Jump to content

Gidder noen å vedlikeholdslade båtbatteriet ?

oslofjord

Recommended Posts

Tror jeg i prisippet burde ha vedlikeholdsladet batteri i løpet av vinteren. Bør man det ? Gidder andre vedlikeholdade batteriet ?

Er batterivedlikeholdet avhengig av om man bare bruker det/de til start av motor eller om man det også brukes til mye annet ombord ?

Det står så fint at man skal koble fra batterier, gjerne ta dem inn, sjekke vann-nivå vedlikeholdlade osv, men hvor viktig er det.

Det er naturligivis svært viktig at motoren har strøm til starte når man skal hjem fra skjærgårdstur...

Jeg har båt/billader...men er litt lat. Litt styrete å ta ut batteriet av båten.

Redigert av salt (see edit history)

Jeg har vært litt sløv med å ta hjem/lade batteriet for vinteren - noe som har kostet meg noen tusenlapper i nye batterier :(

Et halvladet batteri i -30 varer ikke så lenge...

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Hvis du har tilgang på strøm der båten ligger, så er det ikke noe poeng i å ta batteriet hjem og inn i varmen. Det står utmerket i kulda i båten. Som de fleste har stemt på i pollen, så står batteriet i båten og får vedlikeholdslading der i løpet av vinteren. Jeg lader opp når båten går på land om høsten, en gang midtvinters, og før båten sjøsettes om våren. Og så tror jeg faktisk ikke at jeg er helt på jordet når jeg lenger oppe her påsto at batteriet begynner å sulfatere hvis det står over tid med en spenning under 12,4 volt. Men her er det nok andre eksperter på området som kan komme med utfyllende svar.

Har sakset litt om sulfatering. Står ikke noe om spenning her, men forklarer hva sulfatering er:

I et fulladet batteri er aktiv masse på platene meget finkornet noe som gir stor aktiv

overflate til elektrolytt. Således er aktiv overflate på positiv plate på ca 5 m2 / gram masse

og på negativ plate ca 0,5 m2 / gram masse.

Når batteriet utlades vil den aktive massen i både de positive og de negative platene gå

over til blysulfat bestående av relativt små krystaller. Når batteriet lades går det meste av

krystallene tilbake til finkornet aktiv masse. Hvis batteriet ikke lades, vil krystallene

vokse og den aktive overflaten reduseres. Denne krystalldannelsen er det som vanligvis

kalles sulfatering. Sulfatering medfører redusert lademottakelighet og redusert kapasitet.

Hvis prosessen ikke er kommet for langt kan sulfateringen fjernes ved periodisk lading

med lav ladestrøm over lengre tid (dager).

Sulfatering av platene vil også forekomme i batterier som over lengre tid får mangelfull

lading. Det er derfor viktig at lagrede batterier får full opplading ved periodisk

vedlikeholdslading.

Redigert av jada (see edit history)

Hos meg står også laderen ofte på.

Jeg har både lukkede (start) og åpne (forbruk) batterier. På forbruksbatteriene sjekker jeg syrevekt og vannstand minst 3 ganger i året: vår - midtsommers og høst.

Jeg "tror" (troen flytter fjell?) at mange båteiere kunne bevart batteriene sine i lengre tid om de hadde sjekket ladning og syrenivå/vekt.

Dette er en jobb som krever lite tid.

Jeg har alltid hørt at batterier bør lades et par ganger i løpet av opplaget. Før tok jeg batteriene ut av båten, men dette er jo en tung jobb.

Nå er jeg heldig å ha landstrømsannlegg i båten og opplag i hagen. Landstrømskabelen ligger klar i garasjen og plugges inn 2-3 ganger under opplag.

Jeg toppet min 345Ah batteribank for en måned siden. Det gikk på 16Ah.

Mye mindre enn vanlig, men i år hadde jeg koblet av ledningene på hvert enkelt batteri, slik at batteriladeren og battemeteret ikke sugde de vanlige antall milliampere døgnet rundt hele vintersesongen.

Og hva betyr dette i praksis? Det betyr at vanlige åpne bly-syre batterier som jeg har klarer seg helt utmerket med kun en topping i løpet av vinteren - forutsatt at de står kaldt ute i båten og ikke inne i en varmere garasje.

I Trudelutt er battmeter og alarm tilkoblet hele tiden. Vedlikeholdsladingen tar solcellepanelet seg av. Det står under lys presenning og gir ikke mye, men nok. Funker utmerket.

