Jump to content

Forskjellen på aggregat Kipor/Honda


Geirh

Recommended Posts

(er klar over prisforskjellen)

Kipor IG 2000 lydnivå 54-59 til litt under 6000,-

Honda EU 20 I Lydnivå 53-59 til litt under 16000,-

Er det noen grunn til at jeg skal kjøpe Honda?Lydnivået er viktig men det er jo det samme etter det jeg forstår. Skal ha det stående på flybridgen. Skal brukes til litt lading+og få litt varmtvann på tanken.

Link to post
Share on other sites

Hvis kvalitet, lydnivå, driftsikkerhet og varighet er viktig for deg så velger du Honda. Det er vel det beste du kan få for penger når det gjelder agregat.

Om pris er det viktigste og at du ikke bruker det så ofte så tar du Kipor.. du kan jo nesten kjøpe 2 til for samme prisen.

Det har vært en del plunder med Kipor som jeg har hørt. Tungstartet (må finne rette startprosedyren) Varierer på turtallet..

Link to post
Share on other sites

Kjenner ikke til Kipor men har en Honda 20 i . Den er helt super men kan også være tungstartet hvis det er lenge siden sist den ble brukt.

 

Tungstartet er kanskje ikke rett uttrykk for det er usedvanlig enkelt å trekke i snora på denne men den mangler primer funksjon som på en snøfreser og det virker som bensinen tar en del tid for å nå frem, 8-10 trekk i snora. Når den først har startet 1 gang er det en fryd videre i sesongen. Kun et lett trekk i snora og Hondaen går. Mor elsker den, tanten elsker den. alle synes en er et lite vidunder men det burde vært primer funksjon.

 

Den har en velig rolig gange men dette er veldig last avhengig. Bruker du lite strøm står den bare rolig å putrer men tar du i, tar den i. Veldig stor forskjell på lydnivået på lavt og høyt forbruk......selvsagt vil noen si men likevel overaskende.

Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen.

Link to post
Share on other sites

Vi har Honda EU 20i på hytta og jeg har Kipor 2 kw i båten min. Jeg synes forskjellen på disse er minimale. Støynivået på kiporen er nok noe høyere ved forholdsvis høy belastning enn Honda på tilsvarende belastning, men forskejllen er minimal. Iflg. ekspertene her er det litt forskjellig kvalitet på strømmen de leverer, men det bekymrer meg lite da jeg stort sett bruker det til lading og varmtvannsbereder.

Link to post
Share on other sites

Hei, har nettopp kjøpt meg en Kipor, og testet den for første gang igår----startet på første forsøk, og leverer strøm med ren sinus. Det er en såkalt inverter teknologi, som de nye mod. er utstyrt med. Det hadde ikke de eldre modellene, men de nye (gule) er forbedret. Tilbudspris: 2480 kr. hos Hjem og Hobby på Vinterbro.

Not like everybody else----owner of metal boat and plastic car (Think) + MGB 68 mod.

Link to post
Share on other sites

Jeg mener å huske at det var noen her som hadde målt spenningen på både denne (gule) varianten til kipor og Honda EU 20, som hadde konkludert med at spenningen fra kipor ikke hadde samme rene sinuskurven som Hondaen, men mulig jeg husker feil. Tror det var Ole Petter som hadde sjekket, men skal ikke si det for sikkert

Link to post
Share on other sites

Det er veldig billig hvis det er en Kipor IG 1000.

 

Jeg har dette og har brukt det en del. Fungerer utmerket. Min bror har Honda Eu 10. Mye likt på disse to. Honda er sikkert bedre kvalitet som det blir nevnt, men hvis noe skulle feile på Kipor så hr du jo uansett 5 års reklamasjonsrett. Mener forresten det var under sommer OL at jeg så det ble brukt mange store KIPOR aggregat. Så de kan sikkert bygge ok aggregat de også.

Enig i de som skriver at hvis du skal bruke det svært mye og er mer eller mindre avhengig av at det må virke så kjøp Honda. Dyrt men best. De kjører innbytte-kampanjer nå og da kan du spare noe.

 

Kaftein Øl. Det ble hevdet det, men målinger som jeg mener et medlem referete her senere viste noe helt annet.

Redigert av OLPI (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei!

 

Jeg lurer på det Kipor aggr til 2450,-. Er dette 2 kw? Eller kanskje bare 1kw?

 

I en butikk jeg var i sa de til meg at Kipor ikke hadde Hondamotor, men de to motorene var visstnok helt like....

 

Hondaen er nok best, men det er vel ikke usannsynlig at Kipor er godt nok!

 

mvh

Dagen

Link to post
Share on other sites

I en butikk jeg var i sa de til meg at Kipor ikke hadde Hondamotor, men de to motorene var visstnok helt like....

:lol: den var god. Same same but diffelent som kineserne sier

 

Har ingen erfaring med Kipor - men med Honda EU 20. Er godt fornøyd med det. Enig i at man må dra litt i startsnora om det har stått lenge og det er kaldt. Jeg synes funksjonen med at turtallet kan varieres med uttaket er fin å ha.

Link to post
Share on other sites

Hei!

 

Jeg lurer på det Kipor aggr til 2450,-. Er dette 2 kw? Eller kanskje bare 1kw?

