Jump to content

Vaskemidler - er alle like dårlige?


Dreamer

Recommended Posts

Årets rengjøring utvendig over vannlinjen startet i går. Har forsøkt 6 - 8 forskjellige "lurium", alle tilsynelatende mer eller mindre uten virkning (men med høy salgsverdi). Same procedure as last year. Hva heter det GODE vaskemidlet, og hva heter det GODE poleringsmidlet for plastbåt? Og ikke minst: Hva er den GODE metoden? Noen som vil røpe hemmeligheten?

Link to post
Share on other sites

Årets rengjøring utvendig over vannlinjen startet i går. Har forsøkt 6 - 8 forskjellige "lurium", alle tilsynelatende mer eller mindre uten virkning (men med høy salgsverdi). Same procedure as last year. Hva heter det GODE vaskemidlet, og hva heter det GODE poleringsmidlet for plastbåt? Og ikke minst: Hva er den GODE metoden? Noen som vil røpe hemmeligheten?

 

"Polytrol", et Owatrolprodukt skal være alt man trenger for rens, metting og polering/beskyttelse av gelcoaten. Lett og bruke og etter hva jeg har hørt.

Link to post
Share on other sites

Når det er hovedvask på våren , så har jeg blanda kraftshampo (kraftvask) i ei sprayflaske . Sprayer på ettervært som jeg vasker ,det tar vel stort sett alt . Men skyll godt med vann , å pass dere for kalesja og sømmene der . Håper på varme å fint vær utover i uken , så vi endelig kan få av noe dritt .Båten er så møkkete , har til å med grønn mose her å der inni lister osv .Den har nok ikke blitt vasket på en stund stakkar , men regner med den blir bra med en runde kraftshampo fra Europris eller Ola Norman .Billig å bra ......

 

Tine IV

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Bruk nå IKKE POLYTROL på båten deres, det er ikke noe vaskemiddel eller poleringsmiddel. Det er mere som en siste nød påføring for og få en merer glød på glassfiber/plast ol lign. Dedt er vel mere som er olje. Blir bare falmete og stygt etter hvert.

 

Har også svært god erfaring med GRAS sin caravanvask rimelig og bra.

Ja og ZALO og Grøpnnsåpe med svært varmt vann.

Link to post
Share on other sites

Polytrol er supert til plastdetaljer på bilen m.m. Men til båten er det kun egnet der man skal friske opp matte flater med litt mørk farge. Bruker man Polytrol på hvit gelcoat får man et utrolig skjoldete resultat! Vask heller med Zalovann, og ta gjenstridige flekker m.m. med Autosol. Denne fjerner flekker, renser og polerer. Fås i 1kg bokser f.eks hos Clas Ohlson.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Jeg driver litt salg av blant annet vaskemidler. Har deriblant 1 produkt jeg vet enkelte har brukt på plastbåt. Jeg har ikke markedsført dette produktet så mye, da jeg kjenner for lite til erfaringer rundt dette.

 

Jeg har lyst til å teste ut dette til 5 første som sender meg IM for å prøve dette på sine båter for å se an resultater i forhold til de produkter man har erfaringer med.

 

Jeg kan forsikre om at dette er et miljøvennlig produkt.

 

De første 5 som sender meg IM vil få en dose tilsendt for å teste dette ut mot at de forteller meg erfaring i etterkant. Jeg forutsetter da "normal skitten båt grunnet sur nedbør og manglende vask over vinteren".

 

(for ordens skyld, jeg har bedt Ingar registrere meg som leverandør (husker ikke om jeg er oppført som det enda????) og om ikke dette er gjort, så blir det sikkert gjort snart. Snikreklame er jeg klar over ikke skal skje på forumet, men jeg nevner heller ikke navn/firmanavn/annet for sikkerhets skyld. Men hvis moderator allikevel føler denne "blir feil", kan dette innlegg slettes.....)

Link to post
Share on other sites

Er usikker på om det finnes noe vidundermiddel som er veldig mye bedre enn andre ting. Jeg har imidlertid lyst til å fortelle om en morsom vaskeopplevelse jeg hadde i går.. I firmaet jeg jobber i har vi noen firmabiler og en daglig leder som er usedvanlig bilintressert. Han fant derfor ut at vi burde ha noe skikkelig å spyle av bilene med. Vi har derfor fått levert en Foma høytrykk varmtvannsvasker; 175 bar og 92 grader. Sammen med denne kom det ulike kjemikalier i kanner og flasker. For å teste herligheten tok jeg min EKSTREMT møkkete privatbil som ikke har sett såpe siden høsten i fjor. Spylte av den med nevnte høytrykksvasker, la på avfetting, spylte av den igjen. bilen ble renere enn den har vært på svært lang tid... Minimalt med arbeid og maksimalt resultat. Lærdommen får være at det er ikke bare vaskemiddelet som avgjør hvor lett man får bilen/båten ren. Problemet mitt er bare at denne vaskeren veier 100 kg og trenger 3 fastilkobling for å fungere, så jeg tviler på jeg får brukt den på båten...

