Jump to content

Hvordan unngå moms på import av båt?


Johnrik

Recommended Posts

Har selv kjøpt båt fra Portugal, som det ikke var betalt EU moms på. Derfor er det altså bare betalt moms en gang, og det på brukt verdi. Sørg for at det står i kontrakten at selger besørger frakt hjem(f.eks at han/hun fyller en tank diesel) Tolleren mente det måtte settes en verdi, og foreslo 10 000,- Jeg sa at det vat seilbåt, og derfor kostet det ingen ting. Tolleren mente på sin side at det var moms på medvind, men ga seg på dette. Det enkleste er nok å sette en lav verdi, og argumentere for at selger tok utgiftene ifmd frakt. Få færrest mulig kostnader med i kontrakten. Avtal at du betaler meklerkostnader, som kan trekkes fra salgskontrakt. Husk for all del å meld fra om når du kommer til Norge, og ta kontakt med tollstedet når du passerer grensen. Eventuelt så snart de åpner. De to gangene jeg har importert båt, har de ikke giddet å se båten.

Link to post
Share on other sites

Man kan vel ikke finne noen lovlig måte å unngå å betale 25% norsk moms ved innførsel, men hvis selger ikke har betalt/har trukket fra momsen på sin side ved at båten er et leasingobjekt eller registrert som firma/næring så betaler du hans "nettopris" (uten moms) og legger til norsk moms ved innførsel. regner med at vi da snakker om en båt av en viss størrelse.

 

Hele problemet hadde vært forøvrig vært unngått hvis Norge hadde vært medlem i EU!

  

Stem på et ja til EU parti til høsten. Dvs enten Høyre, AP, Krf, Venstre. :rolleyes:

  

Nå har vel ikke avgiftsreduksjoner vist seg å være AP sin fanesak . . . .

  

Og KrF og V har vel ikke akkurat medlemsskap i EU som en kampsak så da blir det ikke mange igjen å stemme på, bortsett fra et parti! :wink:

  

Øi! TO partier. Eller rettere sagt, "Partiet". :yesnod:

Frp stuper på meningsmålingene for tiden ....Bekymringsfullt. .. Frp er jo for reduserte skatter og avgifter. Bør båtfolket stemme frem FRP? Hva mener Mouche om dette?

Link to post
Share on other sites

Tøyseparti. Har møtt eg selv i døra. Håper de får større oppslutning, slik at døra blir så drøy at den ikke kan passeres. Har ikke så mye imot liberalisme, men da må det være akkurat det, og for alle(inklusive flyktninger, alenemødre, muslimer osv)

Link to post
Share on other sites

Eller du kan ha "bosted" i Sverige og bare ha båten i norge 183 dager i året.. :flag_sw:

 

Norge er og blir en nissestat.. MVA på en brukt vare og i tilegg MVA oppe på avgiften (noe som sikkert er lovstridig ihht eu):nonod:

 

At båter koster like mye i sverige som i norge er for meg et mysteium.. De kan hente så mye båt de gidder innenfor EU.. Ikke ei krone i avgift.

Hvorfor bør det ikke være moms på importerte båter men bare på norske?

 

Ikke noe hjelp å få fra frp likevel . Frp vil ikke heve toll grensen.

Link to post
Share on other sites

Hei! Vet Du vilka dokument måste jeg ha for å registrere en båt som jeg kjöper i EU? Dette er ikke en EU land. Båten som jeg kjöper er registrert i Österrike og står i Kroatien. Når jeg snakker med sjöfartsdirektoratet så som svaret hör jeg t.ex. : "jeg vet ikke"  eller  "nja...det må Du fråga nån annan" e.c.t. Det finns ingen, absolut ingen vilja för att hjälpa de som önsker å importere båten.

Jeg ger ikke upp, kommer å segla båten hjem til Norge......Det som er mye märkligt er att de som finns till å hjelpe folk vil ikke gjöre det.

Da vi kjøpte vår Gyda i Tyskland meldte vi i fra til tollvesenet på forhånd med hvilken dato og i hvilken havn vi forventet å ankomme landet. Siden nærmeste toll kontor var Egersund, ble vi bedt om å møte der for innklarering av båten. Skulle vær eller vind føre oss på avveie var det bare å ringe å melde i fra hvor vi endte opp og de ville opplyse om hvor nærmeste tollkontor lå. Vi seilte direkte fra Helgoland og møtte opp hos tollerne i Egersund med kjøpekontrakt og kvitteringer for betaling av båten. Ble enig med tolleren om at vi hadde brukt 10l diesel og litt tyskkjøpt mat underveis, så fraktutgifter ble satt til kr 500.

