Jump to content

Gidder noen å vedlikeholdslade båtbatteriet ?

oslofjord

Recommended Posts

Skulle gjerne gjort det, men med solid is i hele havnen og isflak i selve fjorden, er det lite praktisk eller gjennomførbart. Og egentlig er vel ikke en Saga 27 kallesjebåt den rette båttypen når de blå tosifrede tallene viser seg på gradestokken.

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Jeg har ikke fått sjekka ut ang den laderen jeg har ombord nå ,trur det er noe orginalt Princess greier .Men den lader å holder strømmen oppe ,men om den vedlikeholds lader eller guffer på hele tia er usikkert .Var lissom nye batterier ombord blei det sagt ,men da jeg sjekka batteribanken da jeg kom hjem .Da ser det ut som dem har stått ei stønn , + at det gikk på ca 3 liter vann på 4 x 115 amp .Litt mye vann kansje ,så spent på hvor bra dem er .

Men dette med å sette båten i vinteropplag uten å full lade banken , det blir fort dyrt .Batterier som ikke er full ladet , fryser som regel .Det har vi et par eksempler på nå , to båter i havna ( BP medlemmer ) har fått ødelagt det meste av batterier ombord i vinter . 4 x 115 amp koster jo litt , så dumt å ikke lade opp før opplag å gjerne dytte på litt i løpet av vinteren . Hadde 2-3 uker med - 12-15 grader ute ,da tok nok dem batteriene kvelden . Jeg har varme på bak i kjeller'n så da bør jo batteriene mine ha det godt , men spent på laderen.Men er den orginal ,så har det jo vært greit nok med den i 20 år så?

Tine IV

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Skulle gjerne gjort det, men med solid is i hele havnen og isflak i selve fjorden, er det lite praktisk eller gjennomførbart. Og egentlig er vel ikke en Saga 27 kallesjebåt den rette båttypen

Lars H.

Brukte Sandvik 28 hele året Lars , var topp det .Var på Koster i påskene osv ,itno problem med en bra varmer .Gjør som flere andre her inne ,flytt havn om vinteren så kan du bruke båten din om ønskelig .Vi har altid ledige plasser om vinteren , kommer det mye snø så kan du bare ringe å jeg fjerner det for deg .Har vel 3-4 båter nå som jeg passer på ,da dem bor litt langt unna . Så muligheten er der Lars , er kansje noe å tenke på om du for lyst til å prøve en vinter .Det er jo også flere som bruker Horten gjestehavn som vinteropplagsplass ,mye gøy der i helgene :wink:

Litt utenfor tråden ,men håper det går greit ...

Tine IV

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Hei

Jeg har batteriene i båten om vinteren og lader ett par ganger.

En ting som jeg tror er like viktig er å fjerne batterikabler som gjør at batteriene blir stående parallell. Viss ett batteri skulle være litt dårlig kan det over lang tid tappe ned de andre batteriene.

La oss si ett batteri egentlig er ødelagt men klarer seg i normalt bruk. Ved lang tid uten lading kan dette batteriett trekke ned de andre og kanskje i en tøff periode med kuldegrader fryser kankje ett batteri og som i en kjedereasjon fører til at flere batteri fryser og er ødelagt.

Hilsen smaapala

• 1 år senere...

Satte på lader i dag. Etter anbefaling en "BATTERILADER NORDIC P. 12 VDC 10 AMP" hos maritim . no, litt under tussingen.

Første vinter jeg er båteier, men jeg kom i snakke med en kollega som sier.. Lasterbilprinsippet, hva gjør du dersom lastebilen din skal stå ute i et par måneder. Jo de fleste lar den stå, går dit og starter den opp og kjører. Men men, jeg kjøpte no lader likevell etter å ha lest en del på baatplassen . no. :discuss:

Hvorfor tar dere med et blytungt batteri hjem og lagrer det der(varmt)? I båten er det vanligvis godt og kaldt, og dess kaldere dess mindre selvutlading. Et fulladet batteri tåler utmerket de temperaturene det er mulig å komme ned i her i landet før elektrolytten fryser. Batteriguruen mr. Ladac (Paul Rosenquist) anbefalte i sin tid å plassere det fulladete og rengjorte batteriet i fryseren (dersom en har en forståelsesfull kone)!

Lars H. :smiley:

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Skjønner ikke helt vitsen med å ha batteriene stående til vedlikeholdslading gjennom hele vinteren. Forutsett at man ikke har noe 12v forbruk.

