ivar Svart 1.April.2009 Link til dette innlegget Svart 1.April.2009 Defor bruk 2% olje i bensinen , TCW-3 godkjent eller olje som er godkjent av motor produsent..... gjelder "alle" motorer nyere en 1965 ( ikke inkludert nippon gakki )Er motore innkjørt kan en gjerne bruke hel/delsyntetisk olje, under innkjøring anbefales IKKE syntetisk ( slites til for tregt.. ) Og selv om Yamaha kan bruke 1% på mange av sine motorer , er det mange (også forhandlere) som anbefaler 2%. Nettopp for å ha litt ekstra margin mtp oljefilm og korrosjonsbeskyttelse som nevnt lenger opp. Min Yamaha 60hk 92mod blander selv, på tomgang bruker den knapt 1%, på full gass bruker den rundt 2% Og, det _er_ forskjell på olje til luft- og vannkjølte motorer. TC-W3 som er den vanligste standarden for outboard oljer står for "Two cycle, water cooled" Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Bernt Svart 1.April.2009 Link til dette innlegget Svart 1.April.2009 En luftavkjølt motor går mye varmere en en vanavkjølt! outbord går under 60c . ved temp over 65-70 begynner salt å krystalisere seg , noe som vil tette kanaler i kjølinga. Jeg har hatt opp mange outbordere og de fleste Yamaha er dør pga rust eller irr/tæring. Bernt Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 1.April.2009 Link til dette innlegget Svart 1.April.2009 Du har helt sikkert rett Droll. Jeg arvet motoren for mange år siden og den gammle fiske & jakt interesserte jeg arvet den av fortalte den gang at han benyttet 4%. Har fortsatt med det av gammel vane, men nå har motoren blitt en kjeller-gjenstand som står der for å eldes.... Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Valianto Svart 1.April.2009 Link til dette innlegget Svart 1.April.2009 Min skal ha 4% de 3 første tankene og etter det 2 %. Det er en Tohatsu 9.9hk totakter, hør med forhandler du. Sitér dette innlegget Lyst til å kjøpe båten min ? Link to post
Honduras Svart 1.April.2009 Link til dette innlegget Svart 1.April.2009 For øvrig har jeg en 1966 Evinrude Yachtwin 3hk, den skal ha 4% nå har motoren blitt en kjeller-gjenstand som står der for å eldes.... ...Synd.. De motorene er fantastisk slitesterke og gode, samt at du får alt av reservedeler i "junaiten" Men det er klart, du bør ha en tidsriktig liten seilbåt e.l. å ha den på. Selv har jeg en 1958 og en 1961 Evinrude Fastwin 18Hk som jeg skal ha på min lille mahogny-racer når det en gang blir ferdig.(en om gangen) Jeg kontakter deg angående 3-hesteren når jeg får meg en BB11 Skulle gjerne hatt en 18-20Hk Mercury fra 50-tallet, men det virker som om det stort sett er Evinrude og Johnson som har overlevd. Når motorene starter og går som ei klokke etter 50 år synes jeg det vitner om at amerikanerne kan de også. Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
VannTro Svart 1.April.2009 Link til dette innlegget Svart 1.April.2009 Klarer ikke å kjøre i hjel disse sliterene om man ikke går inn for det. Eneste som har vært gjort utenom normal service her er skifte av bensinslanger og skifte av kork i flotørkammeret på forgasser + dysenål. Jeg passer på den, så den ikke skal forvittre.... Står i tørr og mørk kjeller Trenger en tidsriktig båt ja... Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Bernt Svart 1.April.2009 Link til dette innlegget Svart 1.April.2009 Nei med bronseforinger å kork i stede for simmringer tåler disse mye rart, men de er ikke spreke da . men går utrolig sakte på tomgang,dette skyles stifttenningen. Fin dorgemotor Bernt Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 1.April.2009 Link til dette innlegget Svart 1.April.2009 Nei, god kveld til deg å Bernt Joda, det var fiske på Krøderfjorden denne ble brukt til. Har dratt mange kilo både abbor og ørret(eller "Tryte" som det kalles lokalt) med den montert på en 11 fot Pioner med rør-ramme. Sorry for veldig avsporing i tråden Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.