Fanafjord Svart 8.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2009 Har den i If idag og der var eneste krav at den var registrert i småbåtregistret. Sitér dette innlegget I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky, And all I ask is a tall ship and a star to steer her by, And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking, And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking. Link to post
Ceciliestorming Svart 9.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2009 Jeg synes det er helt greit at Gjensidige krever bilder hvis båten er over 25 år. Dette sikkert for å unngå at folk skal få forsikret et gammelt vrak. Men da må de informere om dette. Videre MÅ de ha folk som kan vurdere dette (bildene) iløpet av kort tid (eks 1-2 virkedager). Videre er det greit at man får rabatt dersom man har flere forsikringer. Men å kreve at man som i det tilfelle jeg nevnte, hvor personer som bor i borettslag og forsikring er inkludert i hht fellesavtale, og inkl i mnd avgift, samt at man har bil, ulykkesforsikring osv gjennom jobb. Det virker helt urimelig av Gjensidige å kreve dette. Det blir jo nærmest umulig, ihvertfall helt idiotisk å skulle betale dobbelt forsikring på minst 2 av samme ting, (at bilen f.eks allerede er forsikret hos et annet selskap, og så skal forsikringstager forsikre bilen en gang til hos Gjensidige for å få forsikret båten hos dem. Mvh. Cecilie Sitér dette innlegget Link to post
nimbuster Svart 9.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2009 Nå opererer vel alle selskaper med "ekstrarabatter" dersom du har minst 3 forsikringsobjekter? I hvert fall gjør alle de jeg har vært i kontakt med det, men...det betyr nødvendigvis ikke at du med det får den laveste premien totalt sett. Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 9.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2009 Pris 2400,- inkl kasko. I dette var også slepejolle til 30.000.- inkludert. ( Båtens verdi var også her ca 100.000.-) Til sammenligning betaler jeg 2.058 i Gjensidige for seilbåten med full kasko og verdi 250.000 så jeg synes det var dyrt! Enig i at saksbehandler burde visst dette med alder, men min erfaring er at få saksbehandlere i forsikringsselskapene som man snakker med for å tegne forsikring har noe som helst greie på båt/båtforsikring, har i allefall til gode å treffe noen. Og at det er en aldergrense mht å avkreve en takst synes jeg er riktig og i alles interesse. Forøvrig overrasket over hvor mange som ikke vil bytte selskap, snaut nok vurdere det, og det er FNH også! http://fnh.no/Fullstory.aspx?m=1043&amid=968281 Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Ceciliestorming Svart 9.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2009 Sitat: Til sammenligning betaler jeg 2.058 i Gjensidige for seilbåten med full kasko og verdi 250.000 så jeg synes det var dyrt! Hei. Helt enig, men da går jeg ut ifra at du ikke har lest eller fått med deg alt jeg har skrevet, og at du heller ikke har sjekket vilkårene for disse selskapene. Videre går jeg utifra at du har flere forsikringer hos Gjensidige (jeg har fått opplyst at det er et krav fra dem for å få båtforsikring)noe som ville vært "umulig" eller idiotisk for vedkommende som jeg skrev om. Vedkommende måtte da ha dobbeltforsikret 2 gjenstander eks bolig, bil for å få forsikret båten. Dette krever ikke alle selskaper. At selskapene gir rabatt for å samle forsikringer er helt greit, og normalt. Videre avhenger premien også mye av hvor man bor i landet, om det er bevoktet brygge osv. Mvh.g Cecilie Sitér dette innlegget Link to post
Bergen dørk Svart 9.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2009 (redigert) Det hele koker vel ned til at det bare er å velge et annet selskap! Gjensidige er bra for noen av oss; ikke for andre. Finn et selskap som kun driver med sjøassuranse og prisen blir helt sikkert en annen. Redigert 9.Mars.2009 av Bergen dørk (see edit history) Sitér dette innlegget mvh Bergen Dørk Link to post
LykkelitenIV Svart 9.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2009 (redigert) Fikk telefon fra IF rett før helgen. De skulle ha 26.000,- for å forsikre denne: Innlegg 6 De anbefalte meg å bruke Norske sjø. Redigert 9.Mars.2009 av LykkelitenIII (see edit history) Sitér dette innlegget HilsenLykkeliten IV (på båtjakt) Link to post
Tine IV Svart 9.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2009 Pruta først ned 3000- fra 8.000- ca i if på forige båten , sjekka Storebrand reklamen på tv .Sparte så mye tillsammen , at båten blei "gratis" .Så mye å spare ved å bruke noen minutter på nettet eller i tlf , betaler ca 4 .000 mindre ann flere andre i havna med ca samma båt.Så det er mange der som sjekker det å bytte selskap , er jo reine mafian dissa selskapa . Den jeg har idag dekker inntil 30.000- på løsøre inkl jolle>/motor ,motorhavari osv .Men spørs jo hvor flott det er den dagen man trenger dem da , mye å lese igjennom av dokumenter . Tine IV Sitér dette innlegget Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBFVi sees på sjøen og lytter på K-77 Link to post
