Jump to content

Bygge om VP AQD til TMD


Polarn

Recommended Posts

Jeg har en VP AQD40A som jeg skal bygge om til TMD40A.

Jeg tenkte å sette en MS3B 2,91:1 på denne.

 

Hvordan gjøres dette?

 

Har kun erfaringer fra å bytte havarert gear til nytt brukt gear på en MD2B en gang så jeg trenger BP medlemmenes ekspertise fra A til B.

 

Tenkte jeg også skulle ta en del bilder etter som det går fremover.

 

Slik ser den ut i dag.

 

baat_og_motor_065.jpg

Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<--

Link to post

Er ikke det relativt kurant da ? Demonterer bakerste skjoldet og monterer girkassen på motoren. Har hatt TMD 40B selv, og mener å huske at Kjølevann går gjennom girkasse før det ledes ut gjennom eksosbend. Om du må bytte eksos bend i tillegg er jeg usikker på. Ellers tror jeg det meste er likt på disse motorer.

Svein H

Link to post

Og en kommentar til sol som har hatt problemer med utblåsing av olje. Jeg hadde samme problem et par ganger. Løste det enkelt med å borre et hull i toppen av Veivhusfilteret. Her monterte jeg på en vinkel med en 13mm slange som jeg ledet inn i luftfilter hus (bak luftfilteret) Måtte lage et hull her og til slangen. Dermed forbrant jeg den damp som måtte komme fra Veivhuset. Funka som bare det ! Ble faktisk ikke så grisete inne i luftfilteret heller, så problem var ikke så stort.

Svein H

Link to post
Er det ikke uheldig å føre oljedamp inn foran turboen. Ser for meg at man får oljeavleiringer på turbinhjulet i turboen.

 

Om det er uheldig eller ikke, kan jeg ikke svare på. På eldre BMW og Mercruiser diesel motorer, er dette imidlertid standard løsning.

Toppdekselet ventileres inn i en liten beholder, hvor oljedampen kondenserer og renner tilbake til bunnpannen. I tillegg går det en liten slange inn på baksiden av luftfilteret, hvor litt oljedamp suges gjennom turboen og inn i innsuget.

 

Har dessverre ikke et godt bilde av dette, men her ser man slangen som ledes inn på baksiden av luftfilteret:

luftfilter.jpg

Marex 280 Holiday / Yanmar 4LH-DTE 165hk

Marex 2300 Gambler / BMW D530 TA-Z Marine Diesel

Link to post

Om det ikke er værre enn å ta av skjoldet og sette på gearkassa så er det jo greit. Regnet nesten med at det var masse deler som måtte skiftes.

 

Svein H, hva mente du dette med eksosbendet?

Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<--

Link to post

Du vil vel trenge ei kjølesløyfe til gearkassa. Den kommer vel fra oljekjøler på motor og returnerer tilbake til varmeveksler eller eksosmanifold/bend. På MS3 og 4 er det kjølerør som går inn og ut av kassa og du vil trenge disse rørene da disse er tilpasset feste i gearkassa. Tror også du vil trenge nytt eksosbend beregnet på sjøvannskjøling av bendet og eksosslangen videre ut.

 

Er litt usikker på om drevversjonen har fleksplate, og isåfall om denne er den samme som i gearkasseversjonen. Hvis ikke får du denne hos VP til et par båtlapper eller tre.

Ellers trenger du å lage et vannintak, fortrinnsvis i forkant av motoren og i nærheten av sjøvannspumpa. Tar du med deg gearwire og ombygging av ror/styring skulle vel dette være det meste. Noe har jeg sikkert glemt i farta, men alt i alt en kurrant ombygging. Lykke til

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Tror naboen her er redd for at du vil holde følge med han :lol::lol:

 

O skrekk...

 

Hva skal jeg nå gjøre..?

Jeg får høyglanspolere bunnen og propellen med våtslipepapir... håper og at den nye turboen min gir litt mer fart.

Endre parkeringen på vindusviskerne mine til rett opp = mindre luftmotstand... hmmm..

 

Nei, vent...

Polarens nye maskin er jo grønn!

Sølvklumpen er lettstarta lenge etter at den grønne klumpen er smeltet om til ferdigplen. :lol:

Tar'n på utholdenhet.

 

 

Fra spøk til alvor: Gratulerer, bra du endelig fikk tak i skikkelig maskin til Polet ditt! :wink:

Finner du rett propell så kan du bli snekkekongen i Oslofjorden! :lol:

Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knop

Nå: Båtløs - Kjører Bobil... 

Link to post
Rem: Går ikke vannintaket rett inn i kassa med et sjøvannsfilter, for så å gå inn til motor?

Njaeii? Er litt usikker her da det er ca 100 år siden jeg hadde Fjord 26AC med TMD40. Fin motor forresten. Mener at vannintaket ligger i forkant og kjølevannet til gearkassa kommer fra varmeveksler.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Vær forsiktig nå Kodvaag, du sårer sikkert mange "Grønnklump" fans nå :lol:

 

Av de 4% av baatplassen lesere som fremdeles tar meg alvorlig er det kun 3% av de igjen som kjører Volvo.

Tar opprøret med stormende ro. :sleep:

 

Var det dyrt med brukt Volvo?

Jeg ga 1900,- for min første Volvo da jeg var 17 år forresten. :lol:

Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knop

Nå: Båtløs - Kjører Bobil... 

Link to post
  • 2 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...