Jump to content

Bella 620dc vs Uttern D55

Hølje

Recommended Posts

Har ikke erfaring med noen av de, fine og sikkert gode båter begge to. Men de 2-3 fot ekstra du har på Bella utgjør en stor forskjell. Blir mye mer plass. Uttern har også et "nebb" i bauen slik at i praksis er vel ikke denne mer en 17 fot...

Redigert av roesok (see edit history)

Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet.

For å sitere meg selv fra denne tråden.

Jeg kjøpte en ny Bella 621DC med 175hk Mercury Optimax i sommer. Det var rimeligvis en stor overgang fra forrige båt som var en Princess 360. Imidlertid er vi godt fornøyde etter en sesong. Til vårt nåværende behov er den utmerket.

På pluss siden er er mine erfaringer følgende:

- skroget er godt, båten sitter godt i svinger også i + 40 knop.

- Den takler litt rufsete sjø greit - har såpass dyp v-bunn at den etter min oppfatning ikke slår alverdens. (Alt er relativt selvsagt - savner Princessen noen ganger :wink: )

- Den er "tørr" - ikke mye vannsprut ombord selv i rufsete sjø.

- God og fleksibel kalesjeløsning med god plass under.

- "U-sofa" akter som gir mange sitteplasser og fin solseng.

- God løsning på dekk med rekker og åpen pulpit.

- Greie rom til dregg hvor det akkurat er plass til 50 meter blytau og en 5kg bruce.

Av negative ting har jeg vel følgende:

- Noen enkle løsninger på bla dør til forpiggen og lukelåser

- mangler vann og kokemuligheter

- små stuerom - vanskelig å plassere en Porta Potti på en god måte (Tror jeg i alle fall..)

Ellers fungerer båten bra. Kjøpte også en boggiehenger som jeg drar den på og det er veldig greit.

Jeg ville ikke gått for mindre motor en 150hk. Er ganske sikker på at du vil slite med å få båten i plan med fire fem voksne ombord. Høyere drivstoff forbruk og mer slitasje på motor. Vår Optimax har et svært behagelig forbruk uten at jeg helt husker tallene. Det er i allefall vesentlig mindre en hva jeg hadde på en 17 fots båt med 115hk johnsen 97 mod. Kan rett og slett ikke sammenlignes.

Med stor motor kommer du uanstrengt opp i plan uansett antall pasasjerer og du kan ligge i plan på lavere turtall og dermed lavere støynivå.

Som jeg skriver er det vel motor som jeg kanskje ville vært litt skeptisk til - 115 hk er litt lite, men bevares det er jo avhengig av hvor mange som skal være i båten og hvilket bruk man har. Det finnes definitivt mer undermotoriserte farkoster på markedet en denne.

I valget mellom Uttern og Bella er jeg i allefall ikke i tvil. :wink:

Redigert av goggen (see edit history)
Som jeg skriver er det vel motor som jeg kanskje ville vært litt skeptisk til - 115 hk er litt lite, men bevares det er jo avhengig av hvor mange som skal være i båten og hvilket bruk man har. Det finnes definitivt mer undermotoriserte farkoster på markedet en denne.

Jeg stusser litt over dette... er denne båten "tungdrevet" eller er det bare veldig stor forskjell på hva ulike folk mener er undermotorisert?

Når jeg ser på Skibsplast 655 som jeg selv har er denne 60 kg tyngre, 32 cm lengre, men 14 cm smalere på det bredeste enn Bella'en. Skulle tro de var relativt like mht behov for motorisering? Mindre enn 90 Hk (70/80 Hk) er det vel kanskje ikke så mange som er fornøyd med på 655 (joda de har vært solgt med ned i 70 Hk). Men fra 90 Hk (i alle fall fra tiden med Suzuki) og oppover har jeg inntrykk av at 655'eiere synes det er ok. Selv har jeg i 3 år hatt 115 Hk som var helt ok det og har nå i 5 år hatt 140 Hk som i hvert fall er nok krefter. Vi har opptil flere ganger vært 8 personer ombord (655 er CE godkjent for det) og da ikke hatt noen store problemer med å få båten i plan. Joda, med full båt vil jeg helst slippe å ha alle de 7 andre liggende samlet helt bakerst i båten i haug og dunge bak på solsengen og i aktersofaen :lol: DA kan det kanskje bli litt tungt å komme i plan :wink: Hvor mange kan man egentlig være i en slik Bella før 115 Hk oppleves som "lite"? :confused:

Ville for min del klart valgt Bella'en framfor D55 ut fra planløsninger og størrelse på båtene. Har ikke erfaringer med sjøegenskapene på disse to.

