Dag Bakka Posted February 27, 2009 Share Posted February 27, 2009 Hei sjekket forsikringspris på en båt jeg overtar om 3 uker. øsket pris på Kasko og ansvar for Askeladden 540 fra 1995. If, hvor jeg har alle forsikringene fra før, ga meg en "spesialpris" som god kunde på ca. kr. 6400,- Sjekket deretter Gjensidige og fikk samme forsikring med samme betingelser til kr. 1320, uten noen forutsetninger om andre forsikringer... kan det virkelig være mulig? Quote Link to post
blacki Posted February 27, 2009 Share Posted February 27, 2009 Du bør vel lese alt med "liten" skrift... Ofte så er det for godt til å være sant med slike superpriser! Ellers så er vel IF blandt de dyreste på forsikring generelt. Quote Link to post
Frøken Fryd Posted February 27, 2009 Share Posted February 27, 2009 6400,- er ikke langt unna hva man betaler for å forsikre båter i milionklassen, jeg vil anta Askeladden 540 koster mindre... Quote Link to post
Dag Bakka Posted February 27, 2009 Author Share Posted February 27, 2009 absolutt - ca 80000 Quote Link to post
Ask Posted February 27, 2009 Share Posted February 27, 2009 Gjensidige er konkurransedyktige på vilkåra. Ask Quote Link to post
LykkelitenIV Posted February 27, 2009 Share Posted February 27, 2009 Helt enig. Sjekket nettopp pris på forsikring på båt til ca 2 mill. Gjensidige 17.000,- men hos Norsk Sjø 10.000,- Det er litt å spare på å sjekke. Se her: http://batforsikreren.no/forsikring//media/1171970316. Men enig i at det er lurt å sjekke det med liten skrift. Quote HilsenLykkeliten IV (på båtjakt) Link to post
Thorlyn Posted February 27, 2009 Share Posted February 27, 2009 6400.- er for en cabincruiser rett under millen med full kasko. If er håpløse på båtforsikring.. De vil ikke ha kunder. Glem IF og gå for et annet selskap Quote Tomt for Diesel nå igjen!! Link to post
KaRsK Posted February 27, 2009 Share Posted February 27, 2009 hvordan er norske sjø ? har hørt at de har en enorm aldersavskriving på ting som ryker. i motsetning til sparebank 1 visstnok , som ikke har dette i samme grad.. arrester meg hvis dette er feil. Quote Link to post
Hamish Posted February 27, 2009 Share Posted February 27, 2009 Jeg har vært igjennom det samme. IF er ikke komkurransedyktig hverken på båt, bil eller hus. Jeg fikk et tilbud på 5500 på en Storø 38 med en verdiforsikring på 750.000. Dette er full kasko, ansvar, berging etc. Da jeg flyttet over hus og biler i tillegg gikk denne ned til under 5000. Dette var Frende forsikring i Bergen. Tilbudene jeg fikk på båten varierte fra 5000 til 20.000. Det var like store variasjoner på hus og bil. Frende var billigst på alle punkter. Jeg konkurranseutsetter forsikring hvert annet år. De jeg ikke tar i betrakting lenger er Tennant, IF og Zürich. Tilbudene derfra er preget av at de ikke liker kunder. Quote Link to post
Ribtjenester Posted February 27, 2009 Share Posted February 27, 2009 6400.- er for en cabincruiser rett under millen med full kasko. If er håpløse på båtforsikring.. De vil ikke ha kunder. Glem IF og gå for et annet selskap Vi betaler 6300 kr for forsikring av vår Bavaria 27 sport i IF. Kjempegode vilkår med havari forsikring på motor osv. Hilsen MOrten Quote www.ribtjenester.no Link to post
Selco18 Posted February 27, 2009 Share Posted February 27, 2009 Som medlem i Norges jeger og fiske så er if suveren på alt, men jeg har ikke sjekket på båt ... enda. Gjensidige er ikke de dyreste å alle fall Quote Link to post
Hobby 430 Sport Posted February 27, 2009 Share Posted February 27, 2009 450 kr for ein 14' og 2300 kr for 25' dette er med helkunderabatt og LO favør avtale hos Sparebank1 Quote O Erland med båtførerbevis Link to post
