Jump to content

Villmanns-kjøring


enter4u

Recommended Posts

:nono: Var vitne til noe som kunne kostet liv i helga. Vi var en del båter som var ute på en tyr sammen. Vi hadde lagt oss til i land og en av de voksne var ute i jolla og kjørte en tur med de 5 minste barna.

Det er da de oppdager 6-7 joller med 9,9'ere som kommer planende i 20 knop mot dem. Han som kommer nærmest er mer opptatt av å se kameratene hoppe på hekkbølgen hans, enn å se forover. Jolla med barna og en voksen måtte nød-bakke for å unngå sammenstøt. Det var ikke så mye som 50cm som skilte et tragisk sammenstøt. :nono: Alle barna ble klissvåte og redde, og gråt som bare det. :cheers:

Dagen etter ser vi den båten som holdt på å renne barna i senk, komme sakte kjørende. To av de voksne hiver seg i jolla og seter etter den andre båten som kommer i sakte fart. De får båteieren i vannet og drar ham på land, og forteller han at han kun var en halv meter fra å bli morder. Skal si han var redd. Han var 17 år og hadde fortjent grisebank, men han slapp unna med to våte mobiler.

Vi mannfolka mente han fikk straff som fortjent, men damene syntes vi tok for hardt i. Hva mener dere?

Link to post
Share on other sites

Synes det er håpløs med slik villmannskjøring. Mener og kanskje at dere gikk litt for langt med å kaste han i vannet. Hadde nok holdt med å bare snakke hardt til han.

Vold løser absolutt ingenting mener jeg.

Det er bedre å angre på noe man har gjort, enn å angre på noe man ikke har gjort !!!

HOLDER PÅ MED LANGTIDSPROSJEKT, BARE SE HER.

Link to post
Share on other sites

Ikke lett med slike situasjoner på en plass som alt skal være bare fint, og resultatet kan bli katastrofalt.

 

Når du sier han er 17 år  :cool::cheers: fikk han helt som fortjent. Hadde han vært 12-13 år hadde saken vært en helt annen.

 

Unga våre er tross alt våre mest verdifulle ting og hvis sikkerheten Deres trues må det reageres.

 

 

GipsyGirl

Link to post
Share on other sites

Det dere mest sannsylig var ute etter var at han ikke gjør noe slikt igjen.  Det tror jeg dere har oppnådd.

 

Og jeg er enig  i deres reaksjon.  Ingen tar skade av en dukkert, men leksjonen sitter i mange år (egen erfaring :-)

 

Erik

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post
Share on other sites

Helt riktig reaksjon!

Jeg er totalt uenig!!!

Min erfaring med de aller fleste gutter i den alderen er at du når fram med en alvorlig prat. De svært få som ikke innser alvoret får du ikke gjort noe med uansett bortsett fra å kanskje fostre hevntanker.... og det har jeg sett hva kan føre til med bla punkterte joller og striper i gecote bare for å nevne noe.

Link to post
Share on other sites

Jeg er totalt uenig!!!

Min erfaring med de aller fleste gutter i den alderen er at du når fram med en alvorlig prat. De svært få som ikke innser alvoret får du ikke gjort noe med uansett bortsett fra å kanskje fostre hevntanker.... og det har jeg sett hva kan føre til med bla punkterte joller og striper i gecote bare for å nevne noe.

Du har muligens rett, men satte meg bare i samme situasjon og hadde nok gjort noe lignende da.

M/Y Ellen Marie nevnte det også...

Rart hvor sint man kan bli når ens unger i fare...

Link to post
Share on other sites

Må legge til en ting. De nektet å stoppe for å motta en alvorsprat. :cheers: Hadde de vært voksne nok til det og kommet med en unnskyldning hadde ting utartet seg litt annerledes.

Personlig mener jeg at det fortsatt ikke er forsvarlig å kaste vedkommende i vannet. Dette kan bare føre til at ungene vil ta hevn slik som sigurd sier.

