Slow Shoes Startet 19.Mars.2009 Del på Facebook Startet 19.Mars.2009 Hei, Dette er luken jeg vil montere: http://www.safety-marine.co.uk/dbimages/22...Hatch-thumb.jpg Det er et Aluminiumslokk og jeg har aluminiumstank. Jeg tenker å bolte den fast med skruer og ha sikaflex på både skruer og mellom lokkrammen og tanken. - Er det nødvendig med forsterkning på innsiden av tanken? I så fall -siden jeg har en rund luke og ikke oval, så for jeg jo ikke inn den runde forsterkningen gjennom hullet. Er det greit da å dele forsterkningen på ett sted og tred den inn? - Jeg er bekymret for at skruene av stål skal "spise på" aluminiumen i tanken? Setter stor pris på alle innfall Ship ohoi Sitér dette innlegget Link to post
BjarneBob Svart 19.Mars.2009 Del på Facebook Svart 19.Mars.2009 Nja; spørs litt hvor stor anleggsflate du har å gjøre med her; og er det på toppen av tanken så kan det være det holder fint bare å lime den med Tech7 ( 14 kg/cm2 ).... Sitér dette innlegget Link to post
lnjk Svart 19.Mars.2009 Del på Facebook Svart 19.Mars.2009 Er ikke så godt å si om du trenger forsterkning av tanken for bildet sier ikke noe om hvor solid lokkrammen er. Vil tro at du ikke behøver dette. Om du må lage en slik så antar jeg det blir gjordt for å få nok stivhet/planhet av tanken slik at den holder tett. Mitt innfall Er det litt godstykkelse i tanken så kan du bore med gjengebor for skruene (8mm ?)du skal bruke. (Bruk kanskje litt under normal gjengebordiameter når du borer i alu). Slå gjenger i boringene i tanken og fjern gradene på undersiden. Rengjør gjengene og skru inn skruene fra undersiden med f eks Locktite gjengetetning på skruens gjenger. Legg på neoprenpakning og skru til. (Bruk underlagsskiver mellom skruehode og tanken hvis skruene ikke er gjenget helt inn) Sitér dette innlegget Link to post
Dieselboy Svart 19.Mars.2009 Del på Facebook Svart 19.Mars.2009 En må aldri bruke gummipakning (neopren) på dieseltanker, da gummien reagerer med diesel .....bruk kork i stedet og pass på at det ikke er noe overflødig pakning som kan falle av og inn i tanken Sitér dette innlegget Link to post
Slow Shoes Svart 19.Mars.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Mars.2009 Jeg må montere på siden av tanken. Rammen på lokket virker solid nok og det er 12 bolter, 5cm imellom dem. Har ikke åpnet hull i tanken, men jeg mistenker at veggene er veldig tynne. Takk for innspill Sitér dette innlegget Link to post
Allan E Svart 19.Mars.2009 Del på Facebook Svart 19.Mars.2009 Jeg ville tatt en rund plate 5-6mm tykk og heller satt relativt tett med 3-4 mm skruer. Se på hullene for målerne som blir montert. Hvis tanken er veldig tynn kan du sette inn rivti gjengehylser. Då får kjøpt de hos biltema. 8mm blir overkill, tror stigningen er 1 mm. Sitér dette innlegget Link to post
lnjk Svart 19.Mars.2009 Del på Facebook Svart 19.Mars.2009 Jeg skal selv lage meg en luke på toppen av en plast dieseltank og har tenkt å gjøre det slik -kapper 4cm av en rustbestandig Ø200mm aksel -planer den på ene siden og lager et lite sentermerke -stikker o-ringspor på denne siden med 5mm vegg til ytterkant -merker med passer delesirkeldiameter for skruer for kontroll slik at jeg har 5mm gods igjen inn til o-ringsporet etter skruehullene er gjenget -merker opp delesirkelen på to 8mm tykke plater med ytterdiameter 200mm innerdiameter som "mannhullet"og deler den inn i 12 -legger de oppå hværandre, hefter de fast og borer 12 boringer med diameter lik gjengebor -tar akselen ut av benken, løsner platene fra hværandre og hefter den øverste fast som mal og borer og gjenger akselen så dypt at boringen ikke går igjennom og inn i o-ringspor som kommer på motsatt side -akselen opp i benken igjen, samme fremgangsmåte som sist, men nå merkes delesirkeldiameteren slik at jeg har 5mm fra ferdig gjenget boring og ut til kanten -o-ringspor stikkes og så dreier jeg "mannhullet" i akselen -ø 200mm 10mm lokk heftes til aksel og gjengebores men ikke for dypt -borer frihull i lokk og i de to 8mm platene -8mm plate legges oppå tanken som mal for boringer og "mannhull" -8mm plater kappes i to og plasseres med omskjøt inne i tanken -låser pinnskruer fast med locktite og skruer fast akselen til tanken med skruer Fordelen med å gjøre det på denne måten er at jeg ikke får gjennomgående skruer. Det er krøkkete forklart og hvor mye jeg har glemt/skrevet feil vet jeg ikke for nå er jeg så trøtt at jeg ser ikke skjermen. Alle mål ma leses som villedende for jeg har ikke tegnet det opp ennå. Sitér dette innlegget Link to post
Blaster01 Svart 16.Mai.2010 Del på Facebook Svart 16.Mai.2010 En må aldri bruke gummipakning (neopren) på dieseltanker, da gummien reagerer med diesel .....bruk kork i stedet og pass på at det ikke er noe overflødig pakning som kan falle av og inn i tanken "Neopren (polykloropren) har lav krystallisasjonsgrad. Den er veldig resistent mot oksidativ nedbrytning, og er vær- og oljebestandig. Gummien kan ikke konkurrere prismessig som råstoff for bildekk, men har en rekke spesialanvendelser." Diesel er jo en Olje. Nitrilgummi er en kopolymer av butadien og acrylonitril. Den er meget bestandig mot løsemidler og bensin, og er varme- og oksidasjonsbestandig. Gummien kan ved forbrenning føre til dannelse av giftige gasser.utylgummi fremstilles ved å kopolymerisere isobutylen med små mengder isopren for å gjøre produktet vulkaniserbart. Butylgummi er bestandig mot de vanligste typer løsemidler. Kork.......billigere helt klart men....jeg holder nå en knapp på Neopren eller Nitril alt etter bruk. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 16.Mai.2010 Del på Facebook Svart 16.Mai.2010 Se der ja, et nyttig tips. Jeg var også av den oppfatning at neopren og nitril er dieselbestandig. Kanskje "Slow Shoes" ikke har montert mannlokket sitt ennå heller.... Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Blaster01 Svart 1.Oktober.2017 Del på Facebook Svart 1.Oktober.2017 Heia. Bare en liten oppdatering vedr. denne. Mine mannhull i dieseltankene står i siden på Dieseltankene mine ((Vertikalplanet) det er nå snrt 9 år siden jeg laget de nye tankene med 5mm Neoprene pakninger som ble skåret ut av matte). Da jeg var bakom dekselene mellom tank og motor her om dagen kikket jeg på pakninene og de er knusktørre! Sitér dette innlegget Link to post
3rik Svart 1.Oktober.2017 Del på Facebook Svart 1.Oktober.2017 http://mykin.com/rubber-chemical-resistance-chart-2 iht denne listen er neoprene og diesel på 3-doubtful Nitril er 1-satisfactory Jeg brukte nitrilgummi på mine mannlokk. etter 3 år er de like fine som ny. Gummi skal ikke være knusktørr, da bør den skiftes! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.