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Link to post
Share on other sites

Bruk for guds skyld ikke Polytrol!! Blir fint til å begynne med, men kan lett flasse av om grunnarbeidet er litt sløvt. Og det er ikke vaskemiddel, men en olje for gelcoat. I mange år har jeg brukt et middel som heter GLOBEX 80. Selges i caravansentre. Meget effektivt utblandet i nødvendig styrke, og skånsomt mot f.ex. gummilister. 1-2dl utblandet i en pumpekanne på 1,5ltr. Dusjes utover båten/bilen og får virke den tiden det tar å få seg en røyk. Skrubb lett over med en myk kost, og båten blir som ny. Sjøl har jeg investert i en langkost med vannkobling i enden av skaftet. Meget praktisk! Jeg har prøvd "alt", også zalo, og ingenting er i nærheten av globex. Av polish har jeg også prøvd "alt", og Hempel Marine Polish (flytende) har vært min favoritt. Lett å jobbe med, også på ru dekk! God renseevne, og god holdbarhet. Jeg har aldri brukt hardvoks oppå, og mener at glansen holder like lenge som vokser. I år har jeg så vidt begynt å bruke Meguiars one step compound. Foreløpig bare i cocpit, med alle sine smådetaljer og ru flater. Ennå bedre renseeffekt, og lett å jobbe med. Tror den rubber litt, og det var lett å få bort rød lakk etter jerrykanna og gammelt teakoljesøl. Rustfritt stål skinner som aldri før. Og svarte plastdetaljer på kompass og vinsjer blir ikke hvite som av andre polisher.

Link to post
Share on other sites

Årets rengjøring utvendig over vannlinjen startet i går. Hva heter det GODE vaskemidlet ...for plastbåt?

 

For å ta den gule randen over vannlinjen har jeg brukt dette stoffet.

Jeg synes det fungerer utrolig bra, men kan ikke si noe om det er bedre eller dårligere enn andre ting som fungerer.

 

img_2150.jpg

Buster X med Yamaha 70

Link to post
Share on other sites

Takk for mange gode tips! Ser med spenning frem til resten av rengjøringen (med ett eller to av de anbefalte stoffene). Var dessverre litt for sen til å sikre meg Verries nye produkt. Imidlertid, skulle Verrie ut fra en markedsmessig totalvurdering finne det opportunt å utvide prøvepanelet til seks personer, står jeg gjerne til tjeneste .. Snakket forresten med en i går som fikk båten (35 fot) "maskinpolert" på et verft i fjor. Resultatet ble usedvanlig bra, men regningen kom på - hold dere fast - 35.000 kroner! Noe å tenke på mens man vasker og polerer: For hver fot sparer du 1000 kroner. En motivasjonsfaktor for hele familien!

Link to post
Share on other sites

Hei Dreamer!

Ser at du har fått en del forslag på selve vaskejobben for båten, men ingen poleringsråd og erfaringer på stoffer. Har testet en "bøtte" full at diverse poleringsstoffer, men mener nå å ha funnet den rette mixen :cheers:

 

Maskinpolerer med rubbingen til Meguiar. Denne er bra, men kunne kanskje brukt en fra Biltema, ettersom vi snakker om en rubbe jobb.

Deretter bruker jeg NorPol sin formvoks. Denne er knall hard i boksen og det er viktig å ikke la den tørke når den legges på, men legge på et område av gangen, for så polere det av. NorPol herder i gelcoaten og overflaten blir hard og holdbar. Prisen er ca 250 og holder til et par 35 fotere :yesnod:

 

Ettersom NorPol ikke er UV bestandig, legger jeg til slutt på et lag med Hempel sin Hig gloss. Denne la jeg på i forrige uke og polerer av når sjøsettingen nærmer seg. Vi er flere som har testet denne fremgangsmåten, og resultatet er en blank båt igjennom hele sesongen.

 

MEN som alltid, noe vask må påregnes i løpet av året, så da bruker jeg Turtle sitt bilvaskemiddel "ultra shine" Mener dette var navnet, blå flaske, fåes kjøpt i alle bilbutikker, Europris +++. Denne vasker veldig bra, samt gir gelcoaten en flott glans. Funker også på rutene slik at vannet preller av når det regner.

Det finnes like mange meninger om poleringsstoffer som båteiere, men metoden som er beskrevet over fungerer veldig bra :cheers:

 

Lykke til :cheers:

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Ok, da må jeg spørre:

Når må jeg rubbe? Kan jeg droppe rubbing dersom jeg får båten ren med vanlig rengjøring (f.eks Zalo)? Eller har rubbing andre helsebringende effekter for min gelcoat?

 

Båten ble kun vasket overfladisk i høst før vinterlagring inne, hva bør gjøres?

 

Kan jeg bare:

A:

1-først vaske med Zalo eller lignende.

2-så påføre voks.

 

Eventuelt:

B:

1-først vaske med Zalo eller lignende.

2-så polere.

 

Eller må jeg:

C:

1-Rubbe

2-Vaske

3-Vokse

4-Polere

 

???

Vennlig hilsen Capt'n.

Link to post
Share on other sites

Selv gjør jeg følgende;

 

god omgang med vask (varmt vann hvis mulig) og bruk av Zalo

går over hele båten med eksentersliper og svamp som er godt fuktet/våt og Autosol. Forsiktig trykk. Deretter får jeg av overskuddspolishen/Autosolen med vasking og tørker over med filler

Og til slutt på med voks fra Biltema og det med hånd

For vanskelige flekker har jeg også Hugo for hånden eller en ekstra omgang med Autosol

 

Det holder bra og nabobåteierne har ofte kommentert hvor blanke båten/e blir

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...