Jump to content

Villmanns-kjøring


enter4u

Recommended Posts

Prøvde dere å få noen til å gjøre noe med villmannskjøringen? Ringt politi, eller var det i grunnen like greit å være politi, aktor, dommer og "bøddel" selv? (For uten den fysiske avstraffelsen, må det vel også innkalkuleres et par ødelagte mobiltelefoner.)

 

Forsvarer ikke kjøringen, det må ha gått villt for seg når han ikke så jolla deres. For den er vel ganske stor, det var jo 6 ombord? (min jolle er 320 og godkjent for 4 personer).

 

Min reaksjon går på selvtekten og at den at på til kanskje ikke har noen preventiv virkning for framtiden.

 

Mvh. BEG

Hvor stor jolla er og hvor mange den er godkjent for spiller ingen rolle her. Politiet har ikke vist seg her i Vansjø i år, for de mangler penger, så å ringe politi hadde nok ikke hjulpet nei.

Link to post
Share on other sites

I Sandnes vart ein mann dømt til 30 dagar ubetinga fengsel for å ha teke lova i eiga hand.  Avstraffinga han utførte var langt meir alvorleg enn det som blir fortalt i denne tråden, men det handlar litt om det same, ungdommar som gjer eit lovbrot, og vaksne tek lova i si eiga hand og med det gjer seg skuldig i eit nytt og meir alvorleg lovbrot.  Du kan lesa om saka her og her.  

Link to post
Share on other sites

Hvor stor jolla er og hvor mange den er godkjent for spiller ingen rolle her. Politiet har ikke vist seg her i Vansjø i år, for de mangler penger, så å ringe politi hadde nok ikke hjulpet nei.

Rent prinsippielt er det interessant dette med jollestørrelsen. La oss anta at jolla er sertifisert for 3 pers, men far drar altså med seg 5 småunger ut på tur.

 

Da jeg tror ikke politiet vil prioritere en slik sak, griper jeg selv inn og hiver faren i vannet. Dette var jo tross alt villmannskjøring, slik jeg oppfattet saken. Å sette sine egne barn i slik fare kvalifiserer etter min mening for "Grisebank", så han slapp jo billig unna  :flag:

 

Ok??

 

Mvh. BEG

Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil.

Link to post
Share on other sites

Selvtekt, borgervern o.l burde høre fortiden til...

Her skjedde det jo ingenting - bortsett fra at grisekjøringen kunne ført til en alvorlig ulykke.

Voksne mennesker burde klare å besinne seg såpass at dette ikke skjer, og i alle fall når det har gått en så lang tid siden hendelsen. Hadde det vært i affekt der og da, så kunne det kanskje vært forståelig. Eller dersom personen hadde svinekjørt gjentatte ganger etter å ha fått påtale. Som oftest kommer man lengst med sivilisert oppførsel. Som i dette tilfellet ville vært i klartekst å fortelle 17 åringen om mulige konsekvenser ved en slik kjøring (en 17 åring er ikke veldig analytisk...), og at man ikke aksepterer en slik kjøring. OG at dersom det gjentar seg så vil personen bli anmeldt. Stort sett så vil dette holde.

Det er IKKE greit å lære den yngre garde at det er greit å gå til fysiske avstraffelser etter eget forgodtbefinnende.

 

Lijanka

Link to post
Share on other sites

Hvordan skal man reagere overfor godt voksne mannfolk i sine ginpalasser på 40 fot+ som absolutt må passere andre langt mindre båter på 10 meters avstand i en hastighet og med hekkbølger som er dobelt så store som hurtigruta??

Kanskje burde også disse "idiotene" hatt seg en dukkert ?

Jeg har også opplevd et mannfolk på ca. 35 år med små barn ombord i sin 16 foter plane helt inn (innerst)i en båthavn i 30 knop, og med en mine som om dette var helt normalt og akseptabelt.

Heldigvis har jeg også opplevd at politiet har grepet inn overfor råkjørere inne i havnebasenget.

At barn og ungdommer ikke oppfører seg skyldes i hovedsak dårlige rollemodeller hos de godt voksne.

Jeg vil påstå at de mellom 30 og 40 ofte er de verste, spesielt med tanke på at de skal oppdra småungene sine.

Nei, det begynner å bli langt mellom ekte sjøfolk som kan sine ting og viser absolutt hensyn.

Når båteiere kommer i båtbutikken og spør etter baklys til båten sin, da blir jeg ganske oppgitt.

Det er også skrekkelig å se hvordan noen fortøyer.Spring: helt ukjent. Tauverk: Tynn hyssing eller avdankete skjøter som er like elastisk som vaier.

