Johnrik Startet 14.Mars.2009 Del på Facebook Startet 14.Mars.2009 Vurderer å importere en brukt båt fra et EU land og synes det er brutalt urettferdig å skulle betale 25% moms på toppen av kjøpesum og fraktkostnader. Jepp, må sansynliggjøre fraktkostnader selv om jeg seiler den hjem for egen maskin og så betale moms av dette Noen krative sjeler som kan komme med gode råd til hvordan jeg kan unngå momsen uten å måtte leve med KJELTRING stempelet i nakket resten av min levetid Sitér dette innlegget Everyone is a fisherman, until a fisherman walks into the room... Link to post
Kodvaag Svart 14.Mars.2009 Del på Facebook Svart 14.Mars.2009 Noen krative sjeler som kan komme med gode råd til hvordan jeg kan unngå momsen uten å måtte leve med KJELTRING stempelet i nakket resten av min levetid Eneste gode svaret jeg har på det er: "Flytt til et EU land." Sitér dette innlegget Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knopNå: Båtløs - Kjører Bobil... Link to post
Polarn Svart 14.Mars.2009 Del på Facebook Svart 14.Mars.2009 Tja, vi alle er vel kjeltring fra tid til annen Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
Vindfang Svart 14.Mars.2009 Del på Facebook Svart 14.Mars.2009 Desverre så er nok den eneste muligheten å betale den sure momsen for å unngå å bli kjeltring. Tok hjem båt fra Spania i fjor så jeg kjenner ennå den ekle følelsen det var å betale inn hk avg. og mva. Det eneste positive er at du får den båten du ønsker og sannsynligvis til en gunstig totalpris tross alt. Om ikke Sverige er langt unna så er jo det et alternativ. Lykke til! Sitér dette innlegget Link to post
Jan E. Svart 15.Mars.2009 Del på Facebook Svart 15.Mars.2009 Tja.... Få selger til å dele opp båten i småbiter til verdier under 200kr, og sende i posten... Eller om en ikke vil få så mange brev: Kjøre over grensa, være der 1 døgn. Også komme tilbake med deler med verdi under 6000kr. Blir en del døgn i utlandet, og mye reising frem og tilbake før hele båten er over grensen. Å overtale tollen til at skroget er verdt under 6000 blir kanskje litt vanskelig om en ikke splitter det betraktelig opp:) Tror nok det enkleste uansett er å betale momsen, hvis en skal gjøre det lovelig. Sitér dette innlegget Jara Wynja Link to post
Sjøtummel Svart 15.Mars.2009 Del på Facebook Svart 15.Mars.2009 Noen krative sjeler som kan komme med gode råd til hvordan jeg kan unngå momsen uten å måtte leve med KJELTRING stempelet i nakket resten av min levetid Dersom båten er mindre enn 12m LOA så er det jo kjempeenkelt. Du må bare bo og arbeide utenfor Norge en fem års tid, og så kan du ta med båten avgiftsfritt inn i landet som en del av flyttelasset. Sitér dette innlegget Link to post
Thorlyn Svart 15.Mars.2009 Del på Facebook Svart 15.Mars.2009 (redigert) Eller du kan ha "bosted" i Sverige og bare ha båten i norge 183 dager i året.. Norge er og blir en nissestat.. MVA på en brukt vare og i tilegg MVA oppe på avgiften (noe som sikkert er lovstridig ihht eu) At båter koster like mye i sverige som i norge er for meg et mysteium.. De kan hente så mye båt de gidder innenfor EU.. Ikke ei krone i avgift. Redigert 15.Mars.2009 av Thorlyn (see edit history) Sitér dette innlegget Tomt for Diesel nå igjen!! Link to post
BMP Svart 15.Mars.2009 Del på Facebook Svart 15.Mars.2009 Det enkleste du kan gjøre er og få Norge inn i EU. Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 15.Mars.2009 Del på Facebook Svart 15.Mars.2009 Man kan vel ikke finne noen lovlig måte å unngå å betale 25% norsk moms ved innførsel, men hvis selger ikke har betalt/har trukket fra momsen på sin side ved at båten er et leasingobjekt eller registrert som firma/næring så betaler du hans "nettopris" (uten moms) og legger til norsk moms ved innførsel. regner med at vi da snakker om en båt av en viss størrelse. Hele problemet hadde vært forøvrig vært unngått hvis Norge hadde vært medlem i EU! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Guest Avmønstret# Svart 15.Mars.2009 Del på Facebook Svart 15.Mars.2009 Stem på et ja til EU parti til høsten. Dvs enten Høyre, AP, Krf, Venstre. Sitér dette innlegget Link to post
Fru Jacobsen Svart 15.Mars.2009 Del på Facebook Svart 15.Mars.2009 Hva om du bare kjøper en båt i sverige og ferdig med det?? kan sikkert bruke den lenge før du blir "ferska" Sitér dette innlegget "Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe" D1 Link to post
