EIRINA Svart 1.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 1.Mars.2009 Vi har if båten koster med super forsikring 11200 det er en båt til over 2mill 30 knop fikk et tilbud hos storebrand hvar litt billigere på båt men dyrere på annet vi har en forsikringspakke på 35150 k hos if hos storebrand kom den på 39500 gjensidige 42350 bare båten kostet hos norske sjø 300 kr mindre enn hos if slik jeg ser det så kommer if bra ut hos oss så hvorfor de er så dyre hos andre synes jeg er merkelig Sitér dette innlegget Link to post
BårdK Svart 1.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 1.Mars.2009 Sjekk om ikke et medlemsskap i Norges Bondelag (koster 550 kroner tror jeg og ingen krav for å bli medlem) vil gi deg en ytterligere besparelse hos Gjensidige! Det er greit å spare penger, men grensen går lenge før det å melde meg inn i Norges Bondelag Sitér dette innlegget Link to post
Verrie Svart 1.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 1.Mars.2009 Merk dere at der er mange forhold som spiller inn om forsikringspremie varierer sterkt. For meg er IF et rimeligere alternativ enn andre. Dette skyldes helårsbruk, hvor andre selskaper iberegner høyere premie ved opplag på vann. Deretter har fartspotensiale stor betydning på beregning av premie. Andre ting som eksempelvis bevoktet havn, alarm, vannalarmer, brannslokning, D5L sertifikater eller ei, etc etc., (man kan fortsette i det uendelige) spiller også vesentlig rolle på premie. Vi har kommet dithen at p.t. er IF rimeligere. Det endrer seg kanskje i løpet av et par år. Jeg vil derfor oppfordre til de som nevner sine summer, og i det minste angi fart, type havn, etc etc slik at prisene slikt sett skal kunne bli relevante og se på i de forskjellige eksempler. Sitér dette innlegget Link to post
Fjellbonden Svart 1.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 1.Mars.2009 Det er greit å spare penger, men grensen går lenge før det å melde meg inn i Norges Bondelag Jeg er også av samme oppfatning. har alle forsikringer i Gjensidige, og er meget fornøyd, selv uten bondelagsrabatten. Ble fortalt av min mann hos Gjensidige at bondelagsrabatten i det vesentligste er knyttet til livsforsikring. Hadde en gjennomgang med IF på den private delen, og de var ikke konkuransedyktige. Hadde egentlig regnet med at de hadde mer å fare med under et slikt "fremstøt", men kanskje de er kanskje mer seriøse enn jeg først hadde inntrykk av. Det skal mye til før jeg bytter selskap, det er ikke bare prisen, men også tillit og ryddighet under oppgjør m.m. Har ca 20 oppgjør så langt, og er meget fornøyd. Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 1.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 1.Mars.2009 Ble fortalt av min mann hos Gjensidige at bondelagsrabatten i det vesentligste er knyttet til livsforsikring. Vel, etter mit syn så er 20% rabatt hos Gjensidige på skadeforsikringer greit. I tillegg så har jeg også livsforsikring der, men det er ikke lenger like gunstig som det var da Norges Bondelag for intil få år siden subsidierte disse ved at de bygget ned store premiefond som de tidligere hadde i Gjensidige. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Bergen dørk Svart 1.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 1.Mars.2009 (redigert) Nå ble det mye branding av Gjensidige her, men rett skal være rett også fra min side - jeg tok en gjennomgang av alle mine forsikringer for 5 år siden, og flyttet fra If til Vesta/Tryg Hansa med merkbart billigere forsikring. For ca 1 år siden gjorde jeg det samme på nytt og da kom Gjensidige godt ut for min del, med besparelser for totaliteten, dvs summen av det jeg betaler for det jeg har av forsikringer. Jeg har da gjerne tatt en runde med en 3-4 selskaper. I Gjensidige nyter jeg godt av at jeg er medlem av Finansforbundet, som gir en bra rabatt. Redigert 1.Mars.2009 av Bergen dørk (see edit history) Sitér dette innlegget mvh Bergen Dørk Link to post
