pvdanoscar Posted March 1, 2009 Share Posted March 1, 2009 Hei. hvis jeg først har fått meg trebåt er det å anbefale å sause den inn med olje innvendig i fra og så legge på epoxy på utsiden av en gammel kravellbygget 30 foter. hilsen pv danoscar Quote Link to post
Moas-ark Posted March 1, 2009 Share Posted March 1, 2009 (edited) dette høres litt skummelt ut! Er båten lekk eller? Trutner den ikke på vanlig måte? Edited March 1, 2009 by thomsped (see edit history) Quote Nancy, trenekke 21 fot fra 1930. 1995-2001 Arina hvalersnekke 27 fot. 2001-2008 Miranda mahognysnekke 33 fot. 2008- 2021 Dirlanda, tre-motorseiler, 29 fot. 2021- Link to post
index Posted March 1, 2009 Share Posted March 1, 2009 Nei, det er ikke å anbefale!! Quote "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Honduras Posted March 2, 2009 Share Posted March 2, 2009 Det rådet skulle jeg mene du har fått fra noen som IKKE har greie på trebåt. Søk råd fra fagpersoner som kan trebåt, ikke plastbåt. Forklar nøye(heltst med bilder) hva som er problemet, så kan du få mye kvalifiserte råd på dette forumet. Quote * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
pvdanoscar Posted March 2, 2009 Author Share Posted March 2, 2009 Fint med respons, nei jeg vet faktisk ikke angående noe om denne "trutninga" selv om jeg vet hva det er -esing av trematerialet slik at den tetter av seg selv ?? Men jeg fikk faktisk forståelsen av at det ville kunne spares på vedlikeholdet å legge på epoxy, men det er altså ikke sant?? pvdanoscar Quote Link to post
pvdanoscar Posted March 2, 2009 Author Share Posted March 2, 2009 Jeg har altså et åpent skrog stående hjemmei hagen i påventa av restaurering og festing av løst endeparti. Det skal jeg nok greie, men hva er altså noelunde korrekt måte å behandle en slik brukt båt på før sjøsetting, den må både fylles med olje og males både inn og utvendig, bygget på topp en skjal også på sånn etterhvert neste vinter, men det er selv skroget jeg vill behandle på beste mulige måte , så hva anbefales, jeg er åpen for alle ideer som kan spare meg jobb.pvdansocar Quote Link to post
Moas-ark Posted March 2, 2009 Share Posted March 2, 2009 Her er en side med mange tips og trix! tips og trix Legg gjerne ut bilder! Quote Nancy, trenekke 21 fot fra 1930. 1995-2001 Arina hvalersnekke 27 fot. 2001-2008 Miranda mahognysnekke 33 fot. 2008- 2021 Dirlanda, tre-motorseiler, 29 fot. 2021- Link to post
blacki Posted March 2, 2009 Share Posted March 2, 2009 Tenkte tanken selv en gang om det med epoxy. Kan garentere at det ikke er noe snarvei. I verstefall så gambler du med liv & helse! (epoxy behandlig av trebår bør kun gjøres når den er totalt demontert; dvs. alle flater blir behandlet og treverk må være tørt). En annen ting: du bør ikke male både innvendigt og utvendigt på en trebåt. Treet trenger å puste (samt at du kapsler det inn og det råtner innenifra). Mal utevendigt og olje/tjære godt innvendigt er mitt tips. HUsk tre lever og bevegelser oppstår hele veien både ved tempratur forskjeller mm. Quote Link to post
pvdanoscar Posted March 2, 2009 Author Share Posted March 2, 2009 Tusen hjretelig, det var enda godt at jeg ikke startet da, greie anvisning det der og bare et spørsmål til, bør jeg beise med impregering før jeg har på olje? pvandoscar Quote Link to post
Sande (exSkjælø) Posted March 2, 2009 Share Posted March 2, 2009 Hvis du skal dekke med epoxy, må treverket være helt tørt og i tillegg helst "dødt" materiale med lite bevegelse i. Som de andre sier, ikke å anbefale. (Vi har brukt epoxy på kahytt-tak oppå sponplater. Da fungerer det greit.) Jeg synes beis blir penest hvis en har det på før behandling med olje, men en må være hurtig og sørge for hele" strøk ellers blir det lett flekkete. Jeg hadde kommet til å gått over skroget 2 ganger innvendig og utvendig med ren antiparasitt eller boracol før jeg deretter hadde begynt å olje. Her foretrekker jeg rå linoljeblanding i mange lag inntil båten ikke trekker mer. (linoljeblanding eks: begynn med 3 deler rå linolje/2 deler antiparasitt/5 deler terpentin. Øk gradvis mengde linolje slik at du til slutt har 7 deler olje/1 del trepentin/2 deler antiparasitt og fortsett til båten ikke trekker mer inn. Tørk av overskytende olje) Til slutt ville jeg brukt f eks owatrol edelolje ("oljelakk") på utvendig skrog som avsluttende behandling. Denne lager samme hinne som lakk, men jeg tror det er bedre å ha oljelakk utenpå oljeblanding. Da slipper du også å vente i sju lange og brede før det er tørket og du kan lakke med vanlig lakk. På innvendig skrog ville jeg ikke gjort noe mer, bare tatt en oljeblanding for å vedlikeholde i ny og ne. (Sprayflaske er grei å bruke hvis det er plasser en ikke kommer til) Lykke til Quote Sandefjords hjemmeside Mvh Lena Link to post
