Jump to content

periodisk manglende turtall optimax

Bearded Beast

Recommended Posts

har fått et problem med min -99 135 optimax at eg ikkje kommer over ca 3000 O/min da begynner det å kutte akkurat som den blir skrudd av og på med en bryter eller som lys i en lampe med dårlig kabel. slakker eg av igjen på gassen går den tilsynelatende normalt. om eg ikkje drar tilbake gassen stopper det heilt opp. men eg synes den har litt mindre "ompfh" på lavere turtall òg. merkes best når man tar en rask liten rusing på tomgang at det liksom mangler råskapen i lyden. dette skjedde ifjor og men plutselig var det iorden uten at eg gjorde noe men nå er det altså tilbake.

noen som har noe tips kjennskap til dette skal tru?

Har du sjekket ting og tang sånn generelt på motoren da?

Sjekk/byttet: plugger/ledninger, bensinfilter og drenert drivstoffssytemet for vann, vannutskillerfilter mellom tank og motor om du har, luft/kompressorfilter, osv...

Kompresjons-test evt..

lite dieseldyr i denne tanken ja :wink: nei tanken er gullende rein og kun fersk bensin. nei det virker på meg som en elektrisk feil. for det er ikkje sånn den går ureint, det er bare enten eller. har hørt om samme greia med gamle to-taktere som har en lav og en høg turtalls stator men ANER ikkje om det er noe sånt på desse.. har ikkje det minste greie på to-taks desverre. og med kilovis med hightech i tillegg blir det ikkje bedre :wflag:

Hei Korsnes

Jeg har en Optimax 90HK - det er jo samme motor i utgangspunktet ( 75-90-135 )

For noen år siden - ( 2005 ? ) hadde jeg noe som ligner litt på det du beskriver her-

Oppstod helt plutselig - begynte å " lugge " gikk videre " lugget " mer - sank turtall -

gikk noenlunde opp til 1200-1400 rpn.

Fikk sjekket av forhandler - viste seg å være feil i en elektronisk styrekrets til sylinder nr 3 ( en styrekrets pr sylinder ble jeg fortalt )

Fikk byttet denne styregreia - og siden alt vært ok .

Styregreiea var " et knippe ledninger med en par dingser på " - ler

var der da de bytta - tok ca 30 minutter.

bare et tips :-)

Redigert av Nils1 (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...