Lom Posted February 27, 2009 Share Posted February 27, 2009 Sjekket diverse selskaper i forbindelse med kjøp av "ny" båt. IF var desidert billigst i mitt tilfelle. (30 fot Cabincruiser til ca 450000). Quote Link to post
RSL Posted February 27, 2009 Share Posted February 27, 2009 Jeg har en tråd ang forsikring av seilbåt som ikke er veldig mange dager gammel. Her Der er utgangspunktet at Sparebank1 (hvor jeg har samlet tre andre forsikringer), skal ha 9.000,- i premie for en forsikringssum på 620.000,- Jeg har mottatt tillbud fra 4 andre nå, som alle ligger mellom 4.300,- og 4.900,-. Nå gjenstår det bare å finlese vilkårene og lese om erfaringer ved skadeoppgjør osv osv. Helt klart mye å spare på premien, men store forskjeller på hva som dekkes og hvor knotete oppgjør kan bli også. RSL Quote NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
Bergen dørk Posted February 28, 2009 Share Posted February 28, 2009 (edited) Jeg driver også å innhenter forsikringstilbud på min nye Skibsplast og det er STORE variasjoner. For min del falt også IF dyrest ut. Gjensidige er bra (har mine andre forsikringer der og nyter godt av en og annen rabatt), men kalkulatoren på Norske Sjø viser at det her er desidert rimeligst. Jeg tok også utgangspunkt i denne artikkelen på Din Side Økonomi.. Det er jo mange aktører i markedet. Selv om det ser ut til at Gjensidige kommer ut sånn midt på treet har det en viss betydning at jeg har mine andre forsikringer der og vet av erfaring at de er OK å ha med å gjøre. Forsikringsprisene jeg har fått får full Kasko er alt fra ca 2300(Norske Sjø) til 4500(IF). Norske Sjø vil sannsynligvis komme opp i 2800 hvis jeg bestemmer at noen under 25 år skal kunne kjøre båten, som er et krav for min del. Viktig å lese vilkårene og bestemme egenandel, hvis forsikringene skal være sammenlignbare. P.S: Lykkeliten III - din link så interessant ut, men funker ikke! Noe helt annet - og det gjelder både Bank og Forsikring og gjerne Kraftselskap for den del: En bør jo - iallefall hvert 2. eller 3. år vurdere totaliteten i det en får som kunde i et forsikringsselskap eller i en bank, eller hos kraftselskapet for den del. Å fokusere på 1 enkelt forsikring blir gjerne ikke helt korrekt, da totalen for båt, bil, hus og innbo kan bety mye mer. Så mitt råd er å ta en jevnlig revisjon - eks minst hvert 2. og 3. år for å bytte til de leverandørene som kommer best ut totalt sett. Der er det mye å spare! Rart f.eks. at mange godtar å betale masse gebyrer osv i sin bankforbindelse (som en alltid har hatt og tror en har spesial attention hos), når en faktisk kan spare flere tusen i sin privat økonomi på å skifte Bank...men totaliteten må vurderes. Det samme for andre ting som tar store jafs av totaløk vår, eks strøm. Mener nå jeg! Edited February 28, 2009 by Bergen dørk (see edit history) Quote mvh Bergen Dørk Link to post
Mouche Posted February 28, 2009 Share Posted February 28, 2009 Gjensidige er bra (har mine andre forsikringer der og nyter godt av en og annen rabatt), Sjekk om ikke et medlemsskap i Norges Bondelag (koster 550 kroner tror jeg og ingen krav for å bli medlem) vil gi deg en ytterligere besparelse hos Gjensidige! Quote Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Bergen dørk Posted February 28, 2009 Share Posted February 28, 2009 Mange måter å oppnå rabatter på tydeligvis; jeg mente ikke å si noe til Gjensidiges fordel i den forstand, men en får eks totalrabatt når en samler flere forsikringer. Det kan være gunstig for forsikringsutgiftene sett under ett. Utover det tror jeg det viktigste allerede er poengtert: Innhent tilbud fra flere og sjekk betingelsene (egenandel, redning, "liten skrift" osv). Quote mvh Bergen Dørk Link to post
