Jump to content

VHF spørsmål og svar


helgeasa

Recommended Posts

Heisann. Vurderer å ta VHF kurset, men vet ikke når.

(Men nok om det..)

 

1. Hva er en Epirb, eller hva det nå heter? (Brukes ikke dette i vhf sammenheng?)

2. Dersom jeg skal kalle opp en annen båt, la vi nå si et cruise-ship som jeg ser 1-2000 meter lenger fremme, hvordan lyder kallingen da?

3. Dersom det skulle oppstå en hastersituasjon, og jeg kan se en litt større båt lenger fremme som cruser forbi. Hvordan kan jeg kalle opp denne båten, istedenfor å sende pan-pan melding, og at det vil koste meg en del penger dersom kystvakta skal komme og hjelpe. Er det noen teknikker?

 

Takk for svar! Tar flere spørsmål underveis

Link to post
Share on other sites

1: EPIRB beskrevet på wikipedia.

 

2: Som en hvilken som helst kalling, bortsett fra at du antagelig ikke vet navnet på skipet. Da kan du beskrive type båt, posisjon e.l.

 

3: En pan-pan melding kan sendes til alle stasjoner eller kun til en bestemt, f.eks. kan du her addressere pan-pan til det skipet du ser. Kystvakta ruser ikke ut bare fordi du sender en pan-pan melding. :smiley:

 

4: Alt dette lærer du på kurset/står i pensum. :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Er vel kanskje å gjenta innlegget ovenfor - men med litt mer kjøtt på beinet.

 

Havet er stort og signalene kan nå langt.

Så derfor oppgir du båtens omtrentlige posisjon og kurs, slik at mottakeren lettere vil kjenne igjen seg selv.

 

Jeg ville ha sagt som så:

 

"White Cruise ship (skipets farge) in approximate posistion (posisjon) -

your course is (ca. kurs) - this is (din båt - type/navn/kallesignal) - channel 16 please"

 

Geir :seeya:

 

PS

Ellers burde vel denne tråden helst ha lagt i Åpent Forum......

Redigert av GeirT (see edit history)

Geir :seeya:     oviklogo2.jpg

Link to post
Share on other sites

Det kom en kalling på VHF'en i sommer; "seilbåt nordvest av tvistein, dette er kystvaktskipet xxxx"

 

Når jeg tittet rundt meg var det ingen andre i nærheten og som hadde passert Rakke i det møkkaværet. Da var det bare å svare (med å identifisere meg) og bli enige om arbeidskanal.

 

Var "bare" en advarsel om at de hadde funnet en mine som de hadde på sin babord side. :tongue:

Link to post
Share on other sites

Finnes det noen sider på nettet hvor man kan se eksempler på hvilken fremgangsmåte ,,--og hvordan man skal kalle opp andre båter i forskjellige situasjoner? Hvordan det skal/bør høres ut? Har tatt kurset i høst, men vi hadde ikke noe øvelser vedr. akkurat dette.

Link to post
Share on other sites

Finnes det noen sider på nettet hvor man kan se eksempler på hvilken fremgangsmåte ,,--og hvordan man skal kalle opp andre båter i forskjellige situasjoner? Hvordan det skal/bør høres ut? Har tatt kurset i høst, men vi hadde ikke noe øvelser vedr. akkurat dette.

Vel, du kan jo KLIKK HER, og rulle helt nederst på siden, for å høre noen lytte-eksempler på nød/haster situasjoner. (Funker best med Mozilla, men prøv gjerne andre nettlesere.)

Link to post
Share on other sites

Masse flotte svar her folkens.

 

Er rekkefølgen på det jeg skal si viktig? La vi nå si at jeg skal presentere meg selv, går det greit om jeg bare gjør det 1x Kallenavnet, istedenfor 3x?

 

Kan jeg snakke med en kompiss båt selv om han/ho ikke har konsensjon på VHF'en? Vil kystvakta gå til verks med engang for å finne ut hvem det er som betjener utstyret ulovlig?

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

En ting som er viktig ved bruk av VHF er å snakke t-y-d-e-l-i-g. Ellers kan det fort bli misforståelser. Sjekk denne: Mayday :wink:

 

Lars H.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Om dere ligger på en kanal og snakker er det ingen som bryter inn å sjekker om man har konsesjon på radioen.

 

Men konsesjon er jo kjapt og ordne...

For å få konsensjon på en radio må man jo ha kurset, er vel ikke såååå kjapt å ordne det? :crazy:

Link to post
Share on other sites

1. En ting jeg ikke forstår med VHF, det er dette med radiotaushet. Forstår ikke hva det er meningen med egentlig. Spesielt i en nødsituasjon. '

2. Dersom en båt er i utenlandske sjøterritorium, gjelder da norske eller utenlandske regler for bruk av radio?

3. Har du uten lov til å eie eller ha en maritim vhf radio?

4. Hvilken internasjonal kanal bør man benytte for samband mellom to fartøy/båter?

 

Om dere hadde klart og besvart desse, så hadde det vært konge. Om det ikke er mulig å besvare alle, så svar på dem du vet.