alidal Svart 9.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2009 Sendte mail til Atlantica, men de ville ikke forsikre båt i kaldbakt mahogny....... Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 9.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2009 Er du fra vestlandet bør du også være obs på i hvilke fartsområdet forsikringen gjelder. Atlantica for eksempel har dekkning bare i territorialfarvann. Vil du tar deg en tur ut fra Bergen og runde Troll A platformen eller seile strake veien til Danmark eller Shetland har du ikke dekkning på forsikringen! territorialvann + allt innaför en linje Hanstholm-Lindesnes http://www.atlantica.no/files/p5sSHwcc.pdf vill man ut i Nordsjön...så melder man ifra o tegner en separat tillegg för dom uker man vill vare utanför linjen. (koster någre hundralapper i tillegg för en månad) man kan oxo mot dobbel premie dekke hele vegen ned og hele Middelhavet (med undantag av någre Nordafrikanska stater!) Atlantica er duktiga på båtförsikring Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Enzo Svart 9.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2009 Atlantica har rabatt til de som eier turseilbåt av velrenomert merke , er det noen som vet hvilke merker dette er ? Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 9.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2009 man kan oxo mot dobbel premie dekke hele vegen ned og hele Middelhavet (med undantag av någre Nordafrikanska stater!) Jeg så, litt til min overraskelse, at jeg har dekning helt ned til Middelhavet i forsikringa mi. Pluss Nordsjøen og Østersjøen. Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 9.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2009 da betalar du sikkert för mye för den normale hjemmeseilingen Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Mulligan Svart 9.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2009 Nei jeg synes ikke det heller. Betaler 2800.- i året. Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 9.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2009 gå in på premiekalkulatorn o kolla tror Atlantica slår det...... men de har restriksjoner på langseiling..... Nordsjøen; Gyldighetsområdet kan maksimalt omfatte Færøyene, Shetland, Orkenøyerne, Skottland, Irskesjøen samt den Engelske kanalen men ikke vest for linjen Cork - Brest. Egenandel; Den egenandel som er valgt for sjøskade, dog minst kroner 10 000,-. Europas kanaler; Nordsjøtillegget gjelder. Egenandel; Den egenandel som er valgt for sjøskade, dog minst kroner 10 000,-. Sikkerhetsforskrifter; Krav til båtens utrustning og bemanning: Båten skal være utrustet med: VHF. ferske nødraketter som oppfyller ORC/RORC regler. jolle eller livflåte med kapasitet for samtlige ombordværende. båtens nummer, navn og VHF anropssignal skal være notert i forsikringsbeviset. Tilleggsforsikringer ATLANTICA VILKÅR 17 bemanningen på åpent hav skal være minst tre personer alternativt to om vindror/autopilot finnes ombord. motorbåter skal være utstyrt med doble motorer. Dersom du har overtrådt en sikkerhetsforskrift kan erstatningen reduseres eller falle helt bort. Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Seilersnobben Svart 10.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2009 Jeg synes jeg betaler uanstendig mye i TrygVesta. Har sjekket Atlantica, men også der beregner de en saftig avkortning i tilfelle skade, for alder. Båten min er snart 29 år, men i utmerket stand. Det koster jo like mye for det om jeg må reparere eller skaffe nytt som erstatning for skade! Er det noen som vet om et selskap som ikke har disse strenge avkortningsreglene ? Sitér dette innlegget Link to post
Bergen dørk Svart 10.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2009 (redigert) Som flere har sagt - prøv Norske Sjø! Redigert 10.Mars.2009 av Bergen dørk (see edit history) Sitér dette innlegget mvh Bergen Dørk Link to post
jada Svart 10.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2009 Det er nesten håpløst å komme med anbefalinger om billige selskap. Det kommer an på så mange forhold. Kan like gjerne liste opp alle selskap som finnes. Har inntrykk av at det også i noen tilfeller kan være bingo dette her. Noen får god pris her og andre der, og omvendt. Jeg har i alle fall funnet "mitt" selskap. Rimelig pris, og ikke lokketilbud, men en reell grei pris fra første stund. OG ingen store overraskelser de påfølgende årene. Kun småjusteringer. Har faktisk også gått ned. Flere andre som har byttet til samme selskap har også spart større beløp, og er svært fornøyde. Det beste er å gjøre en henvendelse til de ulike selskapene, og få tilbud på akkurat de forsikringene du trenger. Sitér dette innlegget Link to post
