Jump to content

Gidder noen å vedlikeholdslade båtbatteriet ?


oslofjord

Recommended Posts

salt - spør heller hvor mange som har ladet opp batteriene om høsten etter å ha sjekket veskestand, latt dem stå kaldt gjennom vinteren og med polene frakoblet, som har kommet til båten om våren og måttet skifte ut batteriene fordi den behandlingen ikke var god nok! :rolleyes:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Jeg bruker båten hele året og båten ligger på landstrøm hele tiden mens den ligger i havn. Her er Ladac-laderen tilkoblet og gir vedlikeholdslading til forbruksbatteriene ombord. Kjøleskapet står på hele året. Også endel annet utstyr får strøm fra forbruksbatteriene. Jeg er nøye med å sjekke batteriene for batterivann. I tillegg måler jeg volt og følger med på forbruket via egen måler.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Hvor lang levetid har dere da på batteriene, alt etter som noen omtrent gir blaffen i batteriene, og andre steller med batteriene på forskjellig måte?

 

Lars H

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

jeg lader alltid om høsten når jeg tar opp, midtvinters, og når båten skal ut om våren. ....

 

Samme her :yesnod:

Midtvinters måler jeg hvilespenningen på batteriene (hver enkelt for seg) før lading, og vanligvis har spenningen sunket svært lite. Er som regel mer en 12.6V. Uansett lades de da, og før sjøsetting.

Jeg kobler også alltid av batteripolsko under opplag, og passer på å ha ren overflate på batteriene.

Å lade daglig, ukentlig e.l. gjennom vinteren når batteriene ikke benyttes og står relativt kaldt ser jeg ingen vits i.

Redigert av OLPI (see edit history)
Link to post
Share on other sites

I følge boken "Båtmotoren din venn" av Jon Winge (d5l pensum som jeg leser om dagen...) vil et batteri som er fulladet og har fått stått noen timer ha en hvilespenning på 12,72 volt. Det er halvladet ved 12,5 volt og helt flatt ved 11,7 volt.

 

Dette er vel basert på en temperatur på 20grader og hva kan man da forvente ved f.eks 0 grader? Målte selv nettop hvilespenningen til 12.54 på et batteri som står kaldt ute (0 grader) og som ikke har vært ladet siden det ble satt vekk fulladet i oktober - skal jeg være bekymret?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Det var da svært stor forskjell i hvor stor ladestrøm disse to laderne kan gi, den ene 0,8A og den andre 10 - 15A. Hvor stort batteri har du?

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Det hørtes merkelig ut, Mhemil. Ladespenningen skal være ca 14,4 V og får du hvilespenning på 13,4 med en ladespenning på 13,4 V har du magiske batterier. Beste hvilespenning jeg har målt noen gang er 12,85 V

Er ikke ladespenningen temperatuavhengig? 14.4 V er ved 20 C, var 6 kalde i oslo i går kveld.

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Her er en kurve for ladespenning kontra temperatur for standard åpne bly/syre-batterier.

 

volt-temp.gif

Kilde: Ladac

 

Lars H.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Var stor prisforskjell på de to. Har du kjøpt nå?

 

Etter å ha sjekket frem og tilbake, så er det vistnok dette merket som gjelder, men måtte opp i størrelse i forhold til den jeg foreslo tidligere.

Så denne kommer i hus i dag.

 

http://www.bilextra.no/?ItemId=3280

 

Hadde pulslading (som vistnok gav en mer skånsom og bedre lading av batteriene, men ikke spør hvorfor fikk bare anbefalt av folk som har greie på det) samt gikk over på vedlikeholdslading når det ble "full-ladet"

 

Ove

Navigare neccesse est, vivere non est neccesse.

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

530600.jpg

 

Handy 70 fra Ladac kjøpt på NAF fungerte utmerket den gangen jeg måtte bruke den og den skal være ganske idiotsikker og skal vistnok ikke utgjør noen brannfare selv om den lader lenger enn nødvendig (stopper av seg selv tror jeg). Kan også brukes på bilen og er liten.

Redigert av salt (see edit history)
Link to post
Share on other sites

JEG HAR OGSÅ EN C TEK slik som du,men modellen for batterier opp til 90 ah.

batteriet mitt er på 120 ah.. har dette noe å si??

 

I mitt hode, skal ikke dette ha noe å si, tar bare litt lenger å lade opp.

 

Ove

Navigare neccesse est, vivere non est neccesse.

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Her er en kurve for ladespenning kontra temperatur for standard åpne bly/syre-batterier.

 

volt-temp.gif

Kilde: Ladac

 

Lars H.

 

 

Noen som har en slik kurve på hvilespenning kontra hvor mange prosent som er igjen på batteriet etter slitasje.

F.eks

12.8V=100% bra batteri

12.5V=50% igjen på dette batteriet e.lign, altså brukt noen år.

Link to post
Share on other sites

Å kun måle hvilespenning gir ingen fullgod tilstandsrapport på hvor "gode" batteriene er. Man bør da også i hvertfall måle syrevekten.

Hvilespnningen gir deg en indiaksjon på ladetilstand på batteriet. Et dårlig batteri kan være bra oppladet og indikere det ved å vise ca 12.7V.

Syrevekt og aller helst en belastningstest vil kunne indikere hvor godt batteriet er.

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Som OLPI sier så gir ikke hvilespenning noen fullgod tilstandsrapport på hvor "gode" batteriene er,

men mer om ladetilstanden. Men for et rimelig bra batteri gir det i hvert fall en peilepinn på hva

batteriet orker ved belastning.

 

Når det gjelder syrevekten viser tabellen under fra Sønnak gjelder startevnen ved 20oC og -18oC

for et startbatteri ved forskjellig syrevekt.

 

syrevekt_start.png

 

Her en annen interessant tabell for oss som har batteriet i båten en kald vinter, også kilde Sønnak:

 

syrevekt_kulde.png

 

Lars H.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...