 

Takker for svar! :flag:

Link to post
Share on other sites

Med fare om å virke negativ: jeg mener du skal ta kurset/prøven, så søker du om konsesjon på stasjonen. Da hadde du fått svar på alle disse spørsmålene og kunne benyttet VHF'n lovlig.

 

Mulig jeg tar feil, men det virker på meg som om du forsøker å få svar på om du kan bli tatt eller ikke ved å bruke en VHF uten konsesjon. Håper jeg tar feil. :confused:

Link to post
Share on other sites

Med fare om å virke negativ: jeg mener du skal ta kurset/prøven, så søker du om konsesjon på stasjonen. Da hadde du fått svar på alle disse spørsmålene og kunne benyttet VHF'n lovlig.

 

Mulig jeg tar feil, men det virker på meg som om du forsøker å få svar på om du kan bli tatt eller ikke ved å bruke en VHF uten konsesjon. Håper jeg tar feil. :confused:

He he.

Nå lurer da bare jeg på ''konsekvensene'' viss du skjønner. Har jo kompisser som har VHF, men ikke sertifikatet. Jeg personlig skal jo ta dette kurset, er jo ikke tvil om det.

 

Hadde vært hyggelig om det var noen som kunne besvare mine spørsmål litt lenger oppe! :flag:

Link to post
Share on other sites

Her er noen spørsmål jeg lurer på rundt maritim VHF:

 

1. En ting jeg ikke forstår med VHF, det er dette med radiotaushet. Forstår ikke hva det er meningen med egentlig. Spesielt i en nødsituasjon. '

2. Dersom en båt er i utenlandske sjøterritorium, gjelder da norske eller utenlandske regler for bruk av radio?

3. Har du uten lov til å eie eller ha en maritim vhf radio?

4. Hvilken internasjonal kanal bør man benytte for samband mellom to fartøy/båter?

 

Er det noen som har noe svar? :seeya:

Link to post
Share on other sites

Hei og velkommen til BP.

 

 

VHF testen gir deg svar på mye av det du spør om. Klikk deg inn til "start" og klikk på "neste" til du har kommet igjennom 10 spørsmål uten å besvare disse. Les så fasiten med spørsmål og svar.

 

Pensum SRC/VHF boka fra 2006 eller nyere utgave.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

For å få konsensjon på en radio må man jo ha kurset, er vel ikke såååå kjapt å ordne det? :crazy:

 

Det så jeg ikke du skrev noe om, du nevnte kompis

 

Kan jeg snakke med en kompiss båt selv om han/ho ikke har konsensjon på VHF'en?

 

Om din kompis har VHF serfikat kom vel frem etterpå :wink:

 

He he.

Nå lurer da bare jeg på ''konsekvensene'' viss du skjønner. Har jo kompisser som har VHF, men ikke sertifikatet.

Redigert av VO`n (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 3 år senere...

Det er mulig å avlegge prøven uten kurs, men jeg ville ikke anbefale det med mindre du er radioamatør, eller sambandsoperatør av yrke. Jeg leste meg opp til prøven uten kurs, så har jeg klart det kan andre, men grunnen var at det ikke var noen kurstilbydere ved mitt bosted den gangen.

Link to post
Share on other sites

Det er mulig å avlegge prøven uten kurs, men jeg ville ikke anbefale det . . .

prøven er meget enkel, følgelig blir man ikke veldig mye smartere av å bestå den som privatist. Hvis kurset går litt dypere enn det som er strengt tatt nødvendig for å bestå ville jeg nesten anbefalt det (har ikke tatt kurs selv, så jeg vet ikke hvor grundig det er), hvis ikke er det bare penger ut av vinduet, etter min mening.

Link to post
Share on other sites

Hvis kurset går litt dypere enn det som er strengt tatt nødvendig for å bestå ville jeg nesten anbefalt det (har ikke tatt kurs selv, så jeg vet ikke hvor grundig det er), hvis ikke er det bare penger ut av vinduet, etter min mening.

 

Dette er jo et pensum som ikke er nevneverdig vanskelig, så om du ikke er spesiellt interessert i lunka kaffe og tørrprat med andre kursdeltakere vil jeg påstå det er penger ut av vinduet, den nye boka(Mayday av Torbjørn Tombre) er veldig god, og igrunn noe jeg ville anbefalt i skipsbiblioteket som oppslagsverk uansett. De fleste som tar dette sertifikatet er vel i det minste litt interessert i stoffet, og da bør det ikke være noe problem å lese seg opp med en god kopp kaffe i godstolen hjemme, antakelig til vel så høy kompetanse som en kursleder kan gi deg i løpet av noen hektiske kurskvelder.

 

Edit: Om man skal ta kurs er det også lurt å gjøre litt research om kursholder, blant mange der ute som bare er interessert i å tjene en slump penger på et par kurskvelder finnes det også noen der ute som er genuint interessert i å lære bort kunnskapen sin.

Redigert av littmild (see edit history)

- Anders Hanche Aasmundsen.
CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010)
Medlem: Leisure Owners Association

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...