Larsmoa Startet 16.Mars.2009 Link til dette innlegget Startet 16.Mars.2009 Har akkurat kjøpt en Smiling 28 og skal pusse opp litt interiør da vi ikke er veldig glad i all teaken ;) Er det noen spesiell maling man bør bruke som tåler det fuktige og salte miljøet godt? Noen spesiell forbehandling vi bør gjøre, f.eks pusse, heftgrunne? Om det er noen måte å slippe for mye pussing hadde det spart oss for mange sorger ;) Vi har forøvrig tenkt å male innredningen i en variant av hvitt og vil helst unngå blank lakk. På forhånd takk! Sitér dette innlegget Link to post
jupan Svart 16.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 16.Mars.2009 Tror ikke du får det pent ved å male teak. Du kunne heller vurdere å lakke den med halvblank lakk, istedefor den tradisjonelle oljingen så får du deg en aha-opplevelse. Sjekk forskjellene på denne båten her. Sitér dette innlegget Link to post
Polarn Svart 16.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 16.Mars.2009 Jøss, den båten ble fin. Han må vel ha skifet ut treverket her vil jeg tro?? Velkommen til BP Larsmoa Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
Dieselboy Svart 16.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 16.Mars.2009 Tror nok at en grundig vask med salmiakkvann er en god start, så et strøk med heftgrunn. Deretter en runde med litt pussepapir for å ta fibrene som har røyst seg. Kanskje en type utendørs vindusmaling vil være egnet. Den puster og har soppdreper i seg. Bomull/eggeskal vil vel være en passende farve, hvit men ikke hvit. Sitér dette innlegget Link to post
jupan Svart 16.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 16.Mars.2009 Jøss, den båten ble fin. Han må vel ha skifet ut treverket her vil jeg tro?? Velkommen til BP Larsmoa Den faste innrednigen er ikke skiftet men en del teakplater langs skrogsidene er nye, samt dørk og mye av det løse. Han er rå han karen der og har gitt teak en moderne finish synes jeg. Sitér dette innlegget Link to post
vivvi Svart 16.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 16.Mars.2009 Tror ikke du får det pent ved å male teak. Du kunne heller vurdere å lakke den med halvblank lakk, istedefor den tradisjonelle oljingen så får du deg en aha-opplevelse. Sjekk forskjellene på denne båten her. D...N for en jobb!!!!!!!!!!!!!!! Var virkelig nydelig teak i den båten! Nok et eksempel på at teaken må taes vare på og for all del ikke males! Teaken blir ikke dårlig, men bare dårlig vedlikeholdt... Sitér dette innlegget Tidligere båt: 27' Skaar snekke med VP MD11D 30' Spjærøykrysser prosjekt Nåværende båt: 40 fot Risørskøte fra 1931 http://mystatus.skype.com/smallclassic/flekkum Link to post
jupan Svart 16.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 16.Mars.2009 Kommer til å følge samme oppskrift i min båt. Kun lakk, ingen olje. Det skal i utganspunktet utrolig mye til for å bryte ned teak så det er verd å ta vare på, men jeg er enig i at gammel griseoljet grovlakkert teak er ufattelig usmakelig ;) Sitér dette innlegget Link to post
Polarn Svart 16.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 16.Mars.2009 Har han pusset det eller har han brukt noe middel for å få av den gamle lakken? Båten ser ut som flunka ny jo. Ble litt inspirert her.... Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
jupan Svart 17.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 17.Mars.2009 Lakkfjerner og skrape. Må være forsiktig så man ikke skraper gjennom. Puss, vask med rødsprit, lakk to strøk, puss med 240 papir, rødsprit, 2 strøk til. :) Sitér dette innlegget Link to post
Superkul Svart 17.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 17.Mars.2009 (redigert) jeg har også et par småsteder som har blitt litt stygt i teaken slik som dette (ikke så ille som detta da men) er oljet fra før - er det bare å pusse over + rødsprit og olje igjen da?? Redigert 17.Mars.2009 av jab (see edit history) Sitér dette innlegget Prosjekt Draco-2100 Link to post
index Svart 17.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 17.Mars.2009 - er det bare å pusse over + rødsprit og olje igjen da?? Ja. Prøv å pusse forsiktig bort det mørke slik at fint nytt treverk kommer frem igjen. Men forsiktig, teakfineren er tynn! Owatrol teakolje anbefales, den gir en fin silkematt finish. Skjønner ikke at folk smører inn teaken med tykke lag med lakk som slipper taket igjen etter få år. Med olje ser det nytt ut, år etter år etter år.... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Larsmoa Svart 17.Mars.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Mars.2009 Blei pent det der JRO =) Takk for tips og velkomst. Vi får nok ta å vurdere litt, har et par teakplater vi har tenkt til å teste litt forskjellig på... Sitér dette innlegget Link to post
Polarn Svart 17.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 17.Mars.2009 Lakkfjerner og skrape. Må være forsiktig så man ikke skraper gjennom. Puss, vask med rødsprit, lakk to strøk, puss med 240 papir, rødsprit, 2 strøk til. :) Dette skal jeg prøve på en skapdør jeg har. Ser ut til at han vasker med klorin før han har på lakkfjerner, hvorfor det? Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