Fjellbonden Svart 1.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 1.Mars.2009 Vel, etter mit syn så er 20% rabatt hos Gjensidige på skadeforsikringer greit. I tillegg så har jeg også livsforsikring der, men det er ikke lenger like gunstig som det var da Norges Bondelag for intil få år siden subsidierte disse ved at de bygget ned store premiefond som de tidligere hadde i Gjensidige. Sier du med dette at du har 20% bondelagsrelatert rabatt på skadeforsikring i Gjensidige? I så fall skal jeg få klarhet i dette i morgen og komme med tilbakemelding. Eller blander du sammen bondelagsrabatten og kvantumsrabatten? Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 1.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 1.Mars.2009 Jeg tror det enkleste er å henvise til den aktuelle siden hos Gjensidige; https://www.gjensidige.no/no/0/Landbruk/For...Norges+Bondelag Jeg har siste tre/fire årene hatt en årlig totalgjennomgang av alle mine forsikringer og sjekket alle de norske selskapene for; biler (3), hengere (3), hus og innbo, innbo, reise, husdyr og båter (3), og med unntak av 2 biler med kun ansvar (hos Nordic Insurance via fordelsprogram i Ownersbuy)) så har jeg fått de billigste forsikringene hos Gjensidige på alle disse enkeltvis og derfor selvfølgelig også samlet. Trygg Hansa har vel vært nærmest, mens de øvrige har vært langt dyrere. Skal ha samme gjennomgang igjen i år, og min påstand er at den jobben dette er betaler seg med flere tusen kroner hvert år og sågar "skattefritt"! I mine øne så er det å tro på lojalitet fra et forsikringsselskap på linje med å tro på julenissen, hvilket jeg selvfølgelig gjør! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Fjellbonden Svart 1.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 1.Mars.2009 Jeg tror det enkleste er å henvise til den aktuelle siden hos Gjensidige; Siden viser at min mann i Gjensidige snakker sant. Det blandes sammen kvantumsrabatt og bondelagsrabatt. Tipper jeg har samme rabatten uten å være medlem. Mitt motto i denne sammenhengen er at: kan bondelaget forhandle pris, så kan jeg! For båten betaler jeg langt under 5k pr mill. noe som er mye lavere enn da jeg kjøpte den for 8 år siden. Forøvrig syns jeg det er en uting å blande forsikring og politikk. Sitér dette innlegget Link to post
nimbuster Svart 2.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2009 Jeg har hatt If i noen år, men nå synes jeg de ble dyre. Jeg er nå ferdig med en runde til Gjensidige, Storebrand, TrygVesta, Sparebank 1 og If. Totalt sett kom Storebrand best ut på pris, og de krever ikke at båten skal registreres, ei heller gjenfinningssystem. Dette gjelder premie for bil, båt og hus, til en verdi av opp mot ca. 5 mill., med like spesifiserte krav..så som utvidet sopp- og råteforsikring osv. Sitér dette innlegget Link to post
KaRsK Svart 2.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2009 Er det noen som gidder å ta seg bryet med å finne ut dette : ( i dine forsikringspapirer) hvis man får en uforutsett skade på f.eks drev ( kjøre på en trestokk eller lignende) hvor mange prosent av reperasjons sum faller bort i aldersfradrag hvis drev er f.eks 15 år. Her Tror jeg f.eks norske sjø er vanskelige og dekker kun 20% altså si reperasjon/byttedrev kommer på 100.000 så må man betale 80.000 selv. synspunkter? Sitér dette innlegget Link to post
alidal Svart 6.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 6.Mars.2009 Noen som har fått pris fra dette forsikringselskapet? Ser ut til å være nytt i Norge. Sitér dette innlegget Link to post
Astor Svart 6.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 6.Mars.2009 Storebrand kom best ut for meg da jeg i fjor byttet båt. Tok en ringerunde rundt. Ryddige papirer som gir oss god oversikt over hva som er forsikret. Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
KARILLA Svart 6.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 6.Mars.2009 Min bedere halv del jobber i staten så vi er forsikret gjennom KLP. Forutsetter imidlertid ansettelse i stat eller kommune. De er flere tusenlapper billigere på båtforsikring, sammenligner da med Gjensidige som jeg var forsikret i før. Det kan være verdt å ta en prisforespøresel om en oppfyller vilkårene for å få forsikring. De har ikke motorhavari forsikring, er forsatt i garanti tiden så dette var ikke viktig for oss. Sitér dette innlegget Jeg er litt rar.Men det gjør ingenting.Fordi jeg er lykkelig! Link to post
Mouche Svart 6.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 6.Mars.2009 Min bedere halv del jobber i staten så vi er forsikret gjennom KLP. Forutsetter imidlertid ansettelse i stat eller kommune. De er flere tusenlapper billigere på båtforsikring, sammenligner da med Gjensidige som jeg var forsikret i før. Og for meg er det det stikk motsatte, koster flere tusen i året mere å dekke meg i KLP enn i Gjensidige Er du sikker på at du har sammenlignet kasko med kaskoforsikring og ikke kasko hos Gjensidige med delkasko hos KLP? Grunnen til at jeg spør at det kreves en del tydeligvis for å få kaskodekning på båten i KLP! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
