Bergen dørk Posted March 5, 2009 Share Posted March 5, 2009 Tidligere kastloss.no har følgende oppslag i dag: Kjøp båt NÅ! Og ingressen: Både båtmarkedet og den norske kronekursen gjør båtkjøpet billig akkurat nå. Men stemmer dette? Er det så overvettes mange gode båtkjøp derute? Eller er det forhandlerne som har bestilt artikkelen? Quote mvh Bergen Dørk Link to post
nimbuster Posted March 6, 2009 Share Posted March 6, 2009 Hva legger du i "gode båtkjøp" da? Alle de båtene jeg har kjøpt opp gjennom tidene, har etter min oppfatning vært gode båtkjøp..sett i forhold til alt annet i båtmarkedet. Men, jeg kan aldri på forhånd si at den eller den båten er et "billig båtkjøp"- Det kan vel strengt tatt ingen si? Quote Link to post
Bjerknez Posted March 6, 2009 Share Posted March 6, 2009 Jeg vil vel tro at man kan gjøre rimelig gode kjøp nå ja... Bl.a. Askeladden har en del båter liggende på lager som dem gjerne vil bli kvitt. Nærmere sagt 243 stk. i følge lunde. Selv synes jeg at jeg fikk en ganske god pris på min Askeladden, men dette var før dem gikk konkurs. Jeg er ingen ekspert på området, men kan her skrive hva jeg kjøpte, samt prisen, så kan dere jo avgjøre selv hvor godt tilbud jeg fikk. Jeg har forøvrig stor tro på at man kan få vesentlig bedre tilbud i dag, grunnet finnanskrisen og situasjonen til Askeladden. Min båt: Askeladden 535 Bowrider (2008 mod.. fabrikkny) Mercury Optimax 115HK. Ballistic Stålpropell Navmann 6500 kartplotter/ekkolodd Boss Marine stereo (ferdig montert) Hydraulisk styring Pris på pakken ble 298.000,- ferdig sjøsatt. Synes ikke dette var gal pris.... men i dag vil jeg tro du får den enda billigere enn dette... Quote BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500 Link to post
Fusebox Posted March 6, 2009 Share Posted March 6, 2009 Den såkalte finanskrisen er oppskrytt. Folk dumper ikke biler og båter enda. Om situasjonen forverrer seg, så kanskje det kan bli noen røverkjøp om 1-3 år, men sannsynligvis ikke før. Beste båtkjøpet er unnagjort når : Selger er fornøyd Kjøper er fornøyd Mor er blid Far er blid Båten fungerer som beskrevet. Lommeboka fremdeles har en funksjon. Quote Link to post
Bergen dørk Posted March 6, 2009 Author Share Posted March 6, 2009 Jepp, er enig med Nimbuster og Fusebox: Det er ikke enkelt å si hva som er et godt båtkjøp før det er gjennomført. Quote mvh Bergen Dørk Link to post
BjA Posted March 6, 2009 Share Posted March 6, 2009 Beste båtkjøp, Selger har redusert prisen til et absolutt minimum Mor er blid Båten fungerer som beskrevet. Lommeboka har da et innhold som er større en estimert. Beste båtsalg derimot, minst to kjøpere som overbyr hverandre - men det er jo bare meg da ! Quote Link to post
mhemil Posted March 6, 2009 Share Posted March 6, 2009 ...tolker også beste båtkjøpt dit hen at KJØPER gjør en god deal. Kan vi slippe alt dette maset om at selger også er fornøyd....... Quote Link to post
nimbuster Posted March 7, 2009 Share Posted March 7, 2009 Selger er ingen båtkjøper og kan derfor ikke gjøre et godt båtkjøp, så om selger er fornøyd er i så måte uinteressant. Om det fines gode båtkjøp der ute, vites ikke. Det vet ingen før kjøpet er gjennomført, og kjøper er fornøyd. Quote Link to post
hifo Posted March 7, 2009 Share Posted March 7, 2009 uenig... de gode kjøpene er der . og de bare venter på at noen skal oppdage dem.. Quote dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
Bergen dørk Posted March 7, 2009 Author Share Posted March 7, 2009 Interessant synspunkt, men kan du eksemplifisere det? Jeg sliter med å se de virkelig gode kjøpene; iallefall når vi snakker om båter under 500 000. Jeg har ikke forutsetninger for å vurdere om båter som er priset fra 1, 5 mill og oppover er gode kjøp, dvs når disse er satt ned med 2-3-400 000. Det er en klasse båter som jeg for min del er for lite oppdatert på. Ser i artikkel - grunnlag for mitt innlegg - at følgende er dagt: "For potensielle kjøpere betyr dette at det er flust med gode tilbud på lagerbåter og overliggere fra 2008." Det er disse jeg ikke har oppdaget de store mengdene av, for å si det slik. Her er det vel tenkt fra forhandlerne....de gode kjøpene med privatfolk er ikke alltid like enkle å si noe om på forhånd (ref Nimbuster), da du vel ikke vet før prosessen er gjennomført hvor godt kjøpet er - eller kanskje først når båten er på plass i båsen og du har brukt den noen uker/måneder. Quote mvh Bergen Dørk Link to post
27 knop Posted March 7, 2009 Share Posted March 7, 2009 Gode båtkjøp finnes uten tvil, men en må huske på at prutingspotensialet synker nå mot sommeren. Quote Link to post
Enzo Posted March 7, 2009 Share Posted March 7, 2009 Siste seilmagasinet som kom idag konkluderte med at seilbåtene nesten ikke var berørt (enda) mens motorbåtsalget hadde falt som en stein , og bruktbåtprisene hadde en tendens til å være lavest på sommeren og høsten , og dyrest om vinteren og våren. Quote Link to post