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Har noen helt vanlige blybatterier av den enkle/billige sorten som jeg etterfyller med vann på høsten, hvis nødvendig, setter på en lader over natten, kobler fra poler og sier "sees til våren". De står da i båten og ute i kulda. Om dette er godt nok vet ikke jeg, men har nå ikke måttet bytte noen batterier siste ti årene så det synes jeg er greit nok!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Vil vel tro de får den samme ladingen om vinteren som resten av året båten blir jo brukt året rundt. kansje derfor mine batterier holder seg veldig bra jeg har ennå orginalbatteriene fra 2002 og de er fremdeles ok.

Helt enig BMP, har 2 fra det forrige århundre og to fra 2002.

Mener også at med riktig vann forlenger en levetiden med mange år.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Båten står rett uttafor døra her, 220v ligger ombord men jeg har ærlig talt ikke giddet å tasse ombord med laderen enda :blush:

Har en finfin vedlikeholdslader som egentlig godt kunne vært koblet til hele vinteren men jeg bruker den til stadighet til MC, snøfreser og bilbatteriene mine.. (that's my story and i'm sticking to it)

.

.

bmhe

Gidder å lade?? Det er da svært lite jobb for å ta vare på batteriene. Lader et par ganger i løpet av vinteren mens batterier står i båten (det har de best av) og det tar akkurat 5 sek å plugge i kontakten og det samme å trekke den ut. Dette kan da umulig handle om å gidde?

Har båten i opplag på Karenslyst og der er det ikke lov til å ha i landstrømmen uten selv å være til stede. Mao, det blir lading de gangene jeg er og kikker etter båten selv om jeg gjerne skulle ha hatt strømmen i et døgn eller to sammenhengene midt på vinteren.

Jeg toppet min 345Ah batteribank for en måned siden. Det gikk på 16Ah.

Hvordan vet man når batteriene er fulladet, og ca. hvor lang tid tar det?

Hvordan vet man når batteriene er fulladet, og ca. hvor lang tid tar det?

Akkurat det er jo litt vanskelig å vite uten å kunne måle.

Siden jeg har en lader som automatisk går over til vedlikeholdslading, lar jeg den bare stå på et døgn ekstra. Det spiller jo ingen rolle at laderen vedlikeholdslader etter at batteriet er fullt.

En annen måte er å måle ladestrømmen. Når den er sunket til under 1% av batteribankens Ah-kapasitet, anser man gjerne at nå er det fullt. Battmeterer mitt har jeg stilt inn slik at når ladestrømmen synker under denne grensen, skal battmeteret anse batteriet som fullt og stille telleverket på 100% full.

Batteriet vil selvutlade noe i løpet av vinteren og bør fullades en til to ganger. Minst selvutlading er det når batteriet er frakoblet, gjort rent mellom polene og oppbevares kjølig. Siden lading for motor som oftest er dårlig bør det i grunn benyttes batterilader en gang i blant om sommeren også, og hvertfall fullades med lader før vinteren.

Mange tror det må stå varmt fordi batteriet fungerer dårlig (liten kapasitet) når det er kaldt. Dette er altså kun riktig når man bruker batteriet og ikke ved oppbevaring. Årsaken er at den kjemiske prosessen i batteriet går saktere når det er kjølig. Det bør derfor ikke tas med inn i varmen hjemme men stå i båten evt. en kjølig garasje eller bod. Batteriet må altså fullades oftere hvis det står innendørs enn i båten, kanskje så mye som hver måned.

Overflaten bør gjøres rent for å hindre utlading som følge av urenheter som leder strøm. Etter det er rengjort bør polene settes inn med vannfast fett for å hindre korrosjon.

I følge boken "Båtmotoren din venn" av Jon Winge (d5l pensum som jeg leser om dagen...) vil et batteri som er fulladet og har fått stått noen timer ha en hvilespenning på 12,72 volt. Det er halvladet ved 12,5 volt og helt flatt ved 11,7 volt.

Spenningen over polene under lading varierer med temperatur men er optimal ved 14,4 volt ved 25 grader. En god lader har regulator slik at batteriet ikke gasser. Selv 0,1 volt forskjell i ladespenning kan ha mye og si for hvor godt batteriet blir ladet.

Syrevekten skal være 1,28 per celle, og lik på alle cellene. Ellers gjelder det å ha nok vann og sjekke at det ikke er misfarget. Ved misfarging er batteriet defekt.

Seiler med langturdrømmer

Nå har jeg enda dårligere samvittighet...for overveldende mange tar tydeligvis vedlikeholdslading på alvor. Det vel ikke for sent å etterlade, men styrete å komme til batterirummet under presening...fristende å vente til utsetting nærmer seg og pressening er borte.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...