Mini Startet 27.Desember.2002 Link til dette innlegget Startet 27.Desember.2002 Jeg har et DPdrev med stålpropellere. Spørsmålet er hvilken funksjon har nylonringene som sitter inni begge propellene? Bakgrunnenfor spørsmålet er at begge disse ringene (en på hver propell) har løsnet. Må/bør jeg sende propellene til reparasjon eller holder det med å presse ringene på plass? Takknemlig for svar........ Sitér dette innlegget Link to post
880 Svart 27.Desember.2002 Link til dette innlegget Svart 27.Desember.2002 Innest er det en hylse, rundt denne er det gummi og ytterst er propellen. Gummien er vulkanisert fast i hylse og propell. Gummien holder dette sammen og jeg antar at det er for å dempe vibrasjoner og "slag" ved inn/utkobling. Mener at dette lar seg reparere av et propellverksted med at de vulkaniserer inn ny gummi og hylse samt avbalanserer propellen. Sitér dette innlegget Teori er når man vet alt og ingenting stemmer. Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor. Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor. Link to post
Mini Svart 27.Desember.2002 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Desember.2002 Det er ikke gummihylsen, men det er en ring som ligger i enden. Denne ringen ser ut til å være av et nylonmateriale. Har denne ringen noen annen funksjon enn å beskytte? Sitér dette innlegget Link to post
880 Svart 27.Desember.2002 Link til dette innlegget Svart 27.Desember.2002 Dersom det ikke er selve vulkaniseringen som har sviktet kan jeg ikke svare uten å ha sett delene og sammenhengen de er momtert i. Mener å ha sett på båtplassen (Allers forlag http://www.baat.aller.no/baatweb/webdisk.nsf/main?OpenView) en Volvomekaniker som har en hjelpeside på på webben som gir svar på det meste. Har forsøkt å søke der men uten resultat. (kansje BM har slettet deisse innleggene !!!!!!!!!) Mener å huske at han/hun hadde en egen hjemmeside. Sitér dette innlegget Teori er når man vet alt og ingenting stemmer. Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor. Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor. Link to post
Mini Svart 28.Desember.2002 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Desember.2002 Det er ikke vulkaniseringen som har sviktet, så langt jeg kan bedømme det. Jeg tror at de ringene jeg snakker om er en eller annen form for glideflater. Det er bare i den ene enden av propellene de sitter. Jeg får undersøke med Volvo over nyttår. Jeg skal komme tilbake med svar når jeg har undersøkt der. Sitér dette innlegget Link to post
Mini Svart 26.Januar.2003 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Januar.2003 Jeg har snakket med Volvo og de sier at disse ringene kun er der som gliflater. Det spiller ingen rolle om de er løse. Sitér dette innlegget Link to post
bella arrow fanatic:p Svart 25.Oktober.2003 Link til dette innlegget Svart 25.Oktober.2003 hei, jeg har en propell som jeg aldri har hvert borti noe med, men den har begynnt å flasse av lakken, er dette fartsinkende eller prestasjons svekkende? Og når man tar ut plomben på en 10 hk, kan man da få mere fart hvis man bytter til en litt større propell? Boatman! Sitér dette innlegget Link to post
KAT Svart 25.Oktober.2003 Link til dette innlegget Svart 25.Oktober.2003 Og når man tar ut plomben på en 10 hk, kan man da få mere fart hvis man bytter til en litt større propell? Boatman! Hei,Kommer an på hva slags motor du har. 10 hk Mariner er samme motoren som 15 hesteren. Man kan fjærne restriksjonsplaten mellom forgasser og motor på 10 hesteren. Den skal da bli 15 hk. Iføge forhandleren leveres begge motorer med samme propell. Effektøkningen kommer av turtallsøkningen. Jolla fikk 5-6 knops økning. KAT Sitér dette innlegget Link to post
bella arrow fanatic:p Svart 26.Oktober.2003 Link til dette innlegget Svart 26.Oktober.2003 Motoren er en mercury, som er det samme som mariner som de fleste vet.. Men uansett: vil det hjelpe å sette på litt større propell? Vet at det blir tregere akselerasjon, men , men.. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Henning Svart 2.Desember.2003 Link til dette innlegget Svart 2.Desember.2003 Hei! Jeg slitter som mange andre med at det gror på propellen. Det skal finnes flere alternativer for og bli kvitt dette. Jeg har en ikke særlig hurligående båt for og si det sånn. Har noen erfaringer med diverse stoffer som man kan smøre på propellen, eller andre ting men kan gjøre for og få bukt med dette problemet? Henning Sitér dette innlegget Link to post