NilsPils Svart 17.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 17.Mars.2009 Male teakinteriør? Det skulle vært mye nedslitt og ødelagt før jeg i det hele tatt ville tenkt tanken! Men for all del, dersom det ikke er noen annen utvei..... Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Vikagutt Svart 17.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 17.Mars.2009 Hei! Jeg har malt deler av teakinnredningen med hvit Shipolin maling. Resultatet ble veldig bra. Grunnet med Heftgrunn(oljebasert) først. Det er to sesonger siden jeg malte og det er like fint ennå. Malingen er blank og lett å holde ren. Leverte først inn teakdelene til spraylakking, men denne dekket ikke godt nok, så det ble fin kost og rulle for glatte underlag som ble løsningen. Hilsen Vikagutt Sitér dette innlegget Link to post
Blue_Dragon Svart 17.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 17.Mars.2009 Husk at det ikke er olje som er brukt, men halvblank eller silkeblank lakk. Sitér dette innlegget Link to post
jupan Svart 17.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 17.Mars.2009 Meget viktig Blue Dragon :) Sitér dette innlegget Link to post
Superkul Svart 17.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 17.Mars.2009 Ja. Prøv å pusse forsiktig bort det mørke slik at fint nytt treverk kommer frem igjen. Men forsiktig, teakfineren er tynn! Owatrol teakolje anbefales, den gir en fin silkematt finish. Skjønner ikke at folk smører inn teaken med tykke lag med lakk som slipper taket igjen etter få år. Med olje ser det nytt ut, år etter år etter år.... ja jeg hadde ALDRI brukt lakk - for en helvetes jobb og slipe når det flasser osv en annen ting er når man oljer så kan det bli sort der man tar på mye - er det også bare og vaske m rødsprit??? og noen ganger blir det veldig mørkt noen steder når jeg oljer - akuratt som fks endeved som bli mørkere - hvordan få det jevnere?? Sitér dette innlegget Prosjekt Draco-2100 Link to post
Superkul Svart 18.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2009 ingen som vet hvorfor det blir mye mørkere noen steder ved oljing??? hva gjør man for å jevne ut det??? Sitér dette innlegget Prosjekt Draco-2100 Link to post
Finn Erik Svart 18.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2009 Det største problemet med lakket teak er vel at det lysner etter en del års bruk, at lakken flasser av skyles enten dårlig arbeide eller misskjødsel. Dersom , teaken ser ut som på bildet over, hvor lakken på enkelte steder er slitt helt bort og at det gjenstår partier der lakken fortsatt sitter på, er det umulig å få det pent om mann ikke først pusser/får bort all lakken først. Dette gjelder uansett om mann bruker lakk eller olje. Olja eller lakken trekker inn i de partiene hvor lakken er borte og trekker selvfølgelig ikke igjenom der lakken fortsatt er på. Når det gjelder å overflatebehandle teak så er det utrolig mange meninger og når det igjenn snakkes om olje så er det stor forskjell på de forskjellige oljene. Ovatrol D1 og D2 feks. blir jo omtrent som å lakke, mann få bare en mindre slitesterk overflate. Når det gjelder "vanlig" teakolje så er det en jobb en kan holde på med hver 14 dag om mann alltid skal ha det pent. Nei når det gjelder interiør i båt puss alt ned, gjør en skikkelig jobb å lakk ordentlig, da har du en slitesterk og reinslig overflate som holder i minst 15 år. Så jeg sier heller : jeg skjønner ikke folk som holder på å olje og olje,olje igjenn og olje ennå en gang får så å begynne å olje igjenn til neste år og neste år OSV. til de til slutt finner ut at jeg tror jeg lakker jeg så slipper jeg alt det albeidet hvert år...... Sitér dette innlegget Link to post
Superkul Svart 18.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2009 hmmmmmmm tja ........... jeg har da pusset helt til beinet jeg på fks lister etc enda blir det mørkt noen steder Sitér dette innlegget Prosjekt Draco-2100 Link to post
Finn Erik Svart 18.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2009 Det kan nok hende at det er noen lakkrester igjenn som du ikke ser. Jeg foreslår at du skaffer den en teakrens å smører på før du begynner med en overflatebehandling. Golden Teak har en som ikke er så brutal for teaken. Dersom du skal være helt sikker på at du har fått vekk alt så kan du jo bruke Snappy sin, den gjør virkelig vei i vellinga, da kan du være sikker på at det ikke er noen rester igjenn. La det rørke godt etter behandlingen og puss så lett over for hånd med fint sandpapir 180 før du begynner med overflatebehandlingen. Hempel sin Teak Color restorer er fin hjelp for å få den gylende fargen tilbake i teaken, samtidig som den hjelper til så du får et bedre lysfilter, uansett om du skal olje eller lakke. Som du sikkert skjønner av mitt tidligere innlegg anbefaler jeg deg å lakke. Skal teaken stå " ubehandlet " er Golden Teak sine produkter tingen, men da ville jeg ikke brukt Hempel sin Color Restorer først. PS ! Se forøvrig tråden jeg har her inne: Ny teakdørk og div. andre prosjekt på en W 8000 Sitér dette innlegget Link to post
Polarn Svart 18.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2009 Snappy, er det det samme som lakkfjerner? Hva slags skrape brukes for å fjerne lakken? Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
Superkul Svart 19.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 19.Mars.2009 joa men det er oljet fra før da -----------ikke lakkrester Sitér dette innlegget Prosjekt Draco-2100 Link to post
skage Svart 19.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 19.Mars.2009 Husk at dette trolig er finerte plater, veldig lett og ødelegge den tynne fineren med kjemikalier. Tror forsiktig bbruk av varmepistol.skrape/sikle er best. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.