Jump to content

Dobbeltinstallasjon, hvordan synkroniserer man pådraget?

pvdanoscar

Recommended Posts

Ved dobbel motor installasjon er rorene koblet sammen, så begge rorene styres på 1 ratt thumbsup.gif

Mest normale er 2 spaker, 1 for hver motor.

b301302.jpg

Kalibrering har jeg ikke greie på, men tror ikke det skal være det vanskeligste thumbsup.gif

Kanskje lurt å starte med en båt som bare har 1 motor? Så slipper du dobbelt opp med problemer og tenking yesnod.gif

If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw!

Det tror det er mer "sjåføren" enn båten det kommer an på. Jeg har f.eks. ingen problemer med å gå sideveis med min P35 uten bruk av annet enn motorene selv i noe sidevind. Ved akterlig vind er det mer problematisk hvis det er liten plass i lengderetningen fordi båten i tillegg til å gå sideveis også må holdes i posisjon utenfor plassen hvor det skal parkeres, men med tålmodighet og en del erfaring går også dette bra :wink:

Og så til spørsmålet: Jeg synkroniserer motorene ved hjelp av ørene. Det er utrolig hvor godt dette lar seg gjøre hvis en har noenlunde normal hørsel. Å synkronisere motorene mekanisk ved å sette spakene nøyaktig likt betyr ikke nødvendigvis at motorene går med likt turtall. Det er ofte 50-100 omdr. i forskjell på motorhastigheten som vises i instrumentene med en vanlig lystbåtinstallasjon, enten pga instrumentfeil, giverfeil eller forskjellig innstilling på dieselpumpene.

Redigert av kes (see edit history)

Som det er skrevet, nyere motorer med elektronisk styring har også automatisk synkronisering. Dvs at når turtallet er over (typisk) ca. 1.100 rpm og forskjellen i trurtall mellom motorene ikke overstiger 2-300 rpm (kan variere) så synkroniseres turtallet automatisk.

Og så til spørsmålet: Jeg synkroniserer motorene ved hjelp av ørene. Det er utrolig hvor godt dette lar seg gjøre hvis en har noenlunde normal hørsel.

Eldre motorer har ikke elektronisk styring, f.eks. KAD 32. Så her må en bruke ørene, som kes skriver, og kjenne på vibrasjonene i båten. Usynkroniserte motorer gir mer støy og vibrasjoner og oppleves irriterende over tid. En praktsk måte å gjøre det på er å la en motor være "sjefen" (jeg brukte alltid babord motor) og den andre være slave. Ved endring av gasspådrag lar jeg slaven henge bitte litt etter og når ønsket turtall er oppnådd synkroniserer jeg ved å lirke slaven litt frem til lydbildet høres bra ut. Med litt erfaring går dette helt automatisk, uten at en tenker seg om.

Hilsen KOB, Nimbus Nova 35

For "normale" motorer vil jeg tro at eksostemperatur vil si mye om hvordan motorene blir belastet. Omderiningsmåler sier nødvendigvis ikke så mye om dette.

Det kan godt være, jeg vet ikke så mye om det. Annet enn at i fly er det vanlig å bruke eksostemperatur til å optimalisere forbrenning (blandingsforhold luft/bensin) - dette får betydning både for effektuttak og forbruk.

Men det er forskjellen i turtall som gir ekstra støy og vibrasjoner.

Redigert av KOB (see edit history)

Hilsen KOB, Nimbus Nova 35

Kikker man på kontrollsystemnet til ZF Mathers for eksempel kan man lage synkronisering av hvilke som helst motorer, dette fåregår ved hjelp av å lese turtall fra begge motorene, står pådraget mer en la oss si 20% samt at de to hendlene er noen lunde likt vil den sist bevegede handelen bli master mens den andre slave. Motoren med slave vil justere turtallet likt som master. Jeg har det slikt på mitt Steyr/Bravo/ZF Mathers oppsett. Man kan også få enspakskontroll men det ser jeg liten vits med når hendelene er så lette å bevege. Særlig når man har mer enn en styreposisjon er slike elektroniske hendler en stor fordel.

Jeg har 2 til gear og to til pover,men ønsker meg kun 2.Blir fort litt virvar dette,om det er dagen derpå.og ingen baugthruster.Og baktung er båten,så snuta stikker fort.Sikkert mange her som kan mye om båt?men jeg blir litt skjelven når det er trangt rundt meg,men så er jeg på mjøsa og da.Så sikkert mange som er bedre enn meg til dette her inne.

Til dere som går sideveis med dobbelinstallasjon:

Hvordan stiller dere ror/drev når dere kjører motorene, er det ratting i tillegg, eller kjører dere bare motorene vekselvis fram/bak med roret midtstilt?

Skulle gjerne hatt dobbelinstallasjon på snekka, for min gamle Polar med 12Hk Marna bakker bare skrått akterover uten at roret har så mye å si, jeg er noen ganger usikker på hvem av oss to som egentlig bestemmer hvor vi skal... :lol:

Redigert av Honduras (see edit history)

Til dere som går sideveis med dobbelinstallasjon:

Hvordan stiller dere ror/drev når dere kjører motorene, er det ratting i tillegg, eller kjører dere bare motorene vekselvis fram/bak med roret midtstilt?

:lol:

For å gå sidelengs mot styrbord (uten sidethrustere):

1 BB motor sakte forover

2 Fullt BB rorutslag

3 "Holde tilbake" (akterover) med SB motor.

Krever litt trening!

Jeg bruker denne metoden på to drev, flytter meg til styrbord side:

-ratter fullt babord

-skyver med babord propell, blir baugen liggende etter kan den hentes med ett kort touch bakover på styrbord.

-nøytral

-ratter fullt styrbord

-drar med styrbord propell, baugen hentes med babord fremover hvis behov.

Gjentar dette til man er til kai, for hver syklus vil jeg tippe båten har beveget seg 5 meter sideveis, litt avhengig av plassen man har til rådighet.

Videre: "Båten er bygget for strake aksler, som ifølge Strømsnes gir båten mye større fartsområde enn drev eller pod."

"Med aksling kan man gå i grov sjø uten problemer i 11-12 knop, sier Strømsnes, som også påstår at aksling gir bedre drivstofføkonomi og lavere servicekostnader enn alternativene."

Kunne ikke sakt det bedre selv

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

• 3 måneder senere...

Dette blir nok kanskje litt i etterkant av installert synkroniseringsmekanisme, men tror ikke det er lett å få dem synkronisert under drift med mindre du har elektronisk styring.

Siden jeg nå også sitter og sliter med å venne meg til en dobbeltinstallasjon, så vil jeg gjerne bidra med min metode.

Turtellerene går først og fremst ikke likt, så de kan du ikke stole på. Jeg bruker ørene for å høre hvordan lyden på motorene er synkronisert. Oppdaget dette første gang jeg hørte et modellfly med to motorer, og det var helt tydelig hørbart når motorene gikk med likt turtall.

Vanskelig å beskrive noe man hører, men om du tenker deg en summelyd :

Usynkroniserte motorer vil lage en raskt svingende lyd : sum-sum-sum-sum

Når du nærmer deg synkronisering, vil svingningen bli lengre : suuum-suuum-suuum

Er du svært nær, vil du høre noe lignende : suuuuuuuuuuuuuum-suuuuuuuuuuuuuum-suuuuuuuuuuuuuum

Har du synkrone motorer vil det jo bare være "u"'er.

Med litt trening så greier du å sortere ut denne lyden fra alt det andre spetakkelet i båten. På høyt turtall kan det nok bli verre å identifisere lyden, vil jeg tro.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...