nimbuster Svart 7.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 7.Mars.2009 Storebrand kom best ut for min del, og med lik dekning sparte jeg over kr. 3000.-. Jeg hopper ikke fra selskap til selskap, men i år tenkte jeg å ta en runde, og det var jo en lønnsom runde egentlig. Syntes If ble for dyre og lite fleksible for "pruting", mens de andre stort sett forlangte båten reg. og med gjenfinningssystemer. Jeg vil helst bestemme slik ting selv, uten at selskapene bare skal forlange det ene og det andre. Sitér dette innlegget Link to post
KARILLA Svart 7.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 7.Mars.2009 Ved å lese dette forumet så ser en klart at en må kontakte de forskjellige forsikringsselskapene, for å se hvilke som er best mht pris og betingelser. Dette da det er mange ting som avgjør hvilke pris selskapet vil gi. Det avhenger av båttype, havn og hvor i landet båten ligger. Lykke til med valg av forsikringsselskap. Sitér dette innlegget Jeg er litt rar.Men det gjør ingenting.Fordi jeg er lykkelig! Link to post
Ceciliestorming Svart 8.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2009 Hei. En venn av meg spurte om forsikring av båten hos Gjensidige. Seilbåt ca 20 år gammel, verdi ca 100.000.- Vedkommende bor i blokkleilighet. Denne er forsikret automatisk gjennom BBL. Innbo, bil og ulykkesforsikring, har vedkommende gjennom jobben. Gjennsidige sa at prisen for å forsikre en slik båt ville koste ca 4000.- pr år. Men at det ikke gikk an å forsikre bare båten. Vedkommende har ikke lyst å betale dobbel forsikring på noe som allerede er forsikret. Dessuten kan man ikke tvinge et BBL til å flytte forsikringen, ei heller tvinge arbeidsgiver til å flytte over til Gjensidige bare for å få forsikret båten. Stemmer dette med andres erfaringer, eller har saksbhandler hos Gjensidige "dårlig peiling" Mvh. Cecilie Sitér dette innlegget Link to post
Bergen dørk Svart 8.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2009 Mange av disse selskapene (Gjensidige, If, Tryg Vesta) etablerer kundelojalitets-programmer/fordelsprogrammer, der du helt klart kommer gunstigst ut om du samler forsikringene dine eks i Gjensidige. For Gjensidiges del står det en del her om dette. Jeg ville sjekket hos Norske Sjø eller lignende selskap som kun assurerer båter. Da vil prisen sannsynligvis bli langt bedre, når det ikke er hensiktsmessig å samle øvrige forsikringer i eks Gjensidige. Hvis du ser ellers i tråden er det utrolig mange faktorer som spiller inn for at et selskap skal komme godt ut med båtforsikringen; ofte er det bla fordi en får en type totalrabatt, rabatt fordi en er medlem av en eller annen organisasjon osv. Be din venn om å prøve Norske Sjø og deres nettkalkulator; det er mitt råd. Sitér dette innlegget mvh Bergen Dørk Link to post
Fanafjord Svart 8.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2009 (redigert) Er du fra vestlandet bør du også være obs på i hvilke fartsområdet forsikringen gjelder. Atlantica for eksempel har dekkning bare i territorialfarvann. Vil du tar deg en tur ut fra Bergen og runde Troll A platformen eller seile strake veien til Danmark eller Shetland har du ikke dekkning på forsikringen! Norske Sjø krever i utgangspunkt vinteropplag og du må melde fra om du vil bruke båt om vinteren. (Mot ekstra egenandel!) Men Shetland er ingen problem. Det er derimot den kaledonske kanal... If dekker kun i sommermånedene turen over nordsjøen. Tenk gjennom om du planlegger litt lengre turer med (seil)båten din. Redigert 8.Mars.2009 av Fanafjord (see edit history) Sitér dette innlegget I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky, And all I ask is a tall ship and a star to steer her by, And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking, And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking. Link to post
