Jump to content

Prosedyre for å peile oljen på Yanmar 6LP-STE 2000 mod.


kjelltn

Recommended Posts

Kjører motoren i 5 min, venter 10 min og peiler oljen. kan vente 30 min også får da samme resultat.

Men peiler jeg oljen dagen etter uten å ha startet motoren så får jeg mye høyere nivå.

Vi snakker om fra helt nederst/under merket og dagen etter til øverste merket.

Da lurer jeg på hva er riktig, her får jeg avhengig av måle metode alt for lite olje til for mye olje.

 

Hvordan gjør dere på de motorene?? Yanmar 6LP-STE 2000 mod.

( røret til peile pinnen er festet i bunnpluggen, så jeg kan ikke skyve ned pinnen og dra den opp med en gang,

da skyver jeg oljen oppover i røret å det tar lang tid før det renner ned)

 

Trenger tips/råd.

Kommentar fra moderator:Emnetittelen er endret, var opprinnelig Peile oljen . For mer informasjon, se 'Posting i Åpent Forum' samt Etikette
Link to post
Share on other sites

Samme med de motorene jeg har hatt :-) Min teori (og jeg driver med data, så ta med en klype salt...): Luften i peilerøret er ganse varm når motoren er varm. Når den blir kald krymper luften og suger oljen opp. Sjekk hvis du tar opp peilepinne dagen etter, gjør ren, vent 30 sek og peile. Mine motorer har da vist rikitg nivå..

Det greiene der lurte meg noe ille en gang, så jeg trodde jeg fikk diesel i oljen :-) men det var bare å vente litt, så ble nivåene slik de skal.

mvh

bavaria32sport

Redigert av Bavaria32Sport (see edit history)

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post
Share on other sites

Skjønner du er mest opptatt av data ja :wink: men tanken er god den, og kunne ha noe for seg i et forseglet system. En motor er imidlertid ventilert via veivhusventilasjonen, oljelokk osv. så noen slik effekt vil du neppe få. Peil olja etter 10min. som boka sier.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Rart det der, men jeg ble også overrasket da jeg peilet oljen første gang på Yanmar. Den viste oljenivå under normalnivå. Tørket av og peilet igjen og da var det riktig. Hver gang jeg kom og peilet oljen etter at motoren ikke var blitt brukt på lenge skjedde det sammen. Spurte Yanmar forhandleren og de sa det kunne være slik. Nivå skal alltid peiles etter man har dratt opp pinnnen, tørket av og stukket den ned igjen. Da er man sikker på å få riktig nivå når man drar pinnen opp igje, lærte jeg da. Snodig saker, kan ikke si jeg har opplevd slik på andre motorer.

Redigert av OLPI (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Samme på KAD44 som var i forrige båten, litt på Mercruisern (7,3l V8 diesel), men mindre merkbart på den. Samma hva som gjør det, men effekten er der :-) Eteterhvert ble det rutine og ta den opp, tørke for så å sette ned igjen. Så jeg registrerte ikke om det var alltid eller bare noen ganger..

mvh

Bavaria32sport

Redigert av Bavaria32Sport (see edit history)

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post
Share on other sites

Det virker som etter 10 min så har det rent ned nok til og få riktig nivå i følge manualen.

Men da den står over natten så rener det mye mer ned til bunnpannen, fra oljefilter, oljekjøler, toppen osv

så jeg da får et mye høyere nivå.

Dette kan være langt over øverste streken, men da regner jeg med at den ikke har for mye olje,

fordi da jeg peiler oljen etter manualen så har jeg litt under øverste merket.

 

Noen som er u-enig?????????

Link to post
Share on other sites

Dette er en ny båt/motor for meg, så da jeg så dette fenomenet så trudde jeg som bavaria32sport at nivået steg pga diesel i olja.

Men nivået stiger ikke videre, så det er bare stor foskjell på kjørt motor og vente 10 min eller peile på kald motor dagen etter.

 

Takk for alle svar.

Link to post
Share on other sites

Når det snakkes om 10 minutt etter stopp, menes det 10 minutt etter stopp av ordentlig driftsvarm motor.Menes kanskje minst 10 minutt?