joshua Svart 10.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2009 Sendte mail til Atlantica, men de ville ikke forsikre båt i kaldbakt mahogny....... Min stålbåt ville de heller inte försäkra Sitér dette innlegget Link to post
Bergen dørk Svart 10.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2009 Jeg sjekket også Atlantica og skal du få ned forsikringsprisen må du gå med på en skyhøy egenandel. I mitt tilfelle betyr det at jeg må betale kr 1000 mer i året for å få samme egenandel som i Gjensidige (kr 4000,-). Vil jeg derimot gå opp til en egenandel på kr 20 000, så begynner forsikringen å bli konkurransedyktig på pris....... Sitér dette innlegget mvh Bergen Dørk Link to post
Gunga Din Svart 10.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2009 du såg detta...... Hvis du har hatt forsikring hos oss og vært skadefri de seneste 3 årene, taper du ikke bonus selv om du får en skade. Hvis du har hatt forsikring hos oss og vært skadefri de seneste 5 årene, reduseres egenandelen med 50% hvis du får en skade. Hvis du har hatt forsikring hos oss og vært skadefri de seneste 10 årene, reduseres egenandelen med 75% hvis du får en skade. Bonus og rabatter Vi anser at du som er aktsom og forutseende skal belønnes og vi gir derfor: 15% rabatt dersom du velger Helforsikring BASIS, som gjelder mens båten er i sjøen i tiden 1. april – 1. oktober og som Helforsikring mens båten er på land. Opp til 45 % rabatt for visse båttyper dersom skadeforbyggende tiltak godkjent av oss, er gjennomført. Opp til 15 - 50 % rabatt hvis du velger høyere egenandeler. Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Bergen dørk Svart 10.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2009 Ja, jeg så forsåvidt dette og erkjenner at dette kan tale til selskapets fordel....da må en imidlertid vise en lojalitet med et selskap som ikke helt passer meg. Sitér dette innlegget mvh Bergen Dørk Link to post
shaukaas Svart 10.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2009 Jeg betaler ca. 2500,- for full kasko hos Pantaenius. Hvorfor er det ingen som nevner et forsikringsselskap av denne størrelsesorden? Sitér dette innlegget Link to post
tomeriks Svart 10.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2009 Ang egenerklæringer, bilder og ev takstmann. Dette er jobben min, så jeg kan prøve å forklare hvorfor det fungerer som det gjør hos oss (selskapet er heftig omdiskutert her..) Egenerklæring/bilder/takstmann av båt over 25 år: Dette for å sikre at vi forsikrer rette objekter, og at de fleste båter er forsikret som 1.Risiko. Det vil si at den er forsikret ut i fra markedsverdien som forsikringstaker selv setter. Om skaden skjer, så er denne markedsverdien en øvre grense. Deretter blir det gjort en vurdering ut ifra hvilken verdi båten har i det faktiske marked. Da kan man bruke materialet som er sendt inn for å beregne verdien av denne båten. Hadde vi ikke gjort dette så kunne man ofte endt opp med følgende scenario: En gammel, utslitt Scand 24CC forsikres med markedsverdi 150 000,-. Det kreves ingen egenerklæring, takst osv. Båten er innkjøpt for 30 000,- og kjøper har kun en hensikt, forsikre denne så høyt som mulig og bli kvitt denne så fort som mulig. Båten blir beskrevet som i god stand, og 150 000,- blir utbetalt til forsikringstakeren. Fortjeneste 120 000,- Dette tilsvarer forsikringspremien for denne båten i ca 120 år i vårt selskap. Hvem tror dere da betaler denne forsikringspremien?? Håper ikke svaret kommer overraskende : DERE!! Dette bør ikke ta mer enn en arbeidsdag eller to å få i orden. Historien som beskrives tidligere i innleggene her om en behandlingstid på 2-3 uker kan ikke stemme. I så tilfelle er det ett stort avvik i forhold til normale rutiner. Håper dette var noe opplysende. Jeg jobber med forsikringer og er i kundekontakt uken lang. Jeg hjelper gjerne båtplassens medlemmer med spørsmål om vilkår, priser osv. Send meg en IM, om det er noe jeg kan bistå med. Og jeg er mer enn godt innsatt i båt og forskjellige vilkår som gjelder. Sitér dette innlegget Link to post
Servicemannen Svart 10.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2009 Hvis Atlantica erstatter ikke brannskade som oppstår av kortslutning kan dem nærmest fjerne brannforsikring ut av sine papirer Sitér dette innlegget http://www.isbater.no http://www.kabola.is Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.