Koble til laderen ett par ganger i løpet av vinteren, og ha den på i ett par dager. Holder lenge, er i allfall min erfaring. Fra den tiden jeg hadde båtene i vinteropplag.

Redigert av Mariell (see edit history)

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Skjønner ikke helt vitsen med å ha batteriene stående til vedlikeholdslading gjennom hele vinteren. Forutsett at man ikke har noe 12v forbruk.

Koble til laderen ett par ganger i løpet av vinteren, og ha den på i ett par dager. Holder lenge, er i allfall min erfaring. Fra den tiden jeg hadde båtene i vinteropplag.

slipper demontere alle batteriene, slipper dra de i bilen, så kjøre de langt hjem til lagring, slipper at de står og tar plass på verksted, eller i boden og landstrøm kabel gir også 220V til ovnene i lugar/hovedrom/motorrom, samtidig som den driver batterilader anlegg, alt av sikringer på 12V er slått av samt strømbryter.

Batteriene har alltid overvinteret i båten. Toppladet når opplaget begynte

en til to toppladinger i løpet av vinteren.

Koble av polene gjorde jeg vel de første 3-4 gangene. Senere kun slått av hovedbryter

Behøver ikke stå på permanent lading gjennom 5 måneder for det.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Viss de ikke har godt av 15+ så stakkars batteriene om sommeren... . . . . . . Tror ikke dette skader så mye jeg altså :thumbsup:

Selvfølgelig må du tro hva du vil. Men som læreren min på folkeskolen sa da jeg sto ved tavlen og sa noe slik som, jeg tror at svaret blir . . . "Du skal ikke tro gutten min, du skal vite!" Og for å klargjøre litt mer: Selvutladingen blir mye lavere med kaldt batteri enn ved varmt. Men skal en bruke batteriet når det kalt, skal det ikke mange kuldegradene til før batteriets evne til å starte en motor reduseres med 50%. Og i et trangt motorrom der det fort kan bli +40gr. en varm sommerdag, har ikke batteriet det godt og levetiden reduseres. Rundt +25gr er en ideell driftstemperatur der batteriet leverer maksimalt. Og uansett er det ikke så mye en kan gjøre med sommertemperaturen.

Men som sagt, er batteriet friskt og toppladet og lagres kaldt (uten å brukes)om vinteren, er det ikke noe særlig behov for hverken vedlikeholdslading eller "julelading". Slik har startbatteriet mitt det, mens forbruksbanken får en svak vedlikeholdslading fra solcellepanelet forr å kompensere for strømtrekk til battmeter, alarm og ellers litt lys ol. ved besøk i båten som står på land. Og mine batterier har jeg i 8 - 10 år mellom hver utskifting.

Lars H.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Hvem har sagt at selv utladingen er større når det er kaldt? Enig at batteriet minsker selvutlading ved kuldegrader. Personlig gidder jeg ikke sjekke at alle batteriene er toppladet, for det er et lite clue at de skal være toppladet ved kald lagring. Skal du drive å topplade i 15blå må du også vite at batteriene ikke klarer dette med en standard ctech feks. KRAFTIG lader for og topplade i den blå perioden mens topplading ved 20+ klarer vel nesten hvilken som helst lader. Å hvem kan med hånden på hjerte si at batteriene tar skade av å stå i konstante 15+ rene og tørre toppladede å med ettersyn å vedlikeholds lading

FM 8-12 : Å hvem kan med hånden på hjerte si at batteriene tar skade av å stå i konstante 15+ rene og tørre toppladede å med ettersyn å vedlikeholds lading
Det er sikkert greit nok, men det var vel det som stod i innlegg 63 under her, en del reagerte på, for her er ikke vedlikeholdslading nevnt.
FM 8-12 : Lades etter opptak så taès de med å stues vekk inne

Aha leser seg til fant. Ok, kan man da garantere at viss man topplader batteri i august for så å ta opp båten at det holder seg gjennom hele vinteren til mai? Uten kraftig lader...la oss si en vanlig tema lader? Nei dette med å lagre batteriene inne er blitt gjort noen år uten at de har tatt skade av det. Sier ikke at folk ikke skal lagre de kaldt heller. Der folk missforstår å tror kun det de gjør er rett å best å ikke forstår andre, men det er vel båtplassen på sitt beste. Må bare få legge til at den dagen det er så lite melk i armene at jeg ikke klarer å bære noen batterier 5meter da er det bedre å heller gi opp båtlivet

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...