Da tipper jeg at nivået er tilnærmet likt som du får dagen etter ved helt kald motor og før oppstart.

Ikke stopp 5 minutt etter start av kald motor, da er motor og olje å betrakte som kald og svært mye olje henger klistret i hele motoren.

Redigert av Jonas (see edit history)
Link to post
Share on other sites

I manualen står det: kjør motor i 5 minutter, stopp vent ca 10 minutter, peil oljen.

 

Vi får se da båten kommer på vannet og det blir varmere i været.

Får da et bedre inntrykk av det hele.

 

Men det bør vær viktigst at da motoren går så har den nok nivå i bunn pannen.

Altså kjøre motoren varm, stoppe vente 10 minutter og peile oljen som blir nevnt her.

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Selv om det sikkert ikke var det som var poenget, tror jeg at tb55 fikk meg til å skjønne en ting med innlegg #12. Mens jeg leste nedover denne tråden nå, slet jeg med å skjønne hvorfor peilepinnen kunne vise høyere nivå når den ble stukket nedi etter første titt og avtørking. Siden den måler i et lite rør ved siden av bunnpanna, trodde jeg kanskje det kunne skje fordi noe olje ble dratt med oppover røret første gangen, slik at man fikk en "falsk" måling etterpå. Men nå tror jeg heller at det er fordi en eventuell o-ring tetter røret til vanlig, slik at nivået ikke stiger like mye der som i selve bunnpanna etter stopp. Men når pinnen har vært ute en tur, har luften sluppet ut, og oljen kan komme opp til riktig høyde...

 

Er jeg helt på bærtur da eller ?? :rolleyes:

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Jeg henter opp denne litt igjen, for jeg trenger å finne ut av dette. Martin hos AB Marineservice sier man må peile "dagen derpå". Dette med 10 minutter etter stopp mener jeg at jeg har sett et sted på www.boatdiesel.com sitt forum også.

 

Men jeg finner det ikke i manualen. Hvor står det, og i hvilken versjon av manualen?

Link to post
Share on other sites

I manualen (driftshåndboka) for min 6LPA-STP står dette ordrett i kapittel 5.2, side 37 i den norske språkdelen

i forbindelse med beskrivelsen av olje- og filterskift etter de 50 første gangtimene (innkjøring):

 

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

3) Fylle på ny motorolje:

 

1. Fyll på ny motorolje til oppgitt nivå.

 

2. La motoren gå ca. 5 minutter, og sjekk at det ikke lekker olje når motoren er i gang.

 

3. Vent ca. 10 minutter etter at motoren har stoppet. Sjekk oljenivå med peilepinnen og etterfyll til oppgitt nivå.

 

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

 

Arnearmoa:

Hvis du ser i linken under den du referer til over:

 

link1_6lp.jpg

 

Her er utdraget fra pdf-filen i linken:

 

olje_6lp.jpg

Redigert av Phoebe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hvis du peiler før oppstart er det ikke olje i oljefilteret, derfor skal man peile olje 10 minuter etter stpo av motor.

Oljefiltertet er skrudd ned på festet, og ikke opp i festet, dermed tømmer hele filteret seg og det blir unormalt høyt nivå på peilepinnen.

Opinion is like an ass, everybody have one</FONT>

Link to post
Share on other sites

  • 2 år senere...

Hei.

Må spørre litt mere..

 

1)

Er det godt nok at motoren blir startet kald og surrer og går på tomgang i 5 minutter (ref manualen se innlegg 18)

Så stoppe motoren vente i 10minutter så dra opp pinnen tørke av, så stikke pinnen ned og ta den opp igjen og se nivå.

 

2)

Eller de såkalte 5 minuttene, starte motoren, kjøre den driftsvarm, legge til kai, slå av motoren og vente og følge prosedyre.

 

For det tar jo langt tid før den blir "80grader" på tomgang ved kai..

 

Og hva er riktig olje å bruke?

Kan nevne at vi igjennom jobb får kjøpt olje, der da shell sine oljer.

Evt hvilken av shell er å anbefale?

Redigert av KenBjork (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...