Jump to content

Propellere

Mini

Recommended Posts

Innest er det en hylse, rundt denne er det gummi og ytterst er propellen. Gummien er vulkanisert fast i hylse og propell.  Gummien holder dette sammen og jeg antar at det er for å dempe vibrasjoner og "slag" ved inn/utkobling.

Mener at dette lar seg reparere av et propellverksted med at de vulkaniserer inn ny gummi og hylse samt avbalanserer propellen.

:newyearsign::newyearcheers:

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Dersom det ikke er selve vulkaniseringen som har sviktet kan jeg ikke svare uten å ha sett delene og sammenhengen de er momtert i.

Mener å ha sett på båtplassen (Allers forlag  http://www.baat.aller.no/baatweb/webdisk.nsf/main?OpenView) en Volvomekaniker som har en hjelpeside på på webben som gir svar på det meste. Har forsøkt å søke der men uten resultat. (kansje BM har slettet deisse innleggene !!!!!!!!!)

Mener å huske at han/hun hadde en egen hjemmeside.

:newyearsign::newyearcheers:

• 4 uker senere...
  • 8 måneder senere...

Og når man tar ut plomben på en 10 hk, kan man da få mere fart hvis man bytter til en litt større propell?

Boatman!

Hei,

Kommer an på hva slags motor du har. 10 hk Mariner er samme motoren som 15 hesteren. Man kan fjærne restriksjonsplaten mellom forgasser og motor på 10 hesteren. Den skal da bli 15 hk. Iføge forhandleren leveres begge motorer med samme propell. Effektøkningen kommer av turtallsøkningen. Jolla fikk 5-6 knops økning.

KAT

• 1 måned senere...
Guest Henning

Hei!

Jeg slitter som mange andre med at det gror på propellen. Det skal finnes flere alternativer for og bli kvitt dette. Jeg har en ikke særlig hurligående båt for og si det sånn. Har noen erfaringer med diverse stoffer som man kan smøre på propellen, eller andre ting men kan gjøre for og få bukt med dette problemet?

Henning :smiley:

• 4 måneder senere...

For noen år siden byttet jeg hele drivlinjen på båten, aksling, cutless og propell. Sistnevte ble av selger opplyst som en bedre kvalitet, ferdig balansert og klar til montering. I dag etter å snakket med eksperten som hadde propellen inne for cupping og ballansering sier han at denne aldri har vert ballansert, ingen skader eller vridning av stigning el.l. Han kunne fortelle at "denne balanserte" propellen var langt utenfor normen. Er nå meget spent på resultatet ved sjøsetting.

Håper nå på at en del av "raklingen" i akterskipet forsvinner.

hej Bmo!

Hur kan man se på 'proppen' om den varit inne för balansering eller ikke? :seeya:

kjöpte båten för två år sedan, begagnad!

Normalt kan du ikke se dette, men dersom skruen er helt blank og ikke har spor etter en slipemaskin (som om en vinkelsliper har gått over bladene i fartsretningen) er mulighetene stor for at denne ikke er ballansert. Den kan selfølgelig være så godt polert at sporene slettes, men det tviler jeg på at levrandørene tar seg tid til..

Normalt kan du ikke se dette, men dersom skruen er helt blank og ikke har spor etter en slipemaskin (som om en vinkelsliper har gått over bladene i fartsretningen) er mulighetene stor for at denne ikke er ballansert. Den kan selfølgelig være så godt polert at sporene slettes, men det tviler jeg på at levrandørene tar seg tid til..

tror jag själv har gjort sporen när jag stålborstat.... :seeya:

tenkte kansje att dom stanset in noe eller liknande!

S/Y Gunga Din

For noen år siden byttet jeg hele drivlinjen på båten, aksling, cutless og propell. Sistnevte ble av selger opplyst som en bedre kvalitet, ferdig balansert og klar til montering. I dag etter å snakket med eksperten som hadde propellen inne for cupping og ballansering sier han at denne aldri har vert ballansert, ingen skader eller vridning av stigning el.l. Han kunne fortelle at "denne balanserte" propellen var langt utenfor normen. Er nå meget spent på resultatet ved sjøsetting.

