Mouche Svart 26.Februar.2009 Del på Facebook Svart 26.Februar.2009 salt - spør heller hvor mange som har ladet opp batteriene om høsten etter å ha sjekket veskestand, latt dem stå kaldt gjennom vinteren og med polene frakoblet, som har kommet til båten om våren og måttet skifte ut batteriene fordi den behandlingen ikke var god nok! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post Share on other sites More sharing options...
nedgård Svart 26.Februar.2009 Del på Facebook Svart 26.Februar.2009 jeg lader alltid om høsten når jeg tar opp, midtvinters, og når båten skal ut om våren. batteriene står i båten ja, detter funker bra Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Astor Svart 26.Februar.2009 Del på Facebook Svart 26.Februar.2009 Jeg bruker båten hele året og båten ligger på landstrøm hele tiden mens den ligger i havn. Her er Ladac-laderen tilkoblet og gir vedlikeholdslading til forbruksbatteriene ombord. Kjøleskapet står på hele året. Også endel annet utstyr får strøm fra forbruksbatteriene. Jeg er nøye med å sjekke batteriene for batterivann. I tillegg måler jeg volt og følger med på forbruket via egen måler. Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post Share on other sites More sharing options...
Lars H. Svart 26.Februar.2009 Del på Facebook Svart 26.Februar.2009 Hei. Hvor lang levetid har dere da på batteriene, alt etter som noen omtrent gir blaffen i batteriene, og andre steller med batteriene på forskjellig måte? Lars H Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post Share on other sites More sharing options...
olpi Svart 26.Februar.2009 Del på Facebook Svart 26.Februar.2009 (redigert) jeg lader alltid om høsten når jeg tar opp, midtvinters, og når båten skal ut om våren. .... Samme her Midtvinters måler jeg hvilespenningen på batteriene (hver enkelt for seg) før lading, og vanligvis har spenningen sunket svært lite. Er som regel mer en 12.6V. Uansett lades de da, og før sjøsetting. Jeg kobler også alltid av batteripolsko under opplag, og passer på å ha ren overflate på batteriene. Å lade daglig, ukentlig e.l. gjennom vinteren når batteriene ikke benyttes og står relativt kaldt ser jeg ingen vits i. Redigert 26.Februar.2009 av OLPI (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Mouche Svart 26.Februar.2009 Del på Facebook Svart 26.Februar.2009 I følge boken "Båtmotoren din venn" av Jon Winge (d5l pensum som jeg leser om dagen...) vil et batteri som er fulladet og har fått stått noen timer ha en hvilespenning på 12,72 volt. Det er halvladet ved 12,5 volt og helt flatt ved 11,7 volt. Dette er vel basert på en temperatur på 20grader og hva kan man da forvente ved f.eks 0 grader? Målte selv nettop hvilespenningen til 12.54 på et batteri som står kaldt ute (0 grader) og som ikke har vært ladet siden det ble satt vekk fulladet i oktober - skal jeg være bekymret? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post Share on other sites More sharing options...
hifo Svart 26.Februar.2009 Del på Facebook Svart 26.Februar.2009 hvis det er den største bekymringen du kansje måtte ha . har jeg ikke vondt av deg :-) Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post Share on other sites More sharing options...
Goran Svart 26.Februar.2009 Del på Facebook Svart 26.Februar.2009 Ok ok ok...Jeg får vel heller kjøpe meg en lader da... Noen anbefalinger på hva jeg bør kjøpe? Sitér dette innlegget Selco 11`- Yamaha 15 - Hawk 330 - Yamaha 15 - Askeladden 3050 - Johnson 60 - Rio 550 - Johnson 60 Yamarin 4510- 40 hk Yamaha[/b]Skibsplast 690 - 2,8L Mercruiser Sertifikat: D4 - ROC Link to post Share on other sites More sharing options...
onkel_ove Svart 27.Februar.2009 Del på Facebook Svart 27.Februar.2009 http://www.bilextra.no/?ItemId=3283 http://www.biltema.no/ (Batterilader SMART 1115) Skal gå og kjøpe en av disse i dag, hvis ikke noen har sterke meninger i mot...venter i spenning Ove Sitér dette innlegget Navigare neccesse est, vivere non est neccesse. Link to post Share on other sites More sharing options...
Goran Svart 27.Februar.2009 Del på Facebook Svart 27.Februar.2009 Var stor prisforskjell på de to. Har du kjøpt nå? Sitér dette innlegget Selco 11`- Yamaha 15 - Hawk 330 - Yamaha 15 - Askeladden 3050 - Johnson 60 - Rio 550 - Johnson 60 Yamarin 4510- 40 hk Yamaha[/b]Skibsplast 690 - 2,8L Mercruiser Sertifikat: D4 - ROC Link to post Share on other sites More sharing options...
Lars H. Svart 27.Februar.2009 Del på Facebook Svart 27.Februar.2009 Det var da svært stor forskjell i hvor stor ladestrøm disse to laderne kan gi, den ene 0,8A og den andre 10 - 15A. Hvor stort batteri har du? Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post Share on other sites More sharing options...
mhemil Svart 27.Februar.2009 Del på Facebook Svart 27.Februar.2009 (redigert) Da er jeg nettopp ferdig med sjekken av batteriparken. Ladespenningen ble målt til 13.4 V. Etter endt lading (etter ca. 7 timer) viste 2 av batteriene 12.9 V mens det siste viste 13.4 V. Antar at jeg må vente lenger til jeg måler hvilespenningen. Redigert 27.Februar.2009 av mhemil (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Victora III Svart 28.Februar.2009 Del på Facebook Svart 28.Februar.2009 Det hørtes merkelig ut, Mhemil. Ladespenningen skal være ca 14,4 V og får du hvilespenning på 13,4 med en ladespenning på 13,4 V har du magiske batterier. Beste hvilespenning jeg har målt noen gang er 12,85 V Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
index Svart 28.Februar.2009 Del på Facebook Svart 28.Februar.2009 Antar at jeg må vente lenger til jeg måler hvilespenningen. Vent et par døgn, og prøv igjen da! Det vil gi en mer realistisk måling... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post Share on other sites More sharing options...