nedgård Posted March 3, 2009 Share Posted March 3, 2009 legg i hvertfall IKKE epoxyen etter du har oljet... da fester den seg ALDRI! personlig er jeg motstander av alle nyemotens prøveproskjeker, når den gamle sikre funker bra. Quote Link to post
nedgård Posted March 3, 2009 Share Posted March 3, 2009 til skjælø jeg skjønner du har god peiling på trebåt. jeg har alltid satt med 50/50linolje og terpentin innvendig, ca 10liter i året. dette er vel en ok måte? Quote Link to post
Moas-ark Posted March 3, 2009 Share Posted March 3, 2009 (edited) Her er et/flere innlegg fra träbåtsakuten av en Marilyn som tydelighvis vet et og annet om linolje! Moro å lese! Linoljeskolan Nydelige båter både Skjælø og Nedgård, ser ut som dere begge vet hva dere gjør! Edited March 3, 2009 by thomsped (see edit history) Quote Nancy, trenekke 21 fot fra 1930. 1995-2001 Arina hvalersnekke 27 fot. 2001-2008 Miranda mahognysnekke 33 fot. 2008- 2021 Dirlanda, tre-motorseiler, 29 fot. 2021- Link to post
nedgård Posted March 3, 2009 Share Posted March 3, 2009 hyggelig å høre:) må si det ser ut som du gjør det bra du og:) holder til i halden? er du på trebåtfestivalen eller? Quote Link to post
Moas-ark Posted March 3, 2009 Share Posted March 3, 2009 Jeg vet ikke jeg, men er lærevillig, så det gjenstår å se når Miranda blir klar! Er Haldenser ja, har vært på festivalen to ganger med båt, ellers har jeg vært innom alle de andre gangene som tilskuer! Ser vel noen baatplassen båter der til sommeren vel! Quote Nancy, trenekke 21 fot fra 1930. 1995-2001 Arina hvalersnekke 27 fot. 2001-2008 Miranda mahognysnekke 33 fot. 2008- 2021 Dirlanda, tre-motorseiler, 29 fot. 2021- Link to post
Brekneholmen Posted March 3, 2009 Share Posted March 3, 2009 blir nok en tur dit ja Quote Link to post
nedgård Posted March 3, 2009 Share Posted March 3, 2009 jadase, både brekneholmen, vivvi her inne og jeg er faste der. ellers kjenner jeg ikke så mange her på BP:P Quote Link to post
pvdanoscar Posted March 4, 2009 Author Share Posted March 4, 2009 Takker så mye til alle for råd og frarådninger om trebåtpussing, jeg fortsetter nok på det dere nesten alle har anbefalt på skroget. jeg er meget takknemlig så lang og skal prøve å rapporter inn jeg også takk så lenge pvdanoscar Quote Link to post
aileenll Posted March 4, 2009 Share Posted March 4, 2009 Om man legger epoxy eller gassfiber og polyester å utsiden av et treskrog. Da må dette nye materialet (epoxy eller polyester laminatet) være så tykt og sterkt at det kan fungere som skrog i seg selv. Treverket på innsiden vil ganske snart bli nedbrutt av diverse sopper og andre microorganismer. Treverket vil derfor i løpet av få år egne seg best som salatjord. Det er ikke serlig maritimt å seile rundt i et drivhus! Nei hør på de andre her behandl treverket med sophindrende oljer, skjerm det fra lys, vann og frost. La ihvertfall skroget tørke opp hver vinter. Så har du mye båt å kose deg med fremover. Quote Aileen ll Link to post
pvdanoscar Posted March 5, 2009 Author Share Posted March 5, 2009 hei Aileen II Som sagt så gjort , jeg følger heretter vanlig "trestandard " og lurer da bar på ha man gjør med litt større sprekker? Fyller man på med trelimm tilsatt høvelflis eller skjære man bort heløe stykke og bytter det ut? jeg snakker nå om sprekker mellom stavn og kjøl på mer en 1 cm ? eller tjærer man igjen hele greia? Quote Link to post
aileenll Posted March 5, 2009 Share Posted March 5, 2009 Du har en kravelbygget båt? er den limt eller natet? Limt kravelbygget kan "luses". Dette innebærer at du freser et spor ca 1/3del av hudtykkelsen i det freste sporet limes inn en trelist, som fyller sprekken (som lim her kan Epoxy brukes, noe avhengig av treslag i huden) Men vær forsiktig, for huden vil utvide seg fra 4-6% a vhengig av hvor tørr huden er når inlimingen blir gjort. Jeg har sett eksempler på at utvidelsen i huden har strukket spant/bånd, slik at disse har fåt brudd. Kantskåret ved som blir brukt til kravell bygging utvider seg 4-6% i bredden fra helt tørt, til helt vått. På en 30' båt vil bredden fra kjølen til vannlinjen fort være 1,5m hvilket innebærer en utvidelse på 6-9cm. Du kan altså få ganske store sprekker hvis alt samles på ett eller to steder 6-9cm! Har båten din tørket veldig opp så kan dette være årsaken til sprekkene. I så tilfelle ville jeg prøve å fukte huden slik at den utvidet seg. Våte tepper eventuelt vil varme føre til at treet trekker til seg fuktighet fortere. Lykke til Quote Aileen ll Link to post
Recommended Posts
Join the conversation
You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.