Det er bedre å angre på noe man har gjort, enn å angre på noe man ikke har gjort !!!

HOLDER PÅ MED LANGTIDSPROSJEKT, BARE SE HER.

Link to post
Share on other sites

Saken er den at ungdommen ihvertfall har lært leksen. Kommer ikke til å gjøre det der igjen.

 

Har flere ganger vært borti villmannskjøring av verste sort. Når vi lå for 1mnd siden med motorstopp ute i byfjorden, var der flere båtførere som bare gav blaffen, og suste forbi på max fart, bare noen få meter ved siden av oss. Ikke noe kjekt når man står med hodet nede i motorrom, og alt flyger veggimellom...  :cheers:

 

Ikke alle har BÅTVETT!  :cool:

Link to post
Share on other sites

Ofte holder det med å vifte med mobilen og late som om man ringer til politiet når underårige kjører "gris" i trange farvann. Dette virker hvertfall ofte i farvannene rundt "Nesøen". I disse farvannene ser det ut som om man er 16 år bare en snakker nogenlunde rent.

Link to post
Share on other sites

Må legge til en ting. De nektet å stoppe for å motta en alvorsprat. :flag: Hadde de vært voksne nok til det og kommet med en unnskyldning hadde ting utartet seg litt annerledes.

 

Når du er 17 år og blir "forfulgt" av 2 forbannede voksne, er det muligens ikke så rart at du ikke stopper. Og, han var vel forutseende i sin frykt. Han ble jo tross alt hivd i vannet.

 

Skru klokka tilbake til tiden du selv var på den alderen, gjorde du alldri noe som i ettertid kan karakteriseres som uforsvarlig?? Forsvarer ikke absolutt ikke grisekjøringen, og skjønner både at man blir redd (for sine barn) og forbannet på villskapen.

 

Tiltreder M/Y Ellen Marie om at man selv kunne finne på noe overilt der og da.  MEN; som du selv skriver; "Dagen etterpå......"  Da kan man ihvertfall ikke hevde at det ble reagert i affekt.

 

Nei, ingen støtte fra min side og hva ungdommene lærte av dere "mannfolka" kan man også lure på!

 

Mvh. BEG

Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil.

Link to post
Share on other sites

Det er helt på sin plass å gi gutten en klar melding om uforsvarlig bruk av gummibåten, men å kaste gutten på havet er å gå milevis for langt.

 

 

Denne gutten er 17 år, ung og vill, ta det i betraktning. Skal man seile etter alle godt voksne idioter som i dag raser rundt i små og store båter uten å ha noen klarehet i regler og sjømannskap og hive disse på havet.

 

Dessverre tror jeg at slik opplevelser som du hadde bare vil øke i takt med IKKE BÅTFOLK som er blitt båteiere.

Link to post
Share on other sites

Det å kaste en person i vannet ville juridisk ført til rettslig straffeforfølgelse...og du kunne i verste fall blitt dømt mens "bøllen" hadde gått fri

Tenk om ingen gjør noe med villmannskjøringen. Da skjønner de ikke at dette er uforsvarlig. Å hive noen i vannet som bare var en meter dypt skader ingen. Bare sundt med et kjølig bad. Hadde gjort det en gang til vi. (men det var jo 14 grader i vannet da)

Link to post
Share on other sites

Det å kaste en person i vannet ville juridisk ført til rettslig straffeforfølgelse...og du kunne i verste fall blitt dømt mens "bøllen" hadde gått fri

Var det ikke en sak i fjor der en advokat måtte møte i retten for å ha dyttet en ungdom i vannet? (Noe med at de oppholdt seg på hans private brygge)
Link to post
Share on other sites

:smiley:

 

Jeg er mye ute i indre Oslofjord og det er ganske deprimerende å se all grisekjøringen. Det er kun en ting som hjelper og det er mer politi. Straks (en sjelden gang!) en politibåt kommer smygende er generende bølger og villmanskjøringer borte på et blunk. Så de vet hva de forårsaker.

