Jump to content

Forsikring båt - enorme forskjeller

Dag Bakka

Recommended Posts

Hei

sjekket forsikringspris på en båt jeg overtar om 3 uker.

øsket pris på Kasko og ansvar for Askeladden 540 fra 1995. If, hvor jeg har alle forsikringene fra før, ga meg en "spesialpris" som god kunde på ca. kr. 6400,-

Sjekket deretter Gjensidige og fikk samme forsikring med samme betingelser til kr. 1320, uten noen forutsetninger om andre forsikringer...

kan det virkelig være mulig?

Jeg har vært igjennom det samme. IF er ikke komkurransedyktig hverken på båt, bil eller hus. Jeg fikk et tilbud på 5500 på en Storø 38 med en verdiforsikring på 750.000. Dette er full kasko, ansvar, berging etc. Da jeg flyttet over hus og biler i tillegg gikk denne ned til under 5000. Dette var Frende forsikring i Bergen. Tilbudene jeg fikk på båten varierte fra 5000 til 20.000. Det var like store variasjoner på hus og bil. Frende var billigst på alle punkter.

Jeg konkurranseutsetter forsikring hvert annet år. De jeg ikke tar i betrakting lenger er Tennant, IF og Zürich. Tilbudene derfra er preget av at de ikke liker kunder.

6400.- er for en cabincruiser rett under millen med full kasko. If er håpløse på båtforsikring.. De vil ikke ha kunder.

Glem IF og gå for et annet selskap :flag:

Vi betaler 6300 kr for forsikring av vår Bavaria 27 sport i IF.

Kjempegode vilkår med havari forsikring på motor osv.

Hilsen MOrten

www.ribtjenester.no

Jeg har en tråd ang forsikring av seilbåt som ikke er veldig mange dager gammel. Her

Der er utgangspunktet at Sparebank1 (hvor jeg har samlet tre andre forsikringer), skal ha 9.000,- i premie for en forsikringssum på 620.000,-

Jeg har mottatt tillbud fra 4 andre nå, som alle ligger mellom 4.300,- og 4.900,-. Nå gjenstår det bare å finlese vilkårene og lese om erfaringer ved skadeoppgjør osv osv. Helt klart mye å spare på premien, men store forskjeller på hva som dekkes og hvor knotete oppgjør kan bli også.

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Jeg driver også å innhenter forsikringstilbud på min nye Skibsplast og det er STORE variasjoner. For min del falt også IF dyrest ut. Gjensidige er bra (har mine andre forsikringer der og nyter godt av en og annen rabatt), men kalkulatoren på Norske Sjø viser at det her er desidert rimeligst.

Jeg tok også utgangspunkt i denne artikkelen på Din Side Økonomi.. Det er jo mange aktører i markedet.

Selv om det ser ut til at Gjensidige kommer ut sånn midt på treet har det en viss betydning at jeg har mine andre forsikringer der og vet av erfaring at de er OK å ha med å gjøre.

Forsikringsprisene jeg har fått får full Kasko er alt fra ca 2300(Norske Sjø) til 4500(IF). Norske Sjø vil sannsynligvis komme opp i 2800 hvis jeg bestemmer at noen under 25 år skal kunne kjøre båten, som er et krav for min del. Viktig å lese vilkårene og bestemme egenandel, hvis forsikringene skal være sammenlignbare.

P.S: Lykkeliten III - din link så interessant ut, men funker ikke!

