Bearded Beast Startet 7.Mars.2009 Link til dette innlegget Startet 7.Mars.2009 har fått et problem med min -99 135 optimax at eg ikkje kommer over ca 3000 O/min da begynner det å kutte akkurat som den blir skrudd av og på med en bryter eller som lys i en lampe med dårlig kabel. slakker eg av igjen på gassen går den tilsynelatende normalt. om eg ikkje drar tilbake gassen stopper det heilt opp. men eg synes den har litt mindre "ompfh" på lavere turtall òg. merkes best når man tar en rask liten rusing på tomgang at det liksom mangler råskapen i lyden. dette skjedde ifjor og men plutselig var det iorden uten at eg gjorde noe men nå er det altså tilbake. noen som har noe tips kjennskap til dette skal tru? Sitér dette innlegget Link to post
KenBjork Svart 7.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 7.Mars.2009 Har du sjekket ting og tang sånn generelt på motoren da? Sjekk/byttet: plugger/ledninger, bensinfilter og drenert drivstoffssytemet for vann, vannutskillerfilter mellom tank og motor om du har, luft/kompressorfilter, osv... Kompresjons-test evt.. Sitér dette innlegget Stålpropell på båten er som Alu-felger på bilen. Prosjekt: Reparasjon av karosseri-deler Mercury Optimax 115 Prosjekt: Oppussing Scand Dynamic 8600/9200 Link to post
RSL Svart 7.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 7.Mars.2009 Hadde store svingninger i turtall på min Bukh36 for to somre siden. Dieseldyr var årsaken. Symptomene er ikke helt like, men ta en kjapp kikk ned i tanken og se om det er mye bunnfall (Dieseldyr) der. RSL Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
Bearded Beast Svart 7.Mars.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Mars.2009 lite dieseldyr i denne tanken ja nei tanken er gullende rein og kun fersk bensin. nei det virker på meg som en elektrisk feil. for det er ikkje sånn den går ureint, det er bare enten eller. har hørt om samme greia med gamle to-taktere som har en lav og en høg turtalls stator men ANER ikkje om det er noe sånt på desse.. har ikkje det minste greie på to-taks desverre. og med kilovis med hightech i tillegg blir det ikkje bedre Sitér dette innlegget Link to post
RSL Svart 7.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 7.Mars.2009 *rødmer*.... Dieseldyr på bensintank hadde vel vært noe nytt egentlig .... Da tror jeg egentlig jeg har sagt nok hehe.... men om det ikke er elektrisk, kan det vel høres ut som om du ikke får nok drivstoff (sjekket bensinfilter) eller for lite luft (luftfilter). RSL Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
chagall Svart 7.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 7.Mars.2009 Hei `Korsnes`, mulig du kan få noen tips på denne linken: http://forums.iboats.com/showthread.php?t=123512 Sitér dette innlegget Link to post
Nils1 Svart 7.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 7.Mars.2009 (redigert) Hei Korsnes Jeg har en Optimax 90HK - det er jo samme motor i utgangspunktet ( 75-90-135 ) For noen år siden - ( 2005 ? ) hadde jeg noe som ligner litt på det du beskriver her- Oppstod helt plutselig - begynte å " lugge " gikk videre " lugget " mer - sank turtall - gikk noenlunde opp til 1200-1400 rpn. Fikk sjekket av forhandler - viste seg å være feil i en elektronisk styrekrets til sylinder nr 3 ( en styrekrets pr sylinder ble jeg fortalt ) Fikk byttet denne styregreia - og siden alt vært ok . Styregreiea var " et knippe ledninger med en par dingser på " - ler var der da de bytta - tok ca 30 minutter. bare et tips :-) Redigert 7.Mars.2009 av Nils1 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 7.Mars.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Mars.2009 ja nå begynner det å ligne men må nesten rette deg litt 135 er V6 på 2.5 l samme som 150&175 joda eg må nok innom verkstedet en tur tenker eg da det er håpløst med all den elektronikken for menigmann.. Sitér dette innlegget Link to post
Nils1 Svart 7.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 7.Mars.2009 Sorry leste 135 for 115 jaaj sent på kveld visst :-) Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 7.Mars.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Mars.2009 joda men det er nå samme teknologi så det er nå samme sak lell Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.