Goran Posted March 1, 2009 Share Posted March 1, 2009 (edited) Jeg vurderer på å anskaffe meg en landstrømpakke til båten (Skibsplast 690) Ser at Ladac har forskjellige pakkeløsninger fra nr 1 til 6 (eller mer) F.eks denne: http://www.finn.no/finn/bap/object?finnkode=15896250 Noen som har erfaringer å dele? Hvilken pakke bør jeg evt. gå for i min båt? Andre leverandører? Takker Edited March 1, 2009 by Goran (see edit history) Quote Selco 11`- Yamaha 15 - Hawk 330 - Yamaha 15 - Askeladden 3050 - Johnson 60 - Rio 550 - Johnson 60 Yamarin 4510- 40 hk Yamaha[/b]Skibsplast 690 - 2,8L Mercruiser Sertifikat: D4 - ROC Link to post
koh Posted March 1, 2009 Share Posted March 1, 2009 (edited) Hei ! Har mye av disse komponentene i min landstrømsløsning - selv om jeg ikke kjøpte noen av "pakkene". Kan ikke se prisen er avskrekkende - forutsatt at alle viste kabler, inntaksboks og laderen er med. Tror deter snakk om en diodeovergang for jordforbindelsen her. Jeg valgte "lokaljordvarianten". Men alle de ulike jordingsvariantene har jo sine fordeler og ulemper. Den store fordelen med denne pakka - og som jeg ikke har sett fra andre, er at denne inneholder alt du trenger - en komplett godkjent løsning, som du får lov til å installere selv. Tror ikke du sparer mange 100 lappene på å shoppe dette som løse komponenter, og om du gjør det, må du jo selv ta ansvaret for at det er gjort forskriftsmessig. Landstrøm i båt som er feilinstallert er ingen spøk ! Den store forskjellen på pakke2 og 3 ser ut til å være laderen. Den minste er på 1x15A, mens den største (som jeg tror også er fysisk vesentlig større) er på 2x15A. Så det spørs jo litt hva slags batteri/ladeopplegg du har ellers i båten. Tror også merke til at den store laderen hare egen batterisenseledning - hvilket er gull verdt om du har "avansert" dynamoladeløsning (eks Ladac,Sterling eller YA-12) med diodebru og eksternregulator på dynamoen din. Løpogkjøpborrehullogtrekkekabel ! -koh Edited March 1, 2009 by koh (see edit history) Quote Link to post
Akoya Posted March 1, 2009 Share Posted March 1, 2009 (edited) Hei. Jeg har dette i båten min. Denne pakken mangler kontakt inne i båten. 15A lader kan lade opp til ca 230mA Denne pakken ville jeg kjøpt. Edited March 1, 2009 by j arild (see edit history) Quote Maxi 95 Bavaria 36\3 http://www.facebook.com/reqs.php#/group.ph...5453&ref=mf Link to post
Gullfisk Posted March 1, 2009 Share Posted March 1, 2009 Bare vær obs på at disse anleggene ikke er helt "idiotsikre" selv om hvermansen kan montere de godkjent. Jeg var i en båt hvor "montøren" hadde koblet laderen foran sikringen via T-stykke. To av pluggene hadde varmgang og dårlig kontakt pga at "montøren" hadde klart å presse kabelskoene innover i kontaktene, slik at det så vidt var kontakt. De var heller ikke presset langt nok sammen til at låseklipset gjorde jobben sin. Tenker med gru på hvordan det kunne godt om det ble satt på en varmeovn før man la seg for natten. BRANNFARE. Så vær nøye og følg anvisning ved montering!!! Quote Link to post
koh Posted March 1, 2009 Share Posted March 1, 2009 15A lader kan lade opp til ca 230mA antar du mener 230 Ah -koh Quote Link to post
M/S Malene Posted March 2, 2009 Share Posted March 2, 2009 Har Ladac landstrømanlegg i båten min. Funker fint det. Men jeg tror nok at det kan gjøres mye billigere. Har behov for ett eller to ekstra 230v uttak i min egen båt. Det kommer kjapt på 500,- pr stk i deler. Normalpris på en vegg kontakt er ca 100,- og kanskje 20 for kabelen som må til. Quote Link to post
jupan Posted March 2, 2009 Share Posted March 2, 2009 Får man 230V kontakt i båten til disse anleggene? Quote Link to post
M/S Malene Posted March 2, 2009 Share Posted March 2, 2009 Får man 230V kontakt i båten til disse anleggene? Ja, koster 261,- hos Maritim. skjøtekabel, forgrening og låser kommer i tillegg. Skjøtekabel 368,- for 2meter!!! Quote Link to post
Goran Posted March 4, 2009 Author Share Posted March 4, 2009 (edited) Sjekket samme pakke hos Maritim i dag. De skulle ha ca kr 2000,- mer! (?) http://www.finn.no/finn/bap/object?finnkode=15896250 Edited March 4, 2009 by Goran (see edit history) Quote Selco 11`- Yamaha 15 - Hawk 330 - Yamaha 15 - Askeladden 3050 - Johnson 60 - Rio 550 - Johnson 60 Yamarin 4510- 40 hk Yamaha[/b]Skibsplast 690 - 2,8L Mercruiser Sertifikat: D4 - ROC Link to post
Roger jo Posted March 6, 2009 Share Posted March 6, 2009 (edited) Jeg vurderer på å anskaffe meg en landstrømpakke til båten (Skibsplast 690) Ser at Ladac har forskjellige pakkeløsninger fra nr 1 til 6 (eller mer) F.eks denne: http://www.finn.no/finn/bap/object?finnkode=15896250 Noen som har erfaringer å dele? Hvilken pakke bør jeg evt. gå for i min båt? Andre leverandører? Takker Har handlet der kjempeservice og systemet er bra og lovlig. Hvilken pakke du skal ha kommer an på hva du trenger av strøm. En eller to batteribanker og hvor mange stikkontakter. Den pakke har bare 0,5m + 0,5m kabel Du må finne ut hvor du monterer landstrømskontakten, hvor langt er det til der du vil ha el-sentralen (den har stikkontakt) hvor langt er det til der du vil ha batteriladeren. Vil du sette på en eller to forgrenere til stikkontakter enkle eller doble skjulte eller ikke. Gå til http://www.ladix.no/ og se hva de har. Og se hva du trenger ekstra, og få tilbud på det ekstra du trenger. PS. mye lesestoff også på siden til ladix Edited March 6, 2009 by roger-jo (see edit history) Quote Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Roger jo Posted March 6, 2009 Share Posted March 6, 2009 Har Ladac landstrømanlegg i båten min. Funker fint det.Men jeg tror nok at det kan gjøres mye billigere. Har behov for ett eller to ekstra 230v uttak i min egen båt. Det kommer kjapt på 500,- pr stk i deler. Normalpris på en vegg kontakt er ca 100,- og kanskje 20 for kabelen som må til. +++ elektrikker, så blir det dyrere. Sjøteledning er billigere. Quote Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Recommended Posts