roaldbj Posted February 28, 2009 Share Posted February 28, 2009 Det virker på meg som at det i dag er svært store forskjeller på forsikringer. Et forhold som er greit å sjekke er forsikringsområdet. Jeg hadde tidligere en forsikring som var begrenset til Norge. Den jeg har nå er atskillig mer omfattende. Jeg hadde siste år atskillig rimeligere forsikring - relativt sett - enn det som er nevnt av mange i denne tråden.l Quote Link to post
nimbuster Posted February 28, 2009 Share Posted February 28, 2009 Min erfaring så langt i denne prosessen, er at det er ikke mye å hente utover det tilbudet en har fått. Prøver du å gå premien ytterligere ned så har de dessverre ikke mer å gå på. Er ikke ferdig ennå... Quote Link to post
Godvik Posted February 28, 2009 Share Posted February 28, 2009 Husk å sjekke om rettshjelp dekkes av forsikringen. Dette kan koste skjorta når man har behov for en advokat. Tusenlappene forsvinner fort! Quote Link to post
alfb Posted February 28, 2009 Share Posted February 28, 2009 Sjekk om ikke et medlemsskap i Norges Bondelag (koster 550 kroner tror jeg og ingen krav for å bli medlem) vil gi deg en ytterligere besparelse hos Gjensidige! Stemmer det, tror bare jeg bet mer enn 550 kr/året i medlemskap. But, but, viss jeg husker riktig får jeg 18% rabatt på mine forsikringer og jeg har en del "mask" som utgjør vel en sånn ca 120' i året i forsikringer.. Quote Link to post
alidal Posted March 1, 2009 Share Posted March 1, 2009 Det er til og med vanskelig å sammenligne pris på forsikring i det samme selskapet på nøyaktig samme type båt, da det det er veldig avhengig av hvor man bor i landet! Det er vel også avhengig av f. eks alder på forsikringstager? Quote Link to post
Mouche Posted March 1, 2009 Share Posted March 1, 2009 (edited) Stemmer det, tror bare jeg bet mer enn 550 kr/året i medlemskap. Du har selvfølgelig rett; personlig medlemsskap koster for 2009 i alt 675 kroner, men med de rabattene jeg oppnår så er det verdt hver krone og sågar en fire/fem ganger! Man skal også huske på (som alidal er inne på) at det spiller rolle hvor man bor, men sjekk også om det ikke lønner seg å påpeke at båten f.eks ligger på et annet postnummer eller kommune hvor det er billigere enn hjemmeaddressen! Edited March 1, 2009 by Mouche (see edit history) Quote Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
roesok Posted March 1, 2009 Share Posted March 1, 2009 På to siste nybilene jeg har kjøpt har har jeg fått tilbud på if forsikring. Svært rimelig og jeg har slått til. Når så kravet på betaling for andre året her kommet er prisen doblet. Ringte if og spurte om dette stemte og fikk bekreftet det. Spurte samtidig om båtforsikring. Den kom også vesentlig over det jeg hadde i Sparabank 1. Har derfor alt forsikret i Sparebank 1, utenom innbo. Der har en som YS-medlem meget gunstige vilkår i Gjensidige. Quote Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet. Link to post
Stoner Posted March 1, 2009 Share Posted March 1, 2009 Jeg skiftet fra Vesta til IF for ett år siden, nettopp fordi IF var billigst totalt sett på alle forsikringene mine. Da hadde jeg sjekket flere selskap på forhånd og IF ble billigst. Det er 20 år siden jeg hadde IF sist, fordi de stort sett har vært dyrest på på tidligere prissammenligning. Til høsten tar jeg en ny runde.... Betaler nå ca. 8500,- for en båt med verdi på ca. 850.000,-. Fikk inntrykk av at hastigheten på båten er en prisopptrekker. Quote Link to post
Recommended Posts