mhemil Svart 28.Februar.2009 Del på Facebook Svart 28.Februar.2009 Det hørtes merkelig ut, Mhemil. Ladespenningen skal være ca 14,4 V og får du hvilespenning på 13,4 med en ladespenning på 13,4 V har du magiske batterier. Beste hvilespenning jeg har målt noen gang er 12,85 V Er ikke ladespenningen temperatuavhengig? 14.4 V er ved 20 C, var 6 kalde i oslo i går kveld. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
JubaTuba Svart 28.Februar.2009 Del på Facebook Svart 28.Februar.2009 Ladespenningen er temperaturavhengig da den alltid skal ligge rett under gassingspunktet. Desto høyere temperatur, desto lavere ladespenning og motsatt. 14,4 volt gjelder 25 grader C. Sitér dette innlegget Seiler med langturdrømmer Link to post Share on other sites More sharing options...
mhemil Svart 28.Februar.2009 Del på Facebook Svart 28.Februar.2009 I så fall burde jeg hatt høyere ladespenning....hva skyldes avviket? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Lars H. Svart 28.Februar.2009 Del på Facebook Svart 28.Februar.2009 (redigert) Hei. Her er en kurve for ladespenning kontra temperatur for standard åpne bly/syre-batterier. Kilde: Ladac Lars H. Redigert 28.Februar.2009 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post Share on other sites More sharing options...
onkel_ove Svart 4.Mars.2009 Del på Facebook Svart 4.Mars.2009 Var stor prisforskjell på de to. Har du kjøpt nå? Etter å ha sjekket frem og tilbake, så er det vistnok dette merket som gjelder, men måtte opp i størrelse i forhold til den jeg foreslo tidligere. Så denne kommer i hus i dag. http://www.bilextra.no/?ItemId=3280 Hadde pulslading (som vistnok gav en mer skånsom og bedre lading av batteriene, men ikke spør hvorfor fikk bare anbefalt av folk som har greie på det) samt gikk over på vedlikeholdslading når det ble "full-ladet" Ove Sitér dette innlegget Navigare neccesse est, vivere non est neccesse. Link to post Share on other sites More sharing options...
beauty of aqua Svart 4.Mars.2009 Del på Facebook Svart 4.Mars.2009 JEG HAR OGSÅ EN C TEK slik som du,men modellen for batterier opp til 90 ah. batteriet mitt er på 120 ah.. har dette noe å si?? Sitér dette innlegget mvh.beuty of aqua achilles 265, gh 11, wesling 16, bella 620 dc, sealine s25, Scand Atlantic 32 Link to post Share on other sites More sharing options...
oslofjord Svart 4.Mars.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Mars.2009 (redigert) Handy 70 fra Ladac kjøpt på NAF fungerte utmerket den gangen jeg måtte bruke den og den skal være ganske idiotsikker og skal vistnok ikke utgjør noen brannfare selv om den lader lenger enn nødvendig (stopper av seg selv tror jeg). Kan også brukes på bilen og er liten. Redigert 4.Mars.2009 av salt (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
onkel_ove Svart 5.Mars.2009 Del på Facebook Svart 5.Mars.2009 JEG HAR OGSÅ EN C TEK slik som du,men modellen for batterier opp til 90 ah.batteriet mitt er på 120 ah.. har dette noe å si?? I mitt hode, skal ikke dette ha noe å si, tar bare litt lenger å lade opp. Ove Sitér dette innlegget Navigare neccesse est, vivere non est neccesse. Link to post Share on other sites More sharing options...
opus Svart 5.Mars.2009 Del på Facebook Svart 5.Mars.2009 Hei. Her er en kurve for ladespenning kontra temperatur for standard åpne bly/syre-batterier. Kilde: Ladac Lars H. Noen som har en slik kurve på hvilespenning kontra hvor mange prosent som er igjen på batteriet etter slitasje. F.eks 12.8V=100% bra batteri 12.5V=50% igjen på dette batteriet e.lign, altså brukt noen år. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
olpi Svart 5.Mars.2009 Del på Facebook Svart 5.Mars.2009 Å kun måle hvilespenning gir ingen fullgod tilstandsrapport på hvor "gode" batteriene er. Man bør da også i hvertfall måle syrevekten. Hvilespnningen gir deg en indiaksjon på ladetilstand på batteriet. Et dårlig batteri kan være bra oppladet og indikere det ved å vise ca 12.7V. Syrevekt og aller helst en belastningstest vil kunne indikere hvor godt batteriet er. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Lars H. Svart 5.Mars.2009 Del på Facebook Svart 5.Mars.2009 (redigert) Hei. Som OLPI sier så gir ikke hvilespenning noen fullgod tilstandsrapport på hvor "gode" batteriene er, men mer om ladetilstanden. Men for et rimelig bra batteri gir det i hvert fall en peilepinn på hva batteriet orker ved belastning. Når det gjelder syrevekten viser tabellen under fra Sønnak gjelder startevnen ved 20oC og -18oC for et startbatteri ved forskjellig syrevekt. Her en annen interessant tabell for oss som har batteriet i båten en kald vinter, også kilde Sønnak: Lars H. Redigert 5.Mars.2009 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.