Slagskibet Svart 2.Desember.2003 Link til dette innlegget Svart 2.Desember.2003 Har du prøvd plakat tusj?Det sies at det hjelper. Sitér dette innlegget Link to post
jada Svart 2.Desember.2003 Link til dette innlegget Svart 2.Desember.2003 I denne tråden står det skrevet noe om emnet. Sitér dette innlegget Link to post
Campion 160 allante 115v4 Svart 4.Desember.2003 Link til dette innlegget Svart 4.Desember.2003 Kan noen forklare meg hva disse tallene betyr: 11-1/4X13og286X330 og tror du den passer på en Evinrude fra 80tallet en gang? Mvh Tommy. Sitér dette innlegget Link to post
Keiko Svart 4.Desember.2003 Link til dette innlegget Svart 4.Desember.2003 Det kan bety: 11 og 1/4 tomme diameter og 13 tommer stigning på propellen. Tar du så og gange det med 25,4 som er mm i hver tomme, så får du 286mm og 330mm. Sitér dette innlegget Link to post
880 Svart 21.April.2004 Link til dette innlegget Svart 21.April.2004 For noen år siden byttet jeg hele drivlinjen på båten, aksling, cutless og propell. Sistnevte ble av selger opplyst som en bedre kvalitet, ferdig balansert og klar til montering. I dag etter å snakket med eksperten som hadde propellen inne for cupping og ballansering sier han at denne aldri har vert ballansert, ingen skader eller vridning av stigning el.l. Han kunne fortelle at "denne balanserte" propellen var langt utenfor normen. Er nå meget spent på resultatet ved sjøsetting. Håper nå på at en del av "raklingen" i akterskipet forsvinner. Sitér dette innlegget Teori er når man vet alt og ingenting stemmer. Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor. Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor. Link to post
Gunga Din Svart 21.April.2004 Link til dette innlegget Svart 21.April.2004 hej Bmo! Hur kan man se på 'proppen' om den varit inne för balansering eller ikke? kjöpte båten för två år sedan, begagnad! Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
880 Svart 21.April.2004 Link til dette innlegget Svart 21.April.2004 hej Bmo! Hur kan man se på 'proppen' om den varit inne för balansering eller ikke? kjöpte båten för två år sedan, begagnad! Normalt kan du ikke se dette, men dersom skruen er helt blank og ikke har spor etter en slipemaskin (som om en vinkelsliper har gått over bladene i fartsretningen) er mulighetene stor for at denne ikke er ballansert. Den kan selfølgelig være så godt polert at sporene slettes, men det tviler jeg på at levrandørene tar seg tid til.. Sitér dette innlegget Teori er når man vet alt og ingenting stemmer. Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor. Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor. Link to post
Gunga Din Svart 21.April.2004 Link til dette innlegget Svart 21.April.2004 Normalt kan du ikke se dette, men dersom skruen er helt blank og ikke har spor etter en slipemaskin (som om en vinkelsliper har gått over bladene i fartsretningen) er mulighetene stor for at denne ikke er ballansert. Den kan selfølgelig være så godt polert at sporene slettes, men det tviler jeg på at levrandørene tar seg tid til.. tror jag själv har gjort sporen när jag stålborstat.... tenkte kansje att dom stanset in noe eller liknande! Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
GeirKS Svart 22.April.2004 Link til dette innlegget Svart 22.April.2004 For noen år siden byttet jeg hele drivlinjen på båten, aksling, cutless og propell. Sistnevte ble av selger opplyst som en bedre kvalitet, ferdig balansert og klar til montering. I dag etter å snakket med eksperten som hadde propellen inne for cupping og ballansering sier han at denne aldri har vert ballansert, ingen skader eller vridning av stigning el.l. Han kunne fortelle at "denne balanserte" propellen var langt utenfor normen. Er nå meget spent på resultatet ved sjøsetting. Håper nå på at en del av "raklingen" i akterskipet forsvinner. Hvilken propellekspert bruker du? GeirKS Sitér dette innlegget Link to post
880 Svart 22.April.2004 Link til dette innlegget Svart 22.April.2004 Hvilken propellekspert bruker du? GeirKS http://www.propellservice.no/ Sitér dette innlegget Teori er når man vet alt og ingenting stemmer. Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor. Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor. Link to post
