Jump to content

Hvor kjøpe rimelig brukbart tangamperemeter.


Lars H.

Recommended Posts

Svart (redigert)

Hadde dette vært en mini meningsmåling, ville vel konklusjonen være at det billigste Biltema-tangamperemeteret er ganske så OK. Men det gjelder ikke for alle enkelteksemplarer. Så for nye kjøpere at dette måleinstrumentet: Test det grundig ut. Virker det etter spesifikasjonen, - behold det. Dersom ikke, - bytt det i et eksemplar som virker og du får mye for en billig penge.

 

Lars H.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Selvfølgelig var det tomt i hyllen for tangamperemeteret!

Hvordan gikk det? Har du fått tak i nytt og testet?

Er på jakt etter tangamp, men denne som jeg har sett på koster 2300 + moms! Syns det ble litt drøyt. Vurderer denne fra Biltema som også er cat III. Noen flere med erfaring fra disse instrumentene fra Biltema? Koster jo ca 1/4 mindre.... :eek:

Link to post
Share on other sites

Hvordan gikk det? Har du fått tak i nytt og testet?

Jo da, kjøpte dette, og det funker bra.

15-275_m.jpg

 

Og det første jeg kjøpte ser ut til å ha "gått seg til", så nå har jeg et hjemme og et i båten!

15-281_m.jpg

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Dersom det som står om dette instrumentet på Jula sine sider er korrekt, er det ubrukelig til å måle strøm i båt. Så langt jeg kan se er det kun beregnet for vekselstrøm!

 

Tangamperemeter UT201

11 mm sifre. Tangåpning, 28 mm. Energisparefunksjon. Vekselstrøm, ACA 0–20–200–2000 A, vekselspenning, ACV 0–20–200–600–2000 V, likespenning, DCV 200 mV–20–200–600–2000 V, styrke resistans, 0–20 Mohm. Mulighet for å fryse avleste måleverdier. Drives med 2 stk. AA-batterier. Med veske og testledninger. Vekt: 260 g. L210xB80xH30 mm.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Jula har også tangamperemeter : http://www.jula.no/search-result/?q=TANGAMPEREMETER UT201

Det er det samme som Sit linket til ovenfor og som ikke kan måle likestrøm, som Lars korrekt påpekte. Det har derfor svært begrenset nytteverdi i båt.

Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske

med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP!

Link to post
Share on other sites

Så bare likespenning og ikke likestrøm.

Takk Lars H. :seeya: for at jeg ikke gjorde et udugelig kjøp (jeg burde ha sett det :cool: ).

Får vel velge den fra BT.

Båter: Delta seiljolle, Selco 13, Europa seiljolle, Trebåt (Øvre Tune ett eller annet) Laser seiljolle, GH 14, With 13, Solux 760 TC (AC), Bombard Tropic, Master 820, Flem 350,

Galeon 390, Mercury Rib Medlem i Redningsselskapet Båtplass i Råde båtforening

Link to post
Share on other sites

Merk at det er en viss forskjell på følsomheten på de forskjellige BT tangamperemeterne:

DCM 1000 P likestrøm: 0–40–400–1000A

DCM 6003 likestrøm: 0–400 A

15281 Likestrøm: 0–40–200 A

Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske

med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP!

Link to post
Share on other sites

Har brukt denne siste 5-7 årene til reiseinstrument.Har vist seg å være veldig robust og driftsikkert.

Litt trang i kjeften men kan ikke huske den har vært for liten? Så måler den kun i 1 volt step så det er ikke noe instrument til å måle lading av fks. 12 v batterier.

Trur vi ga en knappe 1000.- kroner pr.stk. den gang og eg trur alle lever i dag.

http://www.hatling.no/spenningstestere/fluke-t5-600-elektrisk-tester.html

Har ikke sjekka om den selges i dag, eller hva ev. prisen er. (er sikkert nye modeller)?

Link to post
Share on other sites

Den Fluke saken din volfro, kan vel heller ikke måle likestrøm (som det er som går i ledningene i båtene våre)?

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

EEEHHHHH, eg har ikke hatt den ombord. Og ja det ser jo ut til å stemme det du sier. Har bare brukt den i jobb sammenheng og da er det mest ac det går på.

Skal sjå om eg husker å sjekke eksakt hvilken modell eg har, og ev. teste på dc selv om det nok er fånyttes.

Det er bra du er våken Lars H når vi andre halvsover. :thumbsup:

Edit: Du vet likestrømmen på Møre går begge veger?

Redigert av volfro (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det har du rett i, men kanskje Lars kan bygge det om?

I båten har eg en Victrom BMV 602 og en billig biltema sak så denne fluken ligger å slenger i bilen.

Men ett solid apparat har det nå vært om ikke annet. God natt.

Edit: Ellers står det ikke noe om likestrøm i overskriften heller , ha,ha.

Redigert av volfro (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Edit: Du vet likestrømmen på Møre går begge veger?
Det kan ikke være på Sunnmøre. Der går strømmen (av penger i hvert fall) kun en vei; rett inn i lommene på forretningsfolket!
Edit: Ellers står det ikke noe om likestrøm i overskriften heller , ha,ha.
Men det sto RIMELIG, og det har aldri Fluke instrumenter vært! :giggle: :giggle: Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

!Men det sto RIMELIG, og det har aldri Fluke instrumenter vært! :giggle: :giggle:

 

Tiltredes :)

 

Mitt Fluke 787 Processmeter koster vel ca 6500 og oppover. Mitt er ca 10 år gammelt og kalibreres årlig

Føler ikke at jeg trenger noe annet, bortsett fra et Fluke Tangamperemeter som jeg aldri bruker (lurer på hvor det har gjort av seg..)

 

http://no.rs-online.com/web/2632643.html?cm_mmc=NO-PPC-_-google-_-3_MRO-MPN-_-fluke%20787_Phrase

http://www.fluke.com/fluke/usen/process-calibration-tools/loop-calibrators/fluke-787.htm?PID=56131

Redigert av Brodern (see edit history)

Føkk deg...

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...