Jump to content

Originale Mercury instrumenter 04 mod 50hk

TomasK

Recommended Posts

Hei!

Tenkte jeg skulle installere turteller, samt trim/tilt indikator i båten nå til våren. Har altså en 04 mod Mercury 50hk to-takter og ved kontrollboksen, så henger det noe som tydeligvis er en kontakt for turteller og noen kabler til trim/tilt og sikkert noe annet også (oljetrykk? Volt?). Tenkte jo først å kanskje handle noe "uoriginalt" type Faria, men det greieste hadde vel kanskje vært noen originale instrumenter slik at alt er bare plug'n play.

Vet jeg kan rusle ned til den lokale Mercury pusheren og handle der, men jeg liker jo å spare penger og lurte på om noen visste om nettsider hvor de faktisk selger slike original instrumenter? Har sett litt rundt selv, men jeg er ingen verdensmester i å søke etter slike ting..

Tilleggspørsmål:

Tenkte å bytte ut hovedstrømkablene til nye fortinnede ledninger (fra motor til batteri) da de gamle ikke ser så bra ut. Hvilken størrelse bør jeg gå for? Ca. 1 - 1,5 meter trekk. Holder det med 25mm?

Edit:

Bilde av kontakt + bilde av ekstra kabler (i bakgrunnen)

kontakt.jpg

Redigert av TomasK (see edit history)

Jeg hadde en slik kontakt på en 50Hk Mercury påhenger jeg kjøpte brukt.

Der var noen av ledningene kappet osv, så jeg klippet av hele kontakten. Brukte vanlig tilhengerkabel og skjøtestykker m/smeltelim samt krympestrømpe. Fikk da skjøtet hele saken slik at jeg fikk den opp under dashbordet. Kjøpte vanlige Teleflex Morse instrumenter.

I kabelstokken har du både trim opp/ned, lading, turtall osv. Kobles rett inn på instrumentene. Du trenger ikke kjøpe original Mercury instrumenter hvis ikke du absolutt vil da.

Du kan lese mer i denne tråden: Tilkobling av instrumenter mot 50Hk Merc totakt

Dette hjalp meeeget mye! Takktakktakk! :)

Skal nå først høre hvor mye dem skal ha for originalinstrumenter, men det er nok såpass dyrt at det blir Faria fra Maritim (ev. andre merker avhengig av pris).

Fikk du forresten bekreftet hva alle de forskjellige fargene var? Tenker spesielt på trim/tilt. Hvis du har komplett hookup slik du gjorde det, så hadde jeg takket enda litt mer!

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...