 

 

Hilsen Harald L

Trude III

Link to post
Share on other sites

Litt i tvil om metoden, men hadde det vært min familie ville jeg antagelig tatt i bruk samme metode dersom en alvorsprat hadde gått for døve ører. Alderen er ingen unnskyldning. Er man voksen nok til å føre en båt skal man være voksen nok til å opptre varsomt. Trolig mange flere som skulle hatt seg en dukkert. Ikke bare ungdom, men også ansvarsløse foreldre!  :smiley:

Link to post
Share on other sites

Tenk om ingen gjør noe med villmannskjøringen. Da skjønner de ikke at dette er uforsvarlig. Å hive noen i vannet som bare var en meter dypt skader ingen. Bare sundt med et kjølig bad. Hadde gjort det en gang til vi. (men det var jo 14 grader i vannet da)

 

Prøvde dere å få noen til å gjøre noe med villmannskjøringen? Ringt politi, eller var det i grunnen like greit å være politi, aktor, dommer og "bøddel" selv? (For uten den fysiske avstraffelsen, må det vel også innkalkuleres et par ødelagte mobiltelefoner.)

 

Forsvarer ikke kjøringen, det må ha gått villt for seg når han ikke så jolla deres. For den er vel ganske stor, det var jo 6 ombord? (min jolle er 320 og godkjent for 4 personer).

 

Min reaksjon går på selvtekten og at den at på til kanskje ikke har noen preventiv virkning for framtiden.

 

Mvh. BEG

Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil.

Link to post
Share on other sites

En liten historie fra H-bygg i Holmestrand. Eieren pågrep en butikktyv, ringte politiet.

Politiet kunne ikke komme på grunn av liten sak. Tyven ringte politiet og sa han følte seg truet av butikkeier, politiet kom.

http://www.jarlsbergavis.no/lokale_nyheter...icle1119247.ece

HVOR ER LOGIKKEN???

 

Man må nok ta saken i egne hender innimellom

Link to post
Share on other sites

En liten historie fra H-bygg i Holmestrand. Eieren pågrep en butikktyv, ringte politiet.

Politiet kunne ikke komme på grunn av liten sak. Tyven ringte politiet og sa han følte seg truet av butikkeier, politiet kom.

http://www.jarlsbergavis.no/lokale_nyheter...icle1119247.ece

HVOR ER LOGIKKEN???

 

Man må nok ta saken i egne hender innimellom

 

he, he ja det kan få litt rare utslag, iallefall når pressen får tøyd og vridd litt på saken, men om man tar seg tid til å lese artikkelen, og legger til grunn at trusler er viktigere å reagere på enn nasking fra kjent gjenrningsmann, så er det nok ganske mye logikk i politiets handlemåte.  Problemet for politimesteren, som jo også var antydet i politiets kommentar, er manglende ressurser (les bevilgninger)  Da må man prioritere og det gjorde politiet.

 

Selv skulle jeg ønske at de prioriterte opp litt patruljering på sjøen, og kanskje vurderte å la andre enn høyskoleutdannede betjenter vaske biler og gjøre masse andre trivielle oppgaver.

Iallefall en begynnelse.

 

 

M/Y Ellen Marie

Link to post
Share on other sites

Et mindre lovbrudd ble her gjort opp med et som var MYE større!

Antagelig hadde han fått en mindre bot pga uforsiktighet, men den straffen dere hadde fått for å kaste han i vannet samt frihetsberøvelse hadde blitt svært alvorlig.

 

Dette er ikke veien å gå!  Ring de som tar seg av slike saker, eller gjør noe som ikke er straffbart.

[Moralens glade vokter!]

[Vinner OT-forum entusiast 2010]

[ ->>>>------------> Tilbake på OT 12.10.11 ]

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...