Jump to content

Hjelp til båtkjøp, max kr 30 000,-

ThomasKH

Recommended Posts

Vi har bare planlagt å kjøre båten over grensa, evnt sjøveien om det er mulig. Med mindre du kjøper en dyr båt og skal ha masse forsikringsstyr osv er det neppe ett problem. En bil eller en svær båt er tross alt litt "viktigere" enn en liten båt, så tror neppe du trenger tolle om du ikke vil, men dette veit jeg ikke noe om :)

Ok :) Men selv om det "bare" er 30 lapper så er det vel greit å få den forsikret?? Eller er ikke det vanlig for så billige båter?

tror neppe du trenger tolle om du ikke vil, men dette veit jeg ikke noe om :)

Sannsynligheten er stor for at din metode vil føre til inndraging av båten samt en klekkelig bot! Dette er noe tollvesenet har stor fokus på, så jeg ville ikke ha gamblet på at dette skulle gå bra...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Dette er innenfor budsjettet deres og ser ut til å være et godt kjøp...

http://www.finn.no/finn/boat/object?finnkode=16540628

Tror dere bør være raske på denne.

Mail er sendt. Takker for tips!! Eneste er at her må jeg kjøpe meg henger i tillegg da.. Vet man får de veldig billige, men ønsker noe som varer mer enn en sommer da :)

Vet om en Selco 18 som er til totalrenovering nå. Kan kjøpe den til våren for 35 lapper. Alt skum er ute (VÅTT), alt innvendig revet ut.. Båten blir som ny. Fyren som gjør jobben har peiling på båt! Er dette et vettugt kjøp?

Denne synes jeg var et veldig bra tilbud for en selvlensende båt! Også vel innenfor budjettet ditt. Redigert av Fanafjord (see edit history)

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Hvis ikke du bor for langt unna selger! Få med deg en båtkyndig og reis og se på båten, Ikke begynn og forhandle pris pr mail før du har sett den, Lykke til :flag:

Min svoger er meget dyktig på båt. Har også sagt seg mer enn villig til å være med. Gutten sin det :cheers:

Nevner aldri pris eller pruter før jeg er på stedet.. Må jo vite hvordan selger som type :)

Har sett den Skibsplasten også ja. Skal forhøre meg om den også, men er foreløpig mest interessert i ovennevnte foreløpig.

Polaren kan også være av interesse. Er ikke imot snekker, tvert i mot. Har kikket en del på bl.a. Sjømann og Nidelv. Men de blir muligens litt for store til å dra med på dags-/fisketur. Kikket på hakket større båt tidligere, men etterhvert kom fornuften og tok meg. Siden vi også har campingvogn må man innse at båten kanskje ikke blir brukt nok til at det lønner seg å ha dyr båtplass.

Unnskyld emneavbrudd, men jeg skal investere i ny påhengs.... Valget er en 25 hk 4 takter, hva type er å annbefale?......

Fått pris på 25hk tohatsu på 29.000,- :confused:

Jeg er så langt unna ekspert på dette som mulig. Men har en bekjent som "aldri skal ha igjen Tohatsu-motor". Han hadde bare trøbbel med sin. Men denne var ikke av de nyeste.. Skal ikke si mer enn det :)

er nok lettere å lage en tråd, linn christina. men jeg har hatt toahtsu 25 2-takt, fornøyd med den, søskenbarnet mitt hadde 30hk 4takt, han og var strålende fornøyd!

men pris kommer an på utstyr

Tenkte det ikke var nødvendig med en egen tråd til dette tema. Har selv god erfaring med tohatsu 2 taktere, men ikke 4 takter. Løye med det når man har hatt dette merket i mange år uten problemer, så sikler man etter det samme...

Men hadde vært kjekt å fått noen tilbakemeldinger siden det er så mange medlemmer på dette forumet.

Tenkte det ikke var nødvendig med en egen tråd til dette tema. Har selv god erfaring med tohatsu 2 taktere, men ikke 4 takter.

Hei, har de samme erfaringer som deg med Tohatsu`s 2 taktere. Har selv en 25 hk 2004 2- takt som absolutt kan anbefales. Dessverre får du ikke kjøpt disse nye lenger, men Tohatsu produserer nå 4-taktere for Mercury i denne klassen med noen modifikasjoner. :yesnod:

Leste nettopp en artikkel i nyeste ViMenn Båt som testet seks 115 HK'ere.

Yamaha var vinneren av testen. Men var dårligst på akselerasjon av alle. Yamaha er vel aldri feil uansett...

Mercury Optimax var motoren med nest best akselerasjon og toppfart. Slått av Tohatsu med 0,1 knop.

Faktisk så bråket Optimax mindre enn Suzuki 4-takter i følge testen. med en snittmåling på 82db.

Honda var den klart beste motoren hva støy angår, men den var svak på toppfart og akselerasjon.

Selva var også med i testen og fikk så og si samme omtale som Yamaha, da det i praksis er samme motoren. Men siden Selva hadde en litt annen propelloppsett så ble ikke resultatet helt sammenlignbart.

Her er karrakterene motorene fikk:

Honda BF115: 3

Mercury Optimax 115: 4

Mercury F115: 3

Suzuki DF115: 4

Tohatsu TLDI115: 3

Yamaha F115: 5

Selva 115: 4

Alle motorene hadde noen gode egenskaper, selv om karakteren var midt på treet.

her er gode/dårlige egenskaper fra artikkelen:

Honda BF115:

+ Stillegående!

- Tung/forbruk/toppfart

Mercury Optimax 115:

+ Lett vekt/Høy toppfart

- Støy på lav fart

Mercury F115:

+ Stillegående på lav fart

- Toppfart/forbruk på høy fart/Akselerasjon

Suzuki DF115:

+ Bra akselerasjon/Godkjent toppfart/gjevnt forbruk

- Støynivå i planingsfart

Tohatsu TLDI115:

+ Høy toppfart

- Svak akselerasjon/støynivå og forbruk i høy fart

Yamaha F115:

+ Lavest forbruk/høy toppfart/moderat støynivå

- Svak akselerasjon

Selva 115:

+ Bra akselerasjon/moderat støynivå

- Middels toppfart

BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...