Bergen dørk Posted March 4, 2009 Share Posted March 4, 2009 Litt tidlig - men sommeren nærmer seg, ikke sant!? Har et par tenåringer i huset, samt konemor og meg da - og vi planlegger å prøve oss på vannskikjøring med ny båt til sommeren. Dette har vi ikke gjort før (snekka med 6 knop inviterte ikke akkurat til det) og vi trenger noen tips/råd for følgende: Utstyr: - Noen som har erfaring med hvilken type vannski og utstyr en bør satse på? Da tenker jeg på rimelig og greit utstyr som ikke koster en formue. Her er en liste jeg plukket på Maritim som en type "startpakke". Synspunkter? Mangler? Kjøring: - Hvordan starter man? - Hva må man passe på? - Hvilken fart bør man legge seg på? (litt dumt spørsmål kanskje....) Og ellers generelle tips og råd og gjerne linker til internettsider med gode instruksjoner. Quote mvh Bergen Dørk Link to post
Brynjar Posted March 4, 2009 Share Posted March 4, 2009 Skal du ha med tenåringer... wakeboard. Mye kulere, raskere utvikling, flere muligheter og det kan gjøres i mye lavere fart (mindre vondt) Quote . . bmhe Link to post
Ulv I Posted March 4, 2009 Share Posted March 4, 2009 (mindre vondt) Snakker du av erfaring nå eller? Quote Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist? Link to post
HP-260 Posted March 4, 2009 Share Posted March 4, 2009 Hei....Begynte med vannski som 12 åring, men fikk en skade som holdt meg unna vann fram til sommeren 2008. Da begynte jeg igjen for fullt med vannski og det er som å sykle. Har man lærte det så kan man det. Var riktignok litt rusten i starten, men etter et par turer gikk det lettere. På slutten klarte jeg å starte i vannet på en ski. Det vanskligste er starten. Mine første starter for 6 år siden var fra en flytebrygge og hadde ingen problemer med det selv de første gangene. Det som er trikset fra brygger er å lene ryggen godt bakover, holde skiene 70-90grader rett opp fra vannet og den som kjører båten bør gi full gass med en gang for å komme raskt i plan. Det som feller de fleste er når båten skal plane ut, fordi da "siger" skiene ned i sjøen når farten er lav og det er vanskligere å holde seg på beina. Man merker med en gang at jo fortere det går så får skiene en "fly" effekt over vannet. Si til ungene dine at i begynnelsen kan de gjerne ha en litt bredbeint stilling for da holder de balansen bedre. Angående farten så er det litt vanskelig å gi et riktig svar. Jeg mener at man aldri skal under 22-23 knop da skiene blir veldig "tunge" når farten lavere og man subber bortover vannflaten. Jeg kjørte en gang i sommer i 38 knop, men dette er også helt unødvendig fordi skiene er ikke laget for hastigheter over 30 knop og de begynner å skli sidelengs(ikke greit å ta spagaten i den farten). Jeg har også prøvd wakeboard, men likte det ikke like godt, men smaken er som...!! Angående utstyr så stod jeg på O'brian ski i sommer. De syntes jeg var veldig bra, men har ikke prøvd noen andre ski som har ikke noe å sammenligne med. Men når du skal kjøpe ski så sjekk om bindingen passer føttene til tenåringene. Jeg liker ikke å så med våtdrakt da jeg føler at det hemmer bevegelsene. Legger ved et bilde fra et hopp i sommer og må bare si at dere kommer til å bli hektet på denne fantastiske sommer aktiviteten. https://baatplassen.no/bildearkiv/11/11812/lphopp.jpg Quote Link to post
Bergen dørk Posted March 4, 2009 Author Share Posted March 4, 2009 Takk for tipsene - dette var interessant! Quote mvh Bergen Dørk Link to post
jadal Posted March 4, 2009 Share Posted March 4, 2009 jeg bare måtte seg på bildet.. Quote Prosjekt: Mykt akterspeil Link to post
