Jump to content

Hvor kjøpe rimelig brukbart tangamperemeter.


Lars H.

Recommended Posts

Hei.

 

Kjøpte for et par år siden et tangamperemeter hos Biltema.

 

tangaperemeter2.gif

 

Det var billig, kr.450,- men burde kunne brukes til lite krevende oppgaver.

Men den gang ei. Noen ganger får jeg ikke nullstilt det, noen ganger virker

det ikke på området 0-40A og noen ganger ikke på området 0-200A.

Brukte det litt idag for å måle ladestrøm som på laderen viste 2A.

Strømtangen fra Biltema viste da 1,7A, men når jeg snudde retningen

på kabelen, viste det 2,5A. Så selv så billig det var, er det nærmest ubrukelig.

 

Så, er det noen som har tips om noe bedre tanginstrument for likestrøm?

Den doble prisen er greit, men 2 - 3000 kroner er uaktuelt.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Hadde du spandert på noen flere kroner, kunne du fått dette amperemeteret fra Biltema i stedet:

 

http://www.biltema.no/products/product.asp?iItemId=81489

 

Tror faktisk det har gått 100 kroner ned i pris siden jeg kjøpte det for 3 år siden, men mulig jeg husker feil.

Fungerer upåklagelig.

Redigert av Lotus (see edit history)
Link to post
Share on other sites

tangamperemeterco.jpg

Jeg har dette fra Clas Ohlson. Jeg har sammenlignet målingene med målingene på ampermetrene ombord og synes det gir brukbare resultat. Her fra anonsen:

for like- og vekselstrøm. Automatisk innstilling av måleområde. AC A 0-40/400 A, AC V 0-400m/4/40/400/600 V, DC A 0-40/400 A, DC V 0-400m/4/40/400/600 V. Resistansmåling opp til 40 Mohm. Summertone under 40 ohm. Zero-, Range- og Hold-knapp. Leveres med testledninger og 2 batterier type LR03. Størr. 195x64x30 mm.

Artikkelnummer 36-1203 kr 995

Link to post
Share on other sites

Lars, jeg kjøpte samme tangamperemeter i høst, men har ikke erfaring i bruk før idag. Jeg koplet opp VHF'en med 12 V kilde og et vanlig multimeter i serie som viste 183 mA eller 0,18 A. Som du ser så viste tangamperemeteret 0,18 A. Så jeg er fornøyd med mitt. Hadde regnet med større avvik på så liten strøm. Jeg prøvde flere ganger med nullstill mellom hver gang, og det varierte mellom 0,17 0,19 0,20. Jeg nullstiller og starter måling når "Delta zero" vises i displayet. Når jeg snur tanga så viser det minus og samme verdi. Jeg tror det er viktig å nullstill mellom hver måling.

 

tangamperemeter.jpg

Link to post
Share on other sites

Jeg har nok vært uheldig med mitt eksemplar av den billigste Biltema tangen, så hva skal jeg velge nå? Roald er fornøyd med en tang fra Clas Ohlson til kr.995,-, Gunga Din med en billigere fra ELFA til kr.735,- og Lotus er fornøyd med et anda billigere til kr.599,- fra Biltema. Så det står mellom å betale 599,- 735,- eller 995,-.

 

Magefølelsen sier at et instrument levert av ELFA kanskje er av best kvalitet? Kanskje jeg skal kaste terning for å velge?

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Ups, glemte momsen hos ELFA. Joda jeg har sett litt på spesifikasjonene og hvilke måleområder de forskjellige instrumentene har. Og nå har også magefølelsen endret seg til Biltema(!). Det må da gå ann å reklamere der også dersom en grundig test etter kjøp ikke skulle stemme med forventingene og spec? Og en diff på 400,- i forhold til de to andre er heller ikke å glemme. Nå er det den 4. og pensjonen kommer ikke på konto før den 20'ende!

 

Skal også ha meg en liten lader (hovedsakelig for et 20Ah batteri, men også til bruk for startbatteriet i bilen i tilfelle ullfille) som kan stå tilkoblet i hvert fall en måned på 20Ah batteriet. Har sett meg ut CTEK MULTI XS 3600 til kr.598,- hos BilXtra. Det må vel i hvert fall være en bra pris. Har ikke funnet den billigere noe annet sted.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

:smash:

 

Hei,

 

Har akkurat samme tangampermeteret som Lars og mitt fungerer som det skal. Dog må jeg nullstille en gang eller to. Avlesningene jeg har testet ligger fra 5 til 65 A uten at jeg har fått verifisert de største verdiene. Dynamoen i båten f.eks. viser 64A ved sultne batterier og den er oppgitt til å yte 65A.