Håper nå på at en del av "raklingen" i akterskipet forsvinner.

Hvilken propellekspert bruker du?

GeirKS

• 2 uker senere...

Nå er den nycuppede og balanserte propellen testet. Allerde i går merket jeg at her gikk det bedre unna(uten gps). I dag etter å ha fylt opp båten med alt sitt faste tilbehør, fulle diesltanker og vann. To voksne og to barn. Gps'en klar for fartsmåling. Ved turtall der vi normalt lå på ca 18-19 knop viste gps'en nå 22 knop. Ved marsjturtall paserte vi 26 knop mot 20-21 før cupping. Har ikke målt farten ved fullt pådrag ennå, da manskapet syntes det gikk vell fort og ble mye vind. Testen ble foretatt i motvind og medvind, samme resultat.

Hadde ikke trodd at denne cuppingen skulle gi så mye, hadde ventet 1-2 knop mere.

Har heller ikke mistet turtall på motoren,  den kommer lett oppi max.

For de 1100,- dette kostet har jeg virkelig fått valutta for pengene. Er nå spent på å se vordan dieselforbruket vil utvikle seg.

Nærmere 25% økning etter en slik "justering" var imponerende.

Har du noe mer data på propellen, fabrikat/modell?

Spent på å høre hvor mye toppfarten øker og om du oppnår samme turtall som tidligere.

Eneste nye propell jeg har sett som bar preg av maskinering var en Mikado.

Selv har jeg hatt Michigan og Radice. Ingen tegn på noe maskinering på disse, begge "sang" også noe veldig som nye...

(Synging fjernes ved å slipe akterkanten skarp, hvorfor ikke dette gjøres under produksjonen må gudene vite..... :lol:)

Nærmere 25% økning etter en slik "justering" var imponerende.

Har du noe mer data på propellen, fabrikat/modell?

Spent på å høre hvor mye toppfarten øker og om du oppnår samme turtall som tidligere.

Eneste nye propell jeg har sett som bar preg av maskinering var en Mikado.

Selv har jeg hatt Michigan og Radice. Ingen tegn på noe maskinering på disse, begge "sang" også noe veldig som nye...

(Synging fjernes ved å slipe akterkanten skarp, hvorfor ikke dette gjøres under produksjonen må gudene vite..... :lol:)

Innrømmer selv at dette resultatet var langt over forventningene mine. Eneste teori er at jeg har skutt blink med cuppingen med tanke på "effekten" av propellen i forhold til turtall, stigning, diameter, girutveksling osv..

Propellen er en Michigan B7 firebladet 18 x 22, oppnår max turtall. Toppfart ved full pinne er ennu ikke målt, men tipper oppunder 30 knop men foretrekke å teste dette ut når jeg er alene i båten da dette er noe høy fart for dette skroget og kan gjøre en del "sprell". Tidligere med helt tom båt har jeg målt nesten 28 knop. Med tom båt menes, uten vann, septik, minimum med diesel, alt pikk og pakk i land og en person ombord. Beregnig av slipp prosenten før kupping ble beregnet til oppunder 30 %. nå er den under 10 %. Motortempratur/belastnig ser ut til å være som før. Før jeg monterte propellen ble den polert til å ligne et speil ved hjelp av "ost". Deretter tusjet med sprit tusj.

Min propell sang noe frykteligt før jeg tok og "gradet" vingene når den var ny i 97'.

Det kan også nevnes at jeg har montert nye flaps som er 4 " lengre en de gamle, disse kan selfølgelig også bidra med noe posetivt. Men selv om disse kjøres helt ned går det uten at farten reduseres noe særligt eller motoren sliter, får fullt turtall uannsett. Eneste problemet er at det blir litt vått fra sjøsprøyten.

Har tatt bilde av skruen men får ikke lastet dett opp på båtlassen, får server error ???

Har nå klaret å laste opp bildet.

Bilde

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...