Brynjar Posted March 4, 2009 Share Posted March 4, 2009 Snakker du av erfaring nå eller? Ækkekøddengang Har landa på "nøddane" i 40knop (barefoot) og jeg lover at det gør myyyyyye mindre vondt i 18-19 knop (wb) På vannski ligger vel trivselsfarta rundt 30 knop (iaffal for oss med tresifra vekt ) Er du rimelig stødig på langrenn/alpinski går det ganske greit å komme seg opp på vannski. Virker rart å bli dradd til å begynne med men man blir raskt komfortabel. Mange sliter litt med å komme opp på wakeboard helt til de plutselig får en a-ha opplevelse (nei, ikke Morten, Pål og Magne) og deretter går det som knott i ost. Det kule med wakeboard er at når du først er oppe så er utviklingskurven kjempebratt og du lærer masse på kort tid. Quote . . bmhe Link to post
oslofjord Posted March 4, 2009 Share Posted March 4, 2009 (edited) Her er tips fra en en nybegynner.... Skiene må være brede ! Det viktigste er å kommelett opp av vannet og da er bredden på skiene avgjørende. Da er det også lettere å stå på en ski etter hvert (start gjerne med to ski og slipp en ene skiene underveis.) Dog er brede ski mindre morsomme når du bedre. -Hvis disse tenåringene har mindre enn 42 i skostørrelse kan det tenkes at de ikke kan bruke pappas brede planker. De kan trenge juniorski eller mindre voksenski. Hvis ikke bryggeløsning må man ha vannstart: Ha bøyde knær og bred benstilling. Full gass på motor istarten når linen strammes. IKKE full gass når kjører er nesten oppe av vannet. Like før skiene kommer opp av vannet kan det bli for kraftig drag hvis motoren drar for fullt. Når ski er oppe av vannet reiser man seg opp. To mann i båten er et must. En styrer og ser mest forrover og den andre kikker bakover og roper hvis kjører faller. Finn er romslig "basseng" med færrest mulig fiskeredakper, båter og badende. det forbausende hvor stor plass man trenger for å ta en runde med vannski. Avtal tegn på forhånd, slik at kjører kan signalisere om han vil inn eller stoppe. Det holder med 2 -3 runder for nybegynnere. Våtdrakt er kjekt å ha hvis det er under 18 grader i vannet. Vet ikke om handsker er lurt...blir litt sår i hendene etter noen runder. Hvis du ikke har vannjet....slå av motoren når noen skal ombord opp badetrapp like ved propell. (Noen kan snuble borti i spak hvis den står i fri.) Planlegg nå hvordan du kan få kjørt selv...det krever et par venner som har evne og vilje til å kjøre båten. Vær tålmodig....å styre vannskibåt kan være kjedelig når venner, slektninger og hyttenaboer alle skal gjøre 6 forsøk på å komme seg opp på vannski. Vannski er gøy ! Det er den perfekte ekstremsport for middelaldrende gubber som ikke liker risiko... Såpesielt på havblikk i solnedgang kan det bli rene naturopplevelsen å suse bortover vannflaten. Edited March 4, 2009 by salt (see edit history) Quote Link to post
Brynjar Posted March 4, 2009 Share Posted March 4, 2009 Godt oppsummert Salt. Quote . . bmhe Link to post
Bergen dørk Posted March 4, 2009 Author Share Posted March 4, 2009 Jepp, veldig bra! Gode tips å ta med både for valg av ski og oppstart kjøring. Trodde kanskje det ville være aktuelt med 2 par ski. Vi får prøve oss litt fram. Quote mvh Bergen Dørk Link to post
Jan E. Posted March 4, 2009 Share Posted March 4, 2009 Når ski er oppe av vannet reiser man seg opp. Dette er vel en av de viktigste punktene for å komme seg opp. Trekk knærne opp til brystet. Og hold de der helt til en er oppe, så reise seg. Prøver man å strekke ut beina i det en blir dratt opp av vannet blir en bare vinglete og sliten. Og pinnen blir fort dratt rett ut av fingrene. Når tauet har strammet seg (og om båten har lav nok tomgangsfart). Kan en med fordel slepe personen noen meter, da er det lettere å få posisjonert ski/brett riktig før en tar "plattan i mattan". Quote Jara Wynja Link to post
