Jump to content

Anbefaling av bunnstoff

Kiekhaefer

Recommended Posts

Burde jeg gjøre noe omfattende da før jeg setter den ut, eller bare smøre på et lag med maritims bunstoff?

Skraper man bare rur vekk og smører over vil ikke det bli bra nok. Det bildet over er nok et godt eksempel på det! - rur vil tiltrekkes at "luktene" og fortsatt være et problem uansett fabrikat av bunnstoff som smøres over. Man bør sørge for et skikkelig grunnarbeid og få fjernet alle rester som "lukter" og deretter få på bunnstoff. Jeg ville skrapt og slipt helt ned og evt vurdert to-komponent primer først, deretter bunnstoff.

Burde kanskje vaske med noe sterke saker etterpå da? hadde vært greit å slippe primer-delen...

Du kan slipe, skrape eller bruke kjemikalier. Når man først gjør den jobben er det lurt å legge på primer uansett. Gelcoat et ikke tett og du vil med en primer få et supert utgangspunkt for å få en tilnærmet rurfri sommer i tillegg til å få båten tett i den forstand at du motvirker osmose (plastpest). Jeg ville sett på Seajet eller Internasjonal primer.

Det med korninga på slipepapir må nesten erfares. Det er pes med for fint, bytte papir hele tiden. Det finnes flere kvaliteter og noen med samme korning vil være bedre enn andre med samme korning. Bruker du en skarp skrape ville jeg gradet bladets hjørner slik at du ikke skraper opp gelcoat særlig. Personlig brukte jeg en sandblåser til å gjøre jobben for meg - det er også en mulighet (men han MÅ ha peiling). Sandblåsing med riktig sand vil også gi et utmerket feste for primer.

Tok bunnen i fjor. Og ble anbefalt følgende oppskrift som har fungert godt.

Skroget ble skrapt helt ned til gelcoat. Slipte så med 180 papir. Vasket med vann 2 ganger+ 2 ganger med aceton.

1. laget med hempel 2 komp primer ble tynnet 20% (hempel tynner)for å få bedre heft. Så 4 lag til med 2 komp primer i 2 forskjellige farger som ble rullet 2 hver gang på tvers/langs. Siste laget primer ble lagt vått i vått med 1 lag hardt bunnstoff(svart). Nytt lag med selvpolerede oppå dette i blått.

Etter dette er det bare og "flekke" med selvpolerende der det blir slitt av.

Pass på å bruke samme leverandør på bunnstoff/primer og sjekk at det kan legges på hverandre.

Selv veldig god erfaring med hempel.

Da ble det SeaJet på meg også. Maritim's versjon (som også er av merket Sea Jet.....?) finnes kun i sort eller mørk blå, og jeg ville fortsette med hvit. Handlet på Lillestrøm.

Hvilken type av SeaJet er bunnstoffet til Maritim?????? SeaJet har noen forskjellige typer med forskjellige egenskaper, og 033 fungerer allerbest. Har Maritim klart å presse dette ned i sine egne bokser og selger de til en slikk og ingen ting er nesten fargen det samme...

Hei.

Det beste er å bruke light primer og så slipe litt over også VC 17 to lag. Dette kan jeg og dette blir glatt og lite groe og lite jobb senere

Tiltredes! Vanlige harde bunnstoff bygger lag. Selvpolerende bygger ofte opp lag de også, og er noe klin ved f.eks vannsport. VC 17 er hardt, men veldig tynt og glatt - og bygger ikke opp lag.

Alle båter har sin egen sjarm - man må bare bruke litt fantasi for å finne den!

Jeg var på messa å spurte etter bunnstoff til min.. den trenger bare slik flekking og rundt vannlinja som Tine beskriver.

Jeg fikk da 2,5 liter med SeaJet 34 (Hvit) for 650 kroner. inkl ei rulle og brett.

Burde vel funke det på min vel?

Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no

Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...