Jump to content

Hvordan unngå moms på import av båt?


Johnrik

Recommended Posts

Vurderer å importere en brukt båt fra et EU land og synes det er brutalt urettferdig å skulle betale 25% moms på toppen av kjøpesum og fraktkostnader.

:eek: Jepp, må sansynliggjøre fraktkostnader selv om jeg seiler den hjem for egen maskin og så betale moms av dette :eek:

 

Noen krative sjeler som kan komme med gode råd til hvordan jeg kan unngå momsen uten å måtte leve med KJELTRING stempelet i nakket resten av min levetid :lipseal:

Everyone is a fisherman, until a fisherman walks into the room...

Link to post
Share on other sites

Noen krative sjeler som kan komme med gode råd til hvordan jeg kan unngå momsen uten å måtte leve med KJELTRING stempelet i nakket resten av min levetid :lipseal:

 

Eneste gode svaret jeg har på det er: "Flytt til et EU land."

Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knop

Nå: Båtløs - Kjører Bobil... 

Link to post
Share on other sites

Desverre så er nok den eneste muligheten å betale den sure momsen for å unngå å bli kjeltring. Tok hjem båt fra Spania i fjor så jeg kjenner ennå den ekle følelsen det var å betale inn hk avg. og mva. Det eneste positive er at du får den båten du ønsker og sannsynligvis til en gunstig totalpris tross alt. Om ikke Sverige er langt unna så er jo det et alternativ. Lykke til!

Link to post
Share on other sites

Tja....

Få selger til å dele opp båten i småbiter til verdier under 200kr, og sende i posten...

Eller om en ikke vil få så mange brev: Kjøre over grensa, være der 1 døgn. Også komme tilbake med deler med verdi under 6000kr. Blir en del døgn i utlandet, og mye reising frem og tilbake før hele båten er over grensen. Å overtale tollen til at skroget er verdt under 6000 blir kanskje litt vanskelig om en ikke splitter det betraktelig opp:)

 

Tror nok det enkleste uansett er å betale momsen, hvis en skal gjøre det lovelig.

Jara Wynja

Link to post
Share on other sites

Noen krative sjeler som kan komme med gode råd til hvordan jeg kan unngå momsen uten å måtte leve med KJELTRING stempelet i nakket resten av min levetid :lipseal:

Dersom båten er mindre enn 12m LOA så er det jo kjempeenkelt. Du må bare bo og arbeide utenfor Norge en fem års tid, og så kan du ta med båten avgiftsfritt inn i landet som en del av flyttelasset.

Link to post
Share on other sites

Eller du kan ha "bosted" i Sverige og bare ha båten i norge 183 dager i året.. :flag_sw:

 

Norge er og blir en nissestat.. MVA på en brukt vare og i tilegg MVA oppe på avgiften (noe som sikkert er lovstridig ihht eu):nonod:

 

At båter koster like mye i sverige som i norge er for meg et mysteium.. De kan hente så mye båt de gidder innenfor EU.. Ikke ei krone i avgift.

Redigert av Thorlyn (see edit history)

Tomt for Diesel nå igjen!!

Link to post
Share on other sites

Man kan vel ikke finne noen lovlig måte å unngå å betale 25% norsk moms ved innførsel, men hvis selger ikke har betalt/har trukket fra momsen på sin side ved at båten er et leasingobjekt eller registrert som firma/næring så betaler du hans "nettopris" (uten moms) og legger til norsk moms ved innførsel. regner med at vi da snakker om en båt av en viss størrelse.

 

Hele problemet hadde vært forøvrig vært unngått hvis Norge hadde vært medlem i EU!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Få splittet opp fakturaen på frakten, en for hovedfrakten og en for siste etappe inn til Norge. Da betaler du kun moms for siste delen. Jeg mener at man må kunne frakte båtene jorden rundt 70 ganger uten å betale moms til Norge. Alernativt får du selger til å betale frakten for deg, få det med på kvitteringen "shipping included"...

Link to post
Share on other sites

.. De kan hente så mye båt de gidder innenfor EU.. Ikke ei krone i avgift.

har gjort det.......

 

min nuvarande fann jeg i Danmark......(var även ned til både Tyskland o Holland o såg på båt

innen jeg bestemde meg!)

 

sen var det bare o seile hjem...ingen moms ikke heller Hk-avgift.... :smiley:

 

det har sine fordeler o vare medlem i Unionen.....en annen er att vi kan seile hjem så mye Öl o vin vi orker......vilket gjör att Systemet må anpasse sine priser för o få sålt noe :wink:

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

:eek: Jepp, må sansynliggjøre fraktkostnader selv om jeg seiler den hjem for egen maskin og så betale moms av dette :eek:

 

hvordan blir fraktkostnaden beregnet?

 

Kan du sette prisen på båten inkl frakt - "levert på døra"? Eller er det noen som snoker i hvem som står til rors?

 

Rdigert: jeg ser Frøken Fryd var inne på dette.

Redigert av traust (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Nå har vel ikke avgiftsreduksjoner vist seg å være AP sin fanesak . . . .

 

Og KrF og V har vel ikke akkurat medlemsskap i EU som en kampsak så da blir det ikke mange igjen å stemme på, bortsett fra et parti! :wink:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

  • 7 år senere...

Desverre så er nok den eneste muligheten å betale den sure momsen for å unngå å bli kjeltring. Tok hjem båt fra Spania i fjor så jeg kjenner ennå den ekle følelsen det var å betale inn hk avg. og mva. Det eneste positive er at du får den båten du ønsker og sannsynligvis til en gunstig totalpris tross alt. Om ikke Sverige er langt unna så er jo det et alternativ. Lykke til!

Hei! Vet Du vilka dokument måste jeg ha for å registrere en båt som jeg kjöper i EU? Dette er ikke en EU land. Båten som jeg kjöper er registrert i Österrike og står i Kroatien. Når jeg snakker med sjöfartsdirektoratet så som svaret hör jeg t.ex. : "jeg vet ikke"  eller  "nja...det må Du fråga nån annan" e.c.t. Det finns ingen, absolut ingen vilja för att hjälpa de som önsker å importere båten.

Jeg ger ikke upp, kommer å segla båten hjem til Norge......Det som er mye märkligt er att de som finns till å hjelpe folk vil ikke gjöre det.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...