Kasund Posted March 4, 2009 Share Posted March 4, 2009 (edited) Kan av personleg erfaring fortelle at det er veeeeldig vanskeleg komme opp på skia etter ein båt med for liten motor! Eg har kun prøvd opp frå vatnet og synst det er ei grei løysning. (både på knebrett og vannski). Begynn da med å ligge litt bakover, med føttene sprikande forrover og tuppane på skia over vannflata. Så kan båtfører stramme opp tauet. Etter klarsignal (tommel opp), så gir båtfører gass opp i plan, ca 22 knop. Så når personen bakpå har komt litt til opp, er det greit å øke farta litt, 25-26 knop er fint (etter mi erfaring). NB: Husk å rette ut ryggen når du står, ikkje stå som ei gammal kjærring med pukkelrygg!! Våtdraktene du har funne fram synst eg ser litt tynne ut, 2mm?? Sjølv bruker eg ei Aqualung 5,5mm. Den er litt tynnere bak knea og under armane. Dette gir meg god bevegeselsfrihet og fin mulighet til å bruke den litt under fridykking og lengre snorkleturer. Edited March 4, 2009 by Kasund (see edit history) Quote Link to post
skage Posted March 5, 2009 Share Posted March 5, 2009 Når vi begynte med våre barn som da var 6 og 8 år satt vi på et stag foran på skiene som forhindret dem i og skli fraverandre, vi kjøpte det på Maritim. Dett gjorde susen for de. Også andre som er nybegynnere har brukt disse stagene med hell, de er lett og skru på og av, koster vel ca 100.- kr. Nå er disse barna blitt større og begge mestrer vannski meget bra, til sommeren er det Wake board som skal til pers. Quote Link to post
Bergen dørk Posted March 5, 2009 Author Share Posted March 5, 2009 Takk for mange gode tips! Quote mvh Bergen Dørk Link to post
Droll Posted March 5, 2009 Share Posted March 5, 2009 30 knop og de begynner å skli sidelengs(ikke greit å ta spagaten i den farten). , noen år siden nå men, noe detaljer... Selco 15 fot med 90 hk, fullgass, laaangt tau, yttersving, ene skiet hektet ( litt urolig vann ).... ikke mere ski det året Kan også ta med at det er kjekt å ha en god flytevest som sitter godt, bedre mens er ligger i vannet + det er utrolig hvor hardt vannet kan være.... Arne Kjetil Quote Deler søkes... Link to post
Brynjar Posted March 5, 2009 Share Posted March 5, 2009 en god flytevest som sitter godt Kanskje det viktigste av alt... Jeg har vært vært for kul et par ganger og cruisa litt på ski og brett uten vest.. gått på trynet og blitt liggende med oppdrift festa i beina, IKKE LURT. Drukningsfølelsen er utrolig ekkel og det er veldig vanskelig å være smart når du ikke får puste... Våtdrakt er også lurt å ha, det både hjelper på flyteevnen og beskytter mot hardt vann. Quote . . bmhe Link to post
chrisrik Posted March 5, 2009 Share Posted March 5, 2009 (edited) Et annet tips som kan gis til den utkårede i vannet; ligg sammenkrøket, med så mye av skiene opp og ut av vannet som mulig. Når tauet er stramt og båtfører gir et "godt" drag, skal den i vannet forsøke å holde igjen båten. Når han skjønner dette ikke går, reiser han seg opp og jobben er gjort. Vanlig problem er at man går på trynet, ved at man ikke er flink nok til å ha vekten godt bakpå. Bred benstilling var nevnt over, godt tips :-) Kan også være greit å starte treningen på dager når bølgene er små. Til slutt er kanskje det viktigste tipset å ikke gi opp, har fremdeles ikke møtt noen som ikke har greid å komme seg opp av vannet. Enkelte har riktignok krevet mer motiverende tilsnakk enn andre. Har man et gammelt seilbrett fra 80-tallet liggende, fungerer dette ypperlig til platform for start. Brukte dette når vi sto på wakeboard etter en 330 quicksilver med 15hk som ikke hadde krefter til å dra oss ut av vannet. Hastighet på vannski er strengt tatt avhengig av vekt av personen som henger etter, men dette finner man ut raskt selv. Skiene bør plane, slik at "hekkbølgene" er minst mulig. Så kan man heller øke etterhvert når man blir trygg. Velg en båt som kan holde økonomisk forbruk i hastigheter opp mot, og gjerne forbi 30 knop med to personer om bord. En til å kjøre, en annen til å ta humoristiske bilder! Edited March 5, 2009 by rikardo (see edit history) Quote Christian Rikardson Hjemmesiden min Link to post