Akoya Posted March 7, 2009 Share Posted March 7, 2009 Jeg seiler aldri i mellom Hafteinsund,da går man på motor. Jeg mener at det finnes ikke mer behaglig måte å vere på sjøen på. ikke noe bråk. Ja jeg kunne nevt en hel masse. Prøv å seil bare med rulle gennaker + storseil det holder i masse hvis. Quote Maxi 95 Bavaria 36\3 http://www.facebook.com/reqs.php#/group.ph...5453&ref=mf Link to post
Bergen dørk Posted March 7, 2009 Author Share Posted March 7, 2009 Tror du har rotet deg inn i feil tråd nå! Quote mvh Bergen Dørk Link to post
hifo Posted March 7, 2009 Share Posted March 7, 2009 kan jo være alle andre som er i feil tråd da. og feil overskrift :-) Quote dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
BårdK Posted March 7, 2009 Share Posted March 7, 2009 Jeg kan ikke henvise til noe statistikk, men for relativt nye bruktbåter på pluss 30 fot er det lett å finne eksempler på priser som ligger langt under det som var tilfellet når jeg kjøpte min høsten 2007. Hadde jeg vært uten båt i dag og hatt 1,3 til ca. 2 mill. å bruke på båt er det i alle fall mange objekter på finn.no jeg mener representerer mye båt for pengene. Quote Link to post
Bergen dørk Posted March 7, 2009 Author Share Posted March 7, 2009 Det var innlegget til Niro jeg ikke forsto....kan bare være at jeg ikke helt henger med i logikken. :-) Quote mvh Bergen Dørk Link to post
27 knop Posted March 10, 2009 Share Posted March 10, 2009 Siste seilmagasinet som kom idag konkluderte med at seilbåtene nesten ikke var berørt (enda) mens motorbåtsalget hadde falt som en stein , og bruktbåtprisene hadde en tendens til å være lavest på sommeren og høsten , og dyrest om vinteren og våren. Hvorfor?? Quote Link to post
Frøken Fryd Posted March 10, 2009 Share Posted March 10, 2009 Siste seilmagasinet som kom idag konkluderte med at seilbåtene nesten ikke var berørt (enda) mens motorbåtsalget hadde falt som en stein Ett magasin for seilbåter ønsker å beholde leserene sine, da er det viktig at leserene liker det de leser Quote Link to post
Enzo Posted March 10, 2009 Share Posted March 10, 2009 (edited) Jeg vet ihvertfall ikke hvorfor det er slik men tallene er jo offentlige og ikke noe som seilmagasinet finner på , saken er reell. Seilbåtene har ikke merket så stort fall i salget som det motorbåtene har blitt utsatt for , det kan jo være flere grunner til dette , seilbåtene sluker ikke så mye drivstoff og derfor kan det kanskje forsvares å kjøpe seil istedet for motor i disse ulvetidene , et annet punkt er at det har vært et betydelig større motorbåtsalg enn seilbåtsalg i utgangspunktet. Det tredje er at konverteringen fra motor til seil nok er betydelig større enn seil til motor Edited March 10, 2009 by Enzo (see edit history) Quote Link to post
BårdK Posted March 10, 2009 Share Posted March 10, 2009 (edited) Hva med konkurransen på seilbåtsiden etter at Bavaria kom på banen for alvor, har ikke det over tid i det minste sørget for at prisøkningen på seilbåter har vært mindre de siste årene enn på motorbåter? Edited March 10, 2009 by BårdK (see edit history) Quote Link to post
Enzo Posted March 10, 2009 Share Posted March 10, 2009 Prisene på båtene i lavprissegmentet har gått ned men de andre båtene har gått opp i pris så det utligner vel litt Quote Link to post
Fanafjord Posted March 10, 2009 Share Posted March 10, 2009 (edited) Sitat: Siste seilmagasinet som kom idag konkluderte med at seilbåtene nesten ikke var berørt (enda) mens motorbåtsalget hadde falt som en stein , Hvorfor?? Kortsiktig pris er resultat av tilbud og etterspørsel, mens langsiktig pris pendler seg inn ved tilvirkningskostnad. (I konkurranseutsatt industri er langsiktig pris ganske nær tilvirkningskostnad) Jeg tror vi ser en dreining fra motorbåt til seilbåt som svekker etterspørselen på motorbåt mens opprettholder kanskje til og med øker etterspørselen for seilbåt. Ergo faller pris på motorbåt mens seilbåt holder seg stabilt. Se også denne poll som indikerer at seilbåter blir relativt sett mer populær en motorbåter. Edited March 10, 2009 by Fanafjord (see edit history) Quote I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky, And all I ask is a tall ship and a star to steer her by, And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking, And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking. Link to post
Bergen dørk Posted March 10, 2009 Author Share Posted March 10, 2009 (edited) Ha, ha - nei, den der må du dra lenger ut på landet med Fanafjord! Dette tror jeg ikke noe på. Skal ikke legge meg så mye opp i akkurat denne diskusjonen - selv om den er underholdende - men bare henvise til en løsning omtalt i Aftenposten. Kombinere motorbåt og seilbåt? Edited March 10, 2009 by Bergen dørk (see edit history) Quote mvh Bergen Dørk Link to post
Fru Jacobsen Posted March 10, 2009 Share Posted March 10, 2009 Prisene på båtene i lavprissegmentet har gått ned men de andre båtene har gått opp i pris så det utligner vel litt Hva tenker du på med lavpris? Quote "Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe" D1 Link to post
Recommended Posts