Link to post
Share on other sites

Ny båtshake er kjøpt inn!  :smiley:

 

Bilde

 

 

Strengt tatt, skulle vi hive alle til sjøs som gjør noe vi ikke liker ville balltre fort bli

standardutstyr i båt. Og det ønsker vi vel ikke, eller ..... ?

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Forstår reaksjonen og er usikker på hva jeg selv hadde gjort om vi umiddelbart hadde fått tak i den/de som drev med slik villmannskjøring.

 

Men, når dere tar aksjon dagen etter og situasjonen er roet ned handler dere med plan og overlegg. Det blir fullstendig feil og uakseptabelt for meg. Hvis de barna som var med i jollen dagen før også var vitne til dere voksnes reaksjon forteller dere barna at slik selvtekt er helt greit.

 

Nei, når dere hadde fått sovet på dette og fått dette litt på avstand burde dere tatt en seriøs og alvorlig prat med den ungdommen dere fikk tak i.

 

Og hva med de ødelagte mobiltelefonene. Hadde min sønn kommet hjem og sagt at noen voksne hadde kastet han på sjøen og dermed ødelagt mobilene, kan du banne på at jeg hadde krevet dere for reperasjon/kjøp av nye mobiltelefoner. Det er ikke greit å ødelegge annen persons eiendom selv om denne personen kjører villmann med båt.

Link to post
Share on other sites

Vel .Vel Vi gjør vel alle dumme ting innimellom vi er jo tross alt bare mennesker .

De gutta hadde selv lagt grunnlaget for en eller annen avstraffelse .Det neste er vel at man bør gå på foreldrene , det er jo der oppdragelsen burde komme fra .Personlig vet ikke jeg heller hvordan jeg hadde reagert hvis det var mine barn som var i fare  hadde vel blitt forbanna :wink: og prøvd og få oppmerksomhet fra disse guttungene. Det beste som mange sier her inne på forumet er at tilsnakk og litt opplysning om hvordan man oppfører seg på sjøen  . :nono: Hadde det vert min sønn som hadde oppført seg som en tulling hadde jeg tatt nøklene fra ham umiddelbart og bedt ham gå igjenom pensum om godt sjømannsskap en gang til før han hadde fått sluppet til på sjøen igjen :nonod:

Vi får bare håpe på en god og avstressende sommer på sjøen i år også :nonod:

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

En liten dukkert er IKKE vold. Juling hadde vært. Syns det var en helt grei "straff". Han har nok lært, og de stakkars ungene i jolla ble jo både våte og skremte de også.

Vi har en tendens til og glemme "ofrene" i dette landet, og være mer opptatt av og beskytte "kjeltringene".

Link to post
Share on other sites

Litt på kanten av det oprinnelige temaet men:

 

En bekjent var ute å syklet, og ble forbikjørt av en idiot på moped. Mopedisten sparket til syklisten, med det resultat at syklisten havnet i grøfta. Syklisten heiv seg på syklen og tråkka det han var kar om, og fant igjen mopedisten ved et bord på en idyllisk uteservering ved Vorma. Syklisten, som er en voksen mann og stor og sterk, tok tak i mopedisten løftet han opp og "duppa'n" i Vorma. Mopedisten ble ydmyket, og lovte på tro og ære å aldri gjøre det igjen.

 

I bunn og grunn er jeg i mot at privat personer tar loven i egne hender. Små lærepenger derimot er noe helt annet. Hvis resultatet blir at den som har gjort en eller annen foreteelse lærer noe og ikke gjentar dette kan man kanskje si at målet helligjør midlet....?

Link to post
Share on other sites

Ypplig at noen reagerer .Få kjøla ned dissa tullingane er kansje det eneste dem lærer av .Snakke til di fleste av dem er døfødt .

 

Tine II

Les om igjen det du skriver. Om alle og en hver skulle føle det legitimt å være politi, dommer og "avstraffer", kan nok vi gå en interessant framtid i møte. Det være seg på sjøen, i trafikken eller i en hver annen sammenheng.

 

I dette konkrete eksempelet har noen "voksne" definert hva som er villmanns-kjøring og utfra det fastsatt det synes er en passende straff. Husk at dette blir svært subjektivt, muligens ville andre ha oppfattet hendelsen helt anderledes.

 

Mvh. BEG

Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil.