Nils Gullhav Posted March 6, 2009 Share Posted March 6, 2009 Fart. Ikke for fort. 22-25 knop på brede ski føles dritfort til og begynne med. Juster farten etter planingstersklen på båten, som regel 18-22 knop. Og kom dit så fort som overhode mulig. Kun du og utkikker helt foran i båten, ingen passasjerer når en skal lære å komme opp. La deretter de håpefulle justere fartsønsket. Tommel opp eller ned. Båtfører skal aldri bestemme farten, kunne holde ønsket fart. De små og lette trenger lavere hastighet enn oss godt bygde med nedsunket brystkasse. Når de begynner å bli modne for å stå på en ski, må farten opp en 5 knop over farten som er bekvem for det skiparet som brukes. Også dette er individuelt i forhold til vekt for de som henger bak. Lykke til hilsen Nils Quote Link to post
ivar Posted March 6, 2009 Share Posted March 6, 2009 Mange gode råd her. Litt bred benstilling er bra - men ikke for bred. Også lett å havne for langt bakpå. Har hatt etpar på slep - liggende på rompa, med et bein stikkende ut til hver side og en enorm vannsøyle i midten. Ubetalelig Passende flytevest er et must, har selv slått meg såpass at jeg var sjeleglad vesten var på. Syntes selv 18-20 knop var grei fart å begynne med. Må som sagt avpasses etter vekt + ski. Funker bra å starte fra et seilbrett f.eks. Eller en Pionerjolle. Å starte fra en brygge kan være litt mer risky, med flisete treverk og rustne spiker. Foretrekker selv vannstart, syns jeg har best kontroll da. Har et par tenåringer i huset, samt konemor og meg da - og vi planlegger å prøve oss på vannskikjøring med ny båt til sommeren. Skal det kjøpes inn en egen båt til dette formålet? En stor fordel om båten som brukes har liten planingsterskel. Er lettere å komme seg opp da syns jeg. Quote Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Kasund Posted March 6, 2009 Share Posted March 6, 2009 Signal mellom vannskimannen, å oppsynsmannen må avtales først: -Tommel opp: Fortere -Tommel ned: Saktere -Hand til høgre/venstre - sving høgre/venstre I vatne: -Veive med armene: Treng hjelp (Nød) -Eine handa mot hodet, eller begge to sammen (Stor O): Alt ok. (Gjerne etter eit fall). Såg ei liste ein gong, men fant ikkje den igjenn ved eit kjapt google-søk. Quote Link to post
mhemil Posted March 6, 2009 Share Posted March 6, 2009 (edited) Vannski.......en ski...... ? Det er for pyser. Vi kjørte barefoot for mange år siden, det var gøy det. Og dengang kjørte vi med laaangt vannskitau og ikke etter disse fancy båtene med bom og kort tau som de bruker i dag. Utrolig kick av å stå på vannet Edited March 6, 2009 by mhemil (see edit history) Quote Link to post
-Matros- Posted March 6, 2009 Share Posted March 6, 2009 Vannski.......en ski...... ? Det er for pyser. Vi kjørte barefoot for mange år siden, det var gøy det. Og dengang kjørte vi med laaangt vannskitau og ikke etter disse fancy båtene med bom og kort tau som de bruker i dag. Utrolig kick av å stå på vannet går det da? Quote Mvh -Matros- -------------- Medlem av gruppen: folk i båt! Link to post
Droll Posted March 7, 2009 Share Posted March 7, 2009 Vannski.......en ski...... ? Det er for pyser. Vi kjørte barefoot for mange år siden, det var gøy det. Og dengang kjørte vi med laaangt vannskitau Ikke noe nytt det , har aldri prøvd det selv men innbiller meg at en kan bli litt "rar" i beina etterpå ..... og ja en må ha litt lengde på tauet ellers også, mye mere moro Arne Kjetil Quote Deler søkes... Link to post
mhemil Posted March 9, 2009 Share Posted March 9, 2009 Beina, dvs. fotsålene gikk det greit med, og heldivis var det ikke mye drivved i fjorden Verre var det imidlertid med rumpe og lår som virkelig fikk kjørt seg i fasen frem til man står. Vi la oss på ryggen med beina i kors over vannskitauet og ble dratt opp i plan på ryggen for deretter å sitte på propellvannet i 40 knop etter en forholdsvis potent båt. Det ristet godt der bak for å si det mildt Kosen, dvs. adrenalinkicket kom når det fra sittende stilling bare var å reise seg opp, akkurat slik du ville gjort det på stuegolvet. Quote Link to post
Recommended Posts