Ceciliestorming Svart 8.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2009 (redigert) Hei igjen. Legger til følgende om en annen episode fra Gjensidige (dette skjedde for ca halvannet år siden. En person hadde kjøpt en 26 år gammel båt. Vedkommende hadde hatt flere samtaler med Gjensidige om forsikring, forsikringssum osv. Vedkommende tegnet forsikring som skulle gjelde fra førstkommende torsdag(samme dag) Saksbehandler hos Gjensidige sa at nå var båten forsikret. Båten ble overlevert på fredag. Eier, som er båtvant og har hatt mange forskjellige båter, skulle på tur i helgen sammen med kone og barn. Klokken 14.30 fredag ettermiddag ringer de fra Gjensidige med følgende beskjed: Båten er ikke forsikret, den er over 25 år gammel, så da må du vente til takstmann kan komme og se på båten, eller du kan ta bilde av båten fra hhv. forfra, v.side, h.side, bakfra, motor samt innvendig. Du kan ente sende bildene pr.post eller mail. Takstmannen vil så vurdere bildene, og så får du tilbakebeskjed om det er greit eller ikke. Dette vil ta ca en eller to uker. Dette BURDE saksbehandler hos Gjensidige ha visst, og absolutt informert om. De hadde fått alle opplysninger om båten. Merke, alder, type, reg. nr. osv. Jeg var tilfeldigvis tilstede og hørte samtalen. Siden vedkommende er en seriøs person, og ikke ville legge ut på tur uten forsikring, ringte han til et annet selskap, og fikk forsikring med en gang. Pris 2400,- inkl kasko. I dette var også slepejolle til 30.000.- inkludert. ( Båtens verdi var også her ca 100.000.-) Vilkårene ellers var temmelig like i disse selskapene, som seilingsområde, avskriving utstyr som rigg, elektrisk/elektronikk osv. Har hørt om flere andre som har hatt tull med Gjensidige. Slik er det vel også med alle selskaper, noen er fornøyd med de, og noen med andre. Nå vet jeg ihvertfall hvilket selskap jeg ikke skal ha. Uansett, jungeltelegrafen går, og det må jo uansett være dårlig reklame for selskapene om de behandler folk slik. Jeg kjenner folk med båter til temmelig mange lapper, som igjen kjenner andre, og de prater sammen. Videre er det også viktig hvordan man blir behandlet om uhellet er ute. Det finnes fornøyde og misfornøyde kunder i alle selskaper, de tilfellene jeg kjenner, er folk som absollutt ikke er såkalt vanskelige. De fleste har bra økonomi, og skifter heller selskap enn å lage bråk. (med mindre det er svært urettferdig) men da blir det event hele pakka med kjefting, advokat osv. Uansett blir dette ofte leit og unødig mye belastning for vedkommende. Mvh. Cecilie Redigert 8.Mars.2009 av Ceciliestorming (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Fanafjord Svart 8.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2009 Jeg hadde samme tull med Gjensidige som ville har alskens bilder og takstrapporter av båten min. (30 år gammel) At de gidder - Jeg ringte litt rundt og valgte et annet selskap. Sitér dette innlegget I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky, And all I ask is a tall ship and a star to steer her by, And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking, And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking. Link to post
Bergen dørk Svart 8.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2009 Underlige greier - forskjell på motorbåt og seilbåt, eller? Du vet jo Fanafjord at jeg har hatt en snart 30 år gammel snekke. Forsikret i Gjensidige, men ingen slike spørsmål vedr den. Sitér dette innlegget mvh Bergen Dørk Link to post
Fanafjord Svart 8.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2009 (redigert) Bergen Dørk, Kansksje du var aldri skikkelig forsikret Bare flaks at du ikke gikk ned en plass mellom Hjellestad og Lerøy. Jeg hadde faktisk sendt over egenerklæring og noen bilder, men så gikk det over en uke uten at de kunne gi meg tilsagn om at jeg fikk forsikring siden en eller annen takstmann var ikke tilgjengelig. Men jeg trengte forsikring da jeg skulle overta ansvar for båten. Da ringte jeg rundt med tilbudspris jeg fikk fra Gjensidige og fikk den hos et annet selskap. Redigert 8.Mars.2009 av Fanafjord (see edit history) Sitér dette innlegget I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky, And all I ask is a tall ship and a star to steer her by, And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking, And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking. Link to post
Bergen dørk Svart 8.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2009 Ja, du skal se at jeg egentlig aldri har vært forsikret - kun betalt premie. Hadde båten en tid i Tryg Vesta også; de ba heller ikke om annet enn "normale" opplysninger (reg.nr, motornr osv). Sitér dette innlegget mvh Bergen Dørk Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.