Link to post
Share on other sites

Ville kanskje ha handlet på samme måte, hvis jeg hadde fått tak i råkjøreren der og da. Men dagen etter, ville jeg ha SNAKKET til krapylet!  :smiley: Hvis TALEN :discuss ikke hadde "gått inn", hadde jeg kanskje ha brukt "Schanke-metoden" :lol:

Men ærlig talt, tiden har forandret seg radikalt fra da vi vokste opp (er over 50, og vokste opp da homoene var i skapet, negrene i Afrika, læreren gav ørefiker, og du risikerte skikkelig juling hvis eplene til naboen fant vegen til egen lomme). I min oppvekst var det ikke uvanlig å sende folk til sjøs for at det skulle "bli folk" av dem; Og DEN "skolegangen" kunne være knallhard!! I dag er det mere "vanlig" å prøve verbal kommunikasjon i stedet for fysisk... Og den tendensen har kanskje gått litt for langt? Ser at flere her er mere opptatt av "offeret"..... Hvordan HAN følte seg osv., og prøvd å finne feil med farens for mange barn i jolla... Snodig :flag:

En annen vinkling er: Hvor var opphavet til krapylet i gjerningsøyeblikket? Og hva hadde krapylet fått med seg av sunn fornuft fra heimen? Eller: Hvordan hadde opphavet til krapylet reagert hvis han hadde sett to voksne mannfolk behandle sin sønn SÅ stygt?? Ser for meg litt av en batalje :lol:

Ha en fortsatt fin sommer! (Kommern snart, eller?)

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Det er nok flere båtbøller og uvettig adferd på sjøen blant 40-50 åringer enn det er blant ungdommen. Bare et par eksempler (det er uttallige av dem dessverre). Vi lå og ventet på broåpning i Tønsberg da en blå "White Shark" med to godt voksne menn freste forbi med baugen i været og maksimal hekksjø i 5 knop-sone i en trang kanal. Han snudde selvfølgelig opp ned på alt løsøre om bord i båtene som lå fortøyd og ventet på broen.

På turen fra Stavanger gikk vi inn i Blindleia ved Blikksund. En ombygd fiskekutter (NB: Nå fritidsbåt) kom på kollisjonskurs fra babord og hadde klar vikeplikt. Vi holdt steady kurs og fart som vi skulle, men jeg måtte piske alle de 316 hestene for å unngå at han rente oss i senk! På toppen av det hele viste han finger'n!!!!!

Dette var egentlig bare ment som et lite forsvar for ungdommen... Det er ofte lettere å snakke dem til rette enn foreldrene!

Hilsen Syvert  :wink:

knbf.no For et bedre båtliv for alle"
Link to post
Share on other sites

  • 2 år senere...
quote.gif
Var vitne til noe som kunne kostet liv i helga. Vi var en del båter som var ute på en tyr sammen. Vi hadde lagt oss til i land og en av de voksne var ute i jolla og kjørte en tur med de 5 minste barna.
Det er da de oppdager 6-7 joller med 9,9'ere som kommer planende i 20 knop mot dem. Han som kommer nærmest er mer opptatt av å se kameratene hoppe på hekkbølgen hans, enn å se forover. Jolla med barna og en voksen måtte nød-bakke for å unngå sammenstøt. Det var ikke så mye som 50cm som skilte et tragisk sammenstøt. Alle barna ble klissvåte og redde, og gråt som bare det.
Dagen etter ser vi den båten som holdt på å renne barna i senk, komme sakte kjørende. To av de voksne hiver seg i jolla og seter etter den andre båten som kommer i sakte fart. De får båteieren i vannet og drar ham på land, og forteller han at han kun var en halv meter fra å bli morder. Skal si han var redd. Han var 17 år og hadde fortjent grisebank, men han slapp unna med to våte mobiler.
Vi mannfolka mente han fikk straff som fortjent, men damene syntes vi tok for hardt i. Hva mener dere?


Ingen må ha rett til å håndheve lover og regler eller straffe båtførere som bryter mot sjøveisreglene. Det er kun politiet som har slik myndighet. Det riktige vil nok være å notere kjennetegn på båten og be om å se båtførerbevis hvor alle identitetsopplysningen står.
Link to post
Share on other sites

Dette er selvtekt og er ulovligt, og hvilke forbilder er dere for deres egne barn når dere oppfører dere slik!

 

Kjære sønn, blir du slått så slå igjen, politi nei det tror ikke pappa på.

 

 

dette er ikke forsvar av ungdommens handling, men målet helliger aldri middelet.

Link to post
Share on other sites

Syntes dette er langt over grensen på hvor dum i hodet det går ann å bli. De setter oss andre ungdommer med egen båt i dårlig lys!

Båter: Yamarin 4410/ Yamaha 40hk, Gplast 700SE/yanmar 120hk, Andunge/seil, Aquaquick MS 300/5hk tohatsu

 

Enda en med båt lappen!

