Jump to content

Montere baupropell i Bav 38 ac 02-05 modell


lnjk

Recommended Posts

Har tenkt å sette inn en slik visp jeg også.

Bunnfasongen forut er nokså flat så jeg er usikker på om det er mulig å få til.

 

Er det noen som har gjort det før i denne båten så hadde det vært greit å få vite hvilke erfaringer man har.

Har lest side opp og ned både her og i andre forum men ingen omtaler denne modellen.

 

Det jeg tenker på er f eks

 

-Hvilken dim på røret (noen med større enn Ø185?)

-Hvor langt forut

-Hvor høyt over bunn hvor montert

+++

 

Henvis gjerne til aktuelle tråder.

Link to post

Det er ikke noe problem å sette inn propell i denne båten. Sett inn minimum Sleipner SE80, eller helst SE100. Begge disse går på 185 mm tunnell. Det er godt plass foran og ingen problem med at tunnellen kommer for høyt.ø

Link to post

Tror ikke det er så mange som har montert baugpropell i dise båtene da de er utrolig enkle og manurere uten baugpropell. Jeg har ialefall aldrig følt noe behov for baugpropell og så mister man jo en del fart når man monterer baugpropell. Det vil nokk være med og redusere anenhondsverdien på båten da de fleste ønsker båter som seiler optimalt.

Link to post

Har pysevisp i min 38 Cruiser men vet ikke hvor mye som skiller denne skrogmessig fra 38AC. Dersom du ønsker at jeg tar noen mål eller vil kikke på den(ligger på vannet i Oslo) så send meg en IM. Har nok også noen bilder av vispen fra båten var oppe.

Link to post

Kaftein ØL

Takker for svar. Vil sett inn så stor som mulig, gjærne SE 130/250 (215?) om det går.

 

4play

Liker ikke at den blir så utsatt som slik montasje vil bli.

Leser at Sleipner kommer med en nedfellbar 100/185, men det blir vel noe mere "leamikk" som kan gå i stykker.

 

BMP

Tror heller ikke det er så mange som har gjort det. Jeg får ikke så godt til å manøvrere den, så selv om annenhandsverdien og seilegeskapene blir dårligere så setter jeg inn en slik.

 

Lazyjack

Takker for tilbudet og sender deg IM hvis ikke det dukker opp noen med erfaring fra 38AC. (Bor på vestsiden av langfjella)

Erfaringen med tråder som innholder Bavaria tilsier at tråden vil vare lenge og favne vidt. :smiley:

Link to post
-Hvilken dim på røret (noen med større enn Ø185?)

-Hvor langt forut

-Hvor høyt over bunn hvor montert

+++

 

Hei, jeg har samme båt som deg, og monterte en slik visp for 3 år siden. Da hadde jeg hatt båten 3 år , og konkluderte med at havnene langs skagerak er overfylte, og at man ofte manøvrerer med hjertet litt i halsen. Det skal ikke mer til enn at en båt i en trang gjestehavn bakker ut når du er på vei inn, og da er en 12,3 meter lang båt vond å snu på 5 øringen dersom det blåser godt. I vindstille kan man snu på 5 øringen uten baugpropell, og selv i kraftig vind kan man manøvrere denne båten godt uten baugpropell. Saken er den at med styrefart mister baugpropellen gradvis sin effekt, og med manglende styrefart gjør propellen veldig god nytte for seg. Det samme om man ligger longside brygger eller fjell, og vinden blåser godt mot kai/fjell. Da er det kjekt å ha en propell å komme seg ut med. Familie seilas er shorthanded manøvrering, og da trenger man det utstyret man kan få. For dem som seiler i romslige havner, og har godt med mannskap, er det derimot mindre viktig. Når det gjelder farts reduksjon, merket jeg ikke noe til dette. Jeg merket imidlertid veldig godt da jeg byttet fra fast propell til foldepropell, det var som å løsne håndbrekket.