880 Svart 1.Mai.2004 Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2004 Nå er den nycuppede og balanserte propellen testet. Allerde i går merket jeg at her gikk det bedre unna(uten gps). I dag etter å ha fylt opp båten med alt sitt faste tilbehør, fulle diesltanker og vann. To voksne og to barn. Gps'en klar for fartsmåling. Ved turtall der vi normalt lå på ca 18-19 knop viste gps'en nå 22 knop. Ved marsjturtall paserte vi 26 knop mot 20-21 før cupping. Har ikke målt farten ved fullt pådrag ennå, da manskapet syntes det gikk vell fort og ble mye vind. Testen ble foretatt i motvind og medvind, samme resultat. Hadde ikke trodd at denne cuppingen skulle gi så mye, hadde ventet 1-2 knop mere. Har heller ikke mistet turtall på motoren, den kommer lett oppi max. For de 1100,- dette kostet har jeg virkelig fått valutta for pengene. Er nå spent på å se vordan dieselforbruket vil utvikle seg. Sitér dette innlegget Teori er når man vet alt og ingenting stemmer. Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor. Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor. Link to post
BEG Svart 1.Mai.2004 Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2004 Er nå spent på å se vordan dieselforbruket vil utvikle seg. Tipper en reduksjon på 17%. Så investeringen er fort tjent inn igjen. Mvh. BEG Sitér dette innlegget Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil. Link to post
Ingar Svart 1.Mai.2004 Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2004 Nærmere 25% økning etter en slik "justering" var imponerende. Har du noe mer data på propellen, fabrikat/modell? Spent på å høre hvor mye toppfarten øker og om du oppnår samme turtall som tidligere. Eneste nye propell jeg har sett som bar preg av maskinering var en Mikado. Selv har jeg hatt Michigan og Radice. Ingen tegn på noe maskinering på disse, begge "sang" også noe veldig som nye... (Synging fjernes ved å slipe akterkanten skarp, hvorfor ikke dette gjøres under produksjonen må gudene vite..... ) Sitér dette innlegget Link to post
880 Svart 1.Mai.2004 Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2004 Nærmere 25% økning etter en slik "justering" var imponerende. Har du noe mer data på propellen, fabrikat/modell? Spent på å høre hvor mye toppfarten øker og om du oppnår samme turtall som tidligere. Eneste nye propell jeg har sett som bar preg av maskinering var en Mikado. Selv har jeg hatt Michigan og Radice. Ingen tegn på noe maskinering på disse, begge "sang" også noe veldig som nye... (Synging fjernes ved å slipe akterkanten skarp, hvorfor ikke dette gjøres under produksjonen må gudene vite..... ) Innrømmer selv at dette resultatet var langt over forventningene mine. Eneste teori er at jeg har skutt blink med cuppingen med tanke på "effekten" av propellen i forhold til turtall, stigning, diameter, girutveksling osv..Propellen er en Michigan B7 firebladet 18 x 22, oppnår max turtall. Toppfart ved full pinne er ennu ikke målt, men tipper oppunder 30 knop men foretrekke å teste dette ut når jeg er alene i båten da dette er noe høy fart for dette skroget og kan gjøre en del "sprell". Tidligere med helt tom båt har jeg målt nesten 28 knop. Med tom båt menes, uten vann, septik, minimum med diesel, alt pikk og pakk i land og en person ombord. Beregnig av slipp prosenten før kupping ble beregnet til oppunder 30 %. nå er den under 10 %. Motortempratur/belastnig ser ut til å være som før. Før jeg monterte propellen ble den polert til å ligne et speil ved hjelp av "ost". Deretter tusjet med sprit tusj. Min propell sang noe frykteligt før jeg tok og "gradet" vingene når den var ny i 97'. Det kan også nevnes at jeg har montert nye flaps som er 4 " lengre en de gamle, disse kan selfølgelig også bidra med noe posetivt. Men selv om disse kjøres helt ned går det uten at farten reduseres noe særligt eller motoren sliter, får fullt turtall uannsett. Eneste problemet er at det blir litt vått fra sjøsprøyten. Har tatt bilde av skruen men får ikke lastet dett opp på båtlassen, får server error ??? Har nå klaret å laste opp bildet. Sitér dette innlegget Teori er når man vet alt og ingenting stemmer. Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor. Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor. Link to post
Eppa Svart 2.Mai.2004 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2004 Selv har jeg hatt Michigan og Radice. Ingen tegn på noe maskinering på disse, begge "sang" også noe veldig som nye...Har kjøpt ny propell av merke Radice fra Sleipner.Den har tydelige slipekanter på 2 av propellbladene. Jeg oppfatter dette som om noen har gjort en justeringsjobb på propellen. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.