjør tykkelsen på det enkelte lag, og derved summen av lagene, som; hvor godt man rører rundt, temperatur på primeren/luften, verktøy man bruker ved påføring som f.eks pensel eller rulle og "kvaliteten" på denne, hvor tykt man legger på/drar det ut osv, men med fem strøk bør man være på nokså sikker grunn uansett metode og øvrige forhold, etter mitt syn.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post

baannstof.jpg

 

Tok opp min 22' plastsnekke, fikk litt småsjokk for å si det mildt. :eek: Skal egentlig gå 6knop, men jeg målte den til 4 knop på slutten av sesongen. Var sikker på at noe var galt med motoren eller giret.

Hadde Biltema bånnstoff på, men det som er rart er min andre båt som ligger 1 km lenger borte og ble brukt bare en tur var så god som ny under. Trengte bare å vaske så var den klar for en ny sesong.

 

Tror nok at grunnarbeidet på plastsnekka mi var dårlig og skal i år skrape helt ned og legge primer på først.

 

Den kvelden ble det hvitvin og blåskjell! :lol:

Redigert av Joachim (see edit history)
Link to post
baannstof.jpg

 

Tok opp min 22' plastsnekke, fikk litt småsjokk for å si det mildt. :eek: Skal egentlig gå 6knop, men jeg målte den til 4 knop på slutten av sesongen. Var sikker på at noe var galt med motoren eller giret.

Hadde Biltema bånnstoff på, men det som er rart er min andre båt som ligger 1 km lenger borte og ble brukt bare en tur var så god som ny under. Trengte bare å vaske så var den klar for en ny sesong.

 

Tror nok at grunnarbeidet på plastsnekka mi var dårlig og skal i år skrape helt ned og legge primer på først.

 

Den kvelden ble det hvitvin og blåskjell! :lol:

 

Huffda det såg ikke bra ut. men det kan vere som du sier at forbehandlingen ikke har vert bra nok,

slik at underlaget(gammelt bunnstoff) trekker til seg virkestoffene i det nye bunnstoffet,det kan

vere en forklaring.

Link to post

Bruker seajet hardt bunnstoff ( sort )og båten ligger ute hele året, ingen groing. Tar den opp hver vår for en rengjøring å sjekk. Det blir tredje sesongen med same bunnstoffet, regner med det skal holde i 5-6 sessonger for den får ett nytt strøk med hart bunstoff. Det blir da en runde med lett våtsliping av skroget og ett støk med hardt bunnstoff og den er klar for nye 5-6 sessonger. Har også brukt hardt bunnstoff på en tidligere båt hvor dette fungerte utmerket.

Link to post

Etter å ha hatt en overgrodd båt i flere år pga båtplass i indre havn, spurte jeg han som tar opp båter om han hadde noe anelse om hva som var best. Svaret hans var at han hadde lagt merke til at noen båter ikke var grodd i det hele tatt, så han spurte eierne. De som ikke grodde hadde brukt biltema, så jeg prøvde dette. Båten har ikke grodd noe etter jeg begynte med dette :flag:

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...