 

-185mm

-Like aktenfor vanntanken

-Plastret til bunnstokken.

-Sleipner SP75 med fjernkontroll (anbefales)

Link to post

Det er absolutt ingen grunn til å gå for noe mer enn maks SE100. SE80 er det du normalt ville fått ved en normal montasje, mens SE100 er betydelig overdimensjonert for båten din. Glem noe mer enn det. Det er helt riktig at det lønner seg å tenke baugpropell nå, spesielt hvis båten din står på land i vinter kan du spare betydelig beløp.

Link to post

Tusen hjertelig Seiljåtten.

Handbrekket er av her også og om vi vil ha mere fart under seil så er det nok mere erfaring ev kurs som skal til.

 

Kaftein ØL.

Hvor mye vind tror skal til før en SE100 må gi tapt?

Forutsetter at vinden kommer inn tvers og at vispen får sjø nesten hele tiden.

Link to post

Min SP75 er rikelig, og jeg bestemte meg for den etter å ha hørt fra folk med SP55 som godt kunne hatt litt mer kraft av og til. Jeg ville montert samme størrelse igjen. Jeg forstår at du ønsker den beste løsningen, men jeg mener det er 75-80kg skyvekraft. En med 100kg i samme 185mm tunnell krever større mengde vann, og vil da lettere suge luft om det er litt bølger. Jeg er også usikker på om en med 100kg skyvekraft egentlig bør monteres dypere enn du får til i en Bavaria 38. Mulig en med 100kg fungerer bra, men jeg kan i hvertfall garantere at en på 80kg er glimrende til den båten.

Link to post

Husk på at du snakker om motorer som trekker uhorvelig mye strøm under optimal drift, og optimal drift er noe du aldri klarer å oppnå i en båt. Hadde jeg vært deg ville jeg begrenset meg til en SP80 og heller lagt max inn i å få en god innstallasjon. Dvs så stor radie som du klarer mellom tunell og skrog, tjukkere strømkabler enn du trodde fantes, batteri som klarer å holde spenningen oppe under drift (AGM eller gele), og en dynamo som gir deg den strømmen (og ladespenningen) du trenger.

 

:flag:

Link to post
Husk på at du snakker om motorer som trekker uhorvelig mye strøm under optimal drift, og optimal drift er noe du aldri klarer å oppnå i en båt. Hadde jeg vært deg ville jeg begrenset meg til en SP80 og heller lagt max inn i å få en god innstallasjon. Dvs så stor radie som du klarer mellom tunell og skrog, tjukkere strømkabler enn du trodde fantes, batteri som klarer å holde spenningen oppe under drift (AGM eller gele), og en dynamo som gir deg den strømmen (og ladespenningen) du trenger.

 

:flag:

 

Er helt enig i at det er viktig at propellen får skikkelig med strøm. I slike båter i den størrelsen blir det vanligvis strukket kabler hele veien fra propellen til startbatteriet til motoren. Det er ikke noe optimal løsning, men den billigste, og dermed den løsningen flesteparten benytter seg av. Jeg pleier å montere et par forholdsvis små AGM-batterier i baugen ved montering av baugpropell. spesielt på litt større båter hvor det er snakk om lange kabelstrekk, så blir ofte totalkostnaden omtrent den samme med et evt. to små AGM-batterier i baug med egen 12v lader som ved å legge tjukke kabler hele veien. Strømforbruket på en slik motor er faktisk ikke så stort som man tror da man sjeldent kjører den så veldig lenge av gangen, men det er viktig at den får så god spenning som mulig. Ser ingen grunn til å montere noe ekstra/ øke effekten fra dynamo bare pga. montering av baugpropell.

Link to post

Spiralcelle batterier ala Optima RedTop eller Maxima egner seg utmerket til dette bruket.

Gir 900 CCA på et forholdsvis lite lett beskjedent batteri.

Jeg har ettermontert Optima ifbm. med SP80 thruster og det fungerer utmerket.

