Jump to content

Gidder noen å vedlikeholdslade båtbatteriet ?


oslofjord

Recommended Posts

Jeg gir opp denne diskusjonen. Jeg har aldri sagt at et batteri tar skade av å lagres hjemme. Og greit, en opplagstid helt fra august til mai, kan nok bli i lengste laget uten etterlading en gang i løpet av vinteren. Men fra november til april i kald båt, har alltid mitt startbatteri klart fint uten etterlading. Og levetiden har vært 9 år.

Lars H. :sleep:

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Skal ikke være enkelt Lars.

 

Var det ikke din venn Paul hos Ladac som en gang skrev.

 

"Hvis man absolutt skal ha batteriet hjem på vinteren. Er beste plassen å oppbevare det. I fryseboksen".

 

Paul er vel en strøm guru, som har en "ørliten" peiling på hva han snakker om.

 

Egentlig synd at han ikke skriver her på BP.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

batteriene mine står igjen i båten tilkoblet og lades i blandt via landstrømmen som kobles til innimellom og står i ett døgn ca..

voltmeterne viser at alt står bra til :) greit med litt forbruk og lading i blandt :)

Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no

 

Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist?

Link to post
Share on other sites

Enig med Lars. Topplader senhøstes og lader ikke før på våren ved uttak i mars/april igjen. Lar de stå i båten. Lurt å frakoble batteriene for å være sikker på null forbuk.

Untaket er hvis det er veldig mildt vinterstid, da foretar jeg gjerne en topplading også på vinteren.

Sjekker jo for sikkerhets skyld at batterispenningen ikke har sunket mye, men det har aldri skjedd.

 

Skal man bruke strøm om vinteren, og ha batteriene tilkoblet så bør man selvsagt lade jevnlig. Når jeg lå ute på vannet vinterstid så gjorde jeg det. Under opplag på land frakobles imidlertid alle batterier.

Link to post
Share on other sites

kansje slutte å kjøpe batterier for jeg har til gode å se de stå i frysedisk hos forhandler ennå. Skjerp dere litt da folkens, klart det er mindre selvutlading ved 15blå men desto vanskeligere å topplade samt rengjøre om de står i båten. Skader INGENTING å ta de med til et sted der tempraturen faktisk er konstant for det er det ikke i båten. Akkurat her nå er det 4pluss vert i 3dager alt. Å ja jeg vedlikeholdslader. Dere får ringe til forhandler å fortelle de at batteriene skal stå i disk med lik linje som frysevarene. Skader ikke å ha de å båten så lenge man har en KRAFTIG lader å skader ikke ha de hjemme så lenge gradene ikke blir over normalen, men hjemme trenger man mindre lader å ikke så vanskelig å vaske/tørke av heller

Link to post
Share on other sites

derfor selges de i kjøledisk pga at viss de tiner er de skrot? skjerp deg. Resten av de miliardene som ikke bor i skandinavia har vel høyere temp enn oss. Ser ikkke de bytter batteri hvert 2år. Da får du fortelle alle som selger batteri at de er kjølevare å skal selges kaldt. Vi snakker selvutlading ikke bruk å vedlikehold. Lese er ikke så vanskelig. konstant temp har mye å si med batterier. Konstant temp er det vertfall ikke i norge. Å viss dere skal begynne å linke til noe så gjør det riktig!! VISS batteri har det best ved 20blå så burde forhandler selge de over frysedisk ellers så er det, det samme som jeg gjør: setter de i konstante 15pluss. IKKE kjøp batterier da for de er missbehandlet før dere får di :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

derfor selges de i kjøledisk pga at viss de tiner er de skrot? skjerp deg.

 

Hvem har påstått at batteriene er skrot om de kommer over null grader? Nå synes jeg du begynner å bli i overkant useriøs her!

 

Fordelen med å ha batteriene stående i båten vinterstid er at selvutladingen er mindre da. Om du har batteriene stående på soverommet og vedlikeholdslader dem hver uke vil de neppe få noe kortere levetid av dette enn om de står i båten uten vedlikeholdslading. Men jeg ser ikke helt poenget med å ta dem ut, siden de vil kreve mindre oppfølging om de blir stående i båten, der det er kaldt og godt?

