Jump to content

Polering av rustfritt stål

rover

Recommended Posts

Om det er syrefast stål så skal du absolutt ikke bruke noe pusseskive, stålull eller slipepapir. Du kan bruke en god bilvoks, eller så finnes det også pussesett. Søk på polering på www.clasohlson.no og Biltema.no.

Børstet stål får du vel aldri speilblankt med mindre du sliper ned strukturen som er børstet inn i stålet. Antakelig finnes det enklere måter å få det blankt på - som feks å bytte det med blankt stål

Edited by Bitteliten (see edit history)
Børstet stål får du vel aldri speilblankt med mindre du sliper ned strukturen som er børstet inn i stålet. Antakelig finnes det enklere måter å få det blankt på - som feks å bytte det med blankt stål

Ja, skal slipe ned strukturen:-)

speilblankt stål - som feks rustfritt er - er polert opp. Industrielt så brukes ofte syrebad til denne jobben. Alternativet er å maskinpolere. Jeg ser for meg at det en stor jobb.

Hva er det du skal ha blankt?

Jeg så et oppussingsprogram på TV der de brukte kontaktfilm med en meget tynn stålplate (mikrometer tykk) som de limte utenpå en kjøleskapdør. Hvips så hadde de et moderne kjøleskap.

Edited by Bitteliten (see edit history)

speilblankt stål - som feks rustfritt er - er polert opp. Industrielt så brukes ofte syrebad til denne jobben. Alternativet er å maskinpolere. Jeg ser for meg at det en stor jobb.

Hva er det du skal ha blankt?

Trinn til badestigen, i stedet for teak. Umulig å holde fine.

Neste prosjekt: Badeplattform, helt i rustfritt (syrefast). med integrert dreggkasse og vinsj:-))

Gasolin har mange gode poleringsartikler for metall. Innen bilrestaurering er disse populære for å slipe opp gamle aluminiumsfelger til høyglans.

Vil tro det som er for rustfritt kan klare å polere børstet rustfritt til høyglans finish. Men det er nok en tidsom prosess, som krever litt albuegrease.

Polerpasta

Polerskive (krever festepigg)

Ferdig kitt

(anbefaler 1kg boksene fremfor de hardere pastaene.)

Bla Grenland Sten & Sølv i Porsgrunn har også en del slike slipeskiver og slipepasta. Under "Gull og sølvsmedverktøy" s. 34 og utover.

Edited by Jan E. (see edit history)

Jara Wynja

Hei Rover! Dette har jeg puslet litt med. Har også noen prosjekter på gang som innebærer denne jobben. Dersom du har en ny stålplate som er grå (oksidbelegg) eller du har et produkt som tidligere har vært polert men nå er matt eller har rustrenner er det lett å polere opp med en stoffskive + voks. Det finnes til drill men det er hobby. Det er bedre med en håndholdt polermaskin (av typen som ser ut som en tohånds vinkelsliper). De finnes også i gulvstående modeller med wire opp til skiven og trefaset motor. Det er proffvarianten.

Dersom utganpuktet er børstet stål eller stål som har riper av en viss dybde, må man slipe for å få bort ripene. Først med grovt papir, så finere og finere. Dersom ripene ikke er så dype (typisk børstet stål) kan du gå på med en lamellskive (som du f eks kan kjøpe på Biltema) med grønn duk mellom lamellene. Deretter kan du polere med tøyskive og voks. Eventuelt kan du bruke en hard skive mellom disse. (Usikker på hvor du får kjøpt denne, men 3M har produktet som er tingen).

Vær forsiktig med å slipe med for eks lamellskiver med smergel. Da er det rimelig sikkert at du får kanter og faser som vil bli stygge. Hvis du er uforsiktig kan du også få varmgang i stålet som gjør at du mister det passiviserende oksidskiktet som gjør at rustfritt ikke ruster. (Det er forresten det som er hensikten med syrebehandling!)

Lykke til med poleringen din!

Thomas :cheers_wine:

Takk, takk:-)

Tror jeg får begynne å ta bilder av "prosjektet" og legge ut etter hvert.

Har som mål å bli "god på rustfritt" .....;-)

Har ubegrenset tilgang på verktøy, i tillegg til det jeg selv har.