 

 

Link to post
.....og så mister man jo en del fart når man monterer baugpropell. Det vil nokk være med og redusere anenhondsverdien på båten da de fleste ønsker båter som seiler optimalt.

 

Bare en tanke ang baugpropell og tap av fart...

 

Hadde det ikke gått an å lage 2 stk slags lokk til å tette igjen hullene som kan settes på ved behov, f.eks når far skal leke Volvo Ocean Race (Færder'n :wink: ) en gang i året...?

 

Ser for meg 2 lokk som er konisk tilpasset hullet på hver side slik at skrogoverflaten blir glattest mulig. På innsiden av lokkene er det montert et øye. Mellom disse øyene hekter man på en strikk av bagasjerom-sikringstypen. Denne er elastisk nok til at du kan dra ut det ene lokket og hekte kroken av øyet, men samtidig fast nok til at de koniske lokkene blir holdt på plass i fart og sjøgang...

 

En mer avansert løsning ville vært 4-5 eletrisk eller pneumatisk/ hydraulisk drevede "persienner" på hver side som gir tilnærmet fri passasje i åpen stilling og glatt overflate i lukket... Men dette ville blitt veldig, veldig dyrt og tilpasse og laget til på hver enkelt båt....

 

Har jeg nå sikret min økonomiske fremtid med dette patentet (som ikke er patentert)??? :lol::lol:

Mvh. SAP

Link to post

Det hade kansje gåt ann men det er ikke bare det at du får et deformert skrog som er problemet du får også en ekstra vekt på et svært uønsket sted. Ja ikke bare får du vekten av selve baugpropellen og innstalasjonene som følger med du mister også noe oppdrift i skroget. Totalt sett ike gunstig for og få fart på båten.

Link to post

Noen som vet om seilbåter som gjerne var på pallen på onsdagsregatta før de monterte baugpropell, men som ikke har vært der siden?

 

Det er av og til forskjell på teori og praksis, og hvis noen fra seilmagasinet eller seilas leser dette, så ville det vært en god ide å lage en artikkel om montasje av baugpropell i en turseilbåt på 38 fot, og hvilke ulemper og fordeler det har. 38 fot er gjerne i grenselandet, og selv om man er flink, og gjerne klarer å håndtere båten greit uten, så har det store fordeler. Hvilke vindområder er det at baugpropell bremser mest? Hvor mye fart taper man? etc. Er det i det hele tatt målbart, eller bare en myte?

 

Jeg vet om folk som har sultet og tørstet under færderseilasen, og det i turbåt. Skipperen hadde "lettet" båten for ankerkjetting,diesel,vann,mat,løsøre. Mannskapet gikk i sinne etter en heller trist opplevelse de hadde gledet seg til. Hvor langt skal en "turseiler" gå i kampen for å oppnå resultater?

 

Hva med familien, og deres opplevelse av havnemanøver som en trygg ting man ikke behøver å grue seg til, betyr det noe? Hvis familien slapper av og koser seg, så gjør gjerne kapteinen det også. De fleste har vel sett nok eksempler på skriking og kaos under havnemanøver.

 

En annen myte er at når man får seg baugpropell,så glemmer man å kjøre båt. Sikkert fullt mulig, men på en seilbåt kan ikke en baugpropell erstatte manøvrering, dessuten går det ofte litt sport i å ikke bruke den om man ikke må. Altså fungerer den som ekstra sikkerhet.

Link to post

Kvalifisert gjetning....

 

 

B38AC har langt mindre vindfang enn en B39 Cruiser pga. at båten er lavere, og den er vesentlig mindre enn en 42 Cruiser. Jeg mener en SE80 er den perfekte thruster til din båt, og jeg har også hørt at dem som har SP95 (SE100)er godt fornøyd i 42 Cruiser. Skal du virkelig ha en overkill thruster kan du velge en SE100, men det er ikke nødvendig.

 

http://www.sleipner.no/no/templates/index....mp;selected2=16

Link to post

Join the conversation

You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...