 

Men det er opp til hver og en hvordan man lagrer sine batterier. At fagfolk anbefaler at batteriene oppbevares tørt og kjølig når de ikke er i bruk, er imidlertid et faktum samme hvor mye du protesterer..

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Danke index sier ikke noe annet enn deg viss du leser innleg. Men at viss de skal stå kaldt MÅ de ha krafig nok lader å være TOPPladet når båten ikke er i bruk. Har du kraftig nok lader å de er roppladet er det ikke noe problem. At folk ikke skjønner da igjen at noen batterier ikke er så tunge at de kan bæres inn gjøres rene å vedlikeholdslades uten å ta skade er meg ufattbart. Å viss man igjen påstår at de ikke har det bra ved plussgrader så ta dette opp med forhandler :thumbsup: Får nok svar på visa da

Link to post
Share on other sites

Lades etter opptak så taès de med å stues vekk inne

 

Leser jeg, men jeg skjønner fortsatt ikke hvorfor du mener at batteriene har det bedre i femten pluss uten vedlikeholdslading enn i femten minus under ellers samme betingelser. Men du får gjøre som du vil, det er dine batterier. Selv har jeg båten på sjøen hele året, og tar ikke ut batteriene for annet enn å bytte dem når de ikke vil mer. jeg vedlikeholdslader når spenningen har sunket litt, laderen min har litt i overkant høy vedlikeholdsspenning så jeg liker ikke å ha laderen tilkoplet over lengre tid. Så da får de heller et par dagers lading en gang i blant når behovet er der.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Noen vil liksom ikke skjønne :headbang:

 

Du trenger ikke topplade et batteri så lenge det står kaldt og er satt vekk toppladet når det snakk om noen mnd uten forbruk (er frakoblet).

Hvorfor?.... fordi det holder seg toppladet i kulden når det ikke forbrukes strøm (ingen/svært liten selvutlading). Når det står varmt så er selvutladingen mye større, man må etterlade/topplade av og til og det betyr forbruk/ladning, forbruk/lading forbruk/lading i denne perioden man ikke bruker batteriet. Selvutlading er også et forbruk.

Det er ikke bedre enn at batteriet står kaldt i denne perioden og ionevandringen er nærmest fraværende.

Hva er det du ikke forstår med dette??

 

og....

Hvis du trenger lade i kulden fordi batteriet ikke er toppladet når du satte det vekk så trenger du en lader som gir en høyere spenning (temp kompensert) slik at ladingen blir effektiv. Har lite med at laderen må være veldig kraftig. Spenningen har ingenting med hvor kraftig laderen er.

 

 

Og siden du også nevner i hvilken temp batterier står i butikken:

Jo lenger batteriet har stått i butikkene eller på et varmt lager jo mer utladet vil det bli. Har selv solgt batterier og vi hadde dem på kaldt lager, ikke i butikken.

Redigert av olpi (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Se på denne,

til å teste vanlige bly/syre batterier med,

 

http://www.conrad.de/ce/de/product/100592/BLEIBATTERIE-TESTER-DIGITAL-BT-3/SHOP_AREA_14720&promotionareaSearchDetail=005

 

koster 55 euro.

 

Hva sier ekspertene til denne ?

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

Topplader høst og vår. Lar batteriene stå i båten og kobler fra strømtyver. Holder i massevis.

 

Batteriene bytter jeg uansett hvert 6.-7. år for å være sikker. Da slipper jeg å oppleve batterier som plutselig ikke virker. Som ekstra sikring har jeg alltid booster med i båten på sommerstid.

 

Batterier er tross alt ikke veldig dyrt hvis man ikke må ha ti stykker av dem. Overdreven vedlikehold av disse er strengt tatt ikke nødvendig.

Link to post
Share on other sites

Tidligere koplet jeg fra batteripolene og lot batteriene stå vinteren over uten lading. Det var aldri noe problem. Etter jeg moterte CTEK ladere for forbuk og start, kopler jeg inn landstrøm midtvinters noen dager. (Båten ligger på land.) Dette fordi at laderen til startbatteriet trekker litt strøm fra batteriet, derfor bør jeg lade. Det er samtidig veldig enkelt å kople til ledningen, som på vinteren henger under båten, til en stikkontakt.

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...