Noe helt annet - og det gjelder både Bank og Forsikring og gjerne Kraftselskap for den del:

En bør jo - iallefall hvert 2. eller 3. år vurdere totaliteten i det en får som kunde i et forsikringsselskap eller i en bank, eller hos kraftselskapet for den del. Å fokusere på 1 enkelt forsikring blir gjerne ikke helt korrekt, da totalen for båt, bil, hus og innbo kan bety mye mer. Så mitt råd er å ta en jevnlig revisjon - eks minst hvert 2. og 3. år for å bytte til de leverandørene som kommer best ut totalt sett. Der er det mye å spare! Rart f.eks. at mange godtar å betale masse gebyrer osv i sin bankforbindelse (som en alltid har hatt og tror en har spesial attention hos), når en faktisk kan spare flere tusen i sin privat økonomi på å skifte Bank...men totaliteten må vurderes. Det samme for andre ting som tar store jafs av totaløk vår, eks strøm. Mener nå jeg! :smiley:

Edited by Bergen dørk (see edit history)

mvh Bergen Dørk

Gjensidige er bra (har mine andre forsikringer der og nyter godt av en og annen rabatt),

Sjekk om ikke et medlemsskap i Norges Bondelag (koster 550 kroner tror jeg og ingen krav for å bli medlem) vil gi deg en ytterligere besparelse hos Gjensidige! :yesnod:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Mange måter å oppnå rabatter på tydeligvis; jeg mente ikke å si noe til Gjensidiges fordel i den forstand, men en får eks totalrabatt når en samler flere forsikringer. Det kan være gunstig for forsikringsutgiftene sett under ett.

Utover det tror jeg det viktigste allerede er poengtert: Innhent tilbud fra flere og sjekk betingelsene (egenandel, redning, "liten skrift" osv).

mvh Bergen Dørk

Det virker på meg som at det i dag er svært store forskjeller på forsikringer.

forsikringsomraade.jpg

Et forhold som er greit å sjekke er forsikringsområdet. Jeg hadde tidligere en forsikring som var begrenset til Norge. Den jeg har nå er atskillig mer omfattende. Jeg hadde siste år atskillig rimeligere forsikring - relativt sett - enn det som er nevnt av mange i denne tråden.l

Sjekk om ikke et medlemsskap i Norges Bondelag (koster 550 kroner tror jeg og ingen krav for å bli medlem) vil gi deg en ytterligere besparelse hos Gjensidige! :yesnod:

Stemmer det, tror bare jeg bet mer enn 550 kr/året i medlemskap. But, but, viss jeg husker riktig får jeg 18% rabatt på mine forsikringer og jeg har en del "mask" som utgjør vel en sånn ca 120' i året i forsikringer..

Det er til og med vanskelig å sammenligne pris på forsikring i det samme selskapet på nøyaktig samme type båt, da det det er veldig avhengig av hvor man bor i landet! Det er vel også avhengig av f. eks alder på forsikringstager?

Stemmer det, tror bare jeg bet mer enn 550 kr/året i medlemskap.

Du har selvfølgelig rett; personlig medlemsskap koster for 2009 i alt 675 kroner, men med de rabattene jeg oppnår så er det verdt hver krone og sågar en fire/fem ganger!

Man skal også huske på (som alidal er inne på) at det spiller rolle hvor man bor, men sjekk også om det ikke lønner seg å påpeke at båten f.eks ligger på et annet postnummer eller kommune hvor det er billigere enn hjemmeaddressen! :yesnod:

Edited by Mouche (see edit history)

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

På to siste nybilene jeg har kjøpt har har jeg fått tilbud på if forsikring. Svært rimelig og jeg har slått til. Når så kravet på betaling for andre året her kommet er prisen doblet. Ringte if og spurte om dette stemte og fikk bekreftet det. Spurte samtidig om båtforsikring. Den kom også vesentlig over det jeg hadde i Sparabank 1. Har derfor alt forsikret i Sparebank 1, utenom innbo. Der har en som YS-medlem meget gunstige vilkår i Gjensidige.

Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet.

Jeg skiftet fra Vesta til IF for ett år siden, nettopp fordi IF var billigst totalt sett på alle forsikringene mine. Da hadde jeg sjekket flere selskap på forhånd og IF ble billigst. Det er 20 år siden jeg hadde IF sist, fordi de stort sett har vært dyrest på på tidligere prissammenligning.

Til høsten tar jeg en ny runde....

Betaler nå ca. 8500,- for en båt med verdi på ca. 850.000,-. Fikk inntrykk av at hastigheten på båten er en prisopptrekker.