Jump to content

Forskjellen på aggregat Kipor/Honda


Geirh

Recommended Posts

se der ja.....nå kommer det hvor det er billigst og handle også. Hva skulle vi gjort uten Baatplassen.no :flag:

 

Vel, jeg hadde i hvertfall spart mye penger dersom baatplassen ikke hadde eksistert! Nå har jeg plutselig av en eller annen grunn begynt å spekulere på om jeg bør kjøpe meg et aggregat...

Link to post
Share on other sites

Det er selvsagt ikke samme motor på en Honda og en Kipor. EU20i har en motor i fra GX serien (den dyre motorserien) til Honda, bare motoren koster en god del mer enn hele Kiporaggregatet. Motoren på mitt EU20 er laget i Japan. Tviler på at Kipor bruker Honda motor i det hele tatt, er nok heller en kopi av motoren som sitter i EU. Basert på med mitt kjennskap til kinesisk industri er all grunn til å tro at Kipors matrialer, prosesser og kvalitetskontroll ligger mange hakk under Honda.

 

Jeg tror ikke at Hondaen holder 2 ganger så lenge som Kipor, jeg er rimelig sikker på at den vil holde 4-5 ganger så lenge.

 

Vel tok muligens litt hart i. men det var den info jeg klarte å finne i 2003 da jeg kjøpte mitt.

så det tror jeg på ennå.

Mitt Kipor går som ei klokke.

Link to post
Share on other sites

Nå har jeg plutselig av en eller annen grunn begynt å spekulere på om jeg bør kjøpe meg et aggregat...

 

Samme her. Men har vel falt tilbake på plan A som er ett større solcellepanel. Får vel ett 95W panel med regulator for ca. samme pris som ett Kipo apparat. Har ikke strøm på brygga i hjemmehavnen, så hovedformålet for meg er å få pleid batteribanken når båten ikke er i bruk.

 

Blir ikke mye varmt vann av det. Men har overlevd med å varme vann på komfyr før. Så det går nok noen år til.

Link to post
Share on other sites

Heisann

 

Eg har eit kipor ig1000 aggregat og er veldig fornøyd. Det blir brukt til lading når eg ligger mangen dager på rad i uthavner. Eg har også brukt det til å varme opp varmtvanstanken. Eg kan ikkje gjera begge deler samtidig for da blir det overbelasta og stopper. Som regel setter eg aggregatet i gummibåten kobler på ein skjøteledning og spenner den utpå, da er det ikkje mykje støy å høyre. Vist aggregatet kun skal brukast i båten slik som eg gjere holder kipor aggregatet i massevis. Tipper mitt aggregat går maks 30 timer i året. :cool:

Link to post
Share on other sites

Som regel setter eg aggregatet i gummibåten kobler på ein skjøteledning og spenner den utpå, da er det ikkje mykje støy å høyre.

:lol::lol::lol:

Har selv lurt litt på den løsningen, men har ikke tatt sjansen ennå.

Ledningen bør ihverfall være i god stand og god kvalitet da.

Bruker du fortøyningstau, eller er det kun ledningen du fortøyer i ?

Link to post
Share on other sites

Hei!

 

Litt interessant dette her. Men jeg blir visst ikke enig med meg selv. I går ville jeg kjøpe aggregat. I dag har jeg kommet til at jeg ikke vil, eller tør.

 

Hvis jeg skal ha aggregat må jeg jo ha det under dekk. Jeg har plass nok til det. Så jeg tenkte bare å spenne det fast og koble det til laderen og varmtvannstanken. Et slikt 2 kw må jo ha god nok kapasitet til å "drive" disse to?!

 

Men så ser det altså ut til at jeg feiger ut.... Spørsmålet for meg blir ikke lenger Kipor eller Honda. Tror nok Kipor holder lenge. Det vil jo ikke komme til å gå så veldig mange timene.

 

Det jeg har fått kalde føtter i forhold til er sikkerheten i forhold til brann. Jeg har plass ved siden av motorrommet, så jeg er ikke så redd for bensinlekkasje til motoren.

 

Men usikkerheten min blir i forhold bensinlekkasje og evt søling i forbindelse med bensinfylling. JRK eller andre må gjerne forklare hvordan man kan gjøre dette på en sikker måte. Jeg vil gjerne overbevises, for jeg tror det ville vært en god løsning :discuss:

Link to post
Share on other sites

Jeg kommer kanskje til å kjøpe en plastkasse litt større enn Kiporen og isolere denne innvendig, lage hull til eksos og lufting, og plassere den på badeplattformen. Da skulle den stå trygt for vannsprut, og desibelnivået går også ned noen hakk. Skal bli et spennende eksperiment :smiley:

Link to post
Share on other sites

Jeg var i samme dilemma for to år siden , hadde lyst på Honda EU10 men det var skrekkelig dyrt syntes jeg , så oppdaget jeg at nettauksjonsstedet Gooba.no hadde et tilsvarende som hette Sierra som var utstyrt med inverter og greier . Dette ble mitt for 1600,- pluss frakt , og det er et kjempegodt aggregat som jeg har brukt endel i båten og veldig mye om vinteren til lyskastere i forbindelse med skogsarbeid. Ser at enkelte nevner dette med at aggregat kan være tungstartet , men jeg har erfart at om jeg åpner bensinkranen og venter 4-5 min. starter det på første eller andre drag uansett . Men jeg vil nok allikevel påstå at bare Honda er Honda , altså topp kvalitet , men når jeg sammenligner støynivå vil jeg mene at forskjellen mellom det jeg kjøpte og Hondaen er det helt marginalt . Uansett når aggregatet har surret og gått til tanken er tom (3-4 timer)og batteriene er oppladet er det en sann fornøyelse når dritten stanser , de små firetakterne har en spesiell monoton lyd som er nokså ubehagelig i lengden. Men uansett ville jeg ikke vært så veldig redd for å kjøpt en Kipor heller , stell den pent og bytt olje regelmessig så varer den lenge.

Link to post
Share on other sites

Men usikkerheten min blir i forhold bensinlekkasje og evt søling

Jeg hadde tenkt å gjøre det samme for noen år siden.

Men slo det fra meg etter å ha snakket med en forsikringstakstmann.

Det er rett og slett ikke godkjent for innenbordsinnstallasjon.

Du vil ikke få noe igjen på forsikring uansett hva brannårsaken eventuellt måtte være.

Men har du en båt uten forsikring er det jo kanskje greit ?

Hovedårsaken ettersom jeg forstod på ham var bensin opplegget på slike aggregat.

Og jeg kan jo selv tenke meg hvorfor, motor med tvilsom forgasser, div små tvilsomme bensinslanger

med svært enkle klemmer, kraner, bensintank direkte oppå den varme motoren - med bensintanklufting etc.

 

Nei sett det heller i jolla, badeplattform, flybridge, eller aller helst laaangt oppi skauen så ingen hører bråket. :wink:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...