Redigert av Helge (see edit history)
goggen: hva er maksfart på din bella? gps..

Hm, godt spørsmål.. Jeg har ikke vært så opptatt av det. Det viktigste for meg er rask akselerasjon og at båten kommer raskt og uanstrengt i plan med et behagelig støynivå. Mener å huske at jeg hadde ca 43 - 44 knop på maks, men er ikke helt sikker.....

Jeg stusser litt over dette... er denne båten "tungdrevet" eller er det bare veldig stor forskjell på hva ulike folk mener er undermotorisert?

Bella har en 20graders vbunn. Skibsplast, Askeladden og Uttern har normalt et sted mellom 16 og 18 grader. Derfor trenger Bellaen mer power for å komme i plan, men til gjengjeld tåler den større motor. Nå er den godkjent for 175 hk, men skroget tåler vesentlig mer. Tidligere godkjenning var inntil 225HK, men vekten av 4 taktsmotorene gjorde vistnok at denne anbefalingen ble senket til 175. Har snakket med flere som har prøvd og eid Bella med 225hk som bekrefter at dette er uproblematisk i fht skroget.

Ellers så har jeg ikke prøvd Bellaen med 115hk, så min antydning om størrelse er basert på synsing. Jeg er av den oppfatning at man så sant mulig har mye igjen for å kjøpe båt med motor som ligger opp mot maks av anbefalt. Det er min påstand at det selges alt for mange båter med forholdmessig for små motorer som medfører større motorslitasje, høyere forbruk, dårligere komfort og mer irritasjon.

Redigert av goggen (see edit history)

Jeg ser poengene med å ikke risikere undermotorisering, men i div tester mm er vel 115HK regnet som OK for denne båten. Øker enn til 150 HK/175 HK, så får en jo en høyere pris også....vet at det er lurt å ta stilling til det nå og ikke senere, men er det ikke vitterlig slik at de fleste Bella 620/621 på finn.no ligger på 115 HK?

Og så må en jo ta stilling til hvor ofte en faktisk er 7-8 voksne i båten...hvis det blir et stort poeng, så blir det jo iallefall trangt. Bellaen har jo ikke cabin, kun et stuverom. Og da bør en vel heller vurdere en annen noe romsligere båt.

Eller hva tror dere?

Redigert av Bergen dørk (see edit history)

mvh Bergen Dørk

Du har helt rett i at de fleste Bella 620 og 621 som ligger på Finn har 115hk. Det var hovedgrunnen til at jeg valgte å kjøpe helt ny båt slik at jeg fikk en, etter min oppfatning, riktigere motorisering.

Jeg tror heller ikke at 115 hk er alt for lite for båten, men den tåler så alverdens mye mer og dens egenskaper kommer mer til sin rett med større motor.

Det er jo egentlig vanskelig å diskutere dette siden man ofte har forskjellige forventninger og krav til båt og motor, og for mange vil sikkert 115 hk fungere greit - og for å sitere meg selv igjen: :wink:

Det finnes definitivt mer undermotoriserte farkoster på markedet en denne.

Tenkte når jeg såg tittel på tråden at det er jo ikke ett vanskelig valg... :lol:

Men har skummlest tråden litt fort, men tror jaggu det er 100% for bella`n.

Når det gjelder motor, så er det forskjellig oppfatting av passe eller for lite hk.

Tenker at det er i grense land med 115hk, prute som pookkker på å få klaska på en 135 hk :yesnod:

om du har råd til det selvfølgelig.

Er nok av undermotoriserte båter. :wink:

Ja, og i tillegg synes iallefall jeg at Bella har langt bedre løsninger - blant annet kan en lure på hvordan en skal komme seg trygt i land (eks for barn) fra baugen på en Flipper 630. Hva har designerne og båtbyggerne tenkt på her?

Kanskje du ga svaret selv.... nemlig design....... :wink: Løsningen med U-sofa i Bella er bedre enn benken i Flipper. Flipper er vistnok en klasse over Bella i kvalitet, og Aquador over Flipper igjen....

• 2 uker senere...

Da ble det Bella 620 dc eg bestemte meg for. Etter en test tur i stiv sørvest kuling var eg ikke i tvil om at Bella 620 var den rette båten.

Fikk til slutt presset prisen godt ned , og i tillegg klasket selger på Tube +line og vannski + line og selvoppblåsbar vest +++.

Eg er godt fornøyd kan man si.

Nå er det båt henger som står for tur , der ser det ut for at det blir en BK henger. :flag:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...