Jump to content

trebåt, tetting av bunnskrog

pvdanoscar

Recommended Posts

Hei. hvis jeg først har fått meg trebåt er det å anbefale å sause den inn med olje innvendig i fra og så legge på epoxy på utsiden av en gammel kravellbygget 30 foter.

hilsen pv danoscar :nonod:

Fint med respons, nei jeg vet faktisk ikke angående noe om denne "trutninga" selv om jeg vet hva det er -esing av trematerialet slik at den tetter av seg selv ?? Men jeg fikk faktisk forståelsen av at det ville kunne spares på vedlikeholdet å legge på epoxy, men det er altså ikke sant??

pvdanoscar

Jeg har altså et åpent skrog stående hjemmei hagen i påventa av restaurering og festing av løst endeparti. Det skal jeg nok greie, men hva er altså noelunde korrekt måte å behandle en slik brukt båt på før sjøsetting, den må både fylles med olje og males både inn og utvendig, bygget på topp en skjal også på sånn etterhvert neste vinter, men det er selv skroget jeg vill behandle på beste mulige måte , så hva anbefales, jeg er åpen for alle ideer som kan spare meg jobb.pvdansocar :discuss:

Tenkte tanken selv en gang om det med epoxy. Kan garentere at det ikke er noe snarvei. I verstefall så gambler du med liv & helse! (epoxy behandlig av trebår bør kun gjøres når den er totalt demontert; dvs. alle flater blir behandlet og treverk må være tørt).

En annen ting: du bør ikke male både innvendigt og utvendigt på en trebåt. Treet trenger å puste (samt at du kapsler det inn og det råtner innenifra). Mal utevendigt og olje/tjære godt innvendigt er mitt tips. HUsk tre lever og bevegelser oppstår hele veien både ved tempratur forskjeller mm.

Tusen hjretelig, det var enda godt at jeg ikke startet da, greie anvisning det der og bare et spørsmål til, bør jeg beise med impregering før jeg har på olje?

pvandoscar

Hvis du skal dekke med epoxy, må treverket være helt tørt og i tillegg helst "dødt" materiale med lite bevegelse i. Som de andre sier, ikke å anbefale. (Vi har brukt epoxy på kahytt-tak oppå sponplater. Da fungerer det greit.)

Jeg synes beis blir penest hvis en har det på før behandling med olje, men en må være hurtig og sørge for hele" strøk ellers blir det lett flekkete.

Jeg hadde kommet til å gått over skroget 2 ganger innvendig og utvendig med ren antiparasitt eller boracol før jeg deretter hadde begynt å olje. Her foretrekker jeg rå linoljeblanding i mange lag inntil båten ikke trekker mer.

(linoljeblanding eks: begynn med 3 deler rå linolje/2 deler antiparasitt/5 deler terpentin. Øk gradvis mengde linolje slik at du til slutt har 7 deler olje/1 del trepentin/2 deler antiparasitt og fortsett til båten ikke trekker mer inn. Tørk av overskytende olje)

Til slutt ville jeg brukt f eks owatrol edelolje ("oljelakk") på utvendig skrog som avsluttende behandling. Denne lager samme hinne som lakk, men jeg tror det er bedre å ha oljelakk utenpå oljeblanding. Da slipper du også å vente i sju lange og brede før det er tørket og du kan lakke med vanlig lakk.

På innvendig skrog ville jeg ikke gjort noe mer, bare tatt en oljeblanding for å vedlikeholde i ny og ne. (Sprayflaske er grei å bruke hvis det er plasser en ikke kommer til)

Lykke til :smiley:

Her er et/flere innlegg fra träbåtsakuten av en Marilyn som tydelighvis vet et og annet om linolje! Moro å lese! :yesnod:Linoljeskolan

Nydelige båter både Skjælø og Nedgård, ser ut som dere begge vet hva dere gjør! :flag:

Edited by thomsped (see edit history)
:lol: Jeg vet ikke jeg, men er lærevillig, så det gjenstår å se når Miranda blir klar! :lol: Er Haldenser ja, har vært på festivalen to ganger med båt, ellers har jeg vært innom alle de andre gangene som tilskuer! Ser vel noen baatplassen båter der til sommeren vel! :cheers:

Takker så mye til alle for råd og frarådninger om trebåtpussing, jeg fortsetter nok på det dere nesten alle har anbefalt på skroget. jeg er meget takknemlig så lang og skal prøve å rapporter inn jeg også takk så lenge

pvdanoscar

Om man legger epoxy eller gassfiber og polyester å utsiden av et treskrog. Da må dette nye materialet (epoxy eller polyester laminatet) være så tykt og sterkt at det kan fungere som skrog i seg selv.

Treverket på innsiden vil ganske snart bli nedbrutt av diverse sopper og andre microorganismer. Treverket vil derfor i løpet av få år egne seg best som salatjord. Det er ikke serlig maritimt å seile rundt i et drivhus!

Nei hør på de andre her behandl treverket med sophindrende oljer, skjerm det fra lys, vann og frost. La ihvertfall skroget tørke opp hver vinter.

Så har du mye båt å kose deg med fremover.

Aileen ll

hei Aileen II Som sagt så gjort , jeg følger heretter vanlig "trestandard " og lurer da bar på ha man gjør med litt større sprekker? Fyller man på med trelimm tilsatt høvelflis eller skjære man bort heløe stykke og bytter det ut? jeg snakker nå om sprekker mellom stavn og kjøl på mer en 1 cm ? eller tjærer man igjen hele greia?

Du har en kravelbygget båt? er den limt eller natet?

Limt kravelbygget kan "luses". Dette innebærer at du freser et spor ca 1/3del av hudtykkelsen i det freste sporet limes inn en trelist, som fyller sprekken (som lim her kan Epoxy brukes, noe avhengig av treslag i huden) Men vær forsiktig, for huden vil utvide seg fra 4-6% a vhengig av hvor tørr huden er når inlimingen blir gjort. Jeg har sett eksempler på at utvidelsen i huden har strukket spant/bånd, slik at disse har fåt brudd. Kantskåret ved som blir brukt til kravell bygging utvider seg 4-6% i bredden fra helt tørt, til helt vått. På en 30' båt vil bredden fra kjølen til vannlinjen fort være 1,5m hvilket innebærer en utvidelse på 6-9cm. Du kan altså få ganske store sprekker hvis alt samles på ett eller to steder 6-9cm!

Har båten din tørket veldig opp så kan dette være årsaken til sprekkene. I så tilfelle ville jeg prøve å fukte huden slik at den utvidet seg. Våte tepper eventuelt vil varme føre til at treet trekker til seg fuktighet fortere.

Lykke til :diving:

Aileen ll