Jump to content

Vaskemidler - er alle like dårlige?


Dreamer

Recommended Posts

´Vad är Zalo på svenska?
YES :smiley:

Som gift med en norska sedan många år har jag alltid fått höra att diskmedlet Zalo går till precis allt men jag har ju hävdat att; Nope, i Sverige använder vi Yes. Det har vi alltid gjort och det räcker längre :rolleyes:

Men när jag skulle göra rent dieseltanken från bottensörja sprutade jag först i nåt avfettningsmedel, fungerade inget vidare. Var väl nåt miljövänligt kan tänka

Fick åter igen höra "bruk Zalo".

Sta som en är provade jag då med Yes, fungerade väl inte heller om jag ska erkänna. "Här, bruk Zalo!" :discuss:

Ja ja, gör väl det då. Jodå, tanken blev kliniskt ren :blush:

Jag vet inte vad det innehåller men som Yes är det inte och sedan dess alltid med hem i rikliga mängder från varje besök i Norge.

 

/Jerker

Link to post
Share on other sites

Her er min oppskrift:

 

-Vasker båten med en eller annen såpe jeg har for hånd.

 

-Bruker Biltema sin Boatcleaner på vanskelige flekker veldig bra middel til en billig penge, og/eller Hugo`s på skikkelige sta greier.

 

-Kjører på med Meguiars one step compound for rens og polish. Her bruker jeg maskin på store flater.

 

- Legger på Hard voks Meguiars pure wax noe med brasilianske canuba greier, lukter som Hubba Bubba.

 

Resultatet blir strålende, men muligens like bra med Biltema sine greier eller noe annet for den sakens skyld.

 

Resten av sesongen bruker jeg såpe, vann, Boatcleaner på sorte streker og det blir det mye av, skal ikke ta voksen i følge bruksanvisning og så går jeg rund med litt polish og flekker litt her og der gjennom sommeren med en øl i den andre hånden.

Link to post
Share on other sites

Om gelcoaten er oksidert må den hinnen av slik at frisk gelcoat kommer fram. Nå som "alle" har fått kraftige polermaskiner tror jeg nok vi ser om noen at noen rubber seg igjennom gelcoaten. Ikke bruk kraftigere polish/rubbing en nødvendig. Maskinpolerer man hvert år med normal polish, vil rubbing som regel være unødvendig.

Link to post
Share on other sites

Vil si en mix av B og C

 

Vaske

Rubbe Plasser som ikke er blitt helt rent. Å rubbe hele båten er normalt unødvendigt

Polere

Vokse

 

Polere før voksing? Hmm... Trodde voksen tettet porer og slikt, og så deretter skulle man polere for å få blank overflate. Men så er det altså ikke slik. Hva gjør voksen da i forhold til poleringen når du påfører den til slutt?

 

Er det ikke slik at vi "båtfolk" går rundt og småpolerer litt i ledige stunder hele sesongen? I så fall blir jo polering over voks.....

Redigert av Capt'n (see edit history)

Vennlig hilsen Capt'n.

Link to post
Share on other sites

Polere før voksing? Hmm... Trodde voksen tettet porer og slikt, og så deretter skulle man polere for å få blank overflate. Men så er det altså ikke slik. Hva gjør voksen da i forhold til poleringen når du påfører den til slutt?

 

Er det ikke slik at vi "båtfolk" går rundt og småpolerer litt i ledige stunder hele sesongen? I så fall blir jo polering over voks.....

 

Å bruke polish er vel nærmest rensing/rengjøring av gelcoaten, og voksen etterpå legger igjen et beskyttende lag. Det er vel en sammenblanding av uttrykkene polish og polering. Polish er rensing. Polering forbinder jeg med å få en blank overflate. Kan vel gjerne polere (jobbe og gni lenge med) voksen slik at den blir blank.

 

Så litt polish på rengjøringssvampen som ble foreslått her, er kanskje en god ide.

Redigert av jada (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg kjøper en sånn black streak remover sprayflaske fra biltema og sprayer litt hen og den og så går jeg over med en vanlig sånn svamp med ferdig såpe i med varmt vann og det blir knallrent , den sprayen har jeg blitt imponert over da den tar absolutt alt.

Avslutter med mguiars one tep compound eller TC nano. Lynkjapt og knallresultat

Link to post
Share on other sites

Ok, dette var nyttig (spesielt for en lat, arbeidssky sofasliter som meg :lol: ). Det betyr at det kanskje ikke er nødvendig med noe rubbing i det hele tatt for meg. Båten er fem år gammel og er kun "vanlig" skitten. Ikke noe misfarging og sånt.