 

I en butikk jeg var i sa de til meg at Kipor ikke hadde Hondamotor, men de to motorene var visstnok helt like....

 

Hondaen er nok best, men det er vel ikke usannsynlig at Kipor er godt nok!

 

mvh

Dagen

 

Det er en IG1000, altså 1kw. Og den er utstyrt med en hendel som jeg tror er en slags choke, som settes til "start" ved kald motor. Så er det bare "trekk og slipp" og den går som en drøm.

Not like everybody else----owner of metal boat and plastic car (Think) + MGB 68 mod.

Link to post
Share on other sites

Skal brukes til litt lading+og få litt varmtvann på tanken.

Kjøp gjerne et gult Kipor IG2000 sinemaster du, det funker bra, har et selv.

Problemet med slike aggregat om det er Honda eller Kipor eller andre er at de blir brukt feil av mange.

De blir overbelastet, folk tror alt de henger på er en ren ohmsk last. Og det er det slettes ikke.

Resultatet er gjerne at både aggregatet og dippeduttene kan gå til hel...

 

Et Kipor IG2000 leverer 1600VA kontinuerlig, og ikke 1600Watt.

Har du en switch mode lader av litt størrelse skal du være forsiktig med å kople inn noe bereder, ihverfall

i bulkfasen til laderen.

 

 

Link to post
Share on other sites

Stoppet den (motor), eller sluttet den bare å levere strøm?

Mener det er beskyttesle for overforbruk også på Kipor, men jeg har ikke håndboka her så jeg skal ikke banne på det.

En annen ting er at automatisk turtallsregulering bør slåes av når man belaster aggregatet opp mot max. Anbefaling fra Kipor og jeg tror også Honda anbefaler det.

Redigert av OLPI (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Kjøpte Kipor for flere år siden 2kw.

og eneste forskjellen jeg fant var at tilkobblingspanelet var snubb 90 grader på Kipor i forhold til Honda.

De har samme motor laget i KINA. begge to.

samme kontrolfunksjoner.

eneste var volum på tanken, som det var litt forskjell på.

og du får 2 stk Kipor til prisen av 1 Honda.

Tror noen at Honda holder 2 ganger lengre :lol:

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

Kjøpte Kipor for flere år siden 2kw.

og eneste forskjellen jeg fant var at tilkobblingspanelet var snubb 90 grader på Kipor i forhold til Honda.

De har samme motor laget i KINA. begge to.

samme kontrolfunksjoner.

eneste var volum på tanken, som det var litt forskjell på.

og du får 2 stk Kipor til prisen av 1 Honda.

Tror noen at Honda holder 2 ganger lengre :lol:

 

Det er selvsagt ikke samme motor på en Honda og en Kipor. EU20i har en motor i fra GX serien (den dyre motorserien) til Honda, bare motoren koster en god del mer enn hele Kiporaggregatet. Motoren på mitt EU20 er laget i Japan. Tviler på at Kipor bruker Honda motor i det hele tatt, er nok heller en kopi av motoren som sitter i EU. Basert på med mitt kjennskap til kinesisk industri er all grunn til å tro at Kipors matrialer, prosesser og kvalitetskontroll ligger mange hakk under Honda.

 

Jeg tror ikke at Hondaen holder 2 ganger så lenge som Kipor, jeg er rimelig sikker på at den vil holde 4-5 ganger så lenge.

Link to post
Share on other sites

Tror nok det vil være dumt å forvente at Kipor holder en halv gang så lenge som Honda.

 

Jeg har sett Kinaproduserte "Honda-motorer" i mopeder og 4-hjulinger som ikke varer ut første sommeren. Nå kjøres de nok sikkert både lengre og hardere enn strømaggregater, men likevel.

baatplassen.no

Din kommunistiske hjemmehavn på nettet!

Link to post
Share on other sites

Jeg er heller ikke i tvil at Honda aggregatet er bedre. Honda motorer er vel blant det beste som finnes. Har selv hatt 2 Honda scootere og de bare går og går.

Spørsmålet er om du trenger Honda når du skal bruke et aggregat noen timer av og til, og kanskje også bare i sommersesongen?

Skal bli spennende å se hvor lenge mitt Kipor aggregat varer.

Link to post
Share on other sites

Hei!

 

Nevnte 2 kw aggregat fra Kipor kan kjøpes for kr 1000,- billigere enn det står i starten av denne "tråden".

Mekk butikkene selger Kipor IG 2000 sinemaster for kr 4995,-

 

http://www.finn.no/finn/bap/object?finnkode=14681429

 

Så vil tiden vise om Kipor holder mål.....

 

Det var forresten på Mekk de fortalte meg at "den ikke har Hondamotor, men at motoren er helt lik Honda".

 

Tror kanskje jeg kjøper et slikt. Kommer ikke til å gå mange timene i sesongen likevel..

 

mvh

Dagen

Link to post
Share on other sites

Jeg mener motorene er forskjellige, men at det er dynamo og elektronikkrets for spenningsstabilisering som er identiske.

Ser man på output-data er ytelsene og funksjoner omtrent like.

Dersom motorene gjør omtrent samme jobben, skal altså produktet ut bli omtrent det samme.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...