Tollpapirer ble utfylt, så en tur innom den lokale banken og hente penger, før papirene fikk sine stempel og tolleren ønsket god tur videre :-)

Det er bare å forsone seg med at momsen er der, og på ett eller annet tidspunkt må en fremvise tollpapirene, så å jukse her kommer før eller siden til å straffe seg.  :ghost:

Link to post
Share on other sites

Du kan etablere et utenlands selskap som kjøper båten. Selskapet kan leie ut båten til deg. Den må da ha hjemmehavn utenlands og primært brukes utenlands. Dette blir da som en ordinær utenlandsk båt som er på gjestevisitt i Norge.

 

Synes du det var tungvindt? Da er løsningen å registrere den på deg som privatperson og så gjøre opp mva når du tar båten inn i Norge...

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Klart de bør, hva mener du om dette ???

 

Regjeringspartiet som var med på å innføre vestpåbud og forbud mot utslipp av septik langs mer eller mindre hele Oslofjorden og Sørlandet. Som støtter RS gjennom budsjettene, i media og over hele linja. 

 

Jo, kanskje det er båtpartiet over alle partier faktisk. En skal jo måle folk etter hva de gjør og ikke etter hva de sier. 

Link to post
Share on other sites

Regjeringspartiet som var med på å innføre vestpåbud og forbud mot utslipp av septik langs mer eller mindre hele Oslofjorden og Sørlandet. Som støtter RS gjennom budsjettene, i media og over hele linja. 

 

Jo, kanskje det er båtpartiet over alle partier faktisk. En skal jo måle folk etter hva de gjør og ikke etter hva de sier. 

 

Svært relevant debatt, karer, men hva om vi kjører den i en egen tråd og heller bestreber oss på å besvare spørsmålet til TS i denne tråden?

Link to post
Share on other sites

Regjeringspartiet som var med på å innføre vestpåbud og forbud mot utslipp av septik langs mer eller mindre hele Oslofjorden og Sørlandet. Som støtter RS gjennom budsjettene, i media og over hele linja. 

 

Jo, kanskje det er båtpartiet over alle partier faktisk. En skal jo måle folk etter hva de gjør og ikke etter hva de sier. 

 

Se det Pinkvin, skal se du er en helfrelst Frp når båtsesongen er over..

 

Men ang dette med momsen, så er det prisen vi betaler for å stå utenfor EU...

 

Det svarer seg vel best å kjøpe en brukt firmabåt/lutleiebåt der nede som ikke er momset, da slipper en med moms en gang og ikke to ganger...

 

Men det er mye moro i EU også..

 

I havnene i Spania registrer enkelte EU utlendinger båtene sine i Sverige, for å spare registrerings avgiften til Spania...

 

Sverige har vist det rimeligste registeret i EU..

 

Så lenge det finns uhensiktsmessige lover, fins det smutthull og kreativitet...

Link to post
Share on other sites

  • 7 måneder senere...

Dersom båten er mindre enn 12m LOA så er det jo kjempeenkelt. Du må bare bo og arbeide utenfor Norge en fem års tid, og så kan du ta med båten avgiftsfritt inn i landet som en del av flyttelasset.

Hei Sjøtummel,

Min Samboer er Hollandsk statsborger, og har all sin familie i Holland.

Er selv i en langvarig prosess hvor vi håper å kjøpe en ny brukt seilbåt. Er det her da mulig å "utnytte" min samboers statsborgerskap, registrere det i hennes navn og ta det som flyttelass?

Link to post
Share on other sites

Skal du frakte inn til Norge avgiftsfritt, er det krav til å ha bodd i utlandet sammenhengende i minst ett år (http://www.toll.no/no/varer/bat/import-fritidsbat/). Hvorvidt man har statsborgerskap eller ei, så tror jeg at kravet til det å bli ansett som boende, har strengere krav enn kun at man har et statsborgerskap.

 

Generelt er det slik for skatt og avgift at dersom man gjør en handling utelukkende for å slippe skatt/avgift (som f.eks proforma registrering på din samboer), så er dette ikke akseptert. Kjøper du ny båt som du betaler utenlandsk mva (som du har kvittering på) på, så vil du jo få refundert denne, mot at du må påregne norsk mva.

Goodspeed

GH10, Draco 21DC, Ryds 600 GTS, Askeladden Beetle 645, Mørejet 30 m/ KAD43, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370,  Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370 #2

Link to post
Share on other sites

Kjøpte og tauet med meg brukt båt i Sverige i sommer. Jeg betalte moms på grensa.

 

Skal du derimot kjøpe _ny_ båt i utlandet , så får du trukket fra moms i opprinnelses-landet.

 

Forsikringsselskap og Småbåtregister f.eks kan kreve å få fremlagt kvitteringer, dersom du skal forsikre/registrere båt kjøpt i utlandet.  

Sjekk gjerne hobbysiden min (ikke-kommersiell) om Skjærgårdsjeeper og båt/motor-nyheter: 

 

https://www.facebook.com/fritidsfiskeren/

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...