 

Men jeg har en kammerat som fikk samme instrumentet som bare viser feil. Så litt varierende kvalitet kan man vel si det er...

 

 

Hilsen

 

Trude III

Trude III

Link to post
Share on other sites

Samme her!!

Har det samme meteret og det fungerer slik det skal.

Men må samtidig nevne at det første jeg kjøpte var helt tullete, men fikk ganske snart bytta hos Biltema!

Det nye ble da behørigt testet med alt jeg kom over av strømførende kabler. Funka 100% :yesnod:

 

Kanskjee du skulle prøve å få bytta Biltema apparatet ditt Lars???

 

Det virker som det er en del apparater med produksjonsfeiler!!

 

:sailing:

Bjørn

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post
Share on other sites

Skal også ha meg en liten lader (hovedsakelig for et 20Ah batteri, men også til bruk for startbatteriet i bilen i tilfelle ullfille) som kan stå tilkoblet i hvert fall en måned på 20Ah batteriet. Har sett meg ut CTEK MULTI XS 3600 til kr.598,- hos BilXtra. Det må vel i hvert fall være en bra pris. Har ikke funnet den billigere noe annet sted.

 

Lars H.

 

Jeg kjøpte en CTEK som lader max 3.6 amp på MEKK og betalte kr. 298,- den kan stå på i månedsvis - en såkalt intelligent sak.

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Hei.

 

MEKK, mener du da Mekonomen? Og hvilken Ctek lader er det du har? CTEK MULTI XS 3600 som jeg har tenkt meg koster kr.718,25 der, mens den koster kr.598,- hos BilXtra. Den billigste Ctek laderen hos Mekonomen er en Ctek XS 800 til kr.423,75

 

Lars H.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Ahh, det var nytt for meg. Men ser at nærmeste butikk for meg er på Mysen, og dit er det over 6 mil hver vei. Så om de skulle ha billig lader der, går nok vinningen opp i bensinutgifter. Men takk for tipset.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Roaldbj sitt selges også av ELIT. Heter vel 13 E om jeg ikke husker feil. De er klin like. Da har du iallefall en solid leverandør om det skulle skje at det må til service.

jeg kjøpte den typen av wurth.. har to stk nå , for jeg trodde jeg hadde mistet det ene.. tror jeg betalte ca 1000 kr + mva.. wurth er dyre..

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post
Share on other sites

Sikkert et dumt spørsmål, men har du prøvd å bytte batterier? Dårlige batterier får ofte instrumenter til å oppføre seg snodig. Jeg har samme tangamperemeter fra Biltema, og det fungerer helt greit...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Å ja, har også pellet instrumentet i biter, renset alle kontakter og undersøkt loddepunkter med lupe. Man er da pensjonert elektronikkingeniør.

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Regnet egentlig med det ja.... Men siden jeg har blitt lurt utallige ganger av multimetre med litt slappe batterier, tenkte jeg at det fortjener å nevnes! Hva med ås tikke ned til Biltema og forlange nytt? Du har vel fem års reklamasjonsrett selv på slike småting? Hvis ikke hukommelsen min er helt på jordet så finnes det en grense på 500,- kroner for om det gis ett eller fem års reklamasjonsrett?

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Tror ikke jeg gidder det, instrumenter ser litt slitt ut og det kan tross alt brukes til andre ting enn som tanginstrument. Voltmeteret og ohmmeteret er faktisk brukbart. Og det funker faktisk til å måle kondensatorer og frekvens også! Og som tanginstrument er det jo ikke helt ubrukelig heller. Det er skjelden jeg trenger å sjekke om glødingen til kokeapparatet trekker 10,2A eller 9,9A. Bare det viser at det gløder er jo egentlig greit nok. Finmåling kan jeg gjøre med multimeteret (ikke Fluke men MIC-37). Det har tre måleområder, 0-40mA, 0-400mA og 0-20A. Men da må jeg koble meg inn i målekretsen som er litt mer arbeid enn å bruke et tanginstrument.

 

Lars H.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Hei igjen.

 

Har nå vært ute en liten handletur. Kjøpte CTEK lader hos BilXtra (pluss litt annet bilrevisita-snacs når jeg først var der). Men Biltema fornekter seg ikke. De har aldri inne det jeg skal ha ved første besøk. Selvfølgelig var det tomt i hyllen for tangamperemeteret! Men de hadde det på en eller annen pall på lageret. Men på hvilken pall visste ikke den hyggelige karen noe om, så jeg ble bedt om å komme tilbake imorgen eller til uken! :headbang:

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...