Jump to content

Noen som har erfaring med Beta motorer?


Smurph

Recommended Posts

Motoren i Maxien, en VP MD7A, skal forhåpentligvis byttes før sommeren. Jeg tenkte å beholde S110 drevet, og var rimelig bestemt på Solé, men etter de problemene Benq beskriver i denne tråden er jeg litt mer i tvil.

 

Et alternativ som jeg snuste meg frem til i dag er imidlertid Beta Marine, web http://www.betamarine.co.uk/ . De tilbyr også overgang til S110, om dette er en løsning som tar høyde for utvekslingen på S110 er jeg imidlertid fortsatt litt usikker på. Men jeg snakket med imporøren i dag, og prisen er hyggelig - siden Beta skrus sammen i England så nyter man godt av det svake pundet.

 

Men dette er en ukjent motor for meg, som jeg aldri tidligere har hørt om. Er det noen her som har erfaring med denne motoren?

Redigert av NOR_Smurf (see edit history)

Bundin er bátleysur maður

Link to post
Share on other sites

Mjo, men poenget mitt ovenfor er at produsenten muligens tar høyde for dette når de leverer overgangen til S110. Det er nemlig visstnok ingen prisforskjell om den leveres med vanlig girkasse eller adapter for S110, så da er det jo lov å håpe at de har lagt et tannhjul eller to imellom for å redusere propellhastigheten :confused: Nuvel, det er uansett noe jeg kommer til å sørge for å få klarhet i før jeg evt bestiller :yesnod:

 

Ellers så virker det jo lovende at produsenten også kan skreddersy motorfestene etter tegning, slik at man slipper å støpe nytt fundament i båten :smash:

Bundin er bátleysur maður

Link to post
Share on other sites

Har BetaMarine 50 hk....har bare hatt båten/motoren siden i høst, er ikke skuffet så langt. Kubota er driftssikkre motorer, som japser flest. Den har et max turtall på 2800 rpm, men marsjer på 2400 rpm. Det er en -99 modell som er gått 920 timer.

Lettstartet er den også. Trengte ikke rare puffen i vinter da jeg startet opp en kald lørdag, med nesten flatt batteri !

 

Kubota blir mye brukt i dieseldrevne lifter, små hagemaskiner osv.

Link to post
Share on other sites

Jeg bytta til Beta 25 i min forrige båt, som var en Joda 24.

Har bare positivt å si om forhandler (Hydramarine) i Stavanger.

Jeg fikk tilpasset motorfestene til samme bredde som den gamle

motoren, og girutveksling som passet til propellen.

Jeg hadde bare båten en sesong med denne motoren, men den fungerte

helt utmerket.

Link to post
Share on other sites

  • 2 år senere...

Løfter denne fram i lyset igjen.

 

Fikk Smurf1 sjekket om VP 110S adapteret hadde utveksling eller ei?

 

Er det ellers flere som har erfaring med Beta Marine nå enn det var for 2 år siden?

Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske

med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP!

Link to post
Share on other sites

Jeg så beta motorene på båtmessa i går. Ut i fra hva jeg så , så hele motoren til å ha blitt lakket samtidig. Det var noen deler som var lakket litt mindre på baksiden og slikt, men selgeren skrøt mye av motoren, så den er nok hanske god.

Sollux 24 uten AC Sabb Diesel, Mitsubishi M4.140 33 spreke hester

Eberspächer D3LCC

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

...

Fikk Smurf1 sjekket om VP 110S adapteret hadde utveksling eller ei?

...

 

Adapteren har ikke utveksling, men nyere 110S-drev kom med en annen utveksling, som kan gjøre dem egnet på en moderne motor. Fra http://nf.broach.se/...volvo-penta/md5

 

Volvo Pentas 110S drev tillverkades med två olika utväxlingar först 1,66:1 och i senare modeller 2,15:1. Alla utväxlingar gör att propellern snurrar långsammare än motorn, dvs rotationen reduceras. Vi tror att alla MD5A har 110S drev med den lägre utväxlingen 1,66:1, MD5B har finns med båda utväxlingarna (1,66:1 och 2,15:1). 120S drevet för MD5C har enbart 2,20:1 utväxling.

 

Det er serienummeret på drevet som angir om du har lav eller høy utveksling:

110S drev med serienummer (PZ nummer) har utväxling 1,66:1. Från Pz nr 1116831 är utväxlingen 2,15:1.

Redigert av Smurf1 (see edit history)

Bundin er bátleysur maður

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...