Link to post
Share on other sites

Hadde nok ikke slengt han i sjøen tror jeg, men munn hadde jeg brukt!!! :discuss:

 

Har opplevd lignede men på land (moped på sykkel og gangsti).

Tror guttungen tok tegningen da han påsto at han hadde full kontroll og jeg komenterte det med at kontroll vet han ikke hva er før han får unger selv!! :yesnod:

Så ikke han i gata her mere nei!!

Lykken i livet er å gjøre det man elsker å gjøre, ikke prestisjen man oppnår og summen penger man har i banken.

http://severines.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

quote.gif
Ingen må ha rett til å håndheve lover og regler eller straffe båtførere som bryter mot sjøveisreglene.


Finnes det fortsatt noen tråder igjen her gapet, uansett fra når de er og ble avsluttet, og som omtaler båtførerpråve i en eller annen form, som du ikke har tenkt å gjenåpne i dag - kjedelig på jobben? Etter det jeg kan se er, foreløpig, den eldste tråden du har gjenåpnet fra august 2003, snart fire år siden! :confused:

:sailing: Redigert av Mouche (see edit history)

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

:nono: Var vitne til noe som kunne kostet liv i helga. Vi var en del båter som var ute på en tyr sammen. Vi hadde lagt oss til i land og en av de voksne var ute i jolla og kjørte en tur med de 5 minste barna.

Det er da de oppdager 6-7 joller med 9,9'ere som kommer planende i 20 knop mot dem. Han som kommer nærmest er mer opptatt av å se kameratene hoppe på hekkbølgen hans, enn å se forover. Jolla med barna og en voksen måtte nød-bakke for å unngå sammenstøt. Det var ikke så mye som 50cm som skilte et tragisk sammenstøt. :nono: Alle barna ble klissvåte og redde, og gråt som bare det. :cryin:

Dagen etter ser vi den båten som holdt på å renne barna i senk, komme sakte kjørende. To av de voksne hiver seg i jolla og seter etter den andre båten som kommer i sakte fart. De får båteieren i vannet og drar ham på land, og forteller han at han kun var en halv meter fra å bli morder. Skal si han var redd. Han var 17 år og hadde fortjent grisebank, men han slapp unna med to våte mobiler.

Vi mannfolka mente han fikk straff som fortjent, men damene syntes vi tok for hardt i. Hva mener dere?

 

Både enig og uenig med din handling (kommer ann på spontan handling der og da eller ikke):smiley:

 

Hadde det vært meg i samme situasjon som deg så hadde jeg garantert reagert spontant og gjort det samme som dere da jeg lett får rullgardinen ned i visse situasjoner, men ikke etter en stund som dere da jeg ofte tenker meg om.

 

Nå har jeg ikke sønn enda men hadde jeg hatt en sønn og det hadde vært han som dere hadde "øvet" vold mot og kastet i vannet i stedet for å ta en alvorsprat hadde jeg garantert stått på deres dør i tur rimelig kjapt med min venn "Mr Bat" med mindre gode gjerninger i sikte :smiley:

 

Vet fleste av mine venner også hadde gjort det da man ikke skal ta fysisk avstraffelse av andres avkom, og ikke minst personer under myndig alder .

Vi er nok ikke enestående her så er garantert flere som ville handlet likt, lønner seg å tenke seg litt om før en gjør noe overgilt som man senere kan måtte stå til regnskap for :smash:

Redigert av bukt (see edit history)
Link to post
Share on other sites

quote.gif

 

Finnes det fortsatt noen tråder igjen her gapet, uansett fra når de er og ble avsluttet, og som omtaler båtførerpråve i en eller annen form, som du ikke har tenkt å gjenåpne i dag - kjedelig på jobben? Etter det jeg kan se er, foreløpig, den eldste tråden du har gjenåpnet fra august 2003, snart fire år siden! :confused:

 

:sailing:

 

Neida overhodet ikke kjedelig. Egentlig ganske morsomt å lese at i det ene øyeblikket er det uholdbare tilstander til sjøs og i det andre øyeblikk er alt bare fryd og gammen. Etter at båtførerprøven kom på trappene har det bedret det seg betydelig. Lotus har glemt at han gjerne tok et slagsmål ute i havgapet for å få folk til å følge sjøveisreglene. Nå viser han til statestikker som viser at folk er lovlydige. Men slik er det jo med vinden også , noen ganger blåser det fra sør og i det andre øyeblikket snur vinden på nord.

 

Jeg hadde alle problemløsningene og festtalene i bakhodet også da, som du etterlyste, for noen kan vel minne litt om det?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...