Poseidon Svart 15.Mars.2009 Del på Facebook Svart 15.Mars.2009 Stem på et ja til EU parti til høsten. Dvs enten Høyre, AP, Krf, Venstre. Nå har vel ikke avgiftsreduksjoner vist seg å være AP sin fanesak . . . . Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Frøken Fryd Svart 15.Mars.2009 Del på Facebook Svart 15.Mars.2009 Få splittet opp fakturaen på frakten, en for hovedfrakten og en for siste etappe inn til Norge. Da betaler du kun moms for siste delen. Jeg mener at man må kunne frakte båtene jorden rundt 70 ganger uten å betale moms til Norge. Alernativt får du selger til å betale frakten for deg, få det med på kvitteringen "shipping included"... Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 15.Mars.2009 Del på Facebook Svart 15.Mars.2009 .. De kan hente så mye båt de gidder innenfor EU.. Ikke ei krone i avgift. har gjort det....... min nuvarande fann jeg i Danmark......(var även ned til både Tyskland o Holland o såg på båt innen jeg bestemde meg!) sen var det bare o seile hjem...ingen moms ikke heller Hk-avgift.... det har sine fordeler o vare medlem i Unionen.....en annen er att vi kan seile hjem så mye Öl o vin vi orker......vilket gjör att Systemet må anpasse sine priser för o få sålt noe Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Finn Erik Svart 15.Mars.2009 Del på Facebook Svart 15.Mars.2009 (redigert) Det kan altså lønne seg å aliere seg med en svenske i Stømstad. Skulle ikke tro at det blir store fraktkosnader derfra......... Redigert 15.Mars.2009 av Finn Erik Helberg (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
avsluttet Svart 15.Mars.2009 Del på Facebook Svart 15.Mars.2009 (redigert) Jepp, må sansynliggjøre fraktkostnader selv om jeg seiler den hjem for egen maskin og så betale moms av dette hvordan blir fraktkostnaden beregnet? Kan du sette prisen på båten inkl frakt - "levert på døra"? Eller er det noen som snoker i hvem som står til rors? Rdigert: jeg ser Frøken Fryd var inne på dette. Redigert 15.Mars.2009 av traust (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 15.Mars.2009 Del på Facebook Svart 15.Mars.2009 Nå har vel ikke avgiftsreduksjoner vist seg å være AP sin fanesak . . . . Og KrF og V har vel ikke akkurat medlemsskap i EU som en kampsak så da blir det ikke mange igjen å stemme på, bortsett fra et parti! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Guest Avmønstret# Svart 15.Mars.2009 Del på Facebook Svart 15.Mars.2009 Og KrF og V har vel ikke akkurat medlemsskap i EU som en kampsak så da blir det ikke mange igjen å stemme på, bortsett fra et parti! Øi! TO partier. Eller rettere sagt, "Partiet". Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 19.Mars.2009 Del på Facebook Svart 19.Mars.2009 Kan det være et alternativ å kjøpe fra kanaløyene eller lignende hvor båten ennå ikke er momset inn i EU? De ligger vel lavere i pris nettop av denne grunn - og du slipper med Norge momsen på et lavere pris-utgangspunkt. Sitér dette innlegget Link to post
olews Svart 20.Mars.2009 Del på Facebook Svart 20.Mars.2009 Kan du ikke bare ha hjemmehavn i Strømstad ? Det enkleste er ofte det beste. Ole Sitér dette innlegget Ole S/Y Algol Link to post
avmønstret5 Svart 20.Mars.2009 Del på Facebook Svart 20.Mars.2009 Ja, særlig om du skulle bo i Kirkenes Men husker jeg ikke feil så er det mulig før i tiden å få kjøpe båter uten minus moms i noen land dersom de har vært bruk i næringsvirksomhet (charter). Det vil jeg ha sjekket opp. Sitér dette innlegget Link to post
skipper67 Svart 28.Mai.2016 Del på Facebook Svart 28.Mai.2016 Desverre så er nok den eneste muligheten å betale den sure momsen for å unngå å bli kjeltring. Tok hjem båt fra Spania i fjor så jeg kjenner ennå den ekle følelsen det var å betale inn hk avg. og mva. Det eneste positive er at du får den båten du ønsker og sannsynligvis til en gunstig totalpris tross alt. Om ikke Sverige er langt unna så er jo det et alternativ. Lykke til! Hei! Vet Du vilka dokument måste jeg ha for å registrere en båt som jeg kjöper i EU? Dette er ikke en EU land. Båten som jeg kjöper er registrert i Österrike og står i Kroatien. Når jeg snakker med sjöfartsdirektoratet så som svaret hör jeg t.ex. : "jeg vet ikke" eller "nja...det må Du fråga nån annan" e.c.t. Det finns ingen, absolut ingen vilja för att hjälpa de som önsker å importere båten. Jeg ger ikke upp, kommer å segla båten hjem til Norge......Det som er mye märkligt er att de som finns till å hjelpe folk vil ikke gjöre det. Sitér dette innlegget Link to post
Kjetil1 Svart 28.Mai.2016 Del på Facebook Svart 28.Mai.2016 Ta hjem båten. Etterpå blir du kontaktet av masse folk som vet hva du må betale ;-)... Sitér dette innlegget Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand... Link to post
Free Lillehammer Svart 28.Mai.2016 Del på Facebook Svart 28.Mai.2016 I utgangspunktet står du fritt, skipper67, til å registrere båten i det skipsregisteret du selv måtte ønske. Eller spør du egentlig om hvordan du gjør opp mva når du tar båten inn i Norge? Sitér dette innlegget Link to post
alidal Svart 28.Mai.2016 Del på Facebook Svart 28.Mai.2016 http://www.toll.no/no/varer/bat/import-fritidsbat/ Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.