Så da tenker jeg at jeg adopterer "jutul" sin metode:

1-Vask.

2-Eventuelt polish/rens på vanskelige flekker (kanskje med maskin om nødvendig).

3-Avslutter med en voks (gnidd ordentlig inn).

Tror det må bli bra

 

Men på produkter der det står polish og wax på samme boksen, er det sånne ubrukelige "alt i ett" greier det da? Både rense og vokse samtidig kan vel ikke bli bra?

Vennlig hilsen Capt'n.

Link to post
Share on other sites

Polish renser og voks beskytter så den slags "alt i ett" har jeg ikke den helt store troen på. Det som kan vurderes er om man skal vokse to ganger med noen dagers melomrom og å bruke maskin for å varme inn voksen. Før man vokser er det uansett viktig at båten er ordentlig ren for ellers så beskytter man jo også skitten!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

.....kanskje ikke er nødvendig med noe rubbing i det hele tatt for meg......

 

1-Vask.

2-Eventuelt polish/rens på vanskelige flekker (kanskje med maskin om nødvendig).

3-Avslutter med en voks (gnidd ordentlig inn).

Tror det må bli bra

 

Rubbing "sliter" på gelcoaten, og skal ikke brukes mer enn nødvendig. Bare på "gammel" oksydert gelcoat hvor ikke noe annet hjelper.

 

Vask, polish og voks høres veldig bra ut for din "nye" båt. Jo mer du jobber med både polish og voks, jo blankere og bedre blir det. Har alltid brukt håndmakt, men nå skal det kjøpes maskin for å få det skikkelig.

Link to post
Share on other sites

Dette var en utrolig oppløftende tråd :yesnod::yesnod: . Jeg har i min uvitenhet trodd (og hørt om) at "alle" rubber da båten sin før sesongen. Og dette har jeg altså gruet meg til. Men her lærer jeg jo faktisk at det ikke heldig med for mye rubbing.

Supert! Takk! Takk! Her i skuta blir det vask, polish og voks, og deretter :sailing: og :fishing:

Vennlig hilsen Capt'n.

Link to post
Share on other sites

Det er to ting hos meg: Zalo og Biltema Black Streak Remover. Black Streak Remover tar virkelig knekken av det meste.

 

 

archive_product_images_36_large_36861_l.jpg

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
Share on other sites

Årets vinner heter nok Barnacle Remover , Selges av VAVE kjeden . Naboen spylte av det han klarte av sin nedgrodde speed båt med høytrykkspyleren da han tok den opp i høst , han i bruker ikke noe bunnstoff på toppcoaten , mener båten går bedre ved bare polering men da den ble liggende uten å å bli brukt ble det skjellvekst og mye groe på den , så det så ut til att vårpussen kom til å bli en tøff jobb i år , jeg har tatt igjen slike bunner så jeg hvet hvor mye jobb dette er.

Etter å ha sprutet på av dette stoffet og derretter spylt det av med høytrykkyspyleren så bunnen på båten ut som da båten var ny. Trodde ikke mine egne øyner og obs !! Før han ble helt ferdig fikk han litt på ett øye .Faresymbolene på pumpesprayflaska var ikke mere øyenfallende enn på de vaskemidlene vi bruker daglig og manglet å CE merking.

Kjørte han på legevakta med en gang etter kraftig skylling med vann , Komm inn til lege med en gang .Etter å ha ventet i 2timer ringte han , bare kjør hjemm , er innlagt , øyet er skadet

 

DENNE ER MEGET EFFEKTIVT MEN BRUK TILSTREKKELIG MED VERNEUSTYR.

Link to post
Share on other sites

Bruker dere ZALO også etter at vårpussen med polering er unnagjordt??

Lurer fordi ZALO er et av de beste avfettingsmidlene jeg vet om og fjerner voksen på null komma nix...

Jeg bruker ZALO kun umiddlbart før poleringen for å få bort gamle voksrester. Etter polering, er det fet og fin grønnsåpe som gjelder for regelmessig vask og stell. Blandes i rikelig dose i en bøtte med lunkent vann. Varmt vann bidrar også til å løse opp voks. Gutta som driver med bilpleie anbefaler ikke over 30 grader på polerte flater.

Grønnsåpe er kjempefint og vaske bil med også, og tar ikke voksen :yesnod:

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Nå vet i alle fall jeg hva som virker!!

Aldri tidligere har vårpussen vært så lettvindt som i år :smiley:

 

Triks 1: Om høsten, Svamp med vaselinolje over hele båten

Triks 2: Om våren, God blanding Kraftvask

 

Så var det bare å sveipe over og svusj-svusj ferdig - uten bruk av swiffer denne gang!!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...