Jump to content

Forskjellen på KAD 43,44 og 300


orjack

Recommended Posts

Alle KAD har turbo og kompressor og er basert på den velkjente 3,6 liters 40 motoren fra sent 70 tallet, selv om KAD'ene stort sett bare deler grunndesignet.

 

KAD 43 er i bunn og grunn en 41 motor med kompressor i tillegg. 12 ventilers topp og fri for elektronikk. -230 (veiv)hester.

 

KAD 44 har 24 ventilers topp og EDC som i bunn og grunn er en elektronisk styrt mekanisk dieselpumpe med tilhørende sensorer. 44 og 300 levers med elektroniske girspaker og et eget panel for div. funksjoner som en del av EDC. 43 og 44 bruker DPE drevet i AQ versjonene. -260 hester.

 

KAD 300 er en sprekere KAD 44 om skal si det enkelt. Mekaniske forskjeller fra KAD44 er meg bekjent dieselpumpe og annen turbo og muligens intercooler. Volvo laget et nytt drev til AQ versjonen av KAD 300 som heter DPG pga. økt dreiemoment. -285 hester.

Mvh. SAP

Link to post

Nei. 230 hk er effekten på veiva på 42 og 43, og den er lik uansett drev eller gir...

Propellhester har VP oppgitt til 218 hk på begge variantene.

 

Andre merker kan ha forskjellige propellhester på gir og dreversjoner.

 

F.eks. så markedsføres Yanmar her i landet med propellhester. For eksempel den kjente 6LP som vi alle her i landet kjenner som "yanmar 290" yter 290 hester på propell. I andre land blir den markedsført som 315 hester som er det den yter på veiva...

Drevversjonen av 6LP blir her i landet oppgitt med 270 prop hk. Vet ikke om det er noen forskjeller på den motoren.....

Mvh. SAP

Link to post
  • 2 år senere...

Heisann.

Har en kad 43, 98 mod.

Er det noen som vet om en enkel måte og få litt mere hk i den motoren?

Har hørt at det går og justere pumpa, sånn at den får litt mere diesel.

Skal ha dysene på sjekk og justering, men er det mulighet/vits og sette i "større" dyser?

Å hvor mye hk klarer motoren før man får trøbbel med den?

Stima

Link to post
  • 1 år senere...

Bumper denne. Håper det blir "ny" båt i år... Mulig det kan bli en med KAD43, sier ikke mere før det har blitt alvor... :pray:

Er jo notorisk opptatt av at alt skal yte maksimalt, men trygt. Er det tilrådelig å ta ut noe som helst mer enn standard på disse? Hva må event. byttes? Intercooler? Oljekjøler? Montere drevdusj?

Link to post

Det er ikke tilrådelig å øke effekten på disse motorene. KAD 300 har vel 272hk og har da fireventilstopper, større turbo, større aftercooler, andre injektorer m.m. Skal du ha mere effekt bør du bytte til en større motor, f.eks. D4 eller D6 som er flere tiår nyere og som er svært solide i forhold. KAD motorene er vel noe av det letteste å selge brukt så et evt motorbytte er relativt billig.

Link to post
  • 2 år senere...

Bumper denne opp igjen da jeg, prøver å virkelig finne ut hva s om er den store forskjellen mellom de forskjellige motorene.

 

Alle kad motorene har utgangspunkt i volvo sin 40 blokk. 

 

Så langt jeg har skjønt så er kad 42 og kad 43 ganske like. Den store forskjellen er vel egentlig bare at olje ruten på kad 42 er litt annerledes en på kad 43. Man kan fint bygge om en kad 42 til 43 med deler fra Volvo.

 

Fra kad 43 til kad 44 er det ganske mange forskjeller. kad 43 har mekanisk pumpe, 12 ventilers topp, muligens mindre intercooler og kjøler. 

 

Kad 44 har 24 ventilers topp, eletronisk styrt dieselpumpe , muligens større intercooler, og kjøler. 

 

Kad 300 har samme 24 ventilers topp , samme elektronisk styrt dieselpumpe, men påstått enda større intercooler og kjøler, den skal også ha en annen turbo. 

 

 

Vel jeg har drevet å søkt endel på dette for å finne ute om hva som egentlig er forskjellen.

 

Volvo lager selve motoren, men det er bosch, kkk, nira, og noen flere som leverer delene til volvo for å få motorene til å gå.

Når man leter på produsentenes delenummere så er det veldig mange likheter på motorene. 

 

samtlige av motorene bruker kkk 26 turbo, men de har forskjellige dele nummere hos volvo.

Men volvo opperer med forskjellige ladetrykk på de forskjellige motorene. 

Nå kan det hende at de forskjellige turboene har annen utforming av turbinbladene (men jeg har mine tvil )

(dersom noen viste noe om det vil jeg gjerne vite det ) 

 

Diesel pumpene er forskjellge,men de er egentlig ikke det. De er av bosch VE serie, den ene er elektronisk styrt den andre er mekanisk det er styrt.

 

Men selve størrelsen pumpen er ganske lik 

alle pumpene er av bosch sin 

0 460 426 serie.  

 

kad 42    bosch nummer 0 460 426  218

kad 43    bosch nummer 0 460 426  219

 

Kad 300 med el styrt pumpe har   0460 426 995

 

Selve plunger størrelsen er samme på alle pumpene

 

tall nummer 6 forteller dette      2 står for 12 mm plunger 

tall nummer 7 forteller at dette er en 6 sylindret motor.

 

Dvs si at i utgangspunktet så har diesel pumpa til en kad 42 ikke noe problem med å levere nok diesel til en kad 300 motor også. Etter å ha søkt på selve pumpen så er denne levert til en rekke motor produsenter.

 

Volvo, Man, Cummins, Iveco,Nissan,Steyr, Ford, New Holland, Kubota, MWN diesel, VW mm. noen av disse motorene er oppgitt til over.

 

Pumpen står på Cummins står på den populære 5,9 litern, denne motoren er jo kjent for å kunne bli skrudd til himmels når det gjelder hk. 

Så selve  diesel pumpen som står på volvo kad motorene har ikke noe problem med å levere nok diesel i allefall.

 

Når det gjelder dysene så har kad 42-43 dyse med enkel fjør. 

Dysene til kad 44 /300 har  2 fjører og el kontakt på sylinder nr 1. Dyse nr registrerer dys insprut tidspunktet med en el solinoid. 

 

Jeg ble fortalt at kad 44-300 hadde 2 stegsdyser. Noe jeg ikke helt forsto, men etter å ha lest bosch manual om VE pumps 

 

I manualen står det " 2 step nozzel is a develompment of the standard nozzle an serves to reduce combustion noise particulary in the idle and part-load ranges. 

 

Dvs at man kan fint kjøre en kad 44/300 med en dieselpumpe fra en kad 42-43. 

 

Jeg vet at dette er gjort . Det gikk en båt i Grimstad hvor eieren bygdom fra kad300 pumpe til kad 42 pumpe. 

 

Grunnen til at jeg har søkt på dette er at kad motorene blir jo ikke nyere med årene, deletilgangen kan plutselig bli vanskelig, da er det jo kjekt å vite hva som går om hverandre. 

 

Men igjen jeg regner med at Volvo har gjort mange små endringer på motorene som jeg ikke vet om . 

Link to post

Kjetil Johansen, interessant oppsummering. Bare for å spinne litt videre (da jeg har jobbet som innkjøper i Automotive industrien for mange år siden.

 

kad 42    bosch nummer 0 460 426  218

kad 43    bosch nummer 0 460 426  219

 

Forskjellen i delenummer kan være så liten at en skrue eller mutter har fått byttet leverandør. Da må Bosch lage nytt serienummer for å opprettholde sporbarhet. Forskjellen kan også være f.eks at hele huset har blitt støpt annerledes (noe som ikke er tilfelle her). legering i noen av materialene kan ha endret seg (uten at det betyr noe på funksjon).

 

Mao. slike bytter er ofte innkjøpsmotivert, når man lager noen 100.000 som Bosch gjør (leverer universalt) så blir en krone spart plutselig store penger.

 

Tror det er mange deler som går om hverandre slik sett på KAD og AD41B/P.

 

Sies også at KAD 300 går rett inn i motorfestene til AD/TAMD 41. Mens KAD 42-44 ikke passer rett inn på KAD 300. Dette har jeg ikke prøvd ut selv, noe jeg bare har blitt fortalt. Mange sier at KAD 300 er en "oppspritet" TAMD41. Større turbo, elektronikk, fler ventiler, litt andre dyser, elektronisk dieselpumpe.

 

Revolusjonen fra TAMD41B til KAD 42 var vel kompressor og litt større turbo som gav de 30 hk mer? Så ble designet for oljesmøring etc gjort om på KAD 42, noe som ikke bare var vellykket for de tidligere utgavene, men denne endringen gir jo ikke noe hk effekt.

 

Uansett en lærerik tråd for oss som har slike motorer, siden de finnes i "bøttetall"

Link to post
  • 1 år senere...

Antagelig fordi KAD300 fint erstatter en 300 hk V8 bensin.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
  • 5 år senere...
dieselfan skrev On 26.12.2016 at 13.09:

Det er så mye faktafeil i innleggene over at man skulle kanskje vurdert å omskrive eller samlet kun fakta....  i en oppsummering.

 

Ok, kan ikke du rette på det som er feil? Er litt interessert i i denne serien selv, siden de fortsatt står i mange båter som er til salgs. En del av de er godt ivaretatt, så tydeligvis solide motorer.

Link to post
Torsen67 skrev for 4 timer siden:

kan ikke du rette på det som er feil?

 

Det kommer til å se ut som hakking og så det ønsker jeg ikke. Har mer tro på en ny tråd hvor KAD42 også er med. Det finnes et stort antall KAD42 på markedet som er seriøst oppdatert til KAD43. 

Noen av motorene kommer i flere utgaver, A-C, og mye av det som beskrives er riktig for C men ikke for A, og da blir det feil for den som leser og eventuelt skal bruke det som står til å ta en stor avgjørelse.

 

Om du har konkrete spørmål så får du svar👍

Link to post

@DieselDahl

Konkret spørsmål:

Hvorfor oppgis aqad og tamd med ulik ytelse og i noen tilfeller også ulike maks rpm?
Er aqad oppgitt med veiv-hk og tamd med propell-hk slik det ble antydet lenger opp her? 

Eller finnes det faktisk forskjeller i konstruksjonene? 

Tråden om Livet med Windy 8600MC
Tråden om Livet med Draco